renkaat on tärkeä juttu. jos niissä alkaa säästää, niin tuloksista on turha puhua eikö vain.
kerropas Sami minkälainen on tyypillinen budjetti esim. Lavankoon, sanotaan että käy radalla kahdesti viikossa ja ajaa joku 3-4 tuntia
toi esimerkki minkä heitin on viitteellinen mutta jos ylipäätänsä seuraa lajia niin on alueella taatusti jos vähänkin enemmän ajaa eikä rata ole naapurissa niinkuin useimmilla ei ole
Mielenkiintosia totuuksia jälleen.
Viime kesänä käytin treenatessa tasan 3 settiä uusia renkaita... koko kesän aikana.
Jos mietitään aktiivisen viikon kuluja, eli viikko jolloin olin radalla vähintään 5 päivänä... aamupäivästä iltaan.
Yleensä noin puoli gallonaa polttoainetta.
1-2 filsua.
Setti jostain kisasta jääneitä käytettyjä renkaita.
Jos siis lasketaan että gallona maksaa yleensä alle 40e niin tuosta saadaan polttoainekuluiksi ylöspäin pyöristettynä satanen.
Keksitään nyt että tuli käytettyä uusi setti renkaita... karvan yli 50e
Eli jos tarkemmin ajattelee niin tuohon 200e budjettiin saa mahtumaan 5 kpl n. 8-10 tuntisia treenipäiviä... Matkoihin menneet polttoaineet... juotavat ja halpis sapuskat matkanvarrelta.
Ei tätä hommaa tartte hirveellä törsäilyllä harrastaa.
Uusia kisarenkaita ei tarvitse treenipäivänä, vaan siihen kelpaa kisoissa käytetyt...
Kenties pykälää kovempaa seosta olevat myös niinkuin itse tein.
Eli jos käytin uudet renkaat niin nekin olivat suurimmaksi osaksi kovempaa seosta jolla en kisoissa ajanut.
Ihan vain siksi että kesti paremmin treeniä.
Samansuuntaisen tuntuman niillä silti sai autoon ja kisapäivänä huomasi että kun alle laittoi pehmeämmän seoksen niin auto oli vain parempi ajaa... kenties korkeintaan aivan pienet twiikkaukset tartti tehdä ja kovaa mentiin.
Ennen lavangon PM kisoja en ollut kertaakaan ajanut radalla renkailla millä heti kisapäivänä ajoin.
Silti alkuerien jälkeen tulos oli 5. ja semejen kautta A finaaliin...
Eli onko turha puhua tuloksista vaikka renkaissa pihisteleekin???
Kai mä olen väärässä, mutta mun mielestä 39 asteen kuumeessa ei ollenkaan huono tulos renkailla mitä ei koskaan ollut radalla edes kokeillut.
Setupilla joka oli haettu puolikuluneilla kovemmilla edellisen kauden renkailla jne.
Ja nimenomaan budjetilla joka ei koskaan ylittänyt 200e viikossa... Hyvä jos kerran tuollaiseen törsäykseen pääsin.