Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Samoth

Sivuja: 1 [2]
31
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.05.09 - klo: 18.52 »

Tulipa testattua halpisakkua Thuder Tigerissa hiilikoneella. Akku toimii ihan hyvin, mutta lämpenee melko paljon. Ajo oli suht kevyttä menoa eli välillä kovaa, välillä hitaampaa ja irtohiekalla eli rasitus ei ollut mahdoton. Nämä akut eivät siis sovellu autokäyttöön 1/10 kokoisiin autoihin. Johonkin pienikoneiseen ja pienikokoiseen autoon toimi varmaankin ihan ok.

Samalla kokeilin Yuntongin 5000mAh 20C akkuja Mamba Monsterin ja Neun koneen kanssa 1/8 autossa. Pelittää hienosti. Kunnon kengitystä asvaltilla ja hiekalla eivätkä akut lämpene. En myöskään huomannut että tehoa olisi ollut vähemmän käytettävissä kuin Maxampsin akuilla.

Millä autolla testasit noita Yountong akkuja?

32
Juuri ensimmäiset koeajot MMM + 2200kV ja 4S kombinaatiolla takana... Kyllä lähtee...  :shocked: Pientä hienosäätöä tosin vielä vaatii, 100% jarrulla kippaa komeesti ympäri jos on liian hätäinen jarrutus...

Ajo-ominaisuudet on kyllä aika rajalla että onko niitä enää, mutta teholla sitä on ennenkin linjaa paikattu  :wink:

Millaiset välitykset ja mitkä akut on autossa?

33
Seuraavaksi ongelmaksi tuleekin pinjonit. Mistä olette tilailleet 5mm pinjoneita?
Liquidrc:ltä katselin noita pinjoneita, koska postikuluja ei tule periaattessa sieltä ollenkaan.

Sieltäpä valikoimista löytyi 32p ja 31.75 Pitchillä onko nämä periaatteessa samoja?
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=211140_421&products_id=57093
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=58754



Oletteko mistä tilanneet pinjoneita? racingfatorylta kävin myös kysymässä, mutta eihän sielläkään ollut.

34
Hätäpäissään tuossa 4s lipot tuli kuitenkin suomesta jo tilattua. Katsotaan riittääkö vauhti vai tilataan hobbycitystä sitä lisää.

Seuraavaksi ongelmaksi tuleekin pinjonit. Mistä olette tilailleet 5mm pinjoneita?
Liquidrc:ltä katselin noita pinjoneita, koska postikuluja ei tule periaattessa sieltä ollenkaan.

Sieltäpä valikoimista löytyi 32p ja 31.75 Pitchillä onko nämä periaatteessa samoja?
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&cPath=211140_421&products_id=57093
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=58754


35
Laiskahan se vakiona on, niin kuin kaikki harjalliset.

Mielestäni yllättävänkin tehokas vakiona, jos akuista vain saa tarpeeksi virtaa. Ihan mukavuussyistä vaihdoin harjattoman tekniikan autoon, kuten olen jo vuosia tehnyt kaikille sähköautoilleni. Useinmille varmasti vakiokoneiden tehot riittää mainiosti.

Minustakin tehoja riitti alkuun paljonkin. Oikein hymy nousi korviin asti kun sillä ensimmäistä ajoa vedettiin. Vakiomoottoreita osasin polttaa autosta liian tiuhaan tahtiin, joten nyt ollaan täksi kesäksi siirrytty harjattomiin.

LIPO-akkuja on autoon tilauksessa ja neuvoja tarvitaan. Takoituksena siis pistää 6S pakka autoon kiinni, mutta kannattaako ottaa 2x3S akut vai pelkästään yksi 6S-akku. Onko auto millainen ajaa jos on iso 6S akku vain toisella puolella autoa?

36
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 22.04.09 - klo: 21.07 »
molemmilla olen ajanut kaverin emaxx. pitenetty. foffia olen ajanut ja 6s on jot omasta mielestä vähän liikaa. moottori lämpenee ja muuta. yksi kiinan motti ollaanjo poltettu 6s:sällä.

Mites tuo Castlen 2200kv kestää 6s?

37
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 22.04.09 - klo: 20.33 »
Melkeistä jo 4s lipot pistin tilaukseen, mutta sitten aloin vielä epäröidä.

