Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511776 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1680 : 11.05.09 - klo: 20.16 »
Olen ajellut reilun pitusella nurmikolla jossa auto rullaa nihkeesti (shark 1/18). Muuta syytä ei voi olla kuin se, että nurmikko on autolle yksinkertaisesti liiän pitkä ja akku lämpenee sen takia.
« Viimeksi muokattu: 11.05.09 - klo: 21.55 kirjoittanut OGIpro »
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1681 : 11.05.09 - klo: 22.02 »
No sharkki ei todellakaan ole nurtsille, aivan liian kova vastus.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1682 : 11.05.09 - klo: 22.14 »
No ainakin pitkä nurtsi. Täytyy ajella ihan lyhkäseks ja kokeilla uusiks.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1683 : 11.05.09 - klo: 22.16 »
Lyhytkin nurtsi on kova vastus jopa 1/10-kokoiselle autolle, saati sitten pienemmälle.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1684 : 11.05.09 - klo: 22.20 »
No täytyy se usko sitten jo.  :laugh:
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1685 : 12.05.09 - klo: 08.23 »
Lyhytkin nurtsi on kova vastus jopa 1/10-kokoiselle autolle, saati sitten pienemmälle.

Väitätkö että E-Maxilla, Revolla jne. ei vois nurmikolla ajaa :lol: :wink:

Ainut mikä 1/10 tulee mieleen on touring autot. Niillä ei pääse kunnolla.
Jo 1/10 crossit harjattomilla menee ihan helposti normaalilla leikatulla nurmikolla puhumattakaan, että Stampedet, Rustlerit ja jne. ei muka menis.
Axial SCX 10 TR

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1686 : 12.05.09 - klo: 09.20 »
en mä niin kirjoittanut, että ei voi ajaa. Maxx ja Revo ei ole 1/10-kokoisia, vaikka Traxxas niin uskottelee. Pienemmilläkin kuten Stampede ja Rustler on virrankulutus huomattavasti suurempi nurmikolla ajaessa kuin esim soralla. Ei se silti sitä tarkoita ettei niillä voisi siellä ajaa.

Ratkaisevaahan on renkaan koko suhteessa ruohon pituuteen. Isompi rengas taittaa alleen pidempääkin ruohoa helpommin kuin pieni rengas. Toki tietty renkaat auton moottorin mukaan.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1687 : 12.05.09 - klo: 12.10 »
Kuinka kuuma? lipojen ei pitäisi paljoa lämmetä, varmaan loppuu virranantökyky vähän kesken. Yleensä on huolestuttava merkki jos lipo pullistuu, mutta ajellessa ei ainakaan varmaan koko talo pala.

Nyt mittasin infrapuna mittarilla liposta lämmöt ajon jälkee... 50 astetta näytti, todellinen lämpö on vielä varmaan vähän reilumpi. Hälyyttävää?

E: kuumuuko muilla lipot ajossa? Jos kuumuu niin kuinka paljon? Ja paljon ne edes saa kuumua?

Just mittasin veneen akun ja 60 astetta näytti, vaikka purkua löytyy 160A ja koneen pitäisi ottaa noin 60A :mrgreen:
No ajellaan niin kauan kuin kestää.
Axial SCX 10 TR

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1688 : 12.05.09 - klo: 12.20 »
Kuinka kuuma? lipojen ei pitäisi paljoa lämmetä, varmaan loppuu virranantökyky vähän kesken. Yleensä on huolestuttava merkki jos lipo pullistuu, mutta ajellessa ei ainakaan varmaan koko talo pala.

Nyt mittasin infrapuna mittarilla liposta lämmöt ajon jälkee... 50 astetta näytti, todellinen lämpö on vielä varmaan vähän reilumpi. Hälyyttävää?

E: kuumuuko muilla lipot ajossa? Jos kuumuu niin kuinka paljon? Ja paljon ne edes saa kuumua?

Just mittasin veneen akun ja 60 astetta näytti, vaikka purkua löytyy 160A ja koneen pitäisi ottaa noin 60A :mrgreen:
No ajellaan niin kauan kuin kestää.

