Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #360 : 31.08.11 - klo: 23.14 »
Editiä edelliseen.......kyllä se turffiki syö sitä numerolappua :wink: tosin riippuu kuskin taidoista ollakko kyljellään vai ei....

Niin syö pumpulikin.
Paha vaan että savirata syö ziljoona kertaa enemmän.
:grin:
Tosi tua grin ei ollu turha.  Meillä ainakin, tosin joka vanahoja muistelooo niin sitä tikulla silimähän...
Eli meikälääsen kokemuksella on tää nykyinen systeemi hyvä... tosin noviisihän tässä vielä oon!

Poissa speedo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #361 : 31.08.11 - klo: 23.43 »
On tämä kyllä ihan kivaa lueskeltavaa talveksi "taas".Keväällä voidaan sitten jatkaa vanhoilla säännöillä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #362 : 01.09.11 - klo: 00.09 »
Eiköhän se takasiiven sivulevyihin sovitettu kiinteänumeroinen järjestelmä ole ihan varteenotettava vaihtoehto ensi kaudeksi. Myös sähkökrossiin tulen ehdottamaan järkevämmän kokoisia numeroita, ettei koko kori ole yhtä numeroa, esim yksi iso numero etulasissa tms.

Katsotaan mitä tapahtuu, aiheesta keskustelemme lajiryhmän kesken ja vaihtoehtoja puntaroidaan.

 
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #363 : 01.09.11 - klo: 00.44 »


Eli vaikka kylkilevyt ovat paikkana se eniten kaadoissa kolhuja vastaanottava paikka... mihin ei pysty mitenkään maalaamaan numeroa ja missä vieläpä vasen puoli sotkeutuu polttoainejäämistä jotka poistaa nykyisellä tyylillä  painetuista numerolapuista musteet niin silti se on varteenotettava vaihtoehto.

Siipeen vieläpä mahtuu selvästi pienempi numero kuin nykyään on käytetty sivuikkunoissa.

Siis suunta on se että vaikka se miten pahasti vaikeuttaisi numeroiden havaitsemista ja tekisi tuomariston tehtävistä vain vaikeampaa niin sitä ilmanmuuta koetetaan viedä läpi... Vain siksi että siihen on mahdollisuus vaikuttaa.

Ilman että M8 luokassa iät ja ajat kierroksia laskeneet ja luokkaa tuomaroineet ovat edes omaa mielipidettään asiasta tuoneet esiin.

Sano nyt vielä että sekin idea on hyvä että järjestäjät hoitaa vain vajaan määrän numerotarroja kaudeksi ja jokainen kuski sitten tulostaa itse loput tarvittavat.
Alkaa tulla aikamoinen määrä hylkyjä kun rupeaa numerot olemaan puolivälin jälkeen tunnistuskelvottomia.

Entäs sitten tuo tuulilasi paikkana...

Mitenkäs kun säännötkin vaativat että tuulilasin pitää olla läpinäkyvä.. Miten se voi olla läpinäkyvä jos siihen maalaa oman kiinteän numeron... ja vieläpä ison
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo: 00.47 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #364 : 01.09.11 - klo: 00.53 »
Edelleenkin - järjestäjän tehtäviin ei kuulu numerotarrojen hommaaminen kuljettajille. Numerot tulevat AKK:n taholta luokkayhteyshenkilön toimittamina ellei joku instanssi sponssaa erikseen kuten aiemmin oli esim mainittu viime kauden FTT-sarjan osalta. JOkaiselle tarjotaan KIINTEÄ määrä numeroita, esim 4kpl, joiden loppuessa kuljettaja on itse velvollinen hankkimaan tai tulostamaan lisätarroja, ihan kuten muissakin luokissa. Tietääkseni näissä mainitsemissani MUISSA luokissa on huomattavasti enemmän kuljettajia kuin M8 luokasa, eikä minkäänlaista valitusta aiheesta ole kuulunut.

Autossa on 2 kyljeä, kuten siivessäkin. Vain yksi pilli sallittu.

Eiköhän tähän asiaan löydetä jokin järkiratkaisu talven aikana. MUistakaa toimittaa se lista vaadittavista katsastusvälineistä minulle tai Copterille.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #365 : 01.09.11 - klo: 01.04 »
Et siis ymmärrä että luokka on eri... Erilaiset asiat vaikuttaa.

