Kirjoittaja Aihe: Oikeus & moraali  (Luettu 20115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Oikeus & moraali
« : 24.05.04 - klo: 21.19 »
Pienoisautourheilu elää nousukautta, upea juttu. Mutta ei pelkkää hyvää ettei jotain huonoakin, ja heikkoihin kohtiin on syytä tarttua silloinkin kun menee hyvin. Ei saa päästää nousuhumalaa laskuhumalaksi...

Laukaan kisa on lähde kahdelle oikeutta ja oikeustajua kysyvälle asialle, tapaukset Koskivuon Vesa ja nimeltämainitsematon kuulalaakeroidulla stanukoneella ajanut.

Näin sivustakatsojana olen kuitenkin kiinnostunut tietämään, mitä näissä tapauksissa oikeastaan on tapahtunut. Sillä vaikka molemmat tapaukset koskevat yksittäisiä henkilöitä, ne kuitenkin määrittävät koko pienoisautokilpailuorganisaation oikeus- ja moraalitajua, ovat tavoillaan ennakkotapauksia. Ja täten kuuluvat kaikille kilpailutoiminnassa mukana oleville.

Kuulalaakeritapaus on hämärän peitossa, koska siitä ollaan pidetty matalaa profiilia sekä tekijän että päättävän tahon osalta. Tapausta ei kuitenkaan ole syytä pitää piilossa, vaan reilusti selvittää tapahtumien kulku ja seuraamukset. Muuten se ei oikeastaan koskaan ole ohi, vaan pysyy aina kysymyksenä, unohtumattomana. Varsinkin kun tämä on ennakkotapaus, miten vakavana tapauksena päättävä taho pitää tällaista rikettä?

Vesan tapaus sen sijaan ei ole aivan hämärän peitossa, kiitos Vesan. Mutta lukuisat yksityiskohdat ja niiden puuttuminen tekevät tapauksen epäselväksi. Ilmeisesti tapauksen kulku on ollut suunnilleen tämä:
Vesa otti kantaa Laukaan erälistoihin. Laukaan kilpailun järjestäjä valitti "epäurheilijamaisesta käytöksestä" epämääräisellä kirjeellä AKK:n kautta. Vesa vastasi kirjeeseen tapauksen selonteolla, lajiryhmä perehtyi asiaan ja teki esityksen AKK:n käsiteltäväksi.
Laukaan jälkipelit-topicista jokainen voi itse referoida jo käytyä keskustelua: http://rc10.fi/viewtopic.php?t=6640&sid=4bc2407d68ebe2886229bc371d1e5836
Joten kysymys yleisesti ottaen kuuluu, missä mennään ja onko tässä nyt varmasti järki ja oikeus mukana?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #1 : 24.05.04 - klo: 22.25 »
Kerron oman tapaukseni kulun tässä tiivistetysti. Mistä tahansa yksityiskohdasta annan pyydettäessä lisäkuvauksia, sillä minulla ei ole asiassa mitään salattavaa.
 
1. Laukaan kilpailun erälistat nähtyäni otin yhteyttä kilpailujohtoon sähköpostilla ja puhelimitse ja huomautin erälistoissa olevista virheistä. Kilpailujohto myönsi virheet ainakin kahden kilpailijan kohdalla, mutta ilmoitti, että niitä ei korjata.
 
2. Kirjoitin asiasta foorumissa, omalla värikkäällä tavallani, ja tein vetoomuksen lajiryhmälle. Ei vaikutusta.
 
3. Soitin kolmelle erälistojen laatimiseen osallistuneelle ja tiedustelin laatimisperusteista. En saanut tietää niistä muuta kuin "mutu-periaatteen". TJ-luokan erälistojen virheistä niiden laatijat eivät olleet edes tietoisia, ennen kuin niistä kerroin.
 
4. Kilpailun jälkeen sain AKK:lta kirjeen, jossa minua pyydettiin antamaan selvitys "epäurheilijamaisen käytökseni" johdosta, ja viitattiin kilpailun järjestäjän AKK:lle lähettämään selvityspyyntöön.
Tätä valituskirjettä en ole tähän päivään mennessä nähnyt, enkä ihan tarkkaan edes tiedä, mistä minua on syytetty. Pyydetyn selvityksen antaminen tehtiin siis hieman hankalaksi.
 
5. Olin sähköpostitse kahdesti yhteydessä AKK:oon ja sain tietooni irrallisia otteita valituskirjeestä. Niissä laskin 12 erilaista syytöstä, joista yhtäkään ei ollut yksilöity, vaan ne ovat yleisiä herjaamisia, tyyliin "tulikivenkatkuiset puhelut jatkuivat koko kisaviikon, puhelinhyökkäysten uhreiksi joutuivat myös muut meidän seuran, kuin myös lähiseurojen harrastajat."
Sen lisäksi, että kaikki syytökset olivat perustelemattomia, osassa niistä oli valheita. Kuten juuri tuo äskeinen lainaus, jonka yksilöinti olisikin vaikeata, koska se on täydellisesti paikkansa pitämätön.
 
6. Tein perusteellisen 9-sivuisen selvityksen, asian mahdollista myöhempää käsittelyä silmällä pitäen. Tiesin olevani kaikkien järjellisten oikeudenmukaisuuskriteerien perusteella vahvoilla, ja siksi ennen selvitykseni lähettämistä soitin Laukaan kilpailujohdolle ja ehdotin sovintoa. Kilpailujohto sanoi haluavansa katsoa asian loppuun asti, "koska valituksen tekemisestä oli päättänyt kilpailun tuomarineuvosto", eikä suostunut.
 
Lähetin siis selvitykseni, jossa mm. totesin marssijärjestyksen virheellisyyden:
- minulle ei ole näytetty valituskirjettä
- syytetyllä ei ole syyttömyytensä todistusvelvoitetta, vaan syytteen esittäjällä on näyttövelvollisuus
 
Kohta kohdalta myös perustelin kaikkien minulle kerrottujen syytösten paikkansapitämättömyyden. Niitä kohtia, joita minulle mahdollisesti ei kerrottu, en ymmärrettävästi pystynyt kommentoimaan. Erityisen painavasti ja yksityiskohtaisesti osoitin, että syytöksistä osa on valheellisia, ja tarjouduin sen myös todistamaan.
 
7. Sain 15.5. kuulla, että lajiryhmä on käsitellyt asian ja tehnyt siitä esityksen AKK:n hallitukselle. Tämä tarkoittaa tietämäni mukaan lajiryhmän "tuomiota" ja rangaistusesitystä. Olen pyytänyt AKK:lta tietoa, missä mennään, mutta en saa sieltä minkäänlaista vastausta.
Tässä ollaan tällä hetkellä.


