Kirjoittaja Aihe: Rakentaminen ja Remontointi  (Luettu 1557 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Rakentaminen ja Remontointi
« : 11.09.06 - klo: 10.55 »
Ajattelin tässä laittaa tällaisesta aiheesta pientä keskustelua pystyyn.

En tiedä kuinka moni foorumin käyttäjäistä moista puuhaa "harrastelee" mutta kyllä ainakin jokaisella OKT asukilla pientä remonttia tai rakentamista on aina joko suunnitteilla tai käynnissä. Varmasti joku muukin on kovasti puuhastellu rakentamisen parissa joten aiheesta voisi jopa viriä isompikin keskustelu.

Itse olen tänä kesänä viettänyt suurimman osan vapaa-ajasta raksalla (lähes kaikki hommat kun tehdään itse), kyllä sitä alkukesä vielä jaksettiin kisoissakin kiertää(vastapainona) mutta nyt oli aika jättää "lelut" nurkkaan.

Vaimoni on pitänyt päiväkirjaa nettisivujen muodossa osoitteessa -> http://koti.mbnet.fi/susannal/okt/. Jos nyt jotakuta kiinnostaa enempikin. ;)

Niin heitämpä tästä nyt kysymyksen ilmoille että liikeneekö muillakin RC harrastajilla aikaa myös vasaran vispaamiseen?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #1 : 11.09.06 - klo: 11.26 »
No itse ostin tän omakotitalon reilut 2 vuotta sitten ja jo silloin tajusin että parempi ostaa uudehko talo niin saa lomansa ajella Rc autoilla :)

Eli remonttia ei ole vielä tarvinnut tehdä, mutta pitäis varasto/puuliiteri rakentaa ja toiselle autolle autokatos.

Mutta tommosta normaalia piha hommaa kyllä riittää nurmen leikkuusta, puun tekoon ja muuta yleistä pihan siistimistä ja pienen kasvimaan kuokkimista.

Edit: Ja helkutin peltomyyrän metsästystä. Yhden jo sain lapiolla taivaaseen, mutta muutti toinen samoihin luoliin :evil:  Tuota rumaa pirulaista kun ei saa muulla kuin metsästämällä hävitettyä. Vetää myrkytkin aamupalaksi  :mrgreen:
Axial SCX 10 TR

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #2 : 11.09.06 - klo: 12.20 »
Rakentaminen on hauskaa!

Jokunen vuosi takaperin tuli rakennutettua/rakennettua koti perheellemme. Projekti oli melkoisen onnistunut, koska aitaulu kusi vain vähän ja budjetti ylittyi vain 2000 eurