Kirjoittaja Aihe: Mitä eroja eri merkkisillä autoilla on käytännössä?  (Luettu 831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sn

  • Tulokas
    • Profiili
Moro,

Olen uusi tuleva alan harrastaja ja minua kiinnostaisi tietää, että mitä konkreettisia eroja eri valmistajilla autojen välillä on? Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että mitä aloittelijan kannattaisi ottaa huomioon?

- Autojen moottorit (koko, kestävyys, yms.)
- Laakerointi (puslat, kuulalaakerit, yms.)
- Hinta/laatusuhde
- Runko

Olen miettinyt esim. Kyosho PureTen ready settiä tai jotain HPI mallia. Olisiko sellainen kannattava ostos vai olisiko joku toinen vaihtoehto parempi? Ruuvimeisseli kyllä pysyy käsissä, joten auton kasaaminen ei ole ongelma.

Entä miten on käytettyjen autojen kanssa? Kannattaako sellaista harkita vai onko ne yleensä loppuun ajettuja?

Kiitos etukäteen.
Kyosho PTA

Mika R

  • Vieras
Mitä eroja eri merkkisillä autoilla on käytännössä?
« Vastaus #1 : 10.08.04 - klo: 10.05 »
Käytetty voi olla hyvä ostos, kunhan tarkistaa kunnon ja käy vaikka koeajolla ennen ostoa jos mahdollista. Monista käytetyistä on "tehdasviat" viilattu kuntoon ja autoja täydennetty viriosilla. Hintahan on toki tekijä sinänsä.

Kyosho vai HPI? No noita kysymyksiä tulee päivittäin eikä niihin ole hyvää vastausta. Katso mallit läpi osta mieleisesi ja tsekkaile varaosien hintoja jos mahdollista, HPIllä on yleensä halvemmat varaosat. Saatavuus molemmissa suht hyvä. Varmaa on että varaosia tarvitset.

Kannaattaako RC auton osto ylipäätänsä, niin ei .. rahan menoa se tietää ja rajusti. Ei ole köyhän harrastus.

Ennen auton hankintaa mieti mihin käyttöön se tulee. Onroad autot kuten alpha tarvitsevat reilun ja puhtaan asfaltti parkkiksen tai mieluiten radan. Hihnavetoiset 1/10 (kilpa) rata-autot tarvitsevat lähes poikkeuksetta radan (!). Radalla löytyy myös kaverit kenen kanssa ajaa, se tuo hommaan huomattavasti lisää mielenkiintoa, yksi ajaminen pitkän päälle on ... peestä. Oli tyylisuunta (krossi, rata, monsu) mikä hyvänsä.

Offroad auton hankinta pidentää kautta, mutta osien kuluminen on vielä hurjempaa kuin ratapuolella, tiedän kokemuksesta. Autoa saa olla joko putsaamassa tai kasaamassa koko ajan, ratapuolella se ei ole ihan niin, mutta suomen sateinen kesä rajoittaa ajamista ratapuolella. Siinä mielessä krossi on ylivoimsta plus erittäin jees, kun auto toimii ja on ehjä (riippuu siis radasta kuinka kauan se pysyy ehjänä kulloinkin). Kisaaminen on plussaa myös.

Suomessa ratapuolella ajetaan kisaa lähinnä 1/10 rataa ja 1/8 krossia. Minusta 1/10 autot ovat hieman pieniä kooltaan, mutta isommille ei oikein ole ratoja (1/8 rata), hyvä kun löytyy ratoja edes noille 1/10 autoille, joilla sitten kilpaillaankin suomessa ihan mukavasti. Maailmallahan se on hurjan suosittua, tuo ns. touring. Mukavaahan siinä on paitsi ajaminen myös tuo ns. tuning ja erilaiset autojen hienoudet. 1/8 rata onkin sitten ihan älyttömän kallista.

Sitten kun sulla on jotain autokandeja tsekattuna, niin voit kysellä lisää plussia ja miinuksia täältä forumista ja selata läpi vanhoja topicceja. Yleisluontoista vastausta kun ei oikein pysty antamaan. Ja muitankin merkkejä on, tosin itsellä on ollut sekä Kyoshoa että HPI:tä ja melkeinpä kallistuisin ratapuolella jälkimmäiseen. Offroadiin sen sijaan Kyosho (tai Hobao) voisi olla paras valinta, jos kukkarosta lohkeaa pyöreästi tollaset 1000e. Eri merkeistähän voidaan sitten tässkin topicissa kinastella loputtomiin...

Lopuksi: Auton valinta on vaikea juttu -- Ja varmaa on että kadut sitä tavalla tai toisella joka tapauksessa :D

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Mitä eroja eri merkkisillä autoilla on käytännössä?
« Vastaus #2 : 11.08.04 - klo: 08.49 »
Mikan kirjoittama juttu on täyttä asiaa. Kannattaa aluksi hommata vaikka muutama esitelehtinen alan kaupoista ja valita sieltä mielenkiintoisimmat autot. Helsingin suunnalla ainakin riittää noita Kyosho liikkeitä www.kyosho.fi löytyy osoitetietoja.

HPI:tä myy liike turussa, www.hobbylinna.fi.

Hobaon autoja myyvät suomessa Sanderssona Oy, www.sanderssona.com ja Iso-Hepa, www.iso-hepa.com.

Aloitetaampa parjaaminen näistä ready set malleista. Itse omistan yhden ready setin, PureTenin. Auto on siis se vanhin malli eikä ole kovin häävi. Uudemmat ovat parempia. Käytettyä PureTen RDS:ää ei kannata ostella sillä kaupasta saat sopuhintaan uuden.

Kannattaa aina pyrkiä ostamaan Kit jos kasaaminen sujuu. Silloin opit tuntemaan autosi ja tiedät mitä tehdä milloinkin.

Merkkejä on monia, valinta on vapaa.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!