Kuinka korkeiksi nousevat autojenne moottorien ja akkujen lämpötilat??
Minulla koneeseen voi hädin tuskin käsin koskea ja akkua voi juuri ja juuri pitää kädessä. Onko se lämpötila liikaa?
Autossa on vakio kone ja vakio akku. Auto on Kyosho ZaPoon.
PS. Olen aatellu hankkia kuulalaakerit ja ehkä myös isomman koneen.
Tuoko nuo kuulalaakerit yksinään lisää nopeutta?
Kylläpä tuli paljon potaskaa tähän kysymykseen, mutta varsinaista vastausta ei antanut kukaan.
Akku ja moottori kuumenevat sitä enemmän, mitä tehokkaampi moottori on ja mitä rajumpaa ajo on ollut. Moottorin ottamasta tehosta (max 130-230W, lankamäärästä riippuen) lähes kolmannes muuttuu lämmöksi. Lämpiämisen tehoa voi verrata vaikka 40W sähkölamppuun - yrittäkääpä pitää sellaista paljaassa kädessä viisi minuuttia.
Mikäli lämpiämistä ei ole tapahtunut, ei ole ajettu varsinaisesti lujaa, tai sitten ajamassa on ollut pikkusisko tai isoäiti.
Jo 4 minuutin rajun TJ-erän jälkeen moottori on niin kuuma. että sitä voi vain nopeasti koskea. Lämpötila saattaa olla jopa yli 100°. Akku (NiCd) on myös niin kuuma, että sitäkään ei kauaa kädessään pitele. Tämä pätee osaavien kuskien autoihin, jotka ovat menneet lujaa. 2-3 kierrosta vähemmän ajaneiden autojen moottori ja akku ovat selvästi viileämmät, mutta silti kuumia.
Mitä tulee moottorin laakerointiin, tavallinen harrastelijakuljettaja ei huomaa eroa esim. liukulaakeroidun TJ-koneen ja kuulalaakeroidun Syndicate-koneen välillä. Ei ajossa eikä kestävyydessä.