Tuli hommattua nelivuotiaalle pojalle harjotteluautoksi tuollainen uusi Supastox.
Houkuttimena toimi muunmuassa laaja ja monipuolinen korivalikoima. Ihan tuli reilut parikymmentä vuotta vanhat stanumattisajat mieleen jolloin käytettiin henkilöautomalleja eikä ”prtototyyppikiiloja” kuten nykyään. Esimerkiksi Kamteciltä löytyy koreja farmari-Angliasta asuntovaunuyhdistelmiin.
Auto on tarkoitettu aloittelijalle joten siinä on yksinkertainen rakenne, joka on helppo kasata ja huoltaa, mutta säädettäviä kohtia on kuitenkin yllättävän paljon kuten myöskin viriosia.
Tuossa linkki Red RC:ssä olleeseen esittelyyn:
http://www.redrc.net/2012/04/schumacher-supastox-gt12-circuit-racer/Runko:Kaikki levyosat on Schumacherin S1 composite- materiaalista eli 2.5mm lasikuitulevystä. Levyn pinta on musta mutta kylki on vaalea. Ensitöikseni ennen kasaamisen aloittamista värjäsin tussilla mustaksi kaikkien osien reunat, aukotukset ja ruuvinreikien senkkaukset, tuloksena tyylikkäämpi ulkonäkö.
Keulan rakenne:Etujousituksen toteutus on samanlainen kuin jota Corally käytti muistaakseni vuosituhannen vaihteessa. Alatukivarsi on yksiosainen joka on saranoitu etunurkista, saranointi on toteuttu läpivientikumeilla sekä O-renkailla. Ylätukivarsi on myöskin yksiosainen joka ohjauspalat toisiinsa säätäen Camberin yhteen asteeseen.
Eturenkaisiin tulee paketissa liukulaakerit koska Brittien kerhosarjoissa kuulalaakerit on kiellettyjen listalla. Suomessa ei sellaista sääntöä ole joten kuulalaakerit kannattaa asentaa heti kasausvaiheessa ettei turhaan ensin kuluta pyöränakseleita pilalle. Laakeri on 4*8*3 eli eri kuin normi mattoautossa joissa käytetään laipallisia laakereita.
Pohjalevyssä on kiinnitysreijät ainakin normikokoiselle mutta myös miniservon taitaa saada kiinni mikäli vaihtaa toisen kiinnikkeen. Mukava ylläri oli paketissa mukana tuleva Kimbroughin servosaveri. Servoksi laiton matalan mallin että vastarin sai paremmin mahtumaan kyytiin.
Foam-puskuri tukee hyvin koria lisäten sen käyttöikää.
Takapään rakenne:Jousitus on hieman toisenlainen kuin muissa mattorata-autoissa. Jousitus on toteututtu linkeillä joita on kolme pitkittäin, yhdet molemmilla sivulla sekä keskellä siinä missä normaalisti on jousi/iskunvaimennin ja yksi akun ja moottorin välissä poikittain joka estää akseliston sivuttaisen liikkeen. Keskilinjalla olevaa saranapalloa ei siis ole. Rakenne on taidettu kopioida 1:1 kilpa-autojen nelilinkkisysteemistä.
Iskunvaimentimia ei ole vaan vaimennukseen käytetään pallokuppia vasten olevia O-renkaita. Takanakin on foam-puskuri tukemassa koria.
Voimansiirto:Taka-akseli on kuulalaakeroitu jäykkä 1/4” teräksinen jossa ei ole lainkaan tasauspyörästöä. Mukana tuleva vetoratas on 32dp-moduulia jonka korvasin 73 hampaisella 64dp-rattaalla joka vaati hieman työstöä että sen sai paikalleen. Pinjoniksi valitsin suurimman joka pakista löytyi, siinä hampaita 46. Välitykseksi tulee vakiokoon renkailla (50mm) 99mm. Valitsin 64dp rattaat siksi että niitä löytyi valmiina pakista. Kuvissa moottorina on CS:n 10.5 jolla ei ole tarkoitus ajaa vaan se vaihtuu piakkoin 17.5-malliin. Takarengas on kiinni mutterilla eikä ruuveilla eli normi mattoauton renkaita ei saa kiinni.
Viri/optio-osat:Viriosia löytyy laaja valikoima mikäli haluaa muuttaa ajo-ominaisuuksia tai ulkonäköä. Tarjolla on muunmuassa eri kovuuksisia O-renkaita joilla voidaan vaikuttaa jousituksen herkkyyteen, erillisjousitussarja eteen, jäykempiä/löysempiä jousia eteen ja taakse mutta tärkein on kuuladiffi.
Ajo-ominaisuudet:Auto on vastikään kasattu eikä kerhon sisätreenikausi ole vielä alkanut joten metriäkään ei ole ajettu mutta näillä näkymin tulevana lauantaina pääsee ajamaan. Kerron sitten lisää. Tarkoitus on ajaa ilman pitoainetta mikä (toivottavasti) pitää renkaiden huollon helppona.