Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hoj

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
Sähköautot / Tätä on odotettu: Orion V2!
« : 19.09.03 - klo: 15.17 »
Jos eristys on todella vain eloksoinnin varassa suhtaudun moottoriin isolla varauksella. Eloksointihan on erittäin ohut kerros alumiinin pinnalla joka vielä naarmuuntuu suhteellisen helposti. Koska hiilikanavat ovat eri materiaalia täytyy ne asentaa paikoilleen työntämällä reikiinsä. Jo tässä vaiheessa naarmuuntumisen riski on mielestäni erittäin suuri ja oikosulku mahdollinen.

Ehkä nuo kupariset(?) hiilikanavat on pinnoitettu eristeaineella tms. lisäeristyksen aikaan saamiseksi. Tosin näin toimittaessa muodostuu eriste myös lämmön siirtymiseen sinänsä hienon päädyn jäähdytysripoihin.

Jos jollain on parampaa tietoa ko. moottorin eristyksen toteutuksesta kertokoon sen. Odotan tietoa mielenkiinnolla.

Ennen kuin suinpäin ryntään ostamaan tätä moottori kummajaista kuuntelen hetken palautetta.

62
Tulokset / MÄntsälän KAPINA, Kilpailukutsu
« : 08.09.03 - klo: 16.32 »
Lainaan itseäni:" ... jossa saan luotettavan rengassarjan ...".

Tämä on tietysti ehdoton edellytys.

63
Tulokset / MÄntsälän KAPINA, Kilpailukutsu
« : 08.09.03 - klo: 16.18 »
Jo valmiiksi liimattujen renkaiden kokeileminen kilpailuissa saa hymyn kasvoilleni ja toivottavasti muidenkin.

Tuuri poistuu lajista ja taito korostuu, koska kaikki kilpailijat saavat kisapaikalta samasta korista renkaat kuin kilpailun voittaja tai lopputuloksissa edellä ollut. Ei enää tarvitse jossitella mitä yhdistelmää hän käytti. Vastaushan on:"että ihan samaa".

Itse olen ainakin aivan tarpeeksi kokeillut erilaisia vanne/insertti/liima/liimaustapa -versioita ja olen heti valmis siirtymään palveluun jossa saan luotettavan rengassarjan valmiina alle laitettavaksi.

Kun renkaat ovat valmiina, liimattuna vanteellaan jää oma aika parempaan tekemiseen, ajamiseen ja kilpailuun valmistautumiseen.

Autossa riittää aivan varmasti riittävästi säädettävää ja tekemistä vaikka renkailla pelaaminen loppuisikin.

Mennään ihmeessä esiliimattuun renkaaseen, se olisi paras uudistus mitä minä säännöissä tiedän tehtäneen tässä lajissa.

64
Sähköautot / One-wayn huolto
« : 06.08.03 - klo: 13.07 »
Esim. Asson “vanhan mallin” oneway:n kytkin on INA:n valmistama ja tyypiltään HF0406 KF. INA suosittelee voiteluaineeksi esim. Mobilin valikoimista Mobil 1 SAE 0W-40. Kyseessä on ohuenpuoleinen (1:1) moottoriöljy.

Voitelua yksisuuntakytkin tarvitsee, koska se:

1. muodostaa kalvon muuten toisiinsa koskettavien metallien väliin ja pidentää näin ollen elinikää, koska kuluminen vähenee.

2. johtaa lämpöä osasta toiseen, jolloin laakeri jäähtyy

3. antaa suojaa likaantumista vastaan

4. vähentää ääntä

5. suojaa korroosiota (=ruoste) vastaan

Itse en käyttäisi diffirasvaa, koska se saattaa estää neulalaakereiden irtoamisen akselilta, kun rasva kertyy neulojen uriin. Tällaisessa tilanteessa laakeri saattaa ylikuumentua.

Lisää perusperiaatteita voi lukaista:

http://www.geocities.com/oulurcracing/ORCRInfoTransmissionFrontOneWay.html

65
Sähköautot / Asso Talk
« : 17.06.03 - klo: 09.09 »
Juho, miten säädät autostasi vetopäällä kääntyvyttä, jos et koske etu-ulosjoustoon? Näppärällä kaasunkäytölläkö? Veikkaisin, että autosi on näin säädettynä vetopäällä aika puskeva.

