Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hoj

Sivuja: 1 [2] 3 4
31
Yleinen keskustelu / Drifting
« : 03.02.04 - klo: 12.36 »
http://home.comcast.net/~raymondbarlahan/op117.wmv

Muistakaa sitten mitä kaveri sanoo  :wink:

32
Sähköautot / hyvät vakio moottorit
« : 27.01.04 - klo: 15.57 »
Niin, tai kokeilkaapa kelpaako vakioluokan kärkiparista toiselle kuljettajalle viimeiseen ratkaisevaan finaaliin hinnat alkaen vakiomoottori sillä perusteella, että tällä pääseen ihan yhtäpitkälle kuin tuolla omallasi, joka on vielä edellisen erän jälkeen punahehkussa kun 10 min on kulunut.

Alkää aliarvioiko nykypäivän juniorikisaajia, kyllä he tietävät minkälaisella kalustolla menestyminen on mahdollista.

Toki oikealla asenteellakin on merkitystä. Yritys ja taito on aina enemmän kuin sata hienointa moottoria pakissa.

Toisaalta mitä -Tony- edellä kirjoitti pitää paikkansa, mutta vertaus ei ole oikein suhteessa.

33
Minä olen kommenteissani usein puuttunut radan rakennukseen. Kuusankosken rata oli miellyttävä poikkeus vallitsevassa osaamisessa radan rakennuksessa.

Rata oli hieno, selkeä ja se näytti kilparadalta.

Parannuksia ehdottaisin niihin valkoisiin oikaisuesteisiin, joiden päät olivat suojaamatta/viistämättä. Itse rikoin niihin autoni finaaleissa pahasti kun väistin täydessä vauhdissa edessä olevaa autokasaa.

Sen jälkeen olin sen verran sadistinen, että odotin autoa joka olisi lyönyt oman epävirallisen ennätyksen päivän korkeimmalla ilmassa käyneestä autosta. Ennätykseni olisi voinut lyödä vaikka pääsuoralla sen vasemmalla puolella olevan esteen päähän osumalla.

Sinällään esteet olivat hyvin sijoiteltuja.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Tuntuu jopa siltä, että tuomarointikysymys on hakoteillä muodollisten vaatimusten vuoksi. Millä tavalla lisenssituomarit ajoa vain hiljaa katsellessaan ovat parempia kuin lisensittömät tuomarit, jotka puuttuvat tapahtumiin? CAi oli ainoa tilanteisiin puuttunut tuomari, mutta hänkin on ilmoittanut olevansa ensisijassa juniorinsa mekaanikko.


Tähän VesaK:n kommenttiin joutuu valitettavasti yhtymään. Olli antoi minulle urani toisen stopparin kun alkuerässä tuuppasin tietämättäni ja joka tapauksessa vahingossa erää johtavaa autoa. Ihan aiheesta siis. Oliko Olli muuten tuomareista ainut joka oli hereillä...?

Kuuluttaja olisi saanut kertoa enemmän kuljettajille missä mennään ja kuka johtaa ja ketä. Myös muutkin sijoitukset kuin "kärkipari". Tälläinen toiminta vähentää peräänajoja. Tiedotus kuljettajille, eli tässä tapauksessa kuulutus hoitaa perään ajojen syytä. Stop and go-rangaistukset ovat seurauksen hoitoa eli jälkihoitoa.

Kuuluttajalla on mielestäni iso vastuu tapahtumista radalla. Sitä ei ehkä vielä ole oikein oivallettu.

34
Polttisautot / Voimaservo sekoittaa???
« : 15.01.04 - klo: 15.46 »
1800 mAh tarkoitaa akun kapasiteettia, eli kauanko se kestää.

Mainitsemasi akku jaksaa antaa 1,8 ampeerin virtaa yhden tunnin ajan. Eli esim. taskulampun 2 watin polttimo palaisi akullasi tunnin verran.

Jos laittaisit sarjaan toisen akun (1,2V+1,2V) palaisi polttimo taas tunnin, mutta 4 watin teholla.

1200 mAh akut antaisivat saman tehon, mutta lyhyemmän aikaa.

Parhaat AA-kokoiset akut taitavat olla tällä hetkellä 2100mAh. Mutta kuten edellä jo kirjoitinkin tämä ei vaikuta lampun/servon toimintaan muuten kuin siten, että se jaksaa palaa/liikkua kauemmin.

