Näin uudelleen RC-autoilua aloittelevana vähän ihmetyttää tämä poukkoilu näiden luokkien välillä, nämä World GT-autothan ovat ihan selkeästi entisiä C10-autoja, eli 10-rata-autoja ilman erillisjousitusta. Ton tyyppiset autot ovat kyllä helppoja säätää ja erittäin kestäviä, eli halpoja ylläpitää. Noilla voi ajaa vuosia yhdenkään tukivarren osan yms. hajoamatta. Olen aina ihmetellytkin että miksi ne hävisivät näiden sähkökrossarilta näyttävien Touring-autojen tieltä. Sitä vaan en ymmärrä että miksi näillä pitää ajaa talvella kun samantyyppiset pienemmät 1/12 autot sopisivat enimmäkseen ahtaille radoille paljon paremmin. Nekin ovat halpoja ja mukavia ajaa.
Miksi 10.5T moottorinen 1/10 mattis eikä 1/12?
> 1S lipo istuu paremmin isompaan runkoon vaikka alla olisi t-pala mallinenkin auto
> isompi runko antaa hyvin tilaa järjestää muutkin sähköt. 1/12 auton kanssa menee niin näpertelyksi.
> korivalikoima parempi ja mukana useita realistisen näköisiä malleja (lähtösuoralla 7 hyvännäköistä Corvettea ja yksi Alfa-Romeo oli melko hieno näky Torpassa Alue-8 kisassa)
> auto on paremmin korin sisällä suojassa kuin 1/12 serkkunsa. Vaikka ajamassa on useita aloittelevia tai vähemmän kokeneita kuskeja on varaosien menekki ollut tosi vähäistä.
> 1/10 kokoinen auto sopii hyvin muiden samankokoisten sekaan. Torpassa WGT ja TSP-10 ajavat samaa vuoroa yhdessä
> olen mekannut FTT-tasolla tiimikuskimme 1/12 autoa kolme kautta ja sen kokemuksen valossa tuntuu 1/10 auto vähemmän kriittiseltä säätämiselle. Olisiko yhtenä syynä leveämmät renkaat ja sitä kautta parempi pito.
> usean vuoden kyseleminen viriä hitaamman (=aloittelevalle sopivamman) 1/12 mattisluokan perään ei tuottanut vastakaikua. Ajelin Torpassa viime keväänä 13,5T moottorilla 1/12 mattista ja se oli kivempaa ja helpompaa kuin samanvauhtisella turistilla ajo. SE VAAN ON NIIN.