66
Sähköautot / Asso Talk
« : 16.06.03 - klo: 13.03 »
Ulosjouston säätö

VesaK, hyvä kysymys veit "kysymyksen näppikseltäni"!

Juho, onko tosiaan niin, että et säädä ulosjoustolla auton ajo-ominaisuuksia? Siis tyydyt vaan siihen arvoon mikä edellä mainitsemasi vinkki antaa ymmärtää?

nimim. hämmästynyt

67
Säännöistä vielä:

- Jousitustuksen suhteen olisi syytä olla vapaa, koska esim. etutukivarsien joustavuudella voi kiertää sääntöjä helposti ja taitaa olla niin, että vakiona on paremmin saatavilla jousitettuja ratkaisuja.

- Renkaista sanoisin edelleen sen verran, että kannattaisi sopia vakiorengas, koska kulut karkaavat muuten. 1/5 takarengas on kyllä jo melko läski, se sopisi kenties hyvin tarkoitukseen! Vakiokokoinen rengas antaisi myös suunnittelulle hyvät ja selkeät lähtökohdat.

68
Sähköautot / Asso Talk
« : 09.06.03 - klo: 10.03 »
Olisikohan RC-pisteen sitten aika päivittää TC 3:sen netti-hinnasto? Viimeksi se kun on tehty 22.2.2002 eli reilusti yli vuosi sitten.

Taitaa aika parantaa haavat hajonneiden vanhanmallin one-way:den suhteen?

69
Kun nyt et myynytkään tuota projektiasi niin ehdottaisin, että muutat vähän haastettasi, koska säännöt nykyisellään ovat vähän turhan vapaat.

- Ts-10-luokan moottorisääntö eli min 12 kierrosta
- Malli vapaa, takaveto
- 6 tai 7 kennoa, jotta tavallinen nopari kestää
- Vakiorenkaat, esim. karusti cs-27, koska niitä löytyy kaikilta.

Kun renkaisiin laittaa levyvanteet ja käyttää mustaa tussia niin nehän saa näyttämään oikeanlaisilta :wink:

Haasteesi on hauska ja ehdotan sääntömuutosta kulujen kurissa pitämiseksi.

Toivottavasti haastajia löytyy, innokkuutta on ainakin rakentaa jos lueskelee vanhoja topickeja.

70
Sähköautot / Asso Talk
« : 06.06.03 - klo: 13.36 »
Asson one-way ei kestä, koska se on väärin tehty. Oikeaoppinen rakenne vaatii kannatinlaakerit molemmin puolin yksisuuntakytkintä.

Yksisuuntalaakeri ei siis ole laakeri vaan kytkin. Tämä tiedoksi niille joille asia on uusi.

Suosittelen, että kokeilette tehdä TapHaap:inkin sivuiltakin löytyvää muutosta one-way:hin. Varsinkin jos taskusta löytyy rikkinäinen yksilö.

Tässä vähän päivitystä ohjeeseen:

1. Poista kaikki laakerit pesästä: Ota sopivan mittainen (pitkä) M4/M3 pultti ja työnnä se läpi kaikista laakereista. Huom. Kanta alle 8 mm.

2. Etsi sellainen hylsy (tms. putki), jonka sisään sopii one-way:n runko. Hylsy tukeutuu olakkeeseen, johon normaalisti kiinnitetään hammasratas. Huomaa, että kohdan 1. pultti tulee olla niin pitkä, että se yltää ulos hylsystä.

3. Laita ruuvin hylsyn päähän korialuslevy (=iso prikka) ja sopiva mutteri. Prikka tukeutuu hylsyn reunaan kun kiristät mutteria.

Näin syntyi ”ulosvetäjä”.

Nyt vain kiristät mutteria tasaisesti ja laakerit lähtevät liikkeelle ja ”putoilevat” hylsyn sisään. Riippuen hylsysi pituudesta joudut välillä poistamaan irronneet laakerit hylsyn sisältä. Muutenhan ne litistyvät ja menevät rikki.

Kun tyhjä one-way:n runko on kädessäsi, kasaat sen seuraavanlaiseen järjestykseen:

3mm kannatinlaakeri
Yksisuuntakytkin
3mm kannatinlaakeri

3mm kannatinlaakeri
Yksisuuntakytkin
3mm kannatinlaakeri

Kytkimet saavat siis molemmille puolilleen kannatinlaakerit, jotka varmistavat ulostuloakselin oikean asennon.

Kytkimet liimataan paikoilleen laakerilukitteella, sitä saa laakerikaupoista ja ehkä autotarvikeliikkeistä. Lukite irtoaa lämmittämällä.

Kaikkien laakereiden väliin on syytä jättää noin 0,1…0,2 mm väli toisiinsa. Parasta on jos saat hankittua oikean paksuisia teräsaluslaattoja (simmilevyjä) joiden halkaisija on 8 mm ja paksuus 0,1 mm ja sisäreikä riittävän suuri akselille.

Tällainen rakenne on kestävä, olen ajanut omallani siitä asti kun ohjeen täällä keskustelussa joskus edellisen kerran ”julkaisin”. Ja siitä taitaa olla ainakin puolitoistavuotta.

Sopivia laakereita kannatinlaakereiksi löytyy ainakin Kyosholta ja laakeriliikkeistä.

Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tällaisiä kannatinlaakeriratkaisuja muilla käytössä ja minkälaiset ovat kokemukset?

Yokomo on valmistanut Asso:on ”HD” one-way:tä jo ainakin vuoden, joten se ei ole sinällään uusitieto. Tällainen isompia kytkimiä käyttävä Heavy Duty-one-way ei kuitenkaan ole periaatteessa järkevä vaihtoehto, koska se lisää pyörivää massaa. Kannatinlaakeri versiossahan pyörän pyöriessä vapaasti se tapahtuu kannatinlaakereiden varassa, joten myös ”HD”-versiot tarvitsevat kannatinlaakerit, jos halutaan oikea ratkaisu käyttöön.

71
Sähköautot / T3:sen huoltoa
« : 04.06.03 - klo: 16.15 »
Aloitappa tuosta:

http://www.geocities.com/oulurcracing/ORCRInfoTransmissionBalldifferential.html

Kuvat ovat eri autosta, mutta periaate on sama, eli:

1. Pura ja puhdista osat
2. Tarkasta kulumat
3. Vaihda kuluneet osat uusiin (ulostulot, kuulat (myös painelaakerissa olevat), levyt)
4. Käytä erityistä diffirasvaa kuuliin ja painelaakerille vaseliinia tai sille erikseen tarkoitettua voiteluainetta.
5. Kasaa kieli keskellä suuta

Niin ja ihan ensiksi kaivat auton manuaalin esiin!

72
Sähköautot / korjausvinkkejä
« : 04.06.03 - klo: 16.05 »
Helicoil "irtokierteet" ovat vakiokamaa ruuveihin erikoistuneissa liikkeissä.

Helicoilia helpompi on ns. kierteenkorjausholkki. Holkissa on esim. M5 ulkokierre ja M3 sisäkierre. Kierteenkorjausholkit ovat myös yleisesti saatavilla ruuvikaupoista.

Asson pohjassa olevat tuumaiset ruuvit voi vaihtaa saman mittaisiin M3 ruuveihin. M3 on alkuperäistä vähän paksumpi ja ilmeisesti muokkaa kierteen muoviin paremmin, koska minulla ei ole ongelmia ollut ja ole käyttänyt diffikotelot irti ... monesti.

Esim. kierteenkorjausholkista:

M3 kokoinen kierre "korkkaa" -> poraat reiän isommaksi ja väännät siihen M5 kierteen tapilla. Asennat holkin ja holkissa oleva M3 kierre korvaa alkuperäisen.

Tällainen korjaus on jopa alkuperäistä lujempi.

Palloruuvien taakse voi Assossa laittaa mutterit. Se on varsin suositeltavaa, koska näin itse palloruuvia ei tarvitse kiristää hampaat irvessä.

Kierteiden surma on yleensä huonot työkalut. Käytä siis vain parhaita ja OIKEAN KOKOISIA avaimia

73
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 30.05.03 - klo: 16.19 »
Muisti-ilmiö = jännitteen alenema.