Tätä taustaa vasten on vähintään merkillistä, että lajiryhmä on kardinaalimunauksen jälkeen (minulle ei ole esitetty syytöskirjettä) ja ehdottomasti puutteellisten ja valheellisiksi tietämiensä syytösten perusteella tehnyt asiassa oman päätöksensä ja laittanut sen edelleen esityksenä AKK:n hallitukselle. Mikä tahansa neutraali instanssi, Turkmenistanin ja Pohjois-Korean automobiiliklubeja ehkä lukuunottamatta, olisi jo oman itsesuojelunsa vuoksi keskeyttänyt asian käsittelyn ja pyytänyt jommalta kummalta tai molemmilta osapuolilta lisäselvityksiä. Mutta ei meidän lajiryhmämme.
 
 
Tämä kirjoitus on itse asiassa julkinen kädenojennus ja pelastusrengas-tarjous lajiryhmälle: vetäkää esityksenne kiireesti pois, ja selvittäkää asia kunnolla ennen kuin munaatte itsenne ja koko AKK:n vielä pahemmin. Vaikka teillä on siellä varmasti hyviä kavereita, niin hekään eivät kovin kauaa katso suopeasti sitä, että talon mainetta ryvetetään amatöörimäisesti.

Kyse on vain harrastustoiminnasta, mutta AKK:n siinä omima hallitseva ja määräävä asema asettaa tämän tapaisten asioiden käsittelylle jo jonkinlaisia oikeudenmukaisuuden minmimivaatimuksia. Jos leikitään tuomareita, sen pitäisi tapahtua edes jotenkin aikuismaisesti.
 
Kaikella ystävyydellä, hyvä lajiryhmä, kehottaisin teitä tämän hairahduksenne johdosta mietiskelemään, oletteko todella sen tehtävän edellyttämällä tasolla, mihin teidät on asetettu?
 
Minulla on tässä pelissä ainoastaan 22€ arvoinen lisenssiläpyskä, josta voin kernaasti luopua vaikka ikiajoiksi ilman, että teidän tarvitsee sen saadaksenne munata itseänne ja saattaa koko lajiamme naurunalaiseksi. Teillä on pelissä paljon enemmän.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #2 : 25.05.04 - klo: 20.03 »
Sivusta seuranneena kaipaisi todella jupakkaan lajiryhmän selvitystä,  lajihan joutuu muuten naurunalaiseksi.

Laatuajattelun mukaan yritykset arvostavat, jos saavat negatiivista palautetta ja kiittävät palautteen antajaa , oikaisevat väärät käsitykset ja  korjaavat toimintaansa aiheelisesta palautteesta.

Pienoisautoilun lajiryhmässä tehdään toisin - arvostelijoita rangaistaan?

Nyt tarvittaisiin avoimuutta, tulee mieleen Neuvostoliiton yksipuoluesysteemi, jossa systeemin arvostelijat vietiin Siperiaan.

Muuten olen sitä mieltä, että monopoli on vaarallista.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Oikeus & moraali
« Vastaus #3 : 25.05.04 - klo: 21.49 »
Itsekin seuraan suurella mielenkiinnolla eritoten tapausta VesaK.

Nuoresta iästäni huolimatta olen ollut AKK:n alaisessa kilpailutoiminnassa mukana vuodesta 1990 ja no, ei voi sanoa muuta kuin että maailma muuttuu, ja tämä on varmaan ensimmäisiä (ensimmäinen?) laatuaan mistä ollaan kilpailukieltoa jakamassa.

Tiukkoja mielipiteitä olisi tästäkin olemassa mutta koska minulle tässä harrastuksessa kilpaileminen on se tärkein asia, niin kilpailukiellon pelossa kerron nämä mielipiteet yksityisenä niitä koskeville ihmisille tai erikseen pyydettäessä, silloinkin yksityisesti.

Ehkä tässäkin on sitten saavutettu ainakin minun osalta se mitä on haluttukin, vain yhtenevät mielipiteet hyväksytään?  :wink:
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #4 : 25.05.04 - klo: 22.43 »
Ensimmäinen ja viimeinen kommentti tähän asiaan, ottamatta sen kummemmin kantaa esitettyihin tapauksiin.

On totta että lajiryhmä käsittelee tällä hetkellä paria asiaa. Molemmissa tapauksissa olemme saaneet molemmilta tekijöiltä omat selonteot.
- Jos asioista tulee mahdollisia seuraamuksia ko. henkilöille, tullaan heitä siitä informoimaan.
- Mikäli ko. tapaukset eivät aiheuta jatkoseuraamuksia, tullaan heitä siitäkin informoimaan.

Ko. asioita ei tulla lajiryhmän toimesta tällä forumilla käsittelemään jatkossakaan. Ne asiat ovat ko. henkilöiden, lajiryhmän sekä muun AKK:n päättävien elimien välisiä asioita, eivätkä tänne kuulu. Mahdolliset päätökset julkaistaan myös AKK:n virallisen tiedotussysteemin kautta.

Jos joku haluaa ko. asioista oman kantansa tänne tuoda, on se silloin puhtaasti ko. kirjoittajan oma asia. Palveleeko se sitten jollain lailla aloittelevia ym. kilpailijoita ja harrastajia tällä forumilla on muiden asia, itse en siihen usko, eikä se itselleni kuulu.

Lajiryhmä on ainoastaan erinäisiä "asioita" käsittelevä ja esittelevä ryhmä, joka tekee esityksiä AKK:n hallitukselle. Ko. esitykset "suodattaa" ensin AKK:n urheiluvaliokunta (UVK), joka palauttaa asioita takaisin lajiryhmille tai tekee niistä jatkoesityksen AKK:n hallitukselle. Tämän jälkeen AKK:n hallitus päättää ko. asioista ja ko. päätös on lopullinen, josta ei voi valittaa. (tutustukaa edelleenkin AKK:n sääntöihin, säännöt jotka kaikki lisenssin omaava kilpailija/huoltaja/toimitsija on siis hyväksynyt)
http://www.akk-motorsport.fi/organisaatio/lajiryhmat/
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm

uni:
Aivan varmasti mielipiteensä uskaltaa jokaisella hetkellä jokaisesta tilanteesta julkaista. En tiedä itsekään yhtäkään tapausta, joissa olisi pelkän mielipiteen perusteella ketään tuomittu ja olen aivan varma, että niin ei tule käymään jatkossakaan.

PJEP:
Olen itsekin sitä mieltä että monopoli on vaarallista, onneksi meillä ei siis näin ole. Tuon asian kun on "ison autourheilun" pojat meille kaikille selvittäneet keväällä 2003, pyytämällä kilpailuviraston kantaa ko. asiaan. Sen kilpailuvirasto on tehnyt ja antanut myös sitä koskien oman, siis kilpailuviraston tulkinnan ko. asiasta.

Joten jos AKK:n toiminta ei tyydytä (toiminta jossa ollaan siis vapaaehtoisesti mukana, vapaaehtoisesti AKK:n yhdistys säännöt hyväksyneenä) niin miksi ei siis perusta omaa uutta suomalaista RC-liittoa ja kosiskele sinne sitten porukkaa mukaan ja hae mahdollisesti vielä EFRAn jäsenyyttä, tämä kun on kilpailuviraston kevään 2003 päätöksen mukaan mahdollista ? Joten se siitä monopolista. http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/tiedotteet/1779.html

Ja kannattaa myös muistaa se seikka, että kaikki asiat ei tule esiin täällä netissä, tällä forumilla. Joku saattaa omia mielipiteitänsä kertoa, ainoina oikeina "fakta-tietona". Ehkä asiat ei aina niin kuitenkaan ole, vaan siellä jossain piilee myös se totuus, totuus jota ei ehkä koskaan saada selville, mitä sitten käsitelläänkään.

Netti -forumit kun ovat pahimmillaan samantyyppisiä kuin "Stalinistinen" ja "Maolainen" ajattelutapa, se kuka uskaltaa kovimman metelin nostaa ja kaikki tietävänä esiintyä, saattaa kerätä puolellensa ison joukon saman aatteen kannattajia, joilla ei pakosta ole mitään tietoa koko asian todellisesta puolesta.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #5 : 25.05.04 - klo: 23.28 »
Eksyin tänne "rinnakkaisohjelman puolelle", ja huomasin että.........:

Tumppi kirjoitti
Joten jos AKK:n toiminta ei tyydytä (toiminta jossa ollaan siis vapaaehtoisesti mukana, vapaaehtoisesti AKK:n yhdistys säännöt hyväksyneenä) niin miksi ei siis perusta omaa uutta suomalaista RC-liittoa ja kosiskele sinne sitten porukkaa mukaan ja hae mahdollisesti vielä EFRAn jäsenyyttä, tämä kun on kilpailuviraston kevään 2003 päätöksen mukaan mahdollista ? Joten se siitä monopolista
------------------------------------------------------------------------------------
Tumppi hyvä, moneskohan kerta tämä on kun vastaat näin?
Onko halu AKK:n, vai omasi?

On kaksi eri asiaa, hakea EFRAn jäsenyyttä, ja saada se.
Sitä kun ei kilpailuvirasto päätä, joten..............

Antaako AKK kaikki oikeudet uudelle liitolle?
Alaks sää puheenjohtajaks.........? :wink:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #6 : 25.05.04 - klo: 23.35 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Tumppi kirjoitti
, moneskohan kerta tämä on kun vastaat näin?
Onko halu AKK:n, vai omasi?

On kaksi eri asiaa, hakea EFRAn jäsenyyttä, ja saada se.
Sitä kun ei kilpailuvirasto päätä, joten..............

Antaako AKK kaikki oikeudet uudelle liitolle?
Alaks sää puheenjohtajaks.........? :wink:


En tuota EFRAn asiaa tarkoittanutkaan tuohon kilpailuvirasto juttuun...

Eikä tuossa mitään oikeuksia tartte minnekään antaa. PA elää ja voi ihan hyvin AKK:n alaisena nyt ja tulevaisuudessa.

Itse olen tyytyväinen AKKn toimintaan, ihmettelen vain muutamia henkilöitä, jotka eivät ole tyytyväisiä ja kaikkea kritisoivat... Miksi olla sellaisessa toiminnassa mukana, joka on vapaaehtoista ja niin "vastenmielistä" ? Heille olen yrittänyt palloa heittää, kun puhuvat välillä monopolistakin... Ihan sama juttu kuin "ison autojen" puolellakin eräs porukka, suunsoittajia tuntuvat olevan, ilmeisesti eivät muuhun pysty ;-)

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #7 : 25.05.04 - klo: 23.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

uni:
Aivan varmasti mielipiteensä uskaltaa jokaisella hetkellä jokaisesta tilanteesta julkaista. En tiedä itsekään yhtäkään tapausta, joissa olisi pelkän mielipiteen perusteella ketään tuomittu ja olen aivan varma, että niin ei tule käymään jatkossakaan.


Mielipiteenilmaisun vapaus kuuluu Suomessa kansalaisten perusoikeuksiin, joten toivottavasti kenellekään ei tule edes mieleen rangaista siitä ketään.
Me jäsenet olemme AKK:n asiakkaita ja haluamme tulla kuulluiksi .

Stalinismin ja maolaisuuden olen päinvastoin käsittänyt sellaiseksi, jossa eriäviä mielipiteitä ei hyväksytty.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #8 : 26.05.04 - klo: 08.29 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"



Stalinismin ja maolaisuuden olen päinvastoin käsittänyt sellaiseksi, jossa eriäviä mielipiteitä ei hyväksytty.


Nuo kun saivat alkunsa nimen omaan siitä, että joukossa oli yksi "ylitse muiden" puhuja ja vaikuttaja, joka sai porukan puolellensa ja sen jälkeen vasta "pääsivät" valtaan ja seuraukset sitten tiedämmekin...

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #9 : 26.05.04 - klo: 15.31 »
Toistan vielä: yksikään aidosti neutraali, puolueeton elin ei olisi tehnyt esitettyjen syytösten perusteella (niiden, joista minulle on kerrottu), ja vastineeseeni tutustuttuaan tässä asiassa omaa päätöstään esityksenä ylemmille instansseilleen. Varsinkaan, kun päätöksestä ei edes voi valittaa.
Tämä näytelmä alkaa saada naurettavat mittasuhteet. Kiitos lajiryhmälle hyvistä nauruista, vaikka asia onkin vakava.

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Palveleeko se sitten jollain lailla aloittelevia ym. kilpailijoita ja harrastajia tällä forumilla on muiden asia, itse en siihen usko, eikä se itselleni kuulu.

Kuinkahan paljon lajia, kilpailijoita ja harrastajia palvelee se, että virheiden oikaisun pyytäminen aiheuttaa syytöksen epäurheilijamaisuudesta, ja asian käsittelevä elin toimii vastoin alkeellisimpiakin oikeudenmukaisuusperiaatteita?

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lajiryhmä on ainoastaan erinäisiä "asioita" käsittelevä ja esittelevä ryhmä, joka tekee esityksiä AKK:n hallitukselle. Ko. esitykset "suodattaa" ensin AKK:n urheiluvaliokunta (UVK), joka palauttaa asioita takaisin lajiryhmille tai tekee niistä jatkoesityksen AKK:n hallitukselle. Tämän jälkeen AKK:n hallitus päättää ko. asioista ja ko. päätös on lopullinen, josta ei voi valittaa.

Tämä ”ainoastaan erinäisiä asioita” käsittelevä ryhmä on suuressa vastuussa asian oikeellisuudesta, sillä sen oletetaan todella perehtyneen asiaan ja selvittäneen siihen liittyvät epäselvyydet. Kaiken lisäksi puolueettomasti, olettaen, että sellainen käsite tässä yhteydessä tunnetaan?
Jatkokäsittelyn tekevät elimet luottavat siihen, että asia on siten kuin tutkiva ryhmä on sen esittänyt. En nimittäin pysty kuvittelemaan, että AKK:n hallitus kokoontuessaan käyttää paljoakaan aikaa tämän tyyppisen pikkujutun tutkimiseen, vaan toimii käytännössä kumileimasimena. Josta leimasta ei voi valittaa.

Tilanne on absurdi: lajiryhmä tekee esityksen perustelemattomien ja valheellisten syytösten pohjalta, ei halua antaa syytetylle edes tietoa, mistä häntä on syytetty, ei huomioi syytetyn selvitystä, joka todistaa hänen itse tietoonsa kaivamat syytökset paikkansapitämättömiksi, jopa valheellisiksi, ja tekee esityksensä päätöksestä varten, josta ei voi valittaa.
Parempiakin teatterifarsseja on totisesti nähty. Ja kuka vielä luulee, että ollaan sivistysvaltiossa?

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Ja kannattaa myös muistaa se seikka, että kaikki asiat ei tule esiin täällä netissä, tällä forumilla. Joku saattaa omia mielipiteitänsä kertoa, ainoina oikeina "fakta-tietona".

Tätä olen yrittänyt tolkuttaa. Olen kertonut asiat sellaisina, kuinka totuus minulle syytettynä on. Jos on olemassa muita totuuksia, kuin mitä minulle on esitetty, ja joihin ”tutkinta” ja päätösesitys perustuvat, ne voisi vaikka kertoa minullekin. Minun puolestani kaikki asiaan liittyvät tiedot saa aivan rauhassa esittää täällä, julkisesti. Minulla ei ole totuudessa mitään salattavaa eikä pelättävää.



Aloitan asioiden esittämisen itse, eräällä yksityiskohdalla, jota olen pitänyt piilossa, eniten oman ”syyttäjäni” suojelemiseksi, sillä tapaus on lajissaan ala-arvoisin, mihin olen aikoihin törmännyt. Pyysin ja sain sen välittäneeltä henkilöltä luvan asian kertomiseen tarvittaessa, ja nyt sen luvan käytän:

3-4 päivää ennen kisoja sain ystäväni kautta kuulla, että kilpailujohto on selvittänyt, onko AKK:n taholta esteitä sulkea kilpailusta pois poikani, joka oli siihen ilmoittautunut. Esteitä ei AKK:n taholta esitetty (!), ja kuulemani mukaan kilpailujohto saattaisi niin tehdä, ellen ole hiljaa.
Täysin sivullinen 16v kilpailija siis suljettaisiin pois kilpailusta, siksi, että hänen lähiomaisensa on tuonut esiin virheitä erälistoissa ja pyytänyt niihin korjauksia. Tästä voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä siitä, minkä tasoinen peli oli, ja on kysymyksessä.

Ymmärsin asian minulle tarkoituksellisesti lähetetyksi uhkaukseksi seurauksista, ellen lakkaa vaatimasta erälistojen korjauksia. Olinkin tämän jälkeen aiheesta foorumissa hiljaa.
Saatoin tämän asian vastineessani myös lajiryhmän tietoon. Mutta heitä ei nähtävästi kiinnosta asiassa muu kuin päätösesitysten tekeminen, omalla persoonallisella tavallaan.


Edit: kirjoitusvirheitä

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #10 : 26.05.04 - klo: 15.36 »
Olen edelleen saanut useita kyselyjä ja ihmettelyjä asian johdosta, jopa minulle tuntemattomilta. Kiitos niistä kaikista, ne ovat arvokkaampia kuin uskottekaan!
Järjestelmällisesti kaikissa keskusteluissa ja viesteissä ihmetellään sitä, että missä on sananvapaus, ja oikeus antaa palautetta?

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Oikeus & moraali
« Vastaus #11 : 26.05.04 - klo: 21.12 »
Ei uskalla todeta kuin "HYVÄÄ PÄIVÄÄ!" ja "HALOO!"

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Oikeus & moraali
« Vastaus #12 : 26.05.04 - klo: 21.19 »
On kyllä huvittavaa toimintaa lajiryhmän/kisajärjestäjien puolelta. Tietty kun pikkuautoilla ajetaan, niin kai tuo hiekkalaatikko-meininki on sitten sopivaa.
EuroRC / TEK

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #13 : 27.05.04 - klo: 11.26 »
Lajiryhmä on luomassa ennakkotapausta siitä, mitä on lupa sanoa ja kenelle. Oma vankkumaton mielipiteeni on, että nyt ollaan metsässä ja rankasti, mutta se näyttää olevan lajiryhmän tahto, ja sen mukaan siis edetään. Minulla on jäljellä yksi ainoa kysymys: miten kauan tätä mielivaltaista pelleilyä on katsottava, eli milloin uusi lajiryhmä valitaan?

Mutta jatkan asian valottamista jälleen yhdellä yksityiskohdalla, että tiedettäisiin, missä rajat nykyisen lajiryhmän ja kilpailujärjestäjän näkemyksen mukaan menevät.

Niissä vähissä tiedoissa, mitä olen kyselemällä saanut AKK:lta tietää minuun kohdistetuista syytöksistä, kerrottiin, että valituskirjeen liitteinä ovat sähköpostikeskustelut. Ilmeisesti jonkinlaisena näyttönä, ymmärtäisin.
Olen kilpailujärjestäjälle lähettänyt kolme sähköpostia, jotka kopioin tähän täsmälleen alkuperäisessä muodossaan, pois lukien erään kilpailijan nimi, jonka editoin N.N:ksi. Minulle ei ole selvinnyt, mikä niissä on epäurheilijamaista, ja miten ylipäätään henkilöiden kahdenväliset viestit voivat sellaisia ollakaan. Mutta ehkä lajiryhmän olisi syytä se kertoa kaikille, että vastaavilta sirkusesityksiltä jatkossa vältyttäisiin.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Sent: Sunday, April 11, 2004 11:34 PM
Subject: Laukaan erälistat

Morjehdus Seppo,
 
Minkä periaatteen mukaan jako Laukaan alkueriin on tehty?
 
Kysyn siksi, että juniori-Juho näkyy olevan viimeisessä keräilyerässä, kun taas pykälää paremmassa erässä on useita, jotka ovat häntä sarjatilanteessa paljonkin alempana.
Tämä on ok, jos se esim. kidetaajuuksien vuoksi on välttämätöntä. Mutta muuten pitäisi sarjaa ahkerasti kiertävät pyrkiä sijoittamaan joko sarjatilanteen mukaan, taikka sitten tasonsa mukaan? Ja kisoihin satunnaisesti osallistuvat ja sarjatilanteessa alhaalla olevat kuuluvat kai keräilyeriin?
 
Kun vastaat, tee se tämän viestin Emaili-osoitteeseeni, sillä varsinainen ja virallinen ei jostakin syystä tällä hetkellä toimi.
 
Terveisin
Vesa


Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Sent: Sunday, April 11, 2004 11:50 PM
Subject: Re: Laukaan erälistat

Moro taas,
 
Katsoin vielä tarkemmin listoja. Kilpailijan N.N oikea paikka ei ole TS:n 3. alkuerässä, sillä hän on osallistunut yhteen ainoaan kilpailuun sarjassa, ja sijoittunut siellä häntäpäähän.
 
Kotiseurakunnan poikia saa minun puolestani suosia, mutta ei kuitenkaan muiden kustannuksella.
 
Korjannet asian?
 
Vesa


Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Sent: Tuesday, April 13, 2004 9:52 PM
Subject: Re: Laukaan erälistat

Iltaa Seppo,
 
Huomasin vasta nyt postisi, mutta eipä vastaamisella olisi kiire ollutkaan, kun näet tämän vasta keskiviikkona.
 
Mielestäni olisitte tehneet reilusti, jos olisitte korjanneet erälistat. Pakko sanoa, että aika moni nauraa teille, nähtyään Kallen vaihtoehtolistat, ne värjätyt.
Säännöt tullaan joka tapauksessa tämän jälkeen täydentämään "pakottaviksi", jolloin jälkikäteen tulee "virallinen" tuomio tempullenne. Jos haluaisitte näyttää, pelataanko Laukaassa mahdollisimman oikeiden sääntöjen mukaan jo nyt, korjaisitte listat.
 
Luulen, että itse et ole ollut listojen kanssa missään tekemissä, mutta hyvänä pomona seisot hairahtuneen ryhmäsi edessä. Hienoa, mutta voisit myös käyttää auktoriteettiasi ja sanoa, että nyt jätkät korjaatte jälkenne.
 
Ei enempää siitä asiasta.
 
Olen mielelläni mukana ratatuomaroinnissa. Mutta koska tiedän homman aika rasittavaksi, ainoastaan TJ-erissä, jos sopii?
 
Ollaan kavereita, ja annetaan asioiden riidellä, jookos?

Vesa


Häijyä ja epäurheilijamaista tekstiä, eikö vain?

Uhkaus poikani sulkemisesta pois kilpailusta kerrottiin minulle näiden viestien jälkeen.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #14 : 27.05.04 - klo: 23.32 »
Sääntöjen mukaan epäurheilijamaista käyttäytymistä on mm ilmoittamatta kilpailusta poisjääminen ja palkintojen jaosta poisjäänti.

Kuinkahan usein näistä on langetettu tuomioita? Nämä rikkeet ovat ainakin selvästi todennettavissa.

Topikin alotuksessa mainittiin kuulalaakeroidulla stanukoneella ajamisesta. Kyseinen rike vaikuttaa jo törkeältä, ellei kyseessä ole tietämättömyys. Miten Laukaalla tämä asia selvitettiin?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #15 : 29.05.04 - klo: 23.32 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Topikin alotuksessa mainittiin kuulalaakeroidulla stanukoneella ajamisesta. Kyseinen rike vaikuttaa jo törkeältä, ellei kyseessä ole tietämättömyys. Miten Laukaalla tämä asia selvitettiin?

Tapaus tuli Laukaalla esiin ilmeisesti katsastuksen yhteydessä.
Kilpailun tuomaristo kutsui kyseisen kilpailijan jutustelemaan, ja asiasta on tehty ilmoitus eteenpäin, koska siitä on pyydetty ja annettu selvitys. Lajiryhmä on käsitellyt asian ja antanut siitä päätösesityksensä.

Asiaa sen paremmin tuntematta, kysymys kaiketi kuuluu, katsotaanko vääränlaisen laakeroinnin käytön tapahtuneen tietoisesti ja tarkoituksellisesti, vai ilman vilpin tarkoitusta.
Sen verran olen asian taustasta kuullut, että kyseisen moottorin kerrotaan olleen käytettynä ostetun, ja tilatun alunperin USA:sta, ohi suomalaisten kauppiaiden.
Tämän tiedon oikeellisuutta en voi tietää.

Niin tai näin, myös tämän tapauksen kohdalla voidaan nähdä ennakkotapauksen luonnetta.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #16 : 31.05.04 - klo: 22.02 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"

Topikin alotuksessa mainittiin kuulalaakeroidulla stanukoneella ajamisesta. Kyseinen rike vaikuttaa jo törkeältä, ellei kyseessä ole tietämättömyys.


Nimeltä mainitsematon kuljettaja on sen verran kokenut, että luulisi tietteen millä ajaa. Kun koneen aukaisee, niin on joko sokea tai tyhmä jos ei tajua/huomaa mitkä laakerit koneessa on. Eron huomaa jo ajossakin aika selvästi.

En tietenkään tiedä varmasti, muttä tälläistä ei saisi tapahtua oli miten oli...

Tämä suurin mahdollinen vilppi vakioluokassa, jos ei 12 lankaisella aja.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #17 : 10.06.04 - klo: 19.11 »
Sain tänään kirjeen AKK-Motorsportilta:

"AKK-Motorsportin hallitus on päättänyt antaa sinulle kuuden kuukauden

kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakiellon ajalle 8.6.04- 7.1.05.

Syy: Epäurheilijamainen käyttäytyminen Laukaan Moottorimiesten Kupolicrossin toimitsijoita kohtaan huhtikuun aikana.
Palauta lisenssisi välittömästi AKK-Motorsportin toimistoon. Kilpailukiellot julkaistaan myös AKK-Motorsportin virallisssa tiedotteissa."


Jo on aikoihin eletty. Täysin mielivaltainen ja väärä tuomio, ilman perustetta ja järkevää perustelua.
Edelleenkään en tiedä, mistä sanomisestani tai tekemisestäni laukaalaiset ottivat nokkiinsa. Sitä ei ole kukaan vaivautunut kertomaan. Mutta tuomion langettaminen näkyy silti olevan mahdollista. Melkoista pelleilyä.

Hyväksyisin minkä tahansa ankarammankin tuomion, jos se olisi asiallisesti perusteltu. Tässä tapauksessa valitus minua kohtaan perustui suoranaisiin valheisiin, ja sen olen lajiryhmälle selvittänyt ja tarjoutunut myös toteennäyttämään. Ei vaikutusta.
Tuomion langettamiseen kelpaavat lajiryhmälle siis myös valheet. Tämä on kaikkien syytä tietää ja muistaa.

Eräs minulle myötätuntoa osoittaneesta kokeneesta kaverista tiesi sanoa jo ajat sitten: "Tätä taistelua et tule voittamaan. AKK on sellainen laitos, että olet miten oikeassa tahansa, et voi voittaa."
Kaveri oli oikeassa.

Uskaltaako/haluaako kukaan kommentoida?

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Oikeus & moraali
« Vastaus #18 : 10.06.04 - klo: 19.23 »
Disclaimer: Lukemalla tämän viestin hyväksyt sen että tämä viesti sisältää vain oman henkilökohtaisen mielipiteeni eikä missään nimessä ole tarkoitettu hyökkäyksenä ketään henkilöä tai mitään tahoa kohtaan. Mikäli et näitä ehtoja hyväksy, älä jatka tämän viestin lukemista.

Sen verran tähän kai uskaltaa sanoa että olen aika tyrmistynyt.

edit: Lisätään vielä viestin asiasisältöön, ettei jää epäselväksi, että minun mielestäni rangaistus on ainakin tiedossa olevien seikkojen perusteella täysin kohtuuton ja epäoikeudenmukainen.

Vaikka odotettavissahan se tosiaan oli...
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #19 : 10.06.04 - klo: 19.52 »
Disclaimer: Lukemalla tämän viestin hyväksyt sen että tämä viesti sisältää vain oman henkilökohtaisen mielipiteeni eikä missään nimessä ole tarkoitettu hyökkäyksenä ketään henkilöä tai mitään tahoa kohtaan. Mikäli et näitä ehtoja hyväksy, älä jatka tämän viestin lukemista.


Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Sain tänään kirjeen AKK-Motorsportilta:

"AKK-Motorsportin hallitus on päättänyt antaa sinulle kuuden kuukauden

kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakiellon ajalle 8.6.04- 7.1.05.

Syy: Epäurheilijamainen käyttäytyminen Laukaan Moottorimiesten Kupolicrossin toimitsijoita kohtaan huhtikuun aikana.
Palauta lisenssisi välittömästi AKK-Motorsportin toimistoon. Kilpailukiellot julkaistaan myös AKK-Motorsportin virallisssa tiedotteissa."


Jo on aikoihin eletty. Täysin mielivaltainen ja väärä tuomio, ilman perustetta ja järkevää perustelua.
Edelleenkään en tiedä, mistä sanomisestani tai tekemisestäni laukaalaiset ottivat nokkiinsa. Sitä ei ole kukaan vaivautunut kertomaan. Mutta tuomion langettaminen näkyy silti olevan mahdollista. Melkoista pelleilyä.

Hyväksyisin minkä tahansa ankarammankin tuomion, jos se olisi asiallisesti perusteltu. Tässä tapauksessa valitus minua kohtaan perustui suoranaisiin valheisiin, ja sen olen lajiryhmälle selvittänyt ja tarjoutunut myös toteennäyttämään. Ei vaikutusta.
Tuomion langettamiseen kelpaavat lajiryhmälle siis myös valheet. Tämä on kaikkien syytä tietää ja muistaa.

Eräs minulle myötätuntoa osoittaneesta kokeneesta kaverista tiesi sanoa jo ajat sitten: "Tätä taistelua et tule voittamaan. AKK on sellainen laitos, että olet miten oikeassa tahansa, et voi voittaa."
Kaveri oli oikeassa.

Uskaltaako/haluaako kukaan kommentoida?




"AKK-Motorsportin hallitus on päättänyt antaa sinulle kolmen kuukauden

kilpailukiellon ajalle 8.6.04 - 7.9.04

Syy: sääntöjenvastainen moottori Laukaan Kupolikrossissa 17.4.04

Palauta lisenssi välittömästi AKK-Motorsportin toimistoon. Kilpailukiellot julkaistaan myös AKK-Motorsportin virallisissa tiedotteissa."



Juuh, haluisko kukaan ostaa pienoisauto-tavaraa? Paljon ois.
Pitää siis kaivaa Zagi tuolta komerosta...

Ei voi sanoa muuta kuin että "God luck have fun v!ttu akk!!!11"


-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #20 : 10.06.04 - klo: 20.09 »
Tulen mahdollisesti tekemään AKK:lle/lajiryhmälle kirjeen jossa pyydän kertomaan tämän tapauksen käsittelytavasta ja rangaistuksen perusteista. Teen sen silloin ns. avoimena kirjeenä, jonka julkaisen myös täällä.

Tarvitsen kuitenkin vähän kansan syvien rivien mielipidettä, onko tämä tarpeen. Pyydän siksi mielipiteitä ja kannanottoja.
Ja esitän modeille kunnon jenkkityyliin galluppia tästäkin aiheesta:

1. VesaK:n saama rangaistus on väärä.
2. VesaK:n saama rangaistus on oikea.
3. Asia olisi pitänyt selvittää kunnolla ennen päätöstä.

Kun tuloksista sitten suodatan pois laukaalaisten ja heidän taustajoukkojensa äänet, näen onko mieltä jatkaa. Sen tekisin nimittäin ainoastaan siksi, että jatkossa tiedämme, missä lajiryhmän ja kilpailujärjestäjän hipiän herkkyysraja menee. Nyt sitä emme vieläkään tiedä, koska sitä ei ole pyynnöistäni huolimatta kerrottu. Minulle on edelleen täydellinen mysteeri, mikä käytöksessäni on ollut "epäurheilijamaista".

Omasta puolestani voin hyvin jatkaa tätä näytelmää, koska minulla ei ole enää mitään hävittävää. Lisenssilläni olisin muutenkin osallistunut yhteen ainoaan kisaan enää, Hyvinkäällä. Se meni nyt ohi. Suurempi vahinko on mielestäni siinä, että en saa toimia toimitsijana. Ensimmäiseksi siis lauantain crossikisan tuomarihommat peruutetaan.
Onneksi vapaaehtoisia on tyrkyllä toimitsijatehtäviin aina liiankin kanssa.

Mutta mitenkähän minua tämän jälkeen rangaistaan, sillä aion edelleenkin nimittää esim. kotiinpäinvetoa kotiinpäinvetämiseksi?
Sitten kai toteutetaan poikani kilpailukielto, josta jo uhkailtiinkin. Enpä muuten paljoa enää hämmästyisi, vaikka lajiryhmä osoittautuisi olleen senkin takana. Juuri niin tasokasta heidän toimintansa näyttää olevan.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Gallup
« Vastaus #21 : 10.06.04 - klo: 20.35 »
Lahti Rock City

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #22 : 10.06.04 - klo: 20.45 »
Disclaimer: Lukemalla tämän viestin hyväksyt sen että tämä viesti sisältää vain oman henkilökohtaisen mielipiteeni eikä missään nimessä ole tarkoitettu hyökkäyksenä ketään henkilöä tai mitään tahoa kohtaan. Mikäli et näitä ehtoja hyväksy, älä jatka tämän viestin lukemista.



Otetaan muutama vastaava esimerkki.


Jos on esim. Hartwall Areenalla Antti Tuiskun konsertti, ja siellä on joku huutamassa että "ALAS LAVALTA!!" "OLET SURKEA!!" niin hänet korkeintaan ohjataan pois areenalta.

AKK:n tapauksessa, Vesa oli kysynyt erälistoista asiallisesti, niin hänelle siitä napsahti 6kk banjo.

Itselleni tuli 3kk banjo, ja se oli odotettavissa.
Tähän kävisi esimerkkinä se, että eräs suomalainen huippu-kuski oli isoissa kisoissa ulkomailla. Hän käytti väärää pitoainetta, josta sai suullisen huomatuksen ja kilpailusta ulosajon(?).  

Eikös väärä pitoaine ole yhtä vakava rike kuin väärä laakeri?

Koeajan olisin vielä ymmärtänyt, mutta 3kk banjon???
Tämä laji tulee loppumaan hyvin nopeasti, jos tähän asti porukkaa laitetaan jäähylle. Jos joku lajiryhmän edustaja näitä lueskelee, niin ensin tutkikaa hieman enemmän taustoja, ennen kuin pistätte ohjekirjan mukaan että "jahas, mitäs tule väärästä laakerista.. -ahaa, 3kk banjoo. No, sille sitten 3kk banjoo."


Mietin vain, että missä menee banjon ja koeajan raja?
Mistä saa koeajan? Jos lievästä pienestä valittamisesta saa 6kk, en halua edes arvailla mitä tulisi jos menisi huutamaan pää punasena tuomareille

" S@@TANAN PUUSILMÄ!" "ENKÄ OSUNU SIIHEN AUTOON, PAINU KUUSEEN!!" tms..

Laukaalla oli 1-3 AKK:n edustajaa, luulisi että he olisivat nähneet VesaK:n räyhäämässä tuomareille. AKK:n heput kuitenkin oleskelivat katsastuksessa ja siinä tuomareitten takana. Luulisi että he olisivat nähneet tai kuullet jotain, mutta ei...

Jos Tumppi viittisi vastata tähän, että on tästä päätöksestä valitusoikeutta? Jos on, voit olla varma että tulee postia lajiryhmän postilaatikkoon.
Tai voinhan ottaa tästä puhelimen ja pirauttaa Saarion Jarille.

Esitän vielä kysymyksen, Mistä saa koeajan? Antakaa esimerkki?

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #23 : 10.06.04 - klo: 21.28 »
VesaK:n saama rangaistus tuntuu kohtuuttomalta,ottaen huomioon sen työn,jota hän on tehnyt pienoisautoilun eteen!

Entä mitä pitäisi ajatella niistä tahoista, jotka ovat valituksen AKK:n tehneet? Edistääkö tämä jupakka jollakin tavalla pienoisautoilua?

Suomi on oikeusvaltio, mikäli kokee tulleensa oikeusmurhan kohteeksi,lienee jokaisella oikeus valittaa tai ainakin kannella tuomiostaan vaikkapa oikeusasiamiehelle, ellei allaoleva kilpailusäännön § 2 ole esteenä.
Yleensä tuomiota annettaessa on mukana myös valitusosoite.
Oikeusoppineet osaavat varmasti antaa neuvoa.

Jos Vesa ajattelet asiaa omalta kannaltasi tämä "turpiinsaaminen" tulee häiritsemään mielenrauhaasi pitkään, ellet saa sitä selvitettyä oikeudenmukaisesti itsellesi.
Ovatkohan valittajat ja päättäjät nyt tyytyväisiä itseensä?

Lainaus
52. Kilpailusääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen

Jokainen kilpailuun osallistuva luonnollinen tai juridinen henkilö:

1. Sitoutuu tuntemaan kilpailussa sovellettavat FIA:n kansainväliset säännöt sekä lajin kansallisen säännöstön,
2. Sitoutuu varauksetta alistumaan yllämainittujen sääntöjen määräyksiin ja AKK:n päätöksiin sekä tyytymään niistä aiheutuviin seuraamuksiin.

Näiden ehtojen rikkomisesta voi olla seurauksena lisenssin peruuttaminen. AKK ilmoittaa päätöksensä syyt.

3. Osallistuu kilpailuun aina omalla vastuullaan.
4. Sitoutuu noudattamaan Suomen Antidoping-toimikunnan (ADT) dopingsääntöjä.
5. On velvollinen osallistumaan kilpailun johdon ja liiton määräämiin tarkastuksiin. Alkoholin, huumaavien aineiden tai doping-aineiden vaikutuksen alaisena kilpailuun osallistuminen on rangaistava teko.
6. Sitoutuu noudattamaan reilun pelin periaatetta ja pyrkii kilpailutilanteessa parhaaseen mahdolliseen autourheilutulokseen.
7. Sitoutuu olemaan lyömättä vetoa itse tai edustajan kautta omasta kilpailutapahtumastaan.

.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Oikeus & moraali
« Vastaus #24 : 10.06.04 - klo: 21.31 »
Disclaimer: Lukemalla tämän viestin hyväksyt sen että tämä viesti sisältää vain oman henkilökohtaisen mielipiteeni eikä missään nimessä ole tarkoitettu hyökkäyksenä ketään henkilöä tai mitään tahoa kohtaan. Mikäli et näitä ehtoja hyväksy, älä jatka tämän viestin lukemista.

Ei pysty ymmärtämään miten tämmöistä edes kehdataan ajaa näin pitkälle. Tiedossa on syyt ja motiivit, muttei kellään ole pokkaa sanoa niitä ääneen.

VesaK menit lankaan ja annoit näennäisen syyn vaientaa joillekin tahoille sopimaton keskustelu ja asioihin puuttuminen.

Tuskin tätä asiaa yksikään lisenssinomistaja uskaltaa omalla nimellään kommentoida ainakaan täällä valvovien silmien alla.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #25 : 10.06.04 - klo: 21.39 »
Lainaus käyttäjältä: "uni"
Disclaimer: Lukemalla tämän viestin hyväksyt sen että tämä viesti sisältää vain oman henkilökohtaisen mielipiteeni eikä missään nimessä ole tarkoitettu hyökkäyksenä ketään henkilöä tai mitään tahoa kohtaan. Mikäli et näitä ehtoja hyväksy, älä jatka tämän viestin lukemista.

Sen verran tähän kai uskaltaa sanoa että olen aika tyrmistynyt.

edit: Lisätään vielä viestin asiasisältöön, ettei jää epäselväksi, että minun mielestäni rangaistus on ainakin tiedossa olevien seikkojen perusteella täysin kohtuuton ja epäoikeudenmukainen.

Vaikka odotettavissahan se tosiaan oli...

Hyvin "puhuttu"!
Näinhän siinä käy, kun hyttystä ammutaan norsupyssyllä!

Esitän muutaman kysymyksen, kaikille osapuolille, ja vastaukset osoittakaa suoraan itsellenne!
-oliko kaikki tämä "vaivan arvoista"?
-oliko tämä vanhojen kaunojen kostoa?
-oliko tämä "tilaustyö"?
-oliko tämä kohtuullista?
-oliko tämä varmasti lajin kannalta lajille varmasti parhaaksi?
-oletko nyt varmasti onnellinen, ja tyytyväinen saavutettuun etuun???

