RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: OGIpro - 28.02.08 - klo: 14.31

Otsikko: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: OGIpro - 28.02.08 - klo: 14.31
Mikä on vikana: Kun laitan kaasun pohjaan moottori booaa? Voiko se olla ilmavuoro, vai onko säädöistä kiinni? Muuten auto toimii hyvin, alakierroksilla voi ajaa ihan hyvin. Autona siis Cen Magnum. Jos jollain on mitään hajua mistä voi kiikastaa niin auttakaa.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: PEPI - 28.02.08 - klo: 15.58
Moikka

Uskoisin, että tuolta voit löytää vastauksen http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html)
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 28.02.08 - klo: 16.06
Mulla ihan sama ongelma  :lol: Mutta  "vapaalla" käy ja huutaa  hyvin . Ja tota " booausta ei esiinny . Mutta kun laittaa vaihteen päällä ja yrittää ajaa kaasu pohjassa niin rupee booaa . Ja "vapaalla" ei
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: miksalo - 28.02.08 - klo: 16.10
avatkaa nyt jo sitä yläpäätä :roll:
jos vaikka sais tarpeex soppaa :shock:
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: Metanol Man - 28.02.08 - klo: 16.11
Epäilisin että sulla on yläneula liian laihalla tai liian kylmä tulppa.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: OGIpro - 28.02.08 - klo: 16.14
Tulppa on kuuma.. ja yläneulaa kun laittaa rikkkaammalle ni auto toimii ihan hyvin, mutta savuttaa jumalattomasti.. eli tuntuu että on sitten liian rikkaalla vaikka ei enää booaa.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 28.02.08 - klo: 16.44
avatkaa nyt jo sitä yläpäätä :roll:
jos vaikka sais tarpeex soppaa :shock:

Joo hyvä vinkki mulla ei auta sekään ...  :undecided: On se niin ihmeellistä kun on vaihde päällä niin booaa ja kun ei ole vaihde päällä ( "vapaalla) niin ei booaa.

Tätä ei varmaan usko ketään  :lol: Mutta totta se on
 
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: Duster1 - 28.02.08 - klo: 16.59
Tulppa on kuuma.. ja yläneulaa kun laittaa rikkkaammalle ni auto toimii ihan hyvin, mutta savuttaa jumalattomasti.. eli tuntuu että on sitten liian rikkaalla vaikka ei enää booaa.

Tähän löytyy lääke. Säädä vähemmän kerrallaan eli maks. 1/8 osa kierrosta kerrallaan :wink:
Ja auton pitääkin savuttaa selvästi kun hanat tiskissä ajaa.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: OGIpro - 28.02.08 - klo: 17.03
Oon säätäny aina tosi vähän. Mut voisko syy olla myös huono tulppa?
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 28.02.08 - klo: 17.10
Tulppa on kuuma.. ja yläneulaa kun laittaa rikkkaammalle ni auto toimii ihan hyvin, mutta savuttaa jumalattomasti.. eli tuntuu että on sitten liian rikkaalla vaikka ei enää booaa.

Tähän löytyy lääke. Säädä vähemmän kerrallaan eli maks. 1/8 osa kierrosta kerrallaan :wink:
Ja auton pitääkin savuttaa selvästi kun hanat tiskissä ajaa.


Mulla on ainakin uusi tulppa ja vanhallakin oon koittanu ei vaikutusta


Meinaakos mullakin auttais ?
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: Duster1 - 28.02.08 - klo: 17.58
No kulkeekos se hyvin, vaikka savuttaa? Jos kulkee niin silloinhan se on ok ja antaa mennä vaan.

Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: OGIpro - 28.02.08 - klo: 18.14
En oo tullu tota hirveesti tosiaan ajatelleeks, no jos ei tulppia polta ni kai se on hyvä niin :) 
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: Metanol Man - 29.02.08 - klo: 21.38
Jos yläneula on liian rikkaalla niin silloin röpöttää ja putkesta on TULTAVA sinistä savua kun ajaa hanat kaakossa. Ei muuta kun neulaa rikkaammalle ja pikku hiljaa kiinni päin. Sen kyllä kuulee ja huomaa milloin on säädöt kohdallaan. Mielummin säätää neulan himpun verran rikkaammalle niin voitelu on taattu. Ensinnäkin jos neula on liian laihalla niin mosassa on lämmöt liian korkeal.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: JK - 29.02.08 - klo: 22.07
Mikä on vikana: Kun laitan kaasun pohjaan moottori booaa? Voiko se olla ilmavuoro, vai onko säädöistä kiinni? Muuten auto toimii hyvin, alakierroksilla voi ajaa ihan hyvin. Autona siis Cen Magnum. Jos jollain on mitään hajua mistä voi kiikastaa niin auttakaa.

Jos kone käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta alkaa booaamaan painettaessa kaasu pohjaan on alapää liian laihalla.

Pääneula saattaa kuitenkin olla säädöissään, jolloin muutaman sekuntin (noin 1-3s) booailun jälkeen kone alkaa laulamaan ihan nätisti.

Jos yläneulakin on liian laihalla alkaa kone nopeasti sytyttää ennakolta. (Tämän tunnistaa semmoisesta kummallisesta käyntiäänestä tyhjäkäynnillä. Ikäänkuin jokaisen normaalin moottorin paukahduksen sijaan tulee kaksi peräkkäin.) Tosin ennen tätä pitäisi hetken kulkea ja lujaa, kunhan laite saadaan vaan vauhtiin.

Jos yläpää on liian rikkaalla ja alapää liian laihalla siirrytään hetken booauksen jälkeen rikkaalla röpöttelyyn. Tämä kuulostaa sinun ongelmalta. Alapäätä siis auki. Luultavasti joudut vääntämään myös tyhjäkäyntiruuvia. Tyhjäkäynti nimittäin putoaa.

Jotta homma ei olisi näin helppoa voi ongelma olla myös pillin, käyrän ja kytkimen yhdistelmässä. Jos pilli/käyrä setti on kovin lyhyt ei moottori oikein jaksa vääntää alhaalta. Joillakin koneilla tämä tuntuu ajossa ihan selkeänä pykälänä. Paikaltaan tai hitaasta vauhdista kiihdyttäessä pannu ottaa alkuun nihkeästi kierroksia. Jonkun tietyn kierrosluvun ylitettyään kone alkaakin nostaa ärhäkästi kierroksia. Todella ärsyttävää ajossa. Tähän auttaa pidempi käyrä tai myöhemmin nappaava kytkin.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: KL - 29.02.08 - klo: 23.39
missä sillon vika jos kone pitää ihmeellisiä ääniä. esim. booaa, sätkättää tai sitte kuluu jotai ihmeen poks poks ääntä vai johtuuko se ihan vain polttoaineesta? ku mulla on samat säädöt ollu koko aja kunnolla käynyt nytten, kun pistin uutta mehuu tankkii nii alko kuuluu noita ylinmääräisiä ääniä?
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 01.03.08 - klo: 00.39
Kiitos, Jk asiallinen teksti kiitän ja kumarran . Mun pitää ruveta säätää alaruuvia . Ja sain vastauksen miksi ei booaa kun auto seisoo "vapaalla" ... No se tarvii vähän enemmän tehoja koneelta kun auto liikkuu .
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: HePeTzU - 01.03.08 - klo: 10.31
Tulppa on kuuma.. ja yläneulaa kun laittaa rikkkaammalle ni auto toimii ihan hyvin, mutta savuttaa jumalattomasti.. eli tuntuu että on sitten liian rikkaalla vaikka ei enää booaa.

Millä bensalla ajat? Jos CoolPowerilla niin ongelman syy on siinä.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 02.03.08 - klo: 10.07
Noniin saatiin giga sääntöihin joutui avaamaan ihan pirusti noita neuloja... On kivan näköistä kun neulat on suunnilleen kaksi metria ullospäin. Mutta ei käy silti liian rikkaalla tehoja on hyvin. Vähän liian lumista ehkä .
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: miksalo - 02.03.08 - klo: 10.32
 :undecided:
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 02.03.08 - klo: 11.28
Etenkin jos vaihdoit nitron prosenti määrää
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: tomppa82 - 02.03.08 - klo: 12.15
Etenkin jos vaihdoit nitron prosenti määrää

Ei tarvi edes nitroprosentti vaihtua. Välttämättä. Polttoaineen öljymäärä vaikuttaa osaltaan myös...
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: KL - 02.03.08 - klo: 12.41
vai voiko se myös johtu iha koko naa polttoaineesta eikä prosentti määrästä?
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 02.03.08 - klo: 13.19
Oliko sulla kauhea nitron määrän pudotus? Enemmän nitroa laihemmalle --> Vähemmän nitroa rikkaammalle. ( Eikö?)  :mrgreen:
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: KL - 02.03.08 - klo: 16.47
tuli vaihettuu 20% --> 25%
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 02.03.08 - klo: 16.56
Eli sitten voi vääntää rikkaammalle . Niin paljon kuin tilanne vaattii.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: KL - 02.03.08 - klo: 17.01
joo mitä enemmä väänsin ruuvia sitä enmmä alko ääntelee ja sitä ääntelyy jatku koko aja ja sit olko kuuluu poks poks sit alko jo vähä soimee ja lopetin siihe sen päivän ajot ja aloin kattoo jo vähä se mikä alko poksumaa mut en oo vieläkä löytänyt sitä.  :sad:
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 02.03.08 - klo: 17.29
Mihin päin väänsit ? Väännä päin vastaseen suuntaan jos vaikka auttaisi.
 
