Täällä ilmoittautuu yksi kitkarenkailija lisää. Minulla on lähdössä kymmenes talvi kitkarenkailla, enkä ole suunnitellut paluuta nastarenkaisiin. Silti koskaan ei pidä sanoa koskaan. Itse olen saanut perääni nastarenkailijan tosi liukkaalla Helsingin keskustassa Tietonikkariin kiirehtiessäni. Kitkoilla pysähtyi, mutta nastoilla tultiin perään.
Muistan lukeneeni sellaisen väittämän, että kitkarenkailijoille tule sattumuksia vähemmän, koska he jo lähtökohtaisesti ajavat muita varovaisemmin ja pitävät suuremmat marginaalit. Itsekin lukeudun näihin ja ajan liukkaalla todella varovaisesti olematta kuitenkaan tien tukkeena; pystyn maantiellä ajamaan suurinta sallittua lähes kelissä kuin kelissä.
Muistan myös lukeneeni väitteen että ABS ja ajovakaudenhallinta ovat kitkarenkaan parhaat kaverit. Muistan nähneeni testejä joissa em. ominaisuuksilla varustetut autot pesevät kitkarenkailla mennen tullen nastarenkailla varustetut autot, joissa edellä lueteltuja ominaisuuksia ei ole.
No tässä taas litania asioita mikä ei sano kitkarenkaan olevan tippaakaan parempi kuin nastarengas.
Joku nastailija tuli konttiin... joo... mitä sitten... ai meinaat että kitkoilla ei olis tullu :lol:
Ajonvakautukset jne...
No hei... turhaanko meinasit että noita järjestelmiä tehdään ja kehitetään.
Ja tuokin jo kertoo sen faktan että sun konttiin tultiin siksi että kuski teki virheen.
Kitkailijat ajavat varovaisemmin... No se ei taaskaan auta siinä tilanteessa kun joku ulkopuolinen ei toimi kuten sinä.
Eikä se ole näyttänyt johtuvan tippaakaan siitä että onko alla nastat vai kitkat.
Aina kun alla on volvo tai mikä vaan vähänkään uudempi ns paremman luokan auto niin kovaa mennään.
Varsinkin kun on se ajonvakautus joka pistää idiootit ajamaan vielä kovempaa... "voi olla alla vaikka kesärenkaat kato ku mulla on nää kaikki heebelit"
Auto missä on ajonhallintalaitteet ja nastat alla, pesee mennentullen kitkoilla varustetun.
Auto missä ei ole apulaitteita, mutta on nastat, pesee mennentullen saman auton kitkoilla.
Yhtälailla voidaan heittää samanlainen väite myös toiseen suuntaan.
Kun keli on kesäinen niin kitkailijat ovat vaarallisia koska ajavat kuivalla kovempaa kuin nastailijat yleisen harhaluulon johdosta...
Yleinen harhaluulo on aina ollut se että kitkarenkaat ovat paremmat kuivalla asvaltilla... Pahasti metsään.
Kuten peitsamo kirjoitti.
TM tekee joka vuosi erittäin suuret testit.
Reilusti yli 10 vuotta olen näitä seuraillut ja saldo on hyvin selvä.
Paras kitka ei meinaa voittaa pito ominaisuuksissa testin huonointa nastarengasta missään olosuhteissa.
viimetalvena tuli itseasiassa sellainen tilanne vastaan että hommattiin kaverin kanssa autoihin samaan aikaan saman valmistajan renkaat.
Kaveri hommas kitkat ja minä nastat.
Ero oli todella... todella suuri.
Kaveri totes että nyt pitää perhanasti kun jäisellä asvaltillakin oikein puree jarrutuksissa...
No hän hyppäsi mun kyytiin ja kun ruttasin jarrua niin kaverin suusta tuli paljon kirosanoja ja ihmetyksiä.
(piiip... jos olisin tienny eron olevan näin suuri niin en olis enää kitkoja hommannu... siis mitä piiip.)
Pointti on se että älkää nyt kukaan missään nimessä kuvitelko että kitka olisi oikeasti missään tilanteessa pitävämpi kuin nastarengas... Se kun ei vaan pidä paikkaansa.
(joo... mikäli sulla on uunituoreet kitkat ja verrokissa 8 vuotta vanhat hakkapeliitat niin tilanne voi olla jo hyvin tasaväkinen)
Kitkoissa ainoa nastaa parempi puoli on se että pitävät pienempää melua...