Vai että on näissä muissa luokissa enemmän kuskeja???
Haluatko kenties korjata tietämystäsi???

http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-08-31T00-53-58255.pdf

Joo joo... AKK:n taholta luokkayhteyshenkilön toimittamana...
Vaikka aika monesti onkin taidettu nähdä numeroita jotka järjestävä seura on tilannut ja hoitanut... Olkootkin sitten vaikka AKK maksamia tai mitä tahansa.

Ihan sama.
Jokaiselle kuskille 8 tarraa niin pystyy EHKÄ viemään kisat läpi.

Muistutetaan nyt vielä että näissä MUISSA luokissa on mahdollista maalata numero koriin näkyvälle paikalle.
Polttiskrossarin siipi on kaukana siitä.
Yksinkertaisesti siksi että siivessä EI pysy maali.
Moneen kertaan olen nähnyt maalattuja siipiä... ainakin yhden myös vantaan kisoissa.
Kisojen jälkeen koko siivessä oli maalia jäljellä noin neliösentin verran.
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo: 01.15 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #366 : 01.09.11 - klo: 01.15 »
Kehitys kehittyy, asiat muuttuu.

Laskeppa huvikses montako kuskia on yhteensä touringluokissa ja C-12 luokassa yhteensä, kaikki ajavat kiinteillä numeroilla. Laske myös valittamisen määrä M8 ja vertaa sitä vaikka edellä mainittuihin.

Musta nyt vähän tuntuu että kokemusta kisaamisesta, kisojen järjestämisestä ja siitä miten nämä asiat tehdään ehdotuksesta konkreettiseksi säännöksi on kertynyt EHKÄ hieman enemmän kuin sinulla, vaikka en M8 krossikisoja olekkaan ajanut kuin yhden. Asiat kun voi hoitaa monella tapaa, tai olla hoitamatta.

Tällä keskustelulla haetaan kehityssuunta ja ideoita. Sun ajatukset tuli jo sun ekassa viestissä selväksi, joten anna nyt jo olla.

Jostain ihmeen syystä aina kun M8 luokkaan halutaan kehittää ja ottaa käyttöön jotain muissakin luokissa paremmaksi todettua, jengi taistelee AINA vastaan. Itse koen tämän keskustelun suurimmalta osin varsin huvittavana. Onneksi joukossa on asiallisiakin kommentteja asiayhteydestä irroittamattomine argumentteineen ja perusteluineen.

Ja jotta homma ei mene ihan taas vääntämiseksi ja sormella osoitteluksi, keskustelu jatkukoon asiallisena.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #367 : 01.09.11 - klo: 01.22 »
Jengi taistelee siksi vastaan kun ne muissa luokissa itsekin hyväksi todetut asiat eivät tässä luokassa toimi.

Yksi tärkeimmistä syistä auton numerointiin on se että ne pystytään tunnistamaan radalta.
Polttiskrossiradat ovat reilusti isompia kuin luokissa joiden kisoja olet järjestänyt.
Havaitseminen siis selvästi vaikeampaa jo pelkästään tämän yhden syyn takia.

Eri luokissa on eri sääntöjä juuri siksi että ne ovat kyseiseen luokkaan parhaaksi koettuja.
Muuttamalla jonkin luokan käytäntöä yhtenäiseksi muihin luokkiin ei välttämättä ole kehittävää vaikutusta.
Eri luokissa vaikuttavat eri asiat... näin se vaan menee.
Toisessa luokassa hyväksi todettu asia ei aina toimi toisessa luokassa.

Vai pitäiskö kaikkien luokkien ajokaaviot ja nostotoiminta myös yhtenäistää???
Sähköluokkiin kanssa nousut ja kaksihaaraisuus???

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #368 : 01.09.11 - klo: 01.29 »
Kyllä ne nousufinaalit loisivat mielenkiintoa sähköluokkiinkin, sitä on maailmalla jonkin verran käytetty hyvin kokemuksin esim. DHI-cupissa ja jenkkien kisoissa bump up-finaaleiden muodossa.

