Päivää,
Se on totta, että Suomessa on paljon mm, Kyoshon pureten alphoja jotka pitäisi myös sallia mukaan. Myös muita edullisia pihasudittelluun tehtyjä autoja on jotka nekin pitäisi sallia. Se, että sarjassa saisi ajaa vain Tamiyan m-sarjan autolla rajoittaa kilpailijoiden määrää ihan liikaa.
Myöskin jokin pakotettu auton vaihto tai myynti tulisi rajoittamaan kilpailijoiden määrää koska, kukaan ei halua ottaa sitä riskiä, että kisojen jälkeen omistaakin paljon huonommassa kunnossa olevan auton mitä oma auto oli. Eli tästä vaihto / osto-oikeudesta on kuitenkin ehkä järkevintä luopua. Kaluston tasaväkisyyteen ja edullisuuteen pitää siis pyrkiä muilla keinoin.
Kaksi suurinta auton nopeuteen vaikuttavaa tekijää ovat käytettävissä olevat tehot sekä renkaiden pito. Sillä, että moottori, akkujen volttimäärä sekä renkaat määritellään yhteen tyyppiin, saadaan jo tilanne paljon tasaväkisemmäksi.
Joten sallituksi moottoriksi voisi hyväksyä mabuchi/johnson/Graupner speed500 moottorit.
Sallittu rengas onkin sitten paljon vaikeampi valinta. Kuviorengas sen pitäisi olla kun puhtaita asflattikisoja ei olisi juurikaan. Yksi vaihtoehto voisi olla tämä:
http://www.hpi-europe.com/piw.php?lang=en&partNo=4468Akkuja on vaikea rajoittaa koska edullisen lajin vuoksi pitäisi sallia jo käytössä olevat akut. eli sekä pötköakut ja itse juotetut pitäisi sallia. Enkä haluaisi alkaa rajaamaan kennoja muutoin kuin, että NiCd kennot ei ole sallittuja niiden myrkyllisyyden vuoksi. Kannustetaan porukkaa siis luopumaan niistä jos niitä jossain vielä on käytössä.
Nyt oltaisiin siinä tilanteessa, että autot oavt jota kuin vapaita 1:10 sähköautoja. Moottori on tarkoin rajattu sekä akkujen jännitemäärä 7,2 volttiin (NiCd akut kielletty). Kaikille sallitaan vain saman tyypin rengas. Minusta LiPo:t voisi sallia, en halua mitenkään olla uuden tekniikan sisäänmarssin esteenä. LiPo:n etu häviää kuitenkin melko minimaaliseksi koska autolla on määrätty minimipainoa. 200g kevyempi lipo-akku vaan vaatii sitä, että autoon pitää ehkä laittaa 200g lyjyiä kyytiin jotta se pääsee painorajaan. Moni foorumin lukija tietää, että olen hiilettömien moottoreiden kannalla, mutta nyt tulee se raja, että niitä ei voida sallia koska yhtä tehotonta konetta noiden sallitujen kanssa tuskin on ja vaikka olisi se maksaisi säätimen kanssa sen verran, että samalla rahalla saisi vähintään 15 sallittua moottoria uutena.
Nyt tullaankin siihen tilanteeseen, että miten tasoitetaan nyt autojen alustan eroja. On melko varmaa, että jokin 1:10 touring kisa-autosta värkätty 4-vetoauto olisi nopeampi kuin jokin Tamiyan M-sarjan etuveto auto esimerkiksi. Tämä ongelma ei olisi läheskään niin suuri jos olisi kyseessä yksityyppi-luokka, mutta se voi tosiaan rajata harrastajamäärän liian pieneksi. Tähän tilanteen tasoittamiseen tulee minulla mieleen kaksi vaihtoehtoa.
1) Autoon lisätään lisäpainoja sen mukaan kuinka paljon nopeampi se on alkuerien hitaimpaan malliin ajaneeseen autoon nähden. Tämän keinon toimivuudesta ei kertakaikkiaan vaan ole minulla mitään tietoa. Se joko voi noilla hitailla moottoreilla toimia hyvin tai sitten joku 100 grammankin lisäpaino ei juurikaan näy kierrosajoissa.
2) Toinen hyvinkin mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla välitysten muuttaminen nopeimmilta autoilta. Esimerkiksi jos alkuerässä voittaja voittaa kahdella kierroksella, pitäisi hänen hänen lyhentää välitystä esim siten, että pinioni vaihtuu hampaan / per kierros pienemmäksi. Eli jos alkuerien voittaja ajoi nyt 2 kierrosta paremmin kuin alkuerän viimeinen, vaihtaa voittaja autoonsa 2 hammasta pienemmän pinionin. Yhden kierroksen alkuerän hävinneen voittaneelle tulisi vaihto hampaan pienempään pinioniin. Tällä luulisi olevan enempi vaikutusta kuin auton painon lisäämisellä.
3) Yksi vaihtoehto voisi olla myös jonkin vastusmäärän laittaminen nopeimpien autojen moottorin ja säätimen väliin. Tuolla tavalla nopeutta voisi myös rajoittaa.
Idea tosiaan olisi suunilleen se, että vaikka autoon panostaisi mitä viriosia jne. niin siitä ei hyötyisi nopeudessa mitenkään koska finaaleihin se sitten pudotettaisiin viimeistään muiden tasolle näillä keinoin. Mikäli onnistutaan saamaan aikaiseksi hyvä keino jolla autot ja kuskit saadaan finaaleihin tasaväkisiksi. Ei minusta edes kannattaisi harkita mitään auton vaihto tai osto-oikeutta kisoissa koska se ei toisi kenellekään mitään etua jos autot muilla keinoin pidetään samalla nopeustasolla.
Mietin jo jotain käännettyä lähtöjärjestystä, mutta se ei antaisi etua siitä, että ajaisi alkuerissä hyvin jollei sitten alkueristä jaettaisi myös pisteitä. GP2 luokassakin taisi saada aika-ajoista erikseen pisteet.
Näitä keinoja saa ehdottaa lisää jos tulee mieleen hyvä tapa huolehtia autojen tasaväkisyydestä.
--
Timo