Hei! millaiset kokemukset teillä on ollut tuosta Hobbycityn ”Hard Case” mallin akuista?
Lisää kokemuksia akuista: kirjoittelin jo aikaisemmin pari postia, mm. että yksi akuista pamahti mykäksi kun juotokset irtosivat. Eilen meni toinenkin akku mykäksi, ja kotona varmistui syy: sama juttu.
Nähnyt että vastaavaa tapahtuu paremmillakin akuilla ja tässä omat vinkkini:
- kennot kaksipuolisella teipillä kiinni ulkokuoreen (eli hard caseen). Ainakin Hobbycityn halpiksissa teippi löytyi, mutta ainoastaan kuoreen päin oleva liimapinta oli esillä, kennoa päin olevassa pinnassa oi vielä suojateippi päällä. Ottamalla tämä pois saadaan kenno pysymään liikkumatta kuoren suhteen. Ja tärkeintä: äkkipysähdyksessä kaikki voima ei kohdistu kennojen päätyyn niiden kolahtaessa kuoren päätyyn, vaan ainakin osa liikevoimasta pysähtyy teipin ansiosta..
- mikäli kennon ja kuoren välissä on klappia (ainakin Hobbycityssä 5mm pituussuunnassa) niin täytä jollain tiiviillä aineella, näin kennot eivät pääse liikkumaan.
- lisäksi suunnitteilla tunkea akku toisin päin autoon tulevaisuudessa vaurioiden estämiseksi: nyt ajettu jatkuvasti niin että liittimet sisältävä pääty osoittaa eteenpäin. Tässä se huono puoli että seinän tullessa vastapalloon kuoreen nojaavat virtaliittimet kampeavat juotokset kennoista irti.. Toki sama ongelma on myös akun ollessa toisin päin, mutta kennon ja kuorenvälissä ei ole mitään ikäviä metalliosia jotka edistävät rikkoontumista/mahdollisesti oikosulkevat kennot.. Ikävä kyllä B4:ssä ei akun suunnnan vaihtaminen onnistu ilman painopisteen siirtämistä sentillä..
Ja kolvaamisessa saa sitten olla pirun tarkkana, milli väärään suuntaan ja lipo pamahtaa pahimmassa tapauksessa naamalle! Varoitettu on,,