Mikä akku on kyseessä? Ja Pullistuuko akkusi yhtään ajon jälkeen kun on kuuma?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1689 : 12.05.09 - klo: 12.26 »
MaxAmps 8000mAh 4S.
Pikkasenhan tuo pullistuu.
Axial SCX 10 TR

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1690 : 12.05.09 - klo: 12.53 »
Asia pihvi.
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa Samoth

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1691 : 20.05.09 - klo: 19.12 »
Mites noiden Lipojen lataus?

Onko haittaa jos vaihtaa lataus virtaa 1 -> 5A. Pieneneekö käyttöikä, kuten NiHM-akuilla? Kuumeneeko Lipot ladatessa suuremmalla virralla? Kyseessä siis 5000mAh/1C lipot, joita pitäisi voi ladata 5A.
E-Maxx/MMM-combo2200kv/6S/

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1692 : 20.05.09 - klo: 19.20 »
Jos sille on sallittu 1C latausvirta (eli tuossa tapauksessa 5A) niin huoletta voit ladata. 10A latausvirralla jos latailet niin ne lämpenevät enemmän latauksessa ja maksimikapasiteetti voi alkaa tippumaan.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1693 : 20.05.09 - klo: 20.12 »
Jos sille on sallittu 1C latausvirta (eli tuossa tapauksessa 5A) niin huoletta voit ladata. 10A latausvirralla jos latailet niin ne lämpenevät enemmän latauksessa ja maksimikapasiteetti voi alkaa tippumaan.

Jos suurin sallittu latausvirta on 1C ja akku on 5000 mAh, niin sitä ei kukaan täyspäinen lataa 10A:lla.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1694 : 20.05.09 - klo: 20.17 »
Ei niin jos ohje kieltää. Useita uusia lipoja on kuitenkin mahdollista ladata 2C ja jopa 3C akkuja on nykyään myynnissä. Eli ohjeiden mukaan kun lataa niin ei ongelmaa. Mitä suurempi latausvirta sitä nopeammin niistä katoaa ajosekunnit. Alle 1C lataukseen en näe kuitenkaan mitään perustetta.

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1695 : 22.05.09 - klo: 22.08 »
Laitetaas tänne, sattu tuossa pieni haaveri kun avasin kovakuorista lipoa, ruuvari hiukan lipsahti, miten uskaltaako tuota huoletta käyttää vai onko parempi hylätä tuo akku???

Pari kuvatusta...
http://kristalli.org/_kuvat/lipo/01.JPG
http://kristalli.org/_kuvat/lipo/02.JPG

Syy miksi avasin oli että tuo akku heilui tuolla sisällä, tarkotus oli laitta kaksipuolista teippiä molemmin puolin.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1696 : 23.05.09 - klo: 01.06 »
Ei tuossa mitään menetettävää kyllä enää ole, jos sitä koittaa ladata, kunhan tekee sen turvallisesti.
Pahalta tuo kyllä näyttää, saattaa toimia muutaman syklin ja sitten posahtaa kovan rasituksen alla.
Muutenkin kolhiintuneet nuo kennot... Pehmeäkuoriset säilyy paremmin, juurikin tuon heilumisen takia.

Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1697 : 23.05.09 - klo: 01.14 »
Nuo akut on siis aivan uusia, en ole kertaakan ladannut vielä... mietin vaan että posahtaako ladatessa pussissa vai ajaessa autossa... Päivällä meinaan koittaa ladata autotallissa/ulkona, taatusti otan kameran mukaan kun ei koskaan tiedä :D

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1698 : 23.05.09 - klo: 01.16 »
Pehmeäkuoriset säilyy paremmin, juurikin tuon heilumisen takia.

Itteä taas arveluttaa noiden pehmeäkuoristen Zippyjen kolhukesto.
Omiin Zippyihin on jääny todella helposti painaumia, lähinnä tasurin piuhasta jos se on jääny huonosti auton akkukotelon sisään.
Tuo Fluxi kun saa runtua ihan urakalla eikä noita akkuja kovin helppo ole saada täysin liikkumattomaks tonne koteloihin. Toki niillä ei ole suurta tilaa liikkua siellä mutta liikkuu ne aina vähän ja kun vetäsee kunnon voltit, niin voi vaan kuvitella mitä akut tekee koteloissaan jos pääsevät liikkumaan parikin milliä joka suuntaan..
« Viimeksi muokattu: 23.05.09 - klo: 04.00 kirjoittanut HMS77 »
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1699 : 23.05.09 - klo: 06.48 »
Pehmeäkuoriset säilyy paremmin, juurikin tuon heilumisen takia.

Itteä taas arveluttaa noiden pehmeäkuoristen Zippyjen kolhukesto.
Omiin Zippyihin on jääny todella helposti painaumia, lähinnä tasurin piuhasta jos se on jääny huonosti auton akkukotelon sisään.
Tuo Fluxi kun saa runtua ihan urakalla eikä noita akkuja kovin helppo ole saada täysin liikkumattomaks tonne koteloihin. Toki niillä ei ole suurta tilaa liikkua siellä mutta liikkuu ne aina vähän ja kun vetäsee kunnon voltit, niin voi vaan kuvitella mitä akut tekee koteloissaan jos pääsevät liikkumaan parikin milliä joka suuntaan..

Ja sitten kun niitä ihania pikkukiviä pyörii siellä savage fluxin akkukotelossa akun kanssa niin eihän se voi ainakaan hyvää tehdä pehmeäkuoriselle.
Kovakuorisia suosin itse ja ainakin käyttämässäni akkumallissa on kennot pysyneet hyvin kiinni.
Ja ne akut ovat Suomen halvimpia kokoluokassaan!
Samanlaisia akkuja miulla on käytössä tällä hetkellä 4 kpl.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1700 : 23.05.09 - klo: 15.40 »
Laitetaas tänne, sattu tuossa pieni haaveri kun avasin kovakuorista lipoa, ruuvari hiukan lipsahti, miten uskaltaako tuota huoletta käyttää vai onko parempi hylätä tuo akku???

Pari kuvatusta...
http://kristalli.org/_kuvat/lipo/01.JPG
http://kristalli.org/_kuvat/lipo/02.JPG

Syy miksi avasin oli että tuo akku heilui tuolla sisällä, tarkotus oli laitta kaksipuolista teippiä molemmin puolin.

Latasin tuon tänään ja ajoin tyhjäksi, ei ainakaan vielä ongelmia, erikoinen haju tuohon tuli verrattuna toiseen samanlaiseen...
Haju tuli jo ennen latausta, olisiko parempi antaa tuon akun vaan kuolla pois...

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1701 : 23.05.09 - klo: 16.21 »
Lataile jatkossa tulenkestävässä paikassa! Se haju on palavaa kaasuseosta, jos on sitä mitä luulen.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1702 : 23.05.09 - klo: 16.27 »
Juu pussukassa lataan, mahtaako toi poksahtaa ajossa?

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1703 : 23.05.09 - klo: 17.00 »
Oliko sellainen imelä/makea haju?  :grin:
Jos kyllä, niin en suosittele käyttämään saati haistelemaan sen tarkemmin.
Enkä oikeastaan muutenkaan käyttäisi lipoa jonka kenno on puhkaistu...  :shocked:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1704 : 23.05.09 - klo: 18.45 »
Varaudu sitten siihen, että koko auto lähtee flekkiksen mukana, savujen taivaaseen  :evil:

- en pitäisi enää koskaan omaa päätäni haisteluetäisyydellä noin epävakaasta kohteesta ilman betoniseinää välissä

OFFT
"
? Oletko koskaan haistellut miltä vaikka dyny haisee ku lähtee?
Palavilta hiuksilta!
Siis kun tukka lähtee  :mrgreen:
Sitte voi haista pahemmalta jos lähtee muutakin  :afro:
"
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1705 : 23.05.09 - klo: 18.46 »
Oliko sellainen imelä/makea haju?  :grin:
Jos kyllä, niin en suosittele käyttämään saati haistelemaan sen tarkemmin.
Enkä oikeastaan muutenkaan käyttäisi lipoa jonka kenno on puhkaistu...  :shocked:

Jotenkin noin sitä hajua voisi kuvailla, lopetan tuon akun käytön melkeimpä tuohon. Mites tollanen tulisi hävittää? Normaali NiMh laturi tuuppaamaan 5A sisään ilman tasuria ja ilman lipo pussia.  :evil:

Vai laitanko laturin purkamaan sitä vai miten olisi helpoin tehdä vaarattomaksi, tohon poksauttamiseen ei oikeen ole mahdollisuutta tänään.

EDIT:

Nettiä lueskelin niin ilmeisesti nakataan ämpäriin missä suolavettä ja annetaan olla siel muutama viikko levossa, sitten mitataan onko jännite 0v

EDIT2:

PLUMSIS...
« Viimeksi muokattu: 23.05.09 - klo: 20.24 kirjoittanut s4m1 »

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1706 : 24.05.09 - klo: 10.32 »
Tjoo, tuota suolavesihommaa jotkut suosittelevat, itse olen syväpurkanut akun polttimopatentilla jonka jälkeen vain nakannut akkukeräykseen.

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1707 : 24.05.09 - klo: 20.20 »
Ongelma balancerin(?) kanssa:

Laturina Overloader 2, balancerina Graupner LiPo Balancer 6 Plus. Akkuina GM saddle pack 2S2P 4200,LRP:n 5300

Lataus ei onnistu, sillä laturi ilmoittaa: "Battery not connected". Ilman balancesia lataus onnistuu normaalisti. Statuksen vaihtaminen aktiiviseksi ei muuta tilannetta. (disconnected mode-connected mode). Kaapelikytkennät suoritettu alkuperäisillä liittimillä, joten niissäkään ei pitäisi olla ongelmaa. Laturin asetukset Lipo-moodissa ja akkujen mukaiset.

Toisin ajoin Balanceri piippaa status-valoa 4 X viitaten kytkentähäiriöön, tämän jälkeen Cell 2 ledi vilkkuu hyvin nopealla tahdilla. Kuuluukohan sen noin vilkkua, vai onko se jokin vika. Ohjekirjassa ei selitystä tuohon...

Akuista tulevat liittimet piuhoineen olen tarkistanut mittarilla niiden pitäisi olevan kunnossa, samoin akut ok.

Onkohan muilla ollut samanlaista ongelmatiikkaa, onko vika käyttäjässä? Osaisko joku jeesata  :huh:

« Viimeksi muokattu: 24.05.09 - klo: 20.37 kirjoittanut markova »

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1708 : 24.05.09 - klo: 21.18 »
Käytössäni on 6 kpl Yuntong 5000mAh 7.4v 20c lipoja http://www.hobbylinna.com/yuntong-5000mah-hard-case-lipo-p-21372.html ja pari autoa jossa on aina kerralla 2 kpl näitä akkuja sarjaan kytkettynä eli 14.8v.
Nyt onkin se ongelma kun lataus kestää aina niin kauan! Noin 1h/akku 1c virralla ladatessa. Laturina on http://www.hobbylinna.com/swallow-acdc-p-4381.html ja haluaisinkin tietää voinko ladata kahta akkua yhtä aikaa?
Voin varmaan kun laturilla voi ladata max 6 lipo kennoa mutta miten kytken virtajohdon ja tasaus piuhan?
Nyt kun lataan normaalisti yhtä akkua niin akun + tulee laturin + liittimeen ja akun - tulee laturin - liittimeen JA kyseisten akkujen tasausjohto käy suoraan laturin tasaus liittimeen (laturin tasausliittimen oikeaan laitaan)eli mitään tasauslautoja ei tarvii.
Mutta miten ne kaksi akkua kytketään jos haluaa kerralla ladata ja tasata OIKEIN??
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1709 : 24.05.09 - klo: 21.34 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.31 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.