Voi olla että kaikki asiat ei toimi kaikissa luokissa. Voi olla. Voi olla että toimivat. Katsotaan asiaa myöhemmin. Nukkukaa yönne rauhassa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #369 : 01.09.11 - klo: 02.50 »
Ainekin minulle on hyvin vaikea ymmärtää miksi pitää väkisin ruutata läpi jotain ehdotusta jonka jokainen näkee toimimattomaksi, ja se on tässäkin topikissa moneen kertaan todistettu.

Kun muissakin luokissa...joo muissa luokissa, missä autot pysyy puhtaampina, pitäkää käytäntönne siellä missä ne toimii, älkääkä väkisin sotkeko toimivaa systeemiä pelkästä muutoksen halusta.

Käytä ennemmin aikasi yhtä virtaavan kuin nykyinen, mutta hiljaisemman pillin suunnitteluun.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #370 : 01.09.11 - klo: 13.23 »
Onko kenellekään tullut mieleen, että laitetaan auton numero korin sisäpuolelle ikkunaan ja liimapinta tarran numeropuolelle?

Onko se liian pieni numero kun auton ikkunakin on pieni ja eri autoissa eri kokoinen?
Entä onko etuikkuna liian pieni?
Pitäisikö koriin vaatia maalaamaton kohta numeroa varten?

Sisäpuolelle laitettavasta tarrata saatava etu olisi, että tarra ei likaannu eikä kolhiinnu.
Kori on helpompi pyyhkiä puhtaaksi kuin tarra. Ei haittaa maalausta vaan voi tehdä samat maalauskuviot kuin ennenkin. Korit näyttää hyvältä.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #371 : 01.09.11 - klo: 14.38 »
Ikkunat on turhan pieniä, eli numero vain pienenisi entisestään.
Ja tosiaan se lika mitä tarran päälle lentää ja haittaa numeron havaitsemista, tulee siihen ikkunan päällekin yhtälailla.
Pölyn putsaaminen tarran päältä ei ole ongelma.
Lähinnä ongelma on siis se että ajon aikana tulee numeroiden päälle likaa ja se hankaloittaa auton tunnistamista.
Pahimmillaan siis menee aikaa lähes kokonainen kierros ennenkuin auto tulee pääsuoralle ja se voidaan tunnistaa varmasti... eikä siis tuomariston tule huudeltua autolle numero 23 tilan antoa, varoituksia, tai kenties jopa stopparia ja huomata pahimmillaan vasta kun auto tulee stopparia kärsimään että kyseessä onkin väärä, kun piti olla auto numero 28
Numerotarrat ikkunoiden kohdilla ovat parhaalla paikalla kun kyse on polttiskrossarista.
Kyseinen paikka likaantuu ja naarmuuntuu kyseisissä autoissa kaikkein vähiten.
Ongelmana vain auton vasen kylki missä on moottorin ja tankkausaukon takia rajoitetusti tilaa.
Siihen mahtuu nykyisellä 1-12 numeroinnilla juuri ja juuri numerotarra mikä on tunnistettavissa vielä parhaalla mahdollisella tavalla.
1-12 numeroissa kun ei ole niin lähelle samalta näyttäviä numeroita... Joo... 3 ja 8 saattavat mennä sekaisin... Mutta erona kaksinumeroisiin on se että esim 8 ei ole painettuna toisen numeron välittömään läheisyyteen joka nimenomaan hankaloittaa numeron tunnistamista varmaksi kun etäisyyttä on enemmän.
Eli valkoiselt pohjalta kyllä tunnistaa 3 ja 8 huomattavasti helpommin kuin numerot 33 ja 38.

Niin ja siis vaikka koriin varaisi maalaamattoman paikan tarralle niin silloin ei ole muuta paikkaa kuin kylkibonttoonit... Jotka ovat juuri ne kaikkein likaisimmat paikat autossa... Vasen kylki on nopeasti öljykurassa ja oikea kylki muutenvaan renkaiden nostamassa pölyssä.
Siksi juuri tarrojen paikaksi on aina neuvottu ikkunat...

