K1 katsastajat, kerpele mitä apinoita! Oli kyllä ensimmäin ja viimeinen kerta kun noilla käyn auton katsastaa
Hylätty: vasen jarruletku murtunut, tää nyt ihan ok vika.
Hylätty: vas. ja oik. jarru levy liian ohut, tämäkin ihan ok vika
Hylätty: pakoputkisto, äänenvaimentimet säädöstön vastaiset. Siis mitä vittua?? On kyllä sportti vaimentimet mutta ei ainakaan myynti teksteissä (motonet) ollu mitään että ei olis CE/E/tieliikenne hyväksytty.
Ihan aiheellisia hylkäysperusteita noi jarruletkut, mutta tuosta putkihommasta sen verran, että auton vuosimalli oli... Niin mikä?
Siinähän nimittäin on ikäraja sille, minkä ikäiseen autoon saa laittaa E-hyväksymättömät vaimentimet ja minkä ikäiseen ne pitää olla E-hyväksytyt. Muistaakseni 1999 ja sitä uudemmat sen E-hyväksynnän omaavat vaimentimet vaatii tai kun auto on EU-tyyppihyväksyttyä mallia.
Itsellä oli edellisessä, 1994 vuosimallia olleessa autossa ensin motonetin (hyväksymättömät) halppisvaimentajat. Kahdesti katsastin niiden kanssa auton ilman mitään huomautuksia. Olivat kuitenkin niin äänekkäät, että vaihdoin ne sitten Simonsin (ei-hyväksyihin) pönttöihin, mahdollisimman isoihin sellaisiin. Tosin pakko näin sivumennen sanoa, ettei koskaan katsastuksessa tai poliisien tahiolta oltu kiinnostuneita mittaan desibelejä. Itseä asia kuitenkin tietyssä määrin vaivasi, joten pakko oli siis jotain tehdä. Simonssin pöntöillä hiljeni huomattavasti, eikä näistäkään puhuneet katsastuksessa mitään. Eräs opiskelukaveri taas osti 2000 vuosimallia olleen auton ja pisti siihen isomman putkiston ja simonssin yleismallin vaimentimet. Heti ekassa katsastuksessa pomppas niistä vaimentimista.
Edit: jaaha, myöhäisemmän keskustelun perusteeella uudempaa vuosimallia, kuin 1998? Eli pakoputkesta tullu hylky siis ihan aiheellinen.
Ja mitä uusintaan tulee, niin EI, ET voi uusituttaa A-katsastuksella, jos varsinainen katsastus on hoidettu K1-katsastajilla. Pitää hoitaa sillä samalla konttorilla, jossa varsinainenkin katsastus hoidettu.