Olin jossain vaiheessa aikeissa tarjoutua sovittelijaksi kaikkien osapuolten "keskelle"!
Homma olisi hoidettu hiljaisesti, poissa julkisuudesta. Kyllä, on vanhaa kokemusta sellaisesta!

Tuli vain varhaisessa vaiheessa selväksi, että se olisi turhaa.....

Tätä ei saa, eikä voi kommentoida, muuten tulkitsen sen loukkaukseksi itseäni kohtaan!

Nyt alan ymmärtää ne taannoiset epäilyt siitä, että minut olisi vaiennettu!

Jos joku on niin tyhmä, että erehtyy vastaamaan minulle, en viitsi edes toistaa alussa kirjoittamaani ohjetta, vastata itselleen.
Se on niin itsestään selvä asia!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #26 : 10.06.04 - klo: 23.01 »
Kiitos hyvistä kommenteista!

MatiasV: LRP-kisassa väärää pitoainetta käyttänyt kilpailija menetti kaksi parasta alkuerätulostaan, mutta sai jatkaa kilpailua. TJ-10 -luokan ja ammattimaisen MM-tason kärkikilpailijan rikkomusten vakavuudella on vissi ero.  :wink:
Sinun tuomiotasi on ollut määräämässä kiinnijääneen kilpailijan velimies.

Lainaus käyttäjältä: "PJEP"

Lainaus

52. Kilpailusääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen

Jokainen kilpailuun osallistuva luonnollinen tai juridinen henkilö:
.
.
Näiden ehtojen rikkomisesta voi olla seurauksena lisenssin peruuttaminen. AKK ilmoittaa päätöksensä syyt.

"AKK ilmoittaa päätöksensä syyt" ei todellakaan ole täyttynyt minun kohdallani, sillä en ole saanut tietää, mikä käyttäytymisessäni on ollut niin epäurheilijamaista, että siitä on langetettava puolen vuoden lisenssinmenetys.

Ja kaiken huipuksi, en ollut Laukaan kisassa edes kilpailijana mukana!

Juuri tämän vuoksi nyt ollaan tekemässä ennakkotapausta siitä, mitä on lupa sanoa tai tehdä, ja keneen kilpailun ulkopuolisiin AKK:n pitkä käsi ulottuu. Mutta millä perusteella tuomiot jaetaan, se ei ole vielä selvillä.
Se, että ylipäätään näin on kysyttävä, on täydellisesti väärin. Minkä ihmeen porukan ja järjestön kanssa nyt oikein ollaan tekemisissä?

Nyt alkanee valjeta, miksi tarjosin lajiryhmälle ystävän kättä ja neuvoin vetämään rangaistusesityksen kiireesti pois. Siksi, etteivät munaisi itseään kovin pahasti. Eivät valitettavasti olleet riittävän fiksuja ymmärtääkseen, että asia todella oli niin.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Oikeus & moraali
« Vastaus #27 : 11.06.04 - klo: 10.41 »
En näe mitään epäoikeudenmukaista Matiaksen 3kk tuomiossa, siitä on mielestäni ihan turha valittaa koska rangaistukseen on selkeät syyt, jotka myöskin ovat molempien osapuolien tiedossa.

Mitä puolestaan tulee VesaK:n 6kk kilpailukieltoon, niin ihmettelen kyllä suuresti. En voi sanoa että tunnen VesaK:ta hyvin, mutta se kuva mikä minulle on muodostunut hänestä tämän foorumin kautta ja kisapaikoilla on hyvin positiivinen. Kaikki varmasti tietävät mitä hän on tämän harrastuksen eteen tehnyt täysin vapaa-ehtoisesti ja kenenkään sitä pyytämättä. On toki totta, että tämä tehty työ ei mitenkään liity suoranaisesti AKK:n toimintaan ja sen takia tietystikään sitä ei voida suoranaisesti ottaa huomioon päätöksiä tehtäessä. Kuitenkin mielestäni 6kk kilpailukielto on hyvin raskaalla kädellä jaettu rangaistus asiasta, jossa ei ilmeisesti ole ollut loppupelissä mistään muusta kiinni kuin jonkun henkilön liian suuresta egosta, joka ei ole loppupelissä pystynyt antamaan asiassa periksi vaikka ilmeisesti onkin prosessin loppuvaiheessa huomannut kuinka naurettavaa asiaa tässä ollaan ajamassa. Tyyliin "Mennään nyt loppuun asti kun ollaan kerta aloitettu aloitettu". Hieno homma!

Tietystikään minulla taikka kenelläkään muulla (paitsi VesaK:lla) ei ole oikeutta kysyä sen tarkemmin mistä tässä on kyse, koska siis asioitahan ei AKK:n mielestä ole hyvä tuoda julkisuuteen. En tiedä olenko nyt ihan oikein tätä asiaa ymmärtänyt, mutta käsittääkseni nykypäivänä avoimuus on kova sana. Tämän takia toivoisinkin että joku (muu kuin VesaK) kertoisi että millä perustein tämä 6kk kilpailukielto on annettu. Tällä en nyt tarkoita mitään ympäripyöreätä lausuntoa, vaan ihan konkreettisia seikkoja jotka ovat vaikuttaneet päätöksen tekoon tässä asiassa.

Sen verran vielä haluaisin sanoa, että vaikka tässä viestissä onkin hieman kärjistettyä tekstiä, niin sanon ihan suoraan tässä että minulla ei ole mitään ketään osapuolta vastaan. Osapuolilla tarkoitan VesaK:ta, Laukaan kisajärjestäjiä, lajiryhmän ja AKK:n edustajia.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #28 : 11.06.04 - klo: 19.21 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Sain tänään kirjeen AKK-Motorsportilta:
kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakiellon ajalle 8.6.04- 7.1.05.

Laskelmieni mukaan tuo tekee jo seitsemän ( 7 ) kuukautta!  :shock:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Oikeus & moraali
« Vastaus #29 : 11.06.04 - klo: 21.45 »
Tämä on telepatiaa, TTKoo: jostakin syystä, alitajuisesti kai asiaa miettiessäni, ponnahti aikaisemmin illalla yhtäkkiä tajuntaan täsmälleen sama asia. Tultuani kotiin kaivoin AKK:n kirjeen esiin, ja siinä tosiaan seisoo 6kk ajalle 8.6.04- 7.1.05! Ja sen jälkeen näin tuon kommenttisi.
 :mrgreen:

Tämä on kyllä ihan linjassa kaiken seen muunkin tuotoksen kanssa, mitä olen AKK:lta ja lajiryhmältä viime aikoina saanut.
:mrgreen:  :mrgreen: