En jaksa nyt miettiä mihin ketjuun tämän laittaisin, mutta erittäin tärkeä pointti akkuja miettiessä:
Huonolaatuinen akku, korkealla sisäisellä resistanssilla edesauttaa säätimen hajoamista jarruttaessa.
Mikäli akku on huono jännite nousee jarruttaessa yli säätimen speksien ja savut karkaa.
http://mgm-compro.com/pdf/en-motor-braking-050409-g.pdfTuossa on todennäköisesti syy miksi MMM säätimiä on palanut niin paljon, varsinkin Savage Fluxissa. Savage painaa aivan älyttömästi ja niissä yleensä näkee käytettävän laaduttomampia akkuja kuin muissa enemmän kisakäyttöön tarkoitetuissa harjattomissa autoissa.
The situation is critical; we can see that voltage peaks on the input to the controller are up to 42V during braking. If a controller for 6 Lipols, which can hold up to 30V, was used, it would have been completely destroyed even during first such braking. Increase in voltage is 17.5V!!! with a relatively small braking current, in the order of only ca 80A).
If a better battery is used (with a total inner resistance of ca 80mΩ), with shorter conductors, the situation is better, however still not satisfactory. Voltage will increase „only“ by 12.5V to ca 37V when braking with almost double the current (140A). This however, a controller for 6 Lipols usually does not survive. Needless to say, that if we would not brake or brake softer, it would work without problems
In both cases, it is therefore enough to intensively brake only once and the controller can be easily and quickly damaged,
basically after few meters‘ ride.
The paradox is that the better controller you use (the more quality FETs and PCBs, or the more FETs and thicker copper layers it
has on pcbs, that is smaller resistances of FETs and connections it has), the worse the situation. The motor, working as a generator during braking, causes more energy (current) to flow to the battery. Thus higher voltages are caught on the resistances of the conductors (Rconductor) and inner resistance of the battery (Rbattery) and therefore higher voltage will also be on the input of the controller (UCONTROLLER). That means, the destruction of the controller is more likely to occur when there is not enough reserve in its voltage dimensioning.
Tärkein pointti suomennettuna:
Huonoilla akuilla voi hajoittaa säätimen jopa muutaman metrin ajolla ensimmäisessä jarrutuksessa.
JA!
Kummajainen koko hommassa on se, että mitä laadukkaampaa säädintä käytät, niin sitä enemmän energiaa (virtaa) menee akkuihin ja johtimissa on sitä myötä suuremmat jännitteet ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä säädin saattaa palaa huonolaatuisten akkujen kanssa.
Eli laadukkaiden säätimien kanssa tulee käyttää ainoastaan laadukkaita akkuja ellei käytössä ole mekaanista jarrua.
MGM korostaa myös laadukkaiden liittimien käyttämistä. Mikäli liitin irtoaa akusta moottorin pyöriessä on mahdollinen seuraamus säätimen hajoaminen tai osittainen vaurioituminen.
- Hount