Muisti-ilmiötä voitaisiin paremmin kuvata termillä jännitteen alenema, sillä se esiintyy siten, että kenno ei jaksa ajaa tarvittavaa jännitettä kuormana. Muisti-ilmiö keksittiin ensimmäisen kerran avaruuskäytössä olleissa akuissa, joita ladattiin ja purettiin aina samaan pisteeseen, johtuen maapallon aiheuttamasta varjosta. Kun akkuja sitten yritettiin purkaa loppuun asti, eivät ne enää toimineet kunnolla.

Yleisesti kaikkia Ni-Cd-akun vanhenemista tai väärästä käytöstä johtuvia toimintahäiriöitä kutsutaan muisti-ilmiöksi, mikä ei suinkaan pidä paikkaansa: ilmiö johtuu kadmium-elektrodin kiderakenteen muutoksista, kun akkua puretaan aina vain samaan pisteeseen ja ladataan se jälleen täyteen. Ilmiö on helppo välttää purkamalla kennot silloin tällöin tyhjiksi, välttäen kuitenkin ylipurkua, jolloin heikoin kenno saattaa kääntää napaisuutensa.

74
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 16.02 »
Idea lämpömittarin käytöstä latauksen katkaisussa kuulostaa kivalta, mutta se todellisuudessa kertoo siitä, että vahinko on jo tapahtunut.

Mittari akun pinnalla kertoo pintalämpötilan. Sillä ei juurikaan ole merkitystä, koska kennon sisäläpötila on jo huomattavasti korkeampi. Kuten tiedämme lämmön siirtyminen koko kennoon (pintaan asti) ottaa aikaa. Tähän aikaan vaikuttavat myös akun eristeet, eli kutistesukat yms. valikointitarrat. Juuri tämän ajan olet mittarisi kanssa myöhässä.

Kun lataat akkujasi ulkona saattaa lämpöanturisi hämääntyä auringon paisteen tai tuulen vaikutuksesta. Puhumattakaan siitä, että unohdat asentaa anturin paikoilleen.

Lämpöanturin käyttö vaatisi siis muuttumattoman ympäristön, suorankontaktin akun metallipintaan ja ennakointia.

Pois sulkea ei voi myöskään sitä, että paketissa keskimmäiset akut lämpenevät yleensä eniten ja päädyissä olevat vähiten. Pötköakun tapauksessa tilanne on vielä mielenkiintoisempi. Päätelkää itse.

Ja vielä kun muistetaan, että kun kennot ladataan sopivalla virralla eivät ne juurikaan lämpene.

Delta Peak-laturi on huoleton ja ajantasalla.

75
Vapaa keskustelu / mistä voi ostaa hiilikuitua???
« : 28.05.03 - klo: 11.13 »
Hiilikuitulevy maksaa noin 130 euroa/kg

http://www.sinex.fi

76
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 10.53 »
Kaikki kunnia VesaK:lle "kertomuksesta".

Turilaksen tapauksessa purkamista tärkeämpi asia olisi kunnon laturin hankkiminen. MFA:si on todennäköinen syyllinen akkujen huonoon kuntoon.

Asiaa voi verrata bensatankkiin. Jos et laita sitä täyteen et pääse täyttä matkaa. Jos laitat bensaa liikaa, eli ylitäyteen on vaarana, että koko auto palaa poroksi.

Ylilataaminen=ylitankkaaminen ei hyödytä "polttoaine" menee hukkaan.

Akkujen tapauksessa käy vielä harmiksemme niin, että tuo ylilataaminen, jota helposti kellolaturilla tapahtuu leikkaa akkujen purkautumis kapasiteettia "alapäästä", koska osa kennosta vaurioituu.

Siis kun lataat vaikka 500mAh akkuihisi liikaa, vahingoittuvat akut tuon "matkaa". (delta peak-arvo nousee) Latausjännite loppuvaiheessa saavuttaa korkean arvon ja akuissa on "potkua" aluksi, mutta sitten hyytyminen alkaa. Tässä vaiheessa tulet juuri tuolle alueelle, jonka ylilataamalla pilasit.

Älä käytä lamppua, koska riski sille että purat akut alle nimellisjännitteensä on ilmeinen. Vaikutus on edellisen kaltainen.