Miten paljon eroa on 4s vs 6s lipoilla.
Eli kannattaako hankkia suoraan nuo 6s akut autoon. Onko omakohtaisia kokemuksia paljonko on eroa? Auto johon pultataan nämä kiinni on E-Maxx/MMM combo.

Netistä mitä katsellut videoita niin näyttäisi tuolla 4s pakalla näyttäisi repivän hyvin, mutta tuolla 6s pakalla sitten ihan älyttömästi.

Nopeutta siis ei tarvita lisää, jota kuitenkin tulee tuossa vaihdossa mukana, mutta kunhan ei vain "hyydy" missään kohdassa ja ajettavuus pitää tuntua siltä että karkaa käsistä  :wink:

38
http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html

Joo noipa ei ois hinnalla pilattuja, mites riittääkö 20C arvolla olevat akut? Manuaalissa kehoitetaan 25C.

39
Nyt ois sitten MMM combo E-maxxissa kiinni.
pohjalla parit testiajot 2x8.4v NiMHeillä ja vääntöä riittää vakiona tulleella pinionilla.

Seuraavaksi lähdetään etsimään.

Sopivaa välitystä:

Eli mistä löytyisi sopivia "5mm 32p" pinjoneita ja mistä kaupoista löytyy esim suomesta? Minkä kokoista pinionia kannattaa hankkia? Kokeilin laittaa tuohon 62t spurria, mutta eihän se pinjoni ylettänyt enää siihen kiinni  :cheesy:

LIPOja:

Onko siis mahdollista että no Nimhit menee rikki tuon noparin kanssa ja voiko nopari hajota heikoilla akuilla? Tälläistä lueskelin tuolta ulkomaan foorumeilta. Kuitenkin hakusessa uusia akkuja, mistäs olette hommaillet ajatuksena ostaa siis aluks 2x 2kennoista akkua, joissa olis 4000mAh->. Näitäkin kun löytyisi kotimaasta niin tuetaan suomea taantumassa. Olettaen että hintaa ei tule hirveästi ylimääräistä  :undecided:


40
Käykö tuohon maverickiin muuten normikokoiset akut? vai pitääkö olla jotain pienempiä malleja.

41
Joo tuo näyttäis kyllä hyvältä (Monsteri-mallia) enemmän toivottu, mutta saisi olla mielummin lähempänä 100€ kuin 200€ härvelin hinta.

Maverick Atom XB RTR 1/18 buggy. Tälläisiä näyttäisi olevan tuossa lähikaupassa varastossa, joten voisi käydä katsomassa. http://www.hobbylinna.com/maverick-atom-buggy-p-19328.html



42
Mikä auto kannattaisi "lapsille" hommata. Noita Nikkoja lapsille ostettu, mutta eihän ne kulje minnekkään niin että sillä voisi myös itekkin välistä ajella  :p

Muutenkin tuntuu, että ei nämä nikot kulje yhtään niin nopeesti kuin silloin vanhoina hyvinä aikoina.

Ei löytyykö halpaa sähköautoa johon kävisi normi 6cell nihm akut. Koko luokkaan 1/10 tai mielellään jopa pienempi. Varaosiakin tarvittessa pitäisi löytyä.

Bilteman autoja olen miettinyt monsteria tai buggya.

43
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 11.04.09 - klo: 21.07 »
Ilman akkua mennään, muistaakseni virtanamiskan asennolla ei ole merkitystä.
Itse laitan noparit Y-haaralla vastariin kiinni, niin töspeli jää roikkumaan jonnekkin niin aina koodausta varte ei tarvi repiä vastaripoksia auki.


Ja yleismaailmallisesti:




Noita on hieman huonosti atm saatavilla, ebayssä on parhaimmillaan noita myyty 20-40usd, 3usd kampetta, joten odottelen tovin =)

Millaisia patentteja olette tehneet tuohon noparin kiinnitykseen? Tänään sain testattuta comboa, että näyttäisi toimivan, mutta tuota kiinnitystä mietin miten olisi paras toteuttaa.

Tuollainen oikea nopari kiinnitys pitää kyllä pistää tilaukseen, mutta väliaika patettia siis haetaan :p

44
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 07.04.09 - klo: 20.55 »
Tänään tuli MMM-nopari takuuvaihdosta.

Vieläkin näyttää että yksi moottorille menevä liitin (6,5mm) olisi vinossa. Pitää katsella huomenna uskaltaisiko sinne ujuttaa nuo piuhat kiinni. Ei jaksaisi lähettää vielä takaisin, mutta tuntuu olevan niin minun normaalia tuuria. PRKL ei tässä voi enää muuta sanoa.

45
Ostin pojilleni tämän uudemman E-Maxxin, ja nyt on kaksi ajokertaa takana. Olimme lähdössä uudelle reissulle, niin auto ei liikahdakaan. Ainoa tapa on saada liikkeelle antamalla kaasua höyhenenkevyellä otteella, ja lisäämällä sitä vieläkin varovaisemmin... Erittäin helppoa ajamista innokkaille pikkupojille :angry:

Kannattaa tarkistaa onko pinion/spur- rattaissa tarpeeksi välystä. Itselläni kun rattaat oli aivan kiinni auto käyttäytyi samalla tavalla. Autoa piti herätellä renkaat ilmassa tai lähtemällä alamäkeen.
Tämä siis oli aina kun aloitti ajamisen. Kun kerran sitten sai liikenteeseen niin sitten ei ongelmia enää ollut.

Tai sitten moottorit menossa :) niitäkin on itselläni mennyt useita.

46
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 29.03.09 - klo: 11.28 »
Mamba Monster Version 3 Speed Control

INCLUDES: Castle Creations Mamba Monster speed control with 6.5mm
            bullet motor connectors, pre-tinned battery leads, ON/OFF switch
            with  Universal receiver connector, Castle Link software/hardware

No niinpä noiden näköjään pitäisi olla tinattuja. Pitäisikö paketissa muuten olla mitään sinettiä?

Mikähän välimallin versio tullut, mutta suurin ongelmahan tuossa on se että moottorin liittimet on vinossa koteloon päin, eikä liittimiä saa kiinni. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

47
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 28.03.09 - klo: 20.13 »
Eilen tuli MMM combo v3 paketti postista.

Ja kieliposkella pakettia aukaessani loksahti suu auki :cry: viikonloppu pilalla.

Paketista puuttui toinen akkuihin menevä kaapeli + castle link cd, jonka varmaan saisi netistäkin imuteltua.
Lisäksi noparista moottoriin lähtevät liittimet on pahasti vinossa, niin että moottorin kaapeleita ei saa sinne survottua vaan ottavat kiinni noparin koteloon.

Keskimmäinen kaapelipaikka siis pahiten vinossa. Väkisilläkään ei uskalla siihen alkaa survomaan paikalleen. Taikka täss vaiheessa purkamaan kun uusi laite kyseessä.

Onko muille tullut vastaavia vajaita taikka viallisia nopareita?

No pistin postia myyväään liikkeeseen, josko vaihtavat koko paketin.


Toinen akuille menevä johto puuttui. Eli oli kolvattu kiinni vain punainen/musta johto vai sitäko tarkoitit.

Saatko kuvaa paketin sisällöstä?

Täältähän löytyy kuvia

http://koti.mbnet.fi/samoth/pics/kuvia/

Toisessa kuvassa siis ei löydy kuin tuo yksi kaapeli, kuvassa oikella. Kuvassa siis kaikki romppeet mitä paketissa oli mukana.

Johdot ei siis ole kolvattuja nopariin kiinni, kuten varmaan edellisissä versioissa ollut. Niissä siis samanlaiset liittimet kuin moottorille menevät 6,5mm.



48
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 28.03.09 - klo: 19.10 »
Eilen tuli MMM combo v3 paketti postista.

Ja kieliposkella pakettia aukaessani loksahti suu auki :cry: viikonloppu pilalla.

Paketista puuttui toinen akkuihin menevä kaapeli + castle link cd, jonka varmaan saisi netistäkin imuteltua.
Lisäksi noparista moottoriin lähtevät liittimet on pahasti vinossa, niin että moottorin kaapeleita ei saa sinne survottua vaan ottavat kiinni noparin koteloon.

Keskimmäinen kaapelipaikka siis pahiten vinossa. Väkisilläkään ei uskalla siihen alkaa survomaan paikalleen. Taikka täss vaiheessa purkamaan kun uusi laite kyseessä.

Onko muille tullut vastaavia vajaita taikka viallisia nopareita?

No pistin postia myyväään liikkeeseen, josko vaihtavat koko paketin.

49
E-Maxxiin pitää tilata MMM combo 2200kv kesäksi. Vai onko muita moottoreita mitä kannattaa harkita tuon castlen tilalle?

Minkä kokoista pinjonia/spurria tuohon kannattaa ottaa mukaan?
Tarvitaanko moottorille lisäjäähdytystä?

-noobie-

50
Haittaako jos "input shaft" part 423992, jossa spurri on kiinni klonksuu noin puolimilliä? Aivan kuin laakeri olisi kulunut. Vai eikö tuollaisesta pienestä välyksestä tarvitse välittää?

Juu. No tuli laakerit vaihdettua mutta aivan samalla tavalla se klonksaa sen puolimilliä :D No tulipa tutkittua autoa samalla purkaessa.
Onkos kukaan hommaillu noihin autoihin ihan oikeita laakereita ns oikeista "hyvin varustetuista laakeriliikkeistä"?

51
Haittaako jos "input shaft" part 423992, jossa spurri on kiinni klonksuu noin puolimilliä? Aivan kuin laakeri olisi kulunut. Vai eikö tuollaisesta pienestä välyksestä tarvitse välittää?

52
Mulla oli novakin harjattoman setin noparissa samanlainen vika. Ja tuo evx on vissiin novakin tekele.? Piti aina porkasta liikkeelle ja härkkiä kaasulla että toimi. Sitten yritin ohjelmoida noparia niin jäi jumiin ohjelmointi moodiin. Sitten jäi sekin nopari nurkkaan..


mulla oli kans samaan vikaa omassa että sai härnätä liikkeelle.

No onkos kenellään sitten toimivaa noparia? E-Maxxissa vai onko tämä ns "ominaisuus" kaikissa Novakin vehkeissä?

53
Rullaako autosi herkästi, ettei jökitä mistään vastaan. Emaxxeissakin on vissiin joku trainingmoodi EVX:lle, onko se päällä ?
Mites radion ja noparin kalibrointi ?

Auto rullaa hyvin. Tarkistetu rattaiden välykset. Eikä tuo trainin mode ole päällä.
Vikahan on vain kun ensimmäisen kerran lähtee ajamaan akkujen latauksen jälkeen, mutta kun auton saa kulkemaan ei se enää sen jälkeen jumi.

Äskeisellä ajolla auto lähti liikkeelle ihmeen nopeasti, annoin kylläkin auton rullata alamäkeen ja lähdin siitä kaasuttelemaan. Eli testaillaan vielä.




54

3.Nyt kokeilin auton vedenkestävyyttä lätäkäissä kun keli salli. Tuloksena ainakin toinen moottori taisi hajota. Haisee savulle, pihalle lentänyt T-mallinen rautaosa, joka sulanut runkoon kiinni :S ja joku pieni kuparilevy. Taakse päin rullatessa kyseinen moottori pitää pahaa ääntä.

Miten tämän voisi varmistaa että vain se on rikki? Ohjaus tottelee kuitenkin vielä, mutta auto ei likahda minnekkään. Voiko autoa testata vain yhdellä moottorilla?

Ja lisäksi sellaista pientä ongelmaa ollut, ettää auto ei meinaa lähteä liikkumaan, kun aloittaa ajon, pitää houkutella aluksi pienellä kaasulla ja ottaa välistä auto ilmaan ja siinä vähän aikaa pintakaasulla. Siis nythän auto ei enää kulje minnekkään  :sad:



No Niin nyt ois uudet moottorit hommattu, mutta tuo alkujäykkyys jatkuu, eli auto ei aluksi meinaa lähteä liikkumaan, kaasua pitää houkutella pitämällä autoa ilmassa ja pikkaisen pumppailla kaasua, jotta auton saa kierroksia ottamaan.

Missä voisi olla vikana ja mitä kannataisia säädellä? Pitää vielä kerran käydä testailemassa täysillä akuilla, ja toivoa olisiko ongelma hävinnyt. Huomasin muuten tuossa että täydeksi ladatut akut 8.4v antaa yli 10v? Onko normaalia? Voiko ongelma johtua tästä?


55
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 07.08.08 - klo: 12.03 »
Akkujen purku?

Onko tarpeellista hommatta erillistä purkulaitetta akkuihin? Akkuina siis käytän NiMH akkuja ja laturissa ei tuollaista purkulaitetta ole?

Saako akuista paljon enemmän irti? Piteneekö käyttöikä?

jos on tarpeellista niin mitä helppokäyttöistä laitetta suosittelette?

56
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 07.08.08 - klo: 11.51 »
Terve,

Itselläni on laturina Ultramat 14 laturi 220V/12V ja akkuina 8,4v 4600mAh.

Testasin tuossa omalla yleismittarilla paljon voltteja akku antaa ladattuna ja se näytti yli 10V? Onkohan minun mittari rikki vai onko tuo normaalia? Akuissa käytetty suosituksena olevaa


57
Terve,

Tarvetta olisi ladata kahta akkua kerralla yhdellä laturilla.

Laturin = Ultramat 14 laturi 220V/12V Suitable for 1 ... 14 NiCd / NiMH cells

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018

Ostin sopivia liittimiä, ja kyseinen kaapeli pitäis rakennella. Kuinka näissä lautureissa kannattaa tehdä kaapelointi? sarjaan vai rinnan? Tuossa laturissa pitäisi pystyä lataamaan 14 kpl akkuja, joka riittäisi juuri noille akuille "2x8.4v"

Kiitoksi vastauksista etukäteen.



58
Takasin liikkeeseen vaan. Tai sitten otat yhteyttä valmistajaan. Suosittelen jälkimmäistä.

Tuossa manuaalia lueskelin ja siellä luki, että moottoritpa ei kestä vettä, eli elektroniikka suojattu, mutta moottoreita pitää varoa. ei saa kaasutella kun kastuvat.

Eli ovat sitten jossain vaiheessa hörpänneet liikaa vettä. Eli eipä tuolla sitten uskalla sitten pahemmin vedessä ajella. :angry:

Otin moottorit siis irti, kokeilin antaa niille muuntajalla voltteja 9V asti, mutta kumpikaan ei inahtanut. Paljos tuonne yleensä pitää antaa voltteja että ne liikahtavat? Nopari näyttäisi olevan ehjä, kun testailin yleismitarilla kummatkin liitännät antoin voltteja ulos.


Olisikos ehdotella mitään vaihtoehtoisia moottoreita noiden vakioiden tilalle?


59
Autoja ei kannata uittaa, varsinkaan jos kyseessä on sähköauto. Rc-liikkeet eivät anna takuuta vesivahingoille yms, vain valmistusvirheisille tuotteille taikka valmiiksi rikki olleille tuotteille.

70% of the earth’s surface is covered by water.
E-Maxx says… “Bring it on!”

E-Maxx is equipped with sealed electronics that eliminate boundaries and let you drive where you want to drive. E-Maxx lets you blaze new trails through water, mud, snow and other wet-running conditions that wouldn’t have been possible before. Since water is no longer the enemy, E-Maxx opens up a whole new world of 4x4 adventure and fun.

No ajattelin, että sen pitäis lätäköitä kestää. Kun niin valmistaja kehuu. Ja muilla pahempiakin lätäköitä se on kestänyt.

60
Ostinpa tuossa tiistaina oman E-maxxini ja alottelin RC-harrastukseni. Hyvinhän se kulkeepi ja mukava ajella, mutta

Onko muilla ollut samallaisia ongelmia auton kanssa? Vai onko niin vaan että alottelija ei vaan ossaa  :azn:

1. Autoa ei saa säädettyä menemään suoraan. Välistä kampeaa oikealla ja välistä vasemmalle.
2.Spur-rattaan väliin meni kivi kolmannella ajo kerralla. Ratas otti vauriota. (Aika heppoiset suojat rattaiden suojana)
3.Nyt kokeilin auton vedenkestävyyttä lätäkäissä kun keli salli. Tuloksena ainakin toinen moottori taisi hajota. Haisee savulle, pihalle lentänyt T-mallinen rautaosa, joka sulanut runkoon kiinni :S ja joku pieni kuparilevy. Taakse päin rullatessa kyseinen moottori pitää pahaa ääntä.

Miten tämän voisi varmistaa että vain se on rikki? Ohjaus tottelee kuitenkin vielä, mutta auto ei likahda minnekkään. Voiko autoa testata vain yhdellä moottorilla?

Onkos näillä autoilla millaisia takuita? Pitää ottaa maanantai aamusella yhteyttä liikeeseen ja kysellä sieltä.

Että tälläistä 5pv sisällä  :cry:


Ja lisäksi sellaista pientä ongelmaa ollut, ettää auto ei meinaa lähteä liikkumaan, kun aloittaa ajon, pitää houkutella aluksi pienellä kaasulla ja ottaa välistä auto ilmaan ja siinä vähän aikaa pintakaasulla. Siis nythän auto ei enää kulje minnekkään  :sad:


Sivuja: 1 [2]