En tunne Wild Dodge Ramia, mutta heitä kotelo pois ja pistä akut siltä vapautuvaan tilaan.

35
Polttisautot / Voimaservo sekoittaa???
« : 15.01.04 - klo: 14.45 »
Esimerkkinä toimikoon Futaba S9450.

4,8 volttia
 - vääntö 81 oz
 - nopeus 0,18 s

6,0 volttia
 - vääntö 111 oz
 - nopeus 0,1 s

Ero väännössä 37% tehokkaampi ja nopeudessa 45% nopeampi kuuden voltin hyväksi.

Lähde: http://www.futaba-rc.com/servos/futm0211.html

Esim. S9451 ei edes toimi 4,8 voltilla.

36
Polttisautot / Voimaservo sekoittaa???
« : 15.01.04 - klo: 14.34 »
Neljällä kennolla et saa millään aikaiseksi tarvittavaa kuuden voltin jännitettä olivatpa kennosi miten tehokkaita tahansa.

Jos et tarjoa servoillesi kuutta volttia et saa niistä kaikkea hyötyä irti.

AA-patteri on jännitteeltään 1,5 voltin luokkaa kuormittamattomana. Kun kytket kuorman (=servot) paikoillen jännite romahtaa ja ongelmat alkavat.

Kokeilkaapa viittä kennoa...

37
Polttisautot / Voimaservo sekoittaa???
« : 15.01.04 - klo: 13.46 »
Käyttäkää voimaservojenne (esim. futaba 9450) kanssa min. 6 voltin vastarinakkuja.

Voimaservot tarvitsevat toimiakseen täydellä nopeudella ja väännöllä kuuden voltin käyttöjännitteen.

4x1,2V = 4,8V
5x1,2V = 6,0V

Huomaa, että 4,8V ja 6V ero on 20%.

Kun käännät ohjauksessa olevan voimaservosi "tappiin" ottaa servo vastarinakuista niin suuren virran, että akkujen jännite romahtaa ja auto periaatteessa sammuu hetkeksi, jolloin kaasuservo karkaa.

Kun käytät nopeita voimaservoja ota huomioon että ne tarvitsevat liikkuakseen enemmän energiaa kuin tavallinen servo.

Käyttäkää voimaservojenne kanssa vain kapasiteetiltaan parhaita akkukennoja!

Mallia voi katsoa vaikka sähköautojen nopeudensäätimistä, joissa halpis säätimet on varustettu 4,8-5 voltin BEC-piirillä. Paremmat säätimet antavat BEC-piiriin 5,8-6V ja 3A. Parempien säätimien kanssa voi nopeita servoja käyttää ongelmitta.

38
Sähköautot / Millaisia latureita käytätte?
« : 07.01.04 - klo: 16.33 »
3,5 A tuntuu vähän pieneltä virralta. Aika kauan joudut odottamaan 3300 akkua.

Keskity sellaiseen laturiin joka lataa >5A. Kapasiteetin näyttö olisi myös hyödyllinen niin tiedät missä vaihessa latauksessa mennään.

Hyvää laitteessa on se, että se toimii verkkovirralla.



Parempia vaihtoehtoja onkin jo lueteltu yllä...

39
Tulokset / Kilpailukutsu: Laukaan kerhokisat III 3.1.2004
« : 05.01.04 - klo: 15.24 »
Hauskaa oli taas ja ratakin oli muokattu edelliskertaa paremmaksi. Vähän vielä jos sitä ajolavan edessä olevaa sumputtavaa mutkaa säätäisi niin sitten...

Oletteko muuten Laukaan porukka miettineet, että jos siirtäisitte FT-osakilpailunne "tähän" halliin? Vai olisiko se häväistys legendaariselle Kylpylä GP:lle?

40
Sähköautot / Digiservo touring-autoon?
« : 05.01.04 - klo: 08.56 »
Digiservo on hyvä hankinta. Digiservon eduista tavalliseen verrattuna voi lukea: http://www.rczone.net/modules.php?name=News&file=article&sid=308

Digiservon kanssa on "ehdottomasti" käyttettävä >5,8 Voltin BEC-piirillä varustettua nopeudensäädintä. Jos BEC-jännite on matalampi ei servosta saada kaikkea voimaa/nopeutta käyttöön ja pahimmassa tapauksessa servo ylikuormittaa BEC-piirin ja auto sammuu "selittämättömästi" radalle.

Nopea/vääntävä servo on peruste tämän lajin harrastamiselle. Hitaalla servolla pärjää jos ei tee virheitä. Nopea servo ehtii mukaan korjausliikkeisiin kun perä karkaa ja näin kierros on pelastettu.

Itse suosittelen hankkimaan futaban 9451 servon. 9450 oli tämän edeltäjä. Uuden mallin tulisi olla myös edeltäjäänsä edullisempi!

Digiservot ovat yleisesti myös 2xkuulalaakeroituja ja varustettu metallirattain. Näin ollen myös kestävämpiä.

Jarkkom: Ei taidan paras kierrosaika välttämättä parantua, mutta tulos saattaa tulla varmemmin.

41
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 15.22 »
Sähköpostikyselyyn tms. vastaamisen mahdollisuus tulee suoda kaikille. RC Maailma on kaikille avoin kanava ja se sopii siksi mainiosti yhdeksi paikaksi missä asiasta tiedotetaan.

Se että jos joku on pikkuautoratoja kiertänyt 10 vuotta ei välttämättä tee hänestä yhtään parempaa sääntöparannusten ehdottajaa. Jos muutosehdotus on hyvä, ei ole väliä kuka sen tekee: huoltaja, katsoja, kilpailija, nimim. tai joku muu henkilö.

Käsittääkseni on lajiryhmän tehtävä valita toteutettavaksi sopivat muutokset tai vaikka hylätä kaikki. He voivat sitten parhaan käsityksensä mukaan hyödyntää vanhempien kilpailijoiden mielipidettä.

42
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 14.20 »
Miten olisi jos käytettäisiin hyväksi tätä RC Maailmaa siten, että perustettaisiin topic, jossa käsitellään tulevia sääntöjä ja ehdotetaan parannuksia/selvennyksiä sääntöihin.

Tarkoitan tällä kertaa sellaista keskustelua, johon kirjoitetaan vain muutos/selvennys/uudistusehdotuksia ja kommentoidaan niitä. Olemassa olevia sääntöjä ei mielestäni enää tarvitse arvostella.

RC Maailma on hyvä tiedonkeruuväline/työkalu sääntöjä työstettäessä, jos sitä vain osataan käyttää oikein. RC Maailma tavoittaa hyvin lajin harrastajat.

Varsinaiset päätöset uusista säännöistä tulee olla sitten AKK:n sivuilla/tiedotteissa. RC Maailmassa on niitä mielestäni turha kuuluttaa, muuta kuin siltä osin, että tiedetään uuden informaation olemassaolo jossain muualla.

AKK:n sivuilta tulisi myös selvitä meneillään olevat sääntömuutosehdotukset.

43
Kilpailijoiden kanava / Autojen esittely ennen ajoa?
« : 22.12.03 - klo: 13.12 »
Autojen esittely ennen ajoa

Itse olen ollut monesti tilanteessa, jossa olen joko itse ollut tien tukkona tai sitten joku on ollut oman tieni tukkona. Tuomareiden tulisi tietysti ”liputtaa sinistä lippua” hitaammille, mutta joskus finaaleissa tilanne on sellainen, että perääsi ilmestyy rykelmä autoja, joista joku on nopeampi joka pitää päästää ohi ja joku taas takanasi sijoituksessa, hänen autoa et tietenkään halua päästää ohi.

Alkuerissähän ei tälläistä tilannetta eteen voi tulla, koska kaikki taakse ilmestyvät autot ovat nopeampia, koska ovat saaneet oman autosi kiinni.

Finaaleissa käy usein niin, että ajojärjestys sekoittuu varsinkin ensimmäisessä mutkassa ja sen jälkeen ollaan kolmen minuutin kohdalla sellaisessa tilanteessa, että ei tiedetä kuka johtaa kierroksella ja ketä tai kuka taas ei.

Kuulutus kertoo silloin tällöin ajojärjestystä kuskeille, mutta takalasissa olevaa pientä printtiä ei ajolavalta näe, joten et välttämättä tunnista kärkiauton olevan takanasi. Tai jos itse olet kärkiautona ei edellä menijä tunnista autoasi ja ei päästä sinua edelle.

Voisiko autojen esittely lähtöruudukossa parantaa tätä tilannetta? Aikaa kuluisi reilun minuutin verran. Ajatusmallissani esittelyn suorittaisi lähettäjä seisomalla auton vieressä silloin kun kuuluttaja kertoo kenen autosta on kyse.

Pitäsikö finaaleissa korin vaihto sallia vain siinä tapauksessa, että korin päävärit ovat samat?

44
Yleinen keskustelu / Drifting
« : 19.12.03 - klo: 10.35 »
Miksutin90 taisi missata pointin.

Maailmalle on nimittäin levinnyt jonkin sortin tuningvillitys myös pikkuautoihin. Ilmeisesti tästä on tässä topikissa kyse.

Spoilerit, karvanopat jne. ja sitten ajetaan sivessä  :shock:

Maailman mallia tästä sivettämisestä voi selailla vaikka:
http://www.rctech.net/forum/showthread.php?s=cb7ad8c275ca4ab8a611a8902599ddab&threadid=28328

tai:

http://rcd.zip.to/

45
Harmi kun ainakin minulla tuolloin oli viralliset reitit vähän epäselvät.

http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=2614

46
Vapaa keskustelu / Raketit?
« : 16.12.03 - klo: 09.30 »
Satuinpa joskus TV-kanavarallissa jollekkin ranskalaiselle TV-kanavalle, jossa näytettiin kuinka paikallisessa koulussa tms. tehtiin raketti kolmesta 1,5l-2l muovisesta limsapullosta.

Homma meni suurinpiirtein siten, että alimmaiseen pulloon viritettin pahvista kolmijalka, kuten raketeissa tapaa olla ja jätettiin pullonsuu paikoilleen. Pullonsuu laitetaan alaspäin.

Poista pullostapohja ja kiinnitä seuraava pullo toisen jatkoksi ilmastointiteipillä. Sitten vaan seuraava jne. Vähän niin kuin aikoinaan Fairy-mainoksessa.

Laukaisu alustasta oli vedetty muutama metri paineilmaletkua "lennonjohtoon", jossa poitsu pumppasi rakettiin painetta jalkapumpulla.

Laukaisu tapahtui narusta vetämällä, tulppa pois periaatteella ja voi hyvänen aika, että lähti. Ei varmasti paljoa suorituskyvyssä häviä näille kaupallisille vekottimille.

Hauskoja lentoja ja olkaa varovaisia!

47
Tulokset / Laukaan kerhokisat II: Tulokset&Jälkipelit
« : 15.12.03 - klo: 10.08 »
Kyllä hienosti menivät nämä kerhokisat ilman tuomareitakin. Hyvänen aika, eihän sitä nyt tuomareita kerhokisoissa tarvita! Kyllä kuskien tulee kerhokisoissa osata käyttytyä oikein ilman tuomareitakin.

Tuomareiden tehtäviä kerhokisoissa kuuluu hoitaa vanhempien kilpailijoiden ja huoltajien, kun valitettavasti valmentajia ei pikkuautoilussa juurikaan tunneta. Nyt kun Jannen kanssa olemme ajaneet Tj-luokassa turneeta olemme huomanneet ajotavan kokoajan ketittyneen ja siisteytyneen radalla. Hyvä niin. Viimeisissä finaaleissa tilaa annettiin jo kohtalaisesti, mutta tilanteita aiheutti varmasti jo kuskien väsymyskin.

Tj-finaalissa ajolavalla keskusteltiin kiivaasti ajonaikana. Sitä ei Yippo/muut arvostelijat varmaan tiennytkään. Nopeammat kilpailijat kyllä antoivat kuulua itsestään ja sen jälkeen tilaa tuli kuskin taitojen/tuurin mukaan. Minulle jäi sellainen tunne, että tokassa finaalissa homma toimi parhaiten. Kun tilaa annettiin kuului myös:”kiitos”.

Muuten Tj-finaalit olivat olivat juuri sitä, mitä tälläinen pieni huolimattomuus rataa tehdessä tuo tullessaan. Äänekoskella on loistavat puitteet toteuttaa pienoisautoilua millä tasolla tahansa, mutta vielä ei radan tekemisessä/tilan hyödyntämisessä ole saavutettu ihan sitä tasoa mikä asiaan kuuluu.