Oikeastaan älä turhaan murehdi koko purkamisesta. Keskity lataukseen.

Taas bensa esimerkki:

Henkilö nimim. RC saapuu huoltoasemalle ja tyhjentää esim. autonsa polttoainesäiliön huoltoaseman pihaan ja tuikkaa syntyneen lätäkön tuleen. (Hukkaa siis käyttökelpoisen energian taivaan tuuliin), sitten hän "teippaa" bensahanan liipasimen pohjaan ja lähtee munkki kahville huoltoaseman baariin ja käy WC:ssä, sillä kestihän tuo tankkaus eilenkin 5min ja 34 sek. Takaisin autolle tullessaan hän huomaa, että piha on evakuoitu ihmisistä ja hänen autonsa on keskellä polttoaine lampea.

Nimim. RC siis missasi vaiheen, jossa hänen olisi pitänyt olla tarkimmillaan, eli täyttö(lataus)-vaiheessa katkaisemassa täyttö(lataus)!

Kun laturi asia on kunnossa hanki tasapurkauslevy ja käytä sitä vaikka kerran viikossa.

77
Tulokset / Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 26.05.03 - klo: 08.57 »
Tiedon puute, eli:

Lainaus käyttäjältä: "hoj"
Uusien kilpailijoiden mukaan liittymiseksi saisi RC Maailmakin tehdä osansa.

Pääsivulle, vasempaan laitaan (Etusivu, Tulokset jne.) olisi syytä lisätä linkki Kilpailemaan tms.

Tämän linkin takaa löytyisi asiat joita uusi kilpailija tarvitsee.

Ensinkin:

1. Lisenssin hankinta ohjeet: puh. numerot, tarvittavat tiedot, hinnat
2. Kilpailunumeron "tilausohjeet": yhteystiedot
3. Yleisohjeet menettelyksi kilpailussa, kuten pöydät, aikataulut, miten ajetaan (vapaat harjoitukset, eräharjoitukset jne.)
4. Katsastus
5. Transponderi käytäntö
6. Nostotehtävät

Lista on pitkä...

78
Tulokset / Väsymys
« : 22.05.03 - klo: 15.26 »
Keskusteltava asia ei RC-asioissa lopu, siitä ei siis voi olla kyse. Esimerkiksi auton viritysosista voi keskustella vaikka maailmanloppuun asti.

Keskusteluja vaivaakin mielestäni toisenlainen ongelma, se on esim. sähköauto-foorumissa aiheiden huono nimeäminen.

"Sähkömiesten" tulisikin katsoa keskustelun mallia polttis-puolelta, jossa keskustelua käydään automerkeittäin. Kun perustetaan topicci joka kantaan oman auton merkkiä, tulee se luettua läpi varmasti ihan varmuudenvuoksi. Sama pätee muihinkin laitteisiin, laturit, nopeudensäätimet jne.

Hyvänä esimerkkinä poikkeuksesta toimii sähköpuolella Mini-Z -keskustelu, joka on menossa tällä hetkellä sivulla 27. http://forum.wmhost.com/viewtopic.php?t=972

Ehdottaisinkin että perustetaan/kaivetaan esiin Asso, Yokomo, XRay topicit jne. Näihin topicceihin raahataan aina uusimmat ko. autoa koskettavat jutut ja kehutaan ne taivaisiin tai haukutaan lyttyyn.

Erinomainen yritys tällaisesta toiminnasta on uutta kardaani Yokomoa käsittelevä topicci, joka tosin ammuttiin alas tarpeettomasti.

Ilmesesti olen JesseT:n kanssa hyvinkin samoilla linjoilla...

79
Tulokset / Mollat
« : 30.04.03 - klo: 10.01 »
Radan rakennushan on hyvin perustavaa laatua oleva kysymys autourheilussa eli hyvä, että vihdoin joku tuo tämän asian esille. Ilman rataa on turha ajaa, mutta silti rataan ei juuri huomiota kiinnitetä.

Ymmärrän toki, että radan merkkaus sisätiloihin on haastava tehtävä jos se halutaan toteuttaa esikuvansa mukaisesti, koska rata pistetään rullalle kisan jälkeen.