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: teme91 - 02.03.08 - klo: 18.02
Oliko sulla kauhea nitron määrän pudotus? Enemmän nitroa laihemmalle --> Vähemmän nitroa rikkaammalle. ( Eikö?)  :mrgreen:

Aivan toisinpäin! Siis korkeampi nitroprosentti=säädät RIKKAAMMALLE ja pienempi nitroprosentti=säädät LAIHEMMALLE. Yleensä ostetaan kyllä polttoainetta jossa on enemmän nitroa ja silloin sitä yläneulaa säädetään rikkaammalle. Jos siirtyy esim. 20% nitromäärästä 30%, niin yläneulaa 3/4 kierrosta rikkaammalle ja sitten konetta säätämään. :wink:
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 02.03.08 - klo: 18.11
Jaa no Sorry olin saanu käsityksen toisesta  :shock: Siis tarkoitin mitä koneelle tapahtuu ilman säätämistä .
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: OGIpro - 04.03.08 - klo: 15.59
Käänsin molempia neuloja rikkaammalle ni alko meno jo maistumaan autolle. Vielä en saanut säätöjä täysin kohilleen, kun tuli itelle nii kylmä :D mutta luulisin että homma lähtee liikkeelle kun on taas aikaa ajella.
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: mad - 04.03.08 - klo: 18.29
Juu niin minäkin tein ja rupes toimii ...  :p Kyllä viel vähän "booaa" asi loppu tankin puolella mutta kestää kyllä kieroksia .
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: OGIpro - 04.03.08 - klo: 22.02
Hyvä homma!
Otsikko: Vs: Moottorin kanssa ongelmia!
Kirjoitti: Casull - 07.03.08 - klo: 23.08
Sotkenpa minäkin kysymykseni tähän topikkiin.

Mulla on museoikäinen Inferno DX aika reilusti viilatulla moottorilla.

Käy tyhjäkäyntiä hyvin ja matalilla toimii kans suhteellisen hyvin.

Kaasun kun linttaa pojaan, kerää kierrokset hienosti mutta hetken päästä, noin 3s,
alkaa kierrokset nousta hiljalleen ja hetken päästä se kiljuu ihan hervottomasti!
Tämä ei sinällään haittaa mitään mutta kun tiputtaa takas tyhjäkäynnille, ei enää kestä kaasuun koskea juuri ollenkaan vaan se sanoo boo.

Kierrokset pitää houkutella nousemaan tai antaa koneen käydä tyhjäkäyntiä niin hetken päästä mennään taas.

Kansi on niin kylmä että siitä kärsii pitää kiinni vaikka kuinka kauan, siitäkin huolimatta että siinä on tölkistä tehty pelti ympärillä. (talvella)
Kesällä oireet on just samat mutta silloin kone on kunnolla kuumakin, siis ilman tölkkiä.
 Mitannu en ole tarkkoja asteita.

Laihemmalle en uskalla laittaa koska se ottaa kierroksia nytkin jo TODELLA paljon ja savuakin tulee vielä kohtuullisesti.

Tämä booausongelma on ollut kiusana jo monta vuotta, kesällä ja talvella, uudella ja käytetyllä, vakiolla ja viilatulla sylinteriputkella. (pari koneremonttia on takana)

Tulppia on vaihdeltu laidasta laitaan ja polttoaine on vaihdettu Coolpowerista 25% Sidewinderiin.
Sen jälkeen en tosin ole enää tulppaa viitsinyt vaihtaa, tällä hetkellä siinä on OS A3.
Ilmanputsareita on kaksi peräkkäin, sillä pitäähän koneen ilmaakin saada. :tongue:
Putkena on joku -98 vuoden hyväksytty viripilli omaviritelmä käyrällä.

Niin ja käyttökelvotonta huipputehoa on lähes riittävästi, keulii pikku töyssystä nurmikolla varsin helposti.

Eli mikä on metsässä? (muu kuin auton merkki ja säätäjän älli...)
Kaikkien kavereiden autot olen kyllä saanu toimimaan ihan hyvin mutta omaani en.

Tokihan tuohon vois hiukan paremman moottorinkin ostaa jos jollain on halvalla ehyt ja tehokas vetokäynnistimellinen moottori ihan jouten, esim uuden MP RTR:n 28 vakiomotti.
Tiedä sitten onko tuokaan mikään maailman paras mutta ainakin kaverin autossa se vaikutti ihan kivalta. :smiley: