Kirjoittaja Aihe: M8 koneen polttoainetaloudellisuus  (Luettu 4236 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« : 21.11.06 - klo: 09.36 »
Mielestäni tämä aihe on jäänyt vähäiselle huomiolle. Teinpä pienen excelöintiharjoituksen koneen koko eliniän aikaisesta polttoainekuluista verrattuna koneen hintaan.

Tässä oletukset:
 - polttoainelitran hinta 8 euroa
 - tankillisen ajoaika 7 tai 8 minuuttia
 - koneen elinikä lasketaan litroissa!
 - koneen elinikä vaikka 6 pöntöllistä eli 24 litraa.
 - (varaosia ei huomioitu, oletus on että kulut samat)

Jos nyt lasket hinnan ajominuuttia kohden, niin vähempi kulutuksellinen moottori saa maksaa 60 euroa enemmän, jotta kulut ovat samat. Tämä summa vähän vaihtelee riippuen hintaluokasta. Puhumattakaan tilanteesta, että se halvempi olisi vähemmän kuluttava.

Minulle lopputulema tästä ajatusleikista on, että kannattaa vähän miettiä mitkä moottori - pilli - käyrä- kurkku - säätö yhdistelmät on taloudellisia. Ja toisaalta jos nyt kisoissa voi välttää nousufinaalissa tankkauksen, niin on siitä muutakin hyötyä.

Tässä sitten omat havainnot eri komboista.
 - WS7II, pitkä käyrä, 063 pilli, 8 mm kurkku ajoaika jotain 8 min tankillisella
 - sama kone, pitkä käyrä, 2020 pilli, kurkku? ajoaika jotain 7 min / tankki

Tässä tapauksessa 2020 pilli maksaa itsensä verran lisää euroja. Koneen antama teho ja vääntökäyrä ihan sama tai merkityksetön ero.

Poissa Gucci

  • Jäsen
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #1 : 21.11.06 - klo: 14.30 »
-Fuili Protech tai Tornado 16% 7,40€/L
-Novarossi Plus 21-7B STD tulppa, 6.5mm tai 7mm venturi (en muista kumpi) 376€
-Novarossi 2015 putki ja Novarossi 41001 (Medium) käyrä 102€
-Turbo Slide kytkin lyhennetyt jouset 13/46 välitys
-ajoaika 10:30 tankki (kellotettu neljän ajetun kisan jälkeen, ei siis uudella padalla)

Rata ja renkaat vaikuttavat näissä laskuissa aika reilusti.

Poissa Juhanu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #2 : 21.11.06 - klo: 15.22 »
Ratarenkaat vaikuttaa tosipaljon.Kun niistä tulee KITKAA niin paljon...

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #3 : 21.11.06 - klo: 15.25 »
Joo, ei tästä tiedettä voi tehdä, koska olosuhteet vaihtelee paljon. Siksi ei tästä asiasta saa kuin suuntaa antavia tuloksia. Kuskin ajotapa on myös olennainen.

Mitenkäs tuo käyrän pituus vaikuttaa? Jotenkin tuntuisi, että lyhyt käyräinen olisi janoisempi, kun kone ottaa enemmän kierroksia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #4 : 21.11.06 - klo: 17.16 »
Parissa kisassa fiinaalissa ajettua....

O.S. Vspec
Tankkiväli parhaillaan 9.30 (huom tankkiväli, eli pidemmälle kestää)
Pillinä HoBaon 3 kammioinen Efra 2059

Kyseisen moottorin kanssa ei se paras pilli.
Syö hieman tehoa ja polttoainekulutus karvan korkeampi kuin kyseiseen moottoriin paremmin sopivalla.

Lukemat eivät sinäänsä ole kovin ihmeelliset... Moni saattaa päästä pidempiinkin tankkiväleihin ties millä moottorilla.
Tässä tuleekin kysymykseen kuinka kovaa radalla on poljettu.
Moni hämmästelee kisatilanteessa finelistejen 6 minuutin tankkiväliä lyhyenä.
Mitä kovempaa rataa kierrät sitä enemmän yleensä myös sitä soppaa kulutat.... noin niinku karusti sanottuna.

Eli tuo minun tankkiväli on tosiaan ihan finaalissa ajettu tankkiväli, eli kovaa on kokoajan painettu eikä todellakaan ole polttoainetta säästelty.
Monen mielestä vieläpä minä poljen aina rajusti.
(Ei siis monen sivusta katselleen mielestä voi sanoa ainakaan taloudelliseksi ajamiseksi)

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta väitän että tuohon tankkiväliin ei ole kukaan/millään toisella koneella viimekaudella päässyt... (finaalissa ollen palkintokorokkeella).

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #5 : 21.11.06 - klo: 20.57 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta väitän että tuohon tankkiväliin ei ole kukaan/millään toisella koneella viimekaudella päässyt... (finaalissa ollen palkintokorokkeella).


CMB RS Prolla voitin viimeisen Turku Openin. Lahjakas mekaanikkoni unohti tankata yhden tankkivälin ja kun tulin tankille näytti sekkari 9.30.  Mutta kyllä toi Ossin kulutus on ihan omaa luokkaa.  :wink:

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #6 : 21.11.06 - klo: 21.05 »
Aki ja minä testattiin CMB tankin kestoa ja yritettiin keksiä tankkausväliä pidentäviä juttuja. Pohjat Turun radalla oli joku 12 min luokkaa tasaisella ajolla ilman kaatoja 6mm kurkulla. Ensi kesänä jatketaan testejä OSsilla jos sillä pääsis vielä pidemmällä. Normaali CMB menee sen 6-7 min, että OSsissa on paremmat lähtökohdat.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #7 : 21.11.06 - klo: 21.54 »
Jälleen painotan asiaa mitä sivusin edellisessä viestissäni.
Kovempaa ajettaessa palaa soppaakin enemmän.
Myös mikäli polttoaineen kulutusta vähennetään niin monesti tiputetaan myöskin tehoja.
Kuristamalla sekä pako että imu puolelta moottoria, toki saadaan tiputettua polttoaineen kulutusta, mutta myöskin tehossa tuntuu ero.

En väitä suoraan että pienempi polttoaineenkulutus tiputtaisi kierrosaikoja radikaalisti, mutta täytyy laskea mikä on se lopullinen hyöty.
Eli joutuuko kuristetulla moottorilla runnomaan enemmän jotta pysyy siinä nopeudessa että tankkivälistä on hyötyä.

Samaa taktikointia siis kuin formuloissakin...
Nähty on että samassa kisassa joku käy kerran, joku kaksi ja joku kolme kertaa tankkaamassa ja vaihtamassa renkaat.
Riippuen radasta jne on joku näistä taktiikoista nopein...
Mutta kuten niin usein olemme nähneet niin se yhden pysähdyksen taktiikka ei yleensä ole sitä lähelläkään...

Toisinsanoen jos saadaan polttoaine kulutuksen pienentämisellä pois esim yksi stoppi niin se ei siltikään ole kuin yksi kaato.
Kaatoja myös tulee herkästi kun joutuu karvan pienempitehoisella moottorilla runnomaan väkisin tuplahyndään jotta siitä pääsisi yli...
Joo voihan sen ajaa hyppäämättäkin, mutta se jokaisella kierroksella annettu vajaa sekunnin siima tästä hypystä, kostautuu jälleen siellä lopussa pahasti.

Tätä hieman ajoin takaa tussa edellisessäkin viestissä...
Että loppujenlopuksi tuosta polttoaineenkulutuksesta ei ole niin suurta hyötyä että sillä ihmeitä tehdään.
Toki jos saadaan pysymään teho ja ajettavuus samassa mitä se on ilman "virittelyjä" niin teoreettista hyötyä on... Mikä sekin tosiaan katoaa siinä vaiheessa kun auto (kuski) päättää aloittaa kaatumataudin potemisen.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #8 : 22.11.06 - klo: 08.52 »
Se oikeastaan mitä itse hain tältä aiheelta oli tuo taloudellisuus, jos kohta myös käyttömukavuus. Siis kun hakee harjoitusmoottoria, niin kannattaa olla tietoinen lähinnä pillin suuresta vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen. Jos joutuu itse tankkaamaan (fyysisesti ja rahallisesti), niin on ihan eri asia jos tankkiväli on 6 vai 9 minuuttia. Tietysti harkkamoottorinkin on oltava teholtaan oikeanlainen kuten Hoke valisti.

Ja rupeaa se olemaan Suomenkin nousufinaaleissa ahdasta kolmen tai viiden sakkiin päästä, joten 3 vai 2 tai peräti 1 tankkausmäärällä voi olla merkitystä. Ei siksi, että tankkaus tosiaan veisi enemmän aikaa kuin paha kaato, mutta kun varikolle ajossa ja poislähdössä kuljettajilla on paha taito sössiä sekä moottorilla taipumus stumppailla täytön jälkeen. Pidän noita tarpeettomina riskeinä.

Ja tuon edellä mainitun asian takia muuten me viime kauden kisoissa tehtiin vähintäin yksi "kisatankkaus" ennen tarvetta. Tämä lähinnä opetuksena Tanskan PM sössäilystä, jossa tankattiin nousussa kerran enemmän kuin paremmat sekä 5 sek. kauemmin kuin muut, joka tekeekin jo sitten puoli kierrosta yhteensä.  

Niko ja Aki voisi avautua lisää kokeiluistaan. Minä vasta teoriaa opiskelen. Ensi kesänä tuskin tähän osa-alueeseen kiinnitetään paljoa huomiota, mutta että välttäisi täysin väärät yhdistelmät härskisti teidän avulla.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #9 : 22.11.06 - klo: 11.49 »
O.S. V-Spec
O.S. P3-tulppa
O.S. 2050 pilli, sen mukana tulevalla lyhyellä kantikkaalla alkukäyrällä.
13-piikkinen kytkinkello.
O'Donnelin löpöä.

8 tai 9 minuutin tankkiväliä voi ihan huoletta pitää, en ihan yhtä pitkälle uskalla venyttää kuin HOKE, tosin mä nyt harvemmin finaaleja ajelenkaan, niin nousuissa se on joko tai, ei säästä kuitenkaan kokonaista tankkausta vaikka vetäis ihan viimeisille tipoille.

10min +- 20 sekuntia kestää tankki kuitenkin... Tosin allekirjoittanut kaataa vähänväliä ja keinuu jossain radanreunusputken päällä sudittelemassa kaikki ylimääräiset löpöt harakoille, niin aika sama.

Itsekkin joskus laskenut näitä kuluja, lähinnä tuota koneen elinikää ja siihen kulutettuja tunteja... Jos laskee treenipäivässä ajavansa vaikka hmm... 30min? niin se on muuten aika monta euroa. (nyt tuli kiire lähteä, niin en ehdi kaivamaan omaa opensource-taulukkoani tähän noista hinnoista)

 - Hount

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #10 : 22.11.06 - klo: 12.37 »
Älä hyvä ihminen ala laskemaan kokonaiskuluja. Loppuu harrastus aika nopeasti!

Minkälainen tulppa on tuo P3? Ei ole ossin koodit oikein hanskassa. Mitenkäs vaikuttaa tulppa polttoainetalouteen? Oikea tulppa tiety laitetaan aina koneeseen, mutta joskus jos on kaksi vaihtoehtoa niin ...

Ja onkos kellään ollut tuo ossin pilli 2050 jossain toisessa koneessa?

Mika R

  • Vieras
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #11 : 22.11.06 - klo: 15.57 »
Jees..kai tuossa laskennassa voisi olla jotain perää. Silti 60€ on kyllä aika pieni juttu edes vuositasolla..

Vähän ohi aiheen ..

Mulla lähtee nyt tuo RB C5 kolmannelle vuodelle.. Ostin Viksmalta syksyllä Juskan lohkosta sisäänajovaiheessa hajonneen padan (hiushalkeama) ja laitan siitä uuden kampiakselin vanhan oman kuluneen tilalle ja uuden etulaakerin. Muut eli kiertokanki ja mäntä+sylinteri vaihtuvat myöhemmin kunhaan taas ajokausi saadaan käyntiin 2007..Sarjassa siis kolmannet sisukalut kolmannelle käyttövuodelle.

Näissä paremmissa padoissa on oma hienous - sitä vaalitaan ja korjataan vuosien varrella ja pidetään hyvänä (TLC).. ei sitä noin vain korvata uudella ja heitetä pois (vaikka ei ole edes rahasta kiinni). Sitten vasta kun on rikki todella..ehkä.

Siten laskettuna... tullut suht halvaksi tuo .. jotain €700 on mennyt, jaettuna kolmella alle 200€ per vuosi, laatukoneesta ei paha.. säästö tulee pitkällä välillä..

(Ja älkää ottako liian vakavasti ja nauraa saa jos siltä tuntuu ;-) )

Poissa Tounison

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tounison/
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #12 : 22.11.06 - klo: 16.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Älä hyvä ihminen ala laskemaan kokonaiskuluja. Loppuu harrastus aika nopeasti!

Minkälainen tulppa on tuo P3? Ei ole ossin koodit oikein hanskassa. Mitenkäs vaikuttaa tulppa polttoainetalouteen? Oikea tulppa tiety laitetaan aina koneeseen, mutta joskus jos on kaksi vaihtoehtoa niin ...

Ja onkos kellään ollut tuo ossin pilli 2050 jossain toisessa koneessa?


Eräällä toisella foorumilla joku oli tulppia testannut(Axe Rossin moottoriin) taitaa olla testausta paljonkin edessä, jos kannen shimmejä vaihtelee ja tulppia siinä sivussa, ainiin kaasarin kurkut ja pillit myös. Huh Huh  :shock:

Lainaus käyttäjältä: "toinen foorumi"
If you want a good set up I share this with you:
Plug R6 Rossi or Novarossi C6S (ideal ign timing spot) and adequate AFR/engine temp control for good run times
^MC59 is ok on a older engine but will detonate on a motor with high compression ! Novarossi C7S will have too retarded ignition timing and you wont get peak revs !
Pipe RB2020 (modified)
Power Save filter
30% Nitro, 8% Klotz KL200 (2 x head shims to stop detonation !) on fresh motor 1 x head shim when she has seen over 15lt of fuel

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #13 : 22.11.06 - klo: 17.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Minkälainen tulppa on tuo P3? Ei ole ossin koodit oikein hanskassa. Mitenkäs vaikuttaa tulppa polttoainetalouteen? Oikea tulppa tiety laitetaan aina koneeseen, mutta joskus jos on kaksi vaihtoehtoa niin ...

Ja onkos kellään ollut tuo ossin pilli 2050 jossain toisessa koneessa?



P3 tulppa on ultra hot eli tosi kuuma ja kehitetty erityisesti V-Spec moottorille. Novarossin omat tulpat on vissiin hyviä noissa RB ja Novarossi moottoreissa. Ei ole kokemusta, mutta CMB moottoreissa P3 tulppa oli tosi hyvä. OS ja CMB:llä on samantapainen sylinterin kartiosysteemi (long taper).

2050 pilli on nyt vanha. Uusi malli on 2060. OS pillit on HoBaon pillin tapaan tosi paksua materiaalia, joten ei kertakäyttökamaa. Mulla ei ole vielä kokemusta miten OS pilli vaikuttaa käytettynä muun merkkisissä moottoreissa. Testataan kun kevät tulee.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #14 : 22.11.06 - klo: 18.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"

Näissä paremmissa padoissa on oma hienous - sitä vaalitaan ja korjataan vuosien varrella ja pidetään hyvänä (TLC).. ei sitä noin vain korvata uudella ja heitetä pois (vaikka ei ole edes rahasta kiinni). Sitten vasta kun on rikki todella..ehkä.

Siten laskettuna... tullut suht halvaksi tuo .. jotain €700 on mennyt, jaettuna kolmella alle 200€ per vuosi, laatukoneesta ei paha.. säästö tulee pitkällä välillä..

(Ja älkää ottako liian vakavasti ja nauraa saa jos siltä tuntuu ;-) )


Eihän se moottori netissä kulu ;)

Sinua lainaten: Ja älä ota liian vakavasti ja nauraa saa jos siltä tuntuu ;-)

Poissa Pinkki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #15 : 22.11.06 - klo: 18.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"


Siten laskettuna... tullut suht halvaksi tuo .. jotain €700 on mennyt, jaettuna kolmella alle 200€ per vuosi, laatukoneesta ei paha.. säästö tulee pitkällä välillä..

(Ja älkää ottako liian vakavasti ja nauraa saa jos siltä tuntuu ;-) )


700€ jaettuna kolmella lienee kyl about 233€,eikä alle 200€.

*pilknus*  :wink:
Diipa daapa

Mika R

  • Vieras
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #16 : 22.11.06 - klo: 18.32 »
hehe..joo! Voi vitsi mikä matikkapää!! no alle 250

Mika R

  • Vieras
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #17 : 22.11.06 - klo: 18.34 »
Lainaus käyttäjältä: "AkiM"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"

Näissä paremmissa padoissa on oma hienous - sitä vaalitaan ja korjataan vuosien varrella ja pidetään hyvänä (TLC).. ei sitä noin vain korvata uudella ja heitetä pois (vaikka ei ole edes rahasta kiinni). Sitten vasta kun on rikki todella..ehkä.

Siten laskettuna... tullut suht halvaksi tuo .. jotain €700 on mennyt, jaettuna kolmella alle 200€ per vuosi, laatukoneesta ei paha.. säästö tulee pitkällä välillä..

(Ja älkää ottako liian vakavasti ja nauraa saa jos siltä tuntuu ;-) )


Eihän se moottori netissä kulu ;)

Sinua lainaten: Ja älä ota liian vakavasti ja nauraa saa jos siltä tuntuu ;-)


Joo Aki, ei niin. Mutta oon mä Lavangossa ajanu vaikka et ole ollu paikalla. Nooh..toi nyt oli tällasen harrastelijan kommentti eikä kisaajan kuten sä, hoke, niko ja tuke

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #18 : 22.11.06 - klo: 19.03 »
Ooks mäkin joku kisaaja. Oon harrastelija  :D
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #19 : 23.11.06 - klo: 09.00 »
Mika R: Siitä taloudellisuus jutusta vielä. Jos kuvitellaan, että pilli kestää kahden moottorin eliniän eli vaikka 40 litraa. Ja jos toinen pilli kuluttaa 20 % enemmän kuin toinen (tankillisen ajoaika 7 minuuttia vastaan 8 min 40 sek). Ja jos pillien hinta on vaikka 70 euroa. Löpölitran hinta on 8 euroa. Tällöin ostohetkellä sinulla on valinnan mahdollisuus, että pilli maksaa 70 euroa tai 70 euroa + 1/5*40*8 = 64 euroa. Siis pillien hinnat 70 ja se toinen 132 euroa. Kumman valitset? (vastaus on ihan sama, koska ihminen käyttää kaikki rahansa kuitenkin :wink: )

Ja lisää matematiikkaa. Kun keväällä Hobaon turkulainen testausteami aloittaa kokeensa, heillä on edessä aika monta testiä. Tehdäänpä oletuksia:
 - 2 moottoria
 - 4 eri pilliä
 - 3 eri mittaista käyrää
 - 3 eri kokoista kaasarin kurkkua
 - 2 eri tulppaa
 - 2 eri polttoainetta
 - 2 eri välitystä
 - 2 eri kansipahvia
 - kutakin kombinaatiota ajetaan tankillinen
 - tankillinen kestää 10 minuuttia
 - kombinaation vaihtoaika on 15 minuuttia
 - He aloittavat testit 1.5 (kuka sitä tuona päivänä pääkipuinen olisi)
 - testaavat 9.00 - 21.00 ilman taukoja
 - kesässä on 150 ajopäivää

Muistaakseni eri kombinaatioiden määrä lasketaan kakkosen potensseissa elikkäs 2 potenssiin 20 = 1048576 eri vaihtoehtoa * (10+15 min) = 436906,6667 h /12 = 36408,88889 ajopäivää/150 = 242,7259259 ajovuotta. Testit valmistuvat 242 + 2007 = 2249 loppukesästä. Siten testitulokset ovat hyödynnettävissä ajokaudella 2250 mikäli hoitavat paperityöt talven aikana (tässä kohtaa huomaan ettei laskutoimitus voi pitää paikkansa, koska kasvihuoneilmiö on poistanut talven ja upottanut Turun mereen. Ajokausikin on 365 päivää).

Täytyy lopettaa. Valkotakkiset lähestyvät. Hyvää päivän jatkoa kaikille.

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #20 : 23.11.06 - klo: 10.02 »
Vähän mä nauran täällä  :mrgreen: Hyvää juttua :D

Niin tolla HoBaon EFRA 2059 pillillä saatiin noin 1 min lisää ajoaikaa CMB moottorissa verrattuna RB 9863, Nova/RB 9886 ja Picco 069 pilliin. Muita ei juuri ehditty testaamaan.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #21 : 23.11.06 - klo: 10.42 »
Tuukka, ei tuo kombinaatioiden laskeminen ihan noin mene. Otetaan ihan esimerkki (koneet K1-K4, pillit P1-P3). Sinun laskukaavallasi saataisiin siis 2 potenssiin 7, joka on 128. Tosiasiassa vaihtoehtoja on 4x3=12 (K1P1, K1P2, K1P3, K2P1, K2P2, K2P3, K3P1, K3P2, K3P3, K4P1, K4P2, K4P3).

Esimerkkisi tapauksessa eri vaihtoehtoja on siis 1152, jolloin kokeilua olisi vain 480 tuntia. Eli testaukseen menisi 40 päivää.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #22 : 23.11.06 - klo: 11.12 »
Turku on pelastettu ja tulokset tulevatkin sunnuntaina 10.6!

Täällähän on tarkkaavaisia lukijoita - tai siis matematiikkaa ihan oikeasti osaavia.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #23 : 23.11.06 - klo: 11.29 »
Ja vakavasti puhuen, jos joku haluaa tutkia oikeasti tätä asiaa, niin kannattaa tutustua esim. Shainin menetelmään. Silloin voi tiputtaa kokeiden määrää radiakaalisti. Matikka laskee loput. Itsekin muutama koe tullut tehtyä 10 vuotta sitten. Ihminen ei pysty loogisesti päättelemään, kun muuttujia on enemmän kuin kaksi. Alla linkki yhteen webbisivuun, jossa kuvattuna tuo menetelmä. Samoin parin muun menetelmän nimi. Ja mikään menetelmä ei ole varmasti tuloksen antava, mutta shaininkin hyvä puoli on, että jo kokeen alussa voidaan laskea antaako koe järkeviä tuloksia vai ei.
 
http://www.qsconsult.be/ESTShainin.htm

Pää ja maha on tyhjä. Lähden syömään.

Mika R

  • Vieras
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #24 : 23.11.06 - klo: 13.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Mika R: Siitä taloudellisuus jutusta vielä. Jos kuvitellaan, että pilli kestää kahden moottorin eliniän eli vaikka 40 litraa. Ja jos toinen pilli kuluttaa 20 % enemmän kuin toinen (tankillisen ajoaika 7 minuuttia vastaan 8 min 40 sek). Ja jos pillien hinta on vaikka 70 euroa. Löpölitran hinta on 8 euroa. Tällöin ostohetkellä sinulla on valinnan mahdollisuus, että pilli maksaa 70 euroa tai 70 euroa + 1/5*40*8 = 64 euroa. Siis pillien hinnat 70 ja se toinen 132 euroa. Kumman valitset? (vastaus on ihan sama, koska ihminen käyttää kaikki rahansa kuitenkin :wink: )


Hienoa jos jaksaa tehdä näin paljon laskentaa päätöksen teon tueksi. Itse valitsen sen mikä tuntuu hyvältä... RB2020+13P käyrä, niitä mulla on ollu 2 kpl 1/kausi ja nyt 2007 tulee 2045 kokeeksi lyhyemmällä käyrällä. Pillejä siis menee enemmän kuin moottoreita ;-)
Tämäkin todistaa (aki) että olen siis käynyt jopa ajamassa.
Valitse kalliimman koska halvalla ei saa hyvää (mummo opetti).

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #25 : 23.11.06 - klo: 16.14 »
Ei pillien tarve välttämättä kerro ajomäärästä. Tuomas hajotti uuden 063 inline pillin Lavangossa toisella kierroksella! Joku oli kaatanut puhelintolppia 20 peräkkäin siihen ajolavan eteen. Ekasta yritti lentää, mutta alas kyljelleen toiseen tolppaan...  Tasaisella vauhdilla siis jotain 4 pilliä per tankillinen. Sen jälkeen ei yhtään totaalirikkoa vaikka tehty pellehyppyjä kymmenittäin.

Mummot on viisaita.

Mika R

  • Vieras
M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« Vastaus #26 : 27.11.06 - klo: 14.44 »
No mulla ne ovat pysyneet suht ehjinä kolaroimatta pahemmin, mutta muuten vaan alkaa käytön jälki näkyä. Mielenkiintoista nähdä kesttäkö tuo 2045 joka on paksumpi niin yhtään paremmin ja myös toi lyhyt käyrä testata