Tämä radan merkkaus kysymys on monimutkaisempi juttu kuin pelkästään mollan muoto, mutta oikeaoppinen mollanmuodon määritelmä voisi mielestäni olla seuraavanlainen:

1. Auton osuessa normaalilla tilannenopeudella mollaan, siten että vain toisen puolen renkaat osuvat esteeseen olisi auto saatava takaisin hallintaan rataleveyden sisällä.
2. Oikaisuesteen yliajettaessa tulisi auto palata takaisin maanpinnalle ennen rataleveyden loppumista ja saatava hallintaan ennen vastakkaiseen suuntaan kulkevaa ratalinjaa tai seinää.

Karkeat oikaisut estetään esim. pahvista rakennetuilla hidasteilla tms. Ei kuitenkaan sellaisilla mistä auto ei omin voimin pääse irti.

Toisaalta vastaus kysymykseesi mollasta on vastaus on hyvin yksinkertainen

Paras molla = ei mollaa

Ei Häkkinenkään ajanut tai nykyään Räikkönenkään aja mollista tehdyllä radalla. He ajavat kanttikivien välissä.

Kiimingin radalla käytimme kahdessa kohdassa radan keskivaiheilla lasikuidusta tehtyjä reunuksia. Nämä matalammat oikaisuesteet olivat tässä kohdassa juuri sitä varten, että autot eivät pikkukosketuksesta sinkoile pääsuoralle, joka kulki juuri vastakkaiseen suuntaan. Oikaisuesteen runko on tehty pahvilaatikon aaltopahvista, joita on neljä kerrosta päällekkäin leikattuna pyramidimaisesti.

Katso oheiset kuvat...

http://rcnetti.wmhost.com/kuvabig.php?cat=oulu03&i=13

http://rcnetti.wmhost.com/kuvapre.php?oulu03

80
Vapaa keskustelu / Oulun rata
« : 28.04.03 - klo: 13.30 »
Kiitos posteista ja tervetuloa mukaan!

Muutkin, erityisesti pohjoisemmat harrastajat ovat toki tervetulleita listalle.

81
Vapaa keskustelu / Oulun rata
« : 28.04.03 - klo: 11.10 »
Macconen ja spiidi, lähettäkääpä minulle e-mailia niin pääsette mukaan sähköposti-listalle. Sitä kautta saatte oikeaa tietoa Oulun alueen pienoisautoilu toiminnasta, ellette ole niin jo tehneet.

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRInfoEMailList.html

Ja jos joku ihmettelee mitä kalkki radalle tekee, niin kerrottakoon, että sillä valkaistaan asfaltti jotta aurinko ei sulattaisi muuten mustaa taustaa vasten olevaa jäätä.

82
Vapaa keskustelu / Oulun rata
« : 28.04.03 - klo: 09.05 »
Raksilan rata ei ole kadonnut minnekään, kyllä se siellä on. Ajolava siirretään lähiaikoina oikealle paikalleen.

83
Kilpailijoiden kanava / Touring-luokkien nimet uusiksi?
« : 25.04.03 - klo: 12.43 »
Touring-luokkien nimet kaipaisivat mielestäni muutoksen.
 
Ehdotukseni nimien muutoksista on seuraavanlainen:

TS-10      ->   Touring pro
Tj-10      ->   Touring stock

TS-10 ja Tj-10 nimet eivät ole kansainvälisiä ja nämä nykyiset nimet eivät kuvaa luokan ”luonnetta” mitenkään. Päinvastoin, Tj eli Touring junior on jopa harhaanjohtava, eikä mielestäni vakiomoottori tarkoita kilpailtaessa sitä, että olet juniori iältäsi tai ajokokemukseltasi.

Stock-nimitys toisi luokalle sille kuuluvaa arvoa ja kertoisi myös sen, että ajetaan nimenomaan tasavertaisella kalustolla. Stock-nimitys ei ”pakota” vaihtamaan luokasta pois iältään vanhempia tai sitten estä vanhempien harrastajien kilpailemaan ryhtymistä.

Pro on pro mutta minkälainen kuljettaja/kalusto on yleisölle TS-10?

84
Tulokset / BotniTrack lopputulokset
« : 24.04.03 - klo: 10.23 »
Ilman muuta ensi vuonna uudestaan, tällaiselle tapahtumalle on kysyntää lajiin tutustuvien uusien harrastajien puolelta. Alustaksi kisalle kannattaa tosin harkita mattoa, kuten Yippo mainitsikin. ”Outo alusta” saattaa muuten karkottaa kisaajia.

Olen ehdottomasti VesaK:n kanssa samaa mieltä siitä, että muut kilpailujärjestäjät saisivat ottaa oppia BotniaTrackin tiedottamisesta/mainostamisesta. Nykyiset FT-kisat kun tapaavat valitettavasti olla sisäpiirin salaseuroja.

85
Vapaa keskustelu / ruonoja kansalle... part 1 of 5
« : 22.04.03 - klo: 13.00 »
removed

86
Sähköautot / Muutossarja
« : 16.04.03 - klo: 12.47 »
200 mm leveä auto syntyy kätevästi +5 mm offset vanteilla. Ne ovat halpa tapa tehdä Touring-autosta Ralliase! +5 mm offset vanteita löytyi ainakin aikanaan…

Eihän näin nyt aivan voittaja-autoa synny, mutta pääseepähän kokeilemaan.

87
Kilpailijoiden kanava / Valokuvauksen hyvät tavat
« : 16.04.03 - klo: 10.06 »
Amatööri kuvauksen hyvänmaun raja kulkee oman määritelmäni mukaan seuraavasti:

Saa kuvata:
  -Varikkoa jos kuljettaja on kuvassa ”kokonaan”
  -Autoa, jos kori on päällä
  -Esille pantuja tuotteita (vitriini, esittelypöytä tms.)
  -Kilpailualuetta, ”normaalitoimintaa”

Ei saa kuvata:
  -Varikkoa ilman kuljettajaa/huoltajaa
  -Autoa ilman koria
  -Yksityiskohtia käytetystä tekniikasta: pitoaineet, setupit tms.
  -Myyjien hintoja

Luvan kanssa saa tietysti kuvata sitä mihin luvan pyytää.

Kiimingissä salamavalokuvaus kiellettiin C-12 SM-finaalien aikana, koska pienoisautoilusäännöt määräävät niin.

88
Uusien kilpailijoiden mukaan liittymiseksi saisi RC Maailmakin tehdä osansa.

Pääsivulle, vasempaan laitaan (Etusivu, Tulokset jne.) olisi syytä lisätä linkki Kilpailemaan tms.

Tämän linkin takaa löytyisi asiat joita uusi kilpailija tarvitsee.

Ensinkin:

1. Lisenssin hankinta ohjeet: puh. numerot, tarvittavat tiedot, hinnat
2. Kilpailunumeron "tilausohjeet": yhteystiedot
3. Yleisohjeet menettelyksi kilpailussa, kuten pöydät, aikataulut, miten ajetaan (vapaat harjoitukset, eräharjoitukset jne.)
4. Katsastus
5. Transponderi käytäntö
6. Nostotehtävät

Lista on pitkä...

89
Tulokset / Kilpailukutsu: BotniaTrack 19.4.2003
« : 08.04.03 - klo: 10.27 »
Älkääpä turhaan arvostelko vaan ilmoittautukaa mukaan niin ei jää mitään epäselvää!

Katsokaapa sivut läpi:

http://www.vaasanua.net/botniatrack

Jos huolellisuus järjestelyissä paikanpäälläkin jatkuu näin hyvällä tasolla on suorastaan rangaistavaa jäädä pois!

Radankoko:

http://www.motorexpo.info/images/pohjakartta.jpg

Profiili:

http://www.vaasanua.net/botniatrack/track.html

90
Sähköautot / pakeliittiprikka
« : 31.03.03 - klo: 16.33 »
Veikkaisin liekkien syyksi moottorissa olevaa eristeprikkaa. Nämä pakeliittiprikat haurastuvat ajankuluessa ja ne on syytä vaihtaa uusiin muutaman ajokerran välein.

Jos ko. eristeprikka puuttuu aiheuttaa se oikosulun moottorissa, koska kollektori pääsee koskettamaan moottorin laakeria.

Sivuja: 1 2 [3] 4