Nyt käydyissä vantaan kisoissa numerot olivat todella selkeät.
Ne näki pitkälle ja pystyi tunnistamaan vielä aikalailla varmasti vaikka auto oli toisessa ääripäässä.
Tämän huomasi todella hienona tuomarityöskentelynä.
Omakohtaisesti sain huomata että kerrankin polttiskisoissa tuomaristo ja kuuluttaja pystyi kuuluttamaan missä tahansa rataa, edellä menevälle että antaa tilaa.
Aikaisemmin olen huomannut että on jouduttu kuuluttamaan "se punertava valkosiipinen auto antaa tilaa"
Paha kun radalla kiertää useampi tuntomerkkeihin sopiva laite samaan aikaan.  :smiley:

Siipi tosiaan kuulostaa äkkiseltään hyvältä paikalta...
Ja oikeastaan on ihan hyvä paikka nimenomaan jos vain tarroja voi uusia...
Siipi kun tuppaa aina sillointällöin rikkoutumaan, tai nimenomaan kaataessa tarra menee piloille jne.
Ja kun nämä siivet on tehty mistälie liukkaasta nylon tai vastaavasta seoksesta niin maalit eivät ihan oikeasti vain pysy...
Eli kiinteillä numeroilla jos ajettais niin rajallinen määrä tarroja tekisi tilanteen hankalaksi siinä vaiheessa kun siipi hajoaa, tai numerotarra repeää pilalle.
Perus kotikonstein kun ei saa sellaisia tarroja että se numero pysyisikin vielä... Autoja kun putsaillaan WD:llä ja vastaavalla... Tulee polttoaineroiskeita jne.
Itse jouduin vantaalla yhden kerran uusimaan numerotarran, koska koria putsatessa painofirmankin tekemä hyvä tarra menetti musteensa.

Mikäli kiinteät numerot pystyttäisiin näihin autoihin laittamaan sellaiselle paikalle että niiden varma tunnistettavuus ei selkeästi kärsisi niin en vastustaisi ajatusta ollenkaan.
Silloin se olisi kehitystä... ei tarttis "laiskojen" kuskejen käydä katsomassa tulostaululta lähtöpaikkaansa ja kävellä tarralokeron kautta autonsa luokse... (jestas kun on sitten niin hankalaa)

Muissa luokissa toimii (vaikka kerran vähän extrememmässä olosuhteessa sainkin huomata että sähkökrossarista oli lähes mahdoton tunnistaa onko kyseessä 23 vai 28 kun kyseiset autot menivät samassa hiitissä... ei vaan voinut muuta kuin odottaa että oli etusuoralla jolloin sitten pystyi varman tunnistamisen tekemään)
Turisteissa varsinkin...
Ja hyvä niin.
Kunpa M8 luokan kanssa pystyiskin toteamaan saman niin olisin käsi pystyssä kannattamassa ajatusta.
Mutta kun homma helpottaa jotain asiaa niin vähän että asiasta tulevat haittapuolet ovat isompia niin en näe mitään järkeä huonontaa systeemiä.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #372 : 01.09.11 - klo: 16.19 »
Ei Durangoon ainakaan mahdu ikkunoihin kuin joku 3cm korkea lappunen ja kuka sen näkee yli 5 metrin päästä likaisena? Tuulilasia ei ole. Lavangon tarratkin oli osittain vaakatasossa. Siipeen en viitsinyt laittaa kun näin missä kunnossa Kauhavan tarra oli 10min ajon jälkeen. Pistäpä Vesa tarra sähköturistin siipeen kiinni ja kokeile hieroa hiekkapaperilla vähän aikaa... Kun tarra vaihtuu M8 kisassa muutamaan otteeseen, niin pysyy suht kunnossa.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #373 : 01.09.11 - klo: 16.56 »
Esimerkki siitä miksi sivuikkunoihin, ja miksi ei kiinteät numerot jossa saatettaisiin helposti nähdä numeroita 83 tai 88 tungettuna samaan tilaan...
Joiden selkeä havaitseminen olisi siis hyvin hankalaa pidemmältä kuin pääsuoralla tuomareiden kohdalla.



Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #374 : 01.09.11 - klo: 17.08 »
eiks noissakin autoissa kuitenkin ole 2 kylkeä? Mikä sen numerotarran sieltä toiselta kyljeltä sotkee? Toisen puolen numero voisi olla esim pienempi, jotta se sopii.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #375 : 01.09.11 - klo: 17.36 »
Oli ainakin vielä viimekerralla toinenkin puoli.

Siellä sotkemassa on lähinnä vain pöly.

Ai että toisen puolen tarrat pienemmät.
Sit on ihan yks ja hailee pitää koko numeroita toisella puolella, kun ei niistä ota selkoa hullukaan.

Miks jatkuvasti sivuutetaan se tekijä että auto pitää pystyä tunnistamaan pidemmältä kuin juuri korokkeen edessä???
Pienillä numeroilla se ei vaan onnistu.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #376 : 01.09.11 - klo: 17.54 »
Ei sitä sivuuteta. Mutta kyllä se varmistus aina tehdään kun auto ajaa korokkeen ohitse, ei se ratakierros kuitenkaan tuntia kestä jotta jaksaa keskittyä ja seurata ja varmistaa numeron jos siitä on epäselvyyttä.

Lisäksi tuomareilla on kyllä käytössänsä usein myös erälistat tai laskentakone tai tulostaulu joihin pitäs olla numerot merkitty sekaannusten varalta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #377 : 01.09.11 - klo: 18.08 »
Eli ei ymmärretä...

Kerro mulle mitä se auttaa kun ollaan menty ohi pääsuoran... edellä menee pari autoa ja takana tulee kärki...
Pitäis kuuluttaa tilaa...
Miten ihmeessä kuulutat kun et tiedä mille numerolle pitäis kuulutta.
Ei auta erälistat mitään.
Saati sitten tilanne missä joku vielä tötöilee vähän reilummin... Joudutaan odottamaan kunnes auto on tullut pääsuoralle ennenkuin voidaan kuuluttaa stoppari.
Monilla radoilla kierros kestää noin 40 sekunnista ylöspäin.
Siinä ajassa on ehtinyt kolistelemaan moneen kertaan kun ei tuomaristo pysty kuuluttamaan sille autolle että sekoilu seis... johtavat ympärillä ja vielä stoppari peräänajosta.

Näitä on nähty ja harmillisesti on tullut nähtyä nimenomaan tilanteita missä on ensin jouduttu odottamaan pari mutkaa... sitten on kuulutettu jo auton tuntomerkkejen mukaan... Ja vasta suoran jälkeen on pystytty antamaan rangaistus.
Siinä äkkiseltään ryssitään kärjen kilpailu ja vaikutetaan pahimmillaan vaikka SM voittokamppailuun.

NYT nähtiin VIHDOIN että tuomaritoiminta toimi loistavasti.
No heti senkö jälkeen pitää jälleen tehdä homma vaikeammaksi...
Ilmanmuuta... tottakai...toimiihan se muissakin luokissa jne.

Eri luokka... Eri ongelmat.
Nykyisellään toimii... Ongelmana vain kuskit joille on mahdoton ottaa ne numerotarrat sen jälkeen kun jokatapauksessa on käynyt katsomassa finaalipaikkansa...
Ja vieläpä kun ei näitä numeroiden puuttumisia/vääriä numeroita ole pahemmin nähty...

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #378 : 01.09.11 - klo: 18.14 »
etkai oikeasti väitä että tuomarit näkee sen numeron radan takaosassa vaikka se olisi koko korin kokoinen :D

Sen takia on muihin luokkiin keksitty KUULUTUKSET, joissa kärkiparille kuulutetaan mm. tietä kertomalla "kärkipari pääsuoralla" jolloin takana tuleva varmasti tietää mistä on kyse.

Varmasti se pöly ja sonta tuo oman haasteensa numeroiden tunnistamiseen, en sitä kiellä. Mutta edelleenkin - asiaa harkitaan. Meanwhile - älä pidätä hengitystä :)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #379 : 01.09.11 - klo: 21.21 »
En nyt ihan oikeesti olis jaksanu vääntää rautalangasta, mutta näköjään pakko siihen vaivautua kun ei muuten edes haluta ymmärtää.

Mitä pienempi numero, sitä hankalampi se on eroittaa jo lyhyemmältä matkalta.
Mitä suurempi, selkeämpi numero, sitä paremmin ja pidemmälle sen erottaa.

Eikö siellä asti ole jo ala-asteelta lähtien tehty näkökokeita missä pitää katsella niitä eri asennossa olevia E kuvioita????
Mitä isompi... sitä helpommin sen näet kaukaakin.
Mitä pienempi... Sitä vaikeampi se on erottaa.

10,11 ja 12 ovat vielä sellaisia numeroita että mahtuvat kohtalaisen hyvin rinnakkain, eikä kyseisiä numeroita ole myöskään hankala erottaa toisistaan.
Mutta annas olla kun aletaan menemään edes 20 puolelle... saati sitten 30.
Ensinnäkin kyseiset numerot vievät jo enemmän tilaa... Koska ykkönen ei paljon tilaa vie... Eli alle 20 luvut mahtuvat vielä kohtuu pienelle alueelle tarpeeksi etäälle toisistaan.
Katso vaikka tuo viimeinen laittamani kuva...
Laita kyseiseen tilaan vaikkapa 66... Huomaatko että numeroita on pakko kaventaa lähes puoleen, ja niiden on oltava erittäin lähellä toisiaan jolloin nimenomaan esim 33ja 38 rupeaa olemaan jo suuri tehtävä erottaa toisistaan kun pinnassa on hieman pölyä ja etäisyyttä kun väkisinkin on jo parikymmentä metriä hikiseen radan puoliväliin.

ELI...

Nämä nykyiset 1-12 numerot pystytään vielä erottamaan varmemmin, ja pidemmältä, ja vieläpä sen pölyn läpi.
Paremmin kuin samalle alueelle tungetut numerot joiden havaitseminen pidemmältä alkaa käydä jo hankalaksi... 33,36,38,39

Ai että tiedetään siitä missä kärkipaikka tulee... No kun ei näytetä tietävän välillä vaikka mitä tapahtuu... Vain selkeä numerolla kuulutus on näyttänyt tepsivän.

Nämä on ihan selviä ongelmia mitä tässä luokassa on koettu jo vuosia.
Nyt kun on ollut selkeät ja suuret numerot, on touhu sujunut jo huomattavasti jouheammin...
Ei tehdä asiasta selkeästi hankalampaa, kuin se jo nyt on.

Näissä korostamissasi MUISSA luokissa kuulutukset ovat olleet huomattavasti alemmalla tasolla kuin esim M8 luokassa missä korvenmaa on kuulutellut... Kauhavalla oma paikallinen moottoriturpa selostaa sen minkä kerkeää jne.
Sisällä FTT kisoissa vallitsee hiirenhiljaisuus verrattuna oikeastaan mihin tahansa M8 kisaan... Enkä tarkoita yleistä melua, vaan nimenomaan sitä kuuluttamista tilanteesta jne.

Mutta eihän siinä... Tuokin vain muistutti minua kuinka vähän koko luokan kisoja olet ollut edes näkemässä, ajamassa, saati tuomaroimassa.
Muistatko edes enää miten isoja polttisradat ovat  :tongue:
Toisaalta... Ajoit silloin kauan sitten Imatran kisoissa missä rata olikin kohtalaisen pieni, vaikka reilusti näitä MUITA luokkia isompi olikin.

etkai oikeasti väitä että tuomarit näkee sen numeron radan takaosassa vaikka se olisi koko korin kokoinen :D

Kyllä väitän... Nyt vantaan kisoissa käytetyt numerot näkyivät kohalaisen hyvin vielä kauimmaisesta nurkasta asti.

Kas kun ne olivat senverran kookkaat ja selkeät.
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo: 21.29 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #380 : 01.09.11 - klo: 21.30 »
Sisällä FTT kisoissa vallitsee hiirenhiljaisuus verrattuna oikeastaan mihin tahansa M8 kisaan... Enkä tarkoita yleistä melua, vaan nimenomaan sitä kuuluttamista tilanteesta jne.

Siel ei tarvi ku homma toimii itsestään.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #381 : 01.09.11 - klo: 21.35 »
Tulihan se puhdas höpöhöpö sieltä.

Ei toimi... Ongelmia näyttää olevan sielläkin.
Sitä en väitä etteikö toimisi paremmin, mutta ei se nyt ihan itsestään kyllä sielläkään tapahdu.
Sillä erolla toki että tasamaalla edelläoleva ei onnistu niin herkästi pomppimaan hieman vinoon, jolloin turistissa voi pujottaa auton mentävästä raosta ohi.
Krossissa jos menet niin lähelle kuin turistissa voi mennä niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä autot kilkkaa ja avoimena olevien renkaiden takia yleensä ei tapahdu vain pientä kylkikosketusta.
Tilaa tarvii siis saada selkeästi paremmin.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #382 : 01.09.11 - klo: 21.49 »
Kyllä se lähellä ajaminen krossissakin onnistuu, mutta on vaikeaa. Selkeä kulttuuriero krossi vs rataluokissa on mielestäni ollut aina tuo "ajetaan kiinni ja päälle", maltti on valttia.

Ihan oikeasti kaipaisin muidenkin mielipiteitä kuin Hoken. turha toistaminen on ollut ignore-modessa ensimmäisen viestin toisen rivin jälkeen. :)

Kuten otsikko sanoo, sarjasääntöjen keskustelua, koskee muutakin kuin niitä numeroita.

Jotta kisapäivä olisi lyhempi, mitä ollaan mieltä siitä, että jo aiemmin ehdottamani perjantai-illan virallinen treenikierros otettaisiin käyttöön? Launtailta lähtisi yksi rundi pois ja lyhentää noin tunnin kisapäivää.

Suurin osa jengistä kun muutenkin on paikalla jo perjantaina treenaamassa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #383 : 01.09.11 - klo: 22.02 »
Niin onnistuu... täysin totta.

Omakohtaiset kokemukset ovat olleet että juuri turistissa on tultu kontista sisään huomattavasti herkemmin kuin krossissa.

Ignoren on kieltämättä huomannutkin... Numeron havaitsemisen tärkeyden suhteen varsinkin.


Perjantaina alkava kilpailu ei saa karvaakaan kannatusta.
Iso osa kun on kuitenkin töissä.
Eikä SUURIN osa porukasta ole treenaamassa.
Hyvä jos edes puolet, ja siitäkin porukasta useimmat kokeilevat paikalle päästyään korkeintaan pari tankkia aivan viimeminuuteilla.
Ongelmana ei ole ollut kisapäivän pituus, vaan monesti hyvin tiivis aikataulu on monille tuntunut turhan kiireiseltä.
Tosin itse koin että FTT kisoissa vasta hässäkkää piisaskin... Jokaisen hiitin jälkeen renkaat irti... putsaus... liimaus... akut latinkiin... tee sitä... tee tätä... muista pidottaa tarkkaan ajankohtaan... aja... Nosta... ja sama taas alusta.
Tosin... en valita ollenkaan... Se on juuri sitä mistä itse kisoissa pidän ja nautin... Pyrkii suoriutumaan kiivaassa meiningissä kavereita paremmin.

Mielummin käytännöksi sama mitä vantaalla tehtiin...
Ennen kisoja rata kunnostetaan niin hyvin kuin mahdollista... Tämän jälkeen radalla ei treenata, vaan radalla ajetaan seuraavan kerran vasta aamun ekoissa treeneissä.
Tällöin kuluvat radat pysyvät parhaassa kunnossa ja rata on jokaiselle sama.
Perjantain treeneissä on nähty tänäkin vuonna ratojen kuluvan aika paljon... Tämä johtaa siihen että he jotka eivät töiden yms takia päässeet juuri perjantaina treenaamaan, joutuvat opettelemaan radan patit ja muut kisapäivänä ja edellisen päivän treenaajilla on selkeä etulyöntiasema...ainakin hetken.
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo: 22.07 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #384 : 01.09.11 - klo: 22.09 »
Hoke ilmeisesti puhuu prostock-luokasta? SM-sarjassa TSM:ssä on kyllä ollut todella siistiä ja toisia kunnioittavaa ajoa.

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #385 : 01.09.11 - klo: 22.12 »
Itse en kannata perjantai-illan treenikierrosta syystä että se vaatii ylimäärisen hotelliyön mutta ei tuo yhtään lisää ajoaikaa. Ja lisäksi se pitäisi ajaa aikaisintaan iltakahdeksalta että kaikillä on edes teoreettinen mahdollisuus ehtiä kisapaikalle ilman että joutuu lähteä töistä/koulusta aikaisemmin. Ennemmin kieltäisin perjantaitreenauksen säännöissä (sama koskee myös sähköturistin talvikisoja joissa kieltäisin lauantai-illan treenin).

Jos aikataulua halutaan väljentää niin nykyisellä kilpailijamäärällä parempi vaihtoehto munmielestä olisi kaksipäiväiset kisat. Lauantaina esim. 2xTREENI + 4xAE, aloitus vaikka 10:00 jolloin päivä loppuu viimeistään 18:00. Sunnuntaina esim. 1xTREENI + 1xAE + FINAALIT, aloitus esim. 9:00 jolloin päivä päättyy viimeistään 16:00. Hyödyt:
-päivät lyhyemmät mutta väljempi aikataulu
-enemmän ajoa
-ei tartte ajaa kisojen jälkeen kotiin motarilla ikkunat auki että pysyy hereillä, ja kotona on ajoissa eikä yhdeltä yöllä

Kiinteistä numeroista, Tanskan PM:issä 2009 oli oikein tehdyt kiinteät numerot. Tarrat oli isohkot, mutta tärkeämpänä pidän sitä että numeroiden fontti oli "hoikka" jolloin erottuvuus on parempi kuin paksuissa numeroissa. TP-10:ssä on kiinteät numerot enkä muista menneen kesän kisoista yhtään tapausta että lähtöpaikoista olisi ollut jotain arpomista. Jarkko taisi tässä ketjussa mainita mun lähestymistavan finaalilähtöihin, koska mulla oli aina joku random-mekkari ni otin tavaksi että kirjotin tussilla auton kattoon lähtöpaikan vielä varmuudenvuoksi.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #386 : 01.09.11 - klo: 22.20 »
Kas kas... Kieltämättä hyvä fontti.
Tosin monen nykykorin kanssa tuo vasemman puoleisen lapun kanssa tilaongelmaa, mutta ei ylitsepääsemätöntä

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #387 : 01.09.11 - klo: 22.23 »
Jos aikataulua halutaan väljentää niin nykyisellä kilpailijamäärällä parempi vaihtoehto munmielestä olisi kaksipäiväiset kisat. Lauantaina esim. 2xTREENI + 4xAE, aloitus vaikka 10:00 jolloin päivä loppuu viimeistään 18:00. Sunnuntaina esim. 1xTREENI + 1xAE + FINAALIT, aloitus esim. 9:00 jolloin päivä päättyy viimeistään 16:00. Hyödyt:
-päivät lyhyemmät mutta väljempi aikataulu
-enemmän ajoa
-ei tartte ajaa kisojen jälkeen kotiin motarilla ikkunat auki että pysyy hereillä, ja kotona on ajoissa eikä yhdeltä yöllä

Olen vähän samalla kannalla, vaikka varmaan teilataan täysin taaskin. Mutta aloittaisin lauantaina vähän myöhemmin ja ajaisin tappiin asti, eli 12-20 tms. Tällöin kisapaikalle kerkeisi lähtemällä lauantai-aamuna melkein mistä päin vain Suomea. Myös sunnuntaina pääsisi sitten kotimatkalle suurin piirtein virkeänä ja ajoissa.

Nythän tilanne on se, että joko luistat osittain duuneista perjantaina tai lähdet vasta töiden jälkeen ja hengailet pelipaikoilla toimettomana jo edellisenä iltana. Ellei nyt kisat satu olemaan kotikisat. 12h päivän jälkeen pitäisi vielä jaksaa ajella kotiin...

Mielestäni näissä kummassakaan ei tarvitse olla poissa kotoa yhtään toista enempää.
---

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #388 : 01.09.11 - klo: 22.27 »
Kyllä, kuten edellä mainittu, tätä haetaan. Päivät lyhempiä, ja ei tarvitse olla duunista pois. Sunnuntaina on aikainen lopetus ja kotiinpaluu ihmisten aikoihin ei-niin-hemmetin väsyneenä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #389 : 01.09.11 - klo: 22.29 »
Kannatan 2 päiväsiä kisoja jos kilpailun järjestäjä tarjoo hotellin.
XRAY 808 2009 Spec |