Asiat ovat pieniä visuaalisia seikkoja ja toki rata on kaikille sama, sitä on turha kiistää. Mutta kun pienoisautoilussa juuri se visuaalinen seikka on sattuneesta syystä tärkeä, koska ”yhdellä” katseella seurataan samaan aikaan omaa autoa, rataa ja muiden autoja.

Kun usein olen moittinut huolimattomuudesta rataa tehdessä, kerronpa seuraavaksi minkä puolesta puhun:

1.   Yksi henkilö vastaa radan tekemisestä.
- Valittu henkilö/ryhmä pitää huolta, että alla olevista ohjeista pidetään kiinni

2.   Ajoradan reuna erotetaan maksimoidulla kontrastilla matoista ja lattiasta.
- Teippauksen väri tulee valita siten, että se erottuu matoista maksimaalisen hyvin ja on mielellään saman värinen kuin mollat. Sävyjen tulisi kuitenkin olla mielellään neutraaleja ja radan tulisi näyttää ajolavalta katsottaessa rauhalliselta. Oikea väri radanraunan teippeihin voisi olla esim. tummansävyinen oranssi.

3.   Ajoradan reunaa merkitsevä teippi on aina samalla minimi etäisyydellä reunaesteistä ja lattiasta.
- Tällä estetään autoja ”syövien” mollien syntyminen. Tälläinen radan merkintä mahdollistaa ajamisen rataa maksimaalisesti hyväksikäyttämisen, niin ohitettaessa kuin tilaa annettaessa.

4.   Teipataan teippiä säästämättä
- Totuus on se, että teippi pitää vain kerran kiinnitettynä.

Annoimme tästä Jannen kanssa asiasta paikanpäällä suoraakin palautetta. Ja miksikö, no siksi, että ainakin itse tunsin, että Äänekoskella oltiin valmiit kehittämään toimintaa.

Kuulun myös itse siihen sarjaan, joka arvostelevat negatiivisesti rataprofiilia kilparadaksi, koska radassa oli liikaan paikkoja joissa nopeuden muutokset olivat suuria. Tämä liika hitaiden paikkojen viljely aiheuttaa tahattomia peräänajoja. Radan täytyi olla hidas, koska ajoimme Jannen kanssa samalla välityksellä kuin Kiimingissä, vaikka rata-ala oli täällä kaksi kertaa suurempi.

Janne ja varsinkin Sebastian hienoa ajoa!

Tulemme seuraavallakin kerralla ajamaan/kisaamaan ja otamme teippilaatikon mukaan. :wink:

48
Tulokset / Blue Carpet Cup 2/3 tulokset
« : 08.12.03 - klo: 16.08 »
Vaikka en tällä kertaa paikalla ollutkaan, en malta olla kommentoimatta varsin herkullista aihetta stanun/virin eroista.

Kun tutkin kierrosaikoja on paras stanuaika 9,90s ja paras viriaika 9,49s. Tämähän tarkoittaa n. 4% prosentin nopeuseroa.

Vaikka ero tuntuu pieneltä on muistettava, että pienoisautoilussa 0,5 s eroja mitataan kalenterilla, kenenkään suorituksia väheksymättä.

Helppo rata tasoittaa kilpailua siitä varmasti olemme yhtä mieltä, mutta eikö helpompi (suorempi) rata pitäisi lisätä eroa virin ja stanun välillä, koska virin tehot pääsevät suorilla valloilleen?

49
Tulokset / Blue Carpet Cup 1. -tulokset
« : 11.11.03 - klo: 08.48 »
Onnettaren suosikki Antti Pollari sai omakseen arvotun Xrayn:

http://rcnetti.wmhost.com/kuvabig.php?cat=blue1&i=11

50
Sähköautot / Uusi harrastaja
« : 10.11.03 - klo: 13.25 »
CueBall, kerää sopiva porukka ja harrastakaa muutama opintoreissu tänne Ouluun kimppakyydillä.

51
Tulokset / Blue Carpet Cup 1. -tulokset
« : 10.11.03 - klo: 09.35 »
Tj-10

A-Finaali
1. Janne Valtanen
2. Arto Viitalähde
3. Risto Bloigu
4. Harri Ojajärvi
5. Matti Nevala
6. Antti Pollari
7. Teemu Rytsy
8. Jaakko Sernola

B-Finaali
1. Teemu Harju
2. Visa Helmijoki
3. Henrik Tyvi
4. Rami Kokko
5. Juha Hakoranta
6. Jaakko Huhmarsalo
7. Juhana Tuomisto

TS-10

A-finaali
1. Vesa Yli
2. Simo Tammela
3. Mika Mänty
4. Harri Nyman
5. Joni Mielonen

B-finaali
1. Jussi Luopajärvi
2. Henrik Tenhunen
3. Oskari Vähäkangas
4. Kari Sinisaari

Kiitokset kaikkille osallistujille!

52
Tulokset / Re: Vähän lisämaustetta kisaan!!
« : 05.11.03 - klo: 16.39 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani S"

Kisassa tullaan arpomaan Xray Evo 2 tää uudempi malli (jos on hub mukana) kaikkien Stanu kuskien kesken.


Jos ei joku vielä ole huomannut! Vielä ehtii mukaan...

53
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 31.10.03 - klo: 15.03 »
Oottepa te melko virittäjiä. Ei muuta kun onnea matkaan  8)
Toivottavasti uudet asetusarvot säilyvät...

Vastavoimien teoria on toki totta ja "magneetin" voima on riippuvainen jännitteestä.

54
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 31.10.03 - klo: 12.05 »
Sen mitä minä releitä tunnen on jousi tms. niissä vain sitä varten, että releen liikkuva kontakti palautuu kytkentä- tai kontaktitilasta.

Työliikkeen jousipalautteiseen kontaktiin tekee kela, johon muodostuu magneettikenttä kun releen ohjaukseen tuodaan jännite.

Palautusjousen venyttely ei vaikuta mitenkään kytkentä tms. jännitteisiin. Saatat tosin onnistua esim. hidastamaan releen toimintaa jousta venyttämällä.

Releen kytkentä/katkaisujännite riippuu kelan sähköisistä arvoista.

55
Sähköautot / Mistä saa neulahuopamattoja?
« : 24.10.03 - klo: 08.57 »
Mini Spinneillä pitoaineetkin on havaittu turhiksi... :)

Hyvä, että matot löytyivät. Mattoja saa myös sisustus- tms. lattiatarvikkeita myyvistä liikkeistä, mutta hinta on vähän toistaluokkaa, toki ne ovat sitten uusia.

56
Koska itsekkin edellä kirjoitin että olen sitä mieltä, että stanuissa voitasiin ajaa 27:lla perustelen kantaani seuraavasti:

Tj-luokissa kuten edellä mainittiinkin uskon pidon/kestävyyden olevan näillä renkailla riittävän ja ajatukseni olikin, että turhaan mennä "säätämään" sellaista luokkaa jolla ei ainakaan tämän forumin puitteissa tunnu olevan pikaista (heti) sääntömuutos tarvetta. Mielestäni Tj-luokissa muutosaikataulu toisenlaiseen renkaaseen voisikin olla pidempi.

Eli toki Tj-luokkiinkin parempi rengas on vaihdettava, jos sellainen markkinoilta löytyy.

En itse aja Tj:tä, mutta "Tj-mekaanikko" olen.

57
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Orion tai LRP/Nosram renkaaksi TS-luokkaan, stanuille cs-27.


Tämä ehdotus on hyvä.

58
Tulokset / Kilpailujen tuloslistoista
« : 03.10.03 - klo: 15.31 »
Kieltämättä "kaikki" paljastava lista on mielenkiintoinen, mutta miksi harrastajan pitäisi tällä tavalla ilmaiseksi mainostaa merkkiä jolla/jota kilpailee/ostaa?

Tällaiset listat sopivat ammattiurheiluun.

59
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 19.09.03 - klo: 16.28 »
Päätteletkö tahrojen vähyydestä?  :roll:

60
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 19.09.03 - klo: 16.19 »
Liima tuntuisi järkevältä, koska muunlainen mekaaninen kiinnitys saattaisi aiheuttaa muodon muutoksia hiilikanavassa.

"Erittäin" on liioittelua, kun puhutaan eloksoinnin mekaanisesta kestävyydestä kevytmetallin pinnoitteena.

Sivuja: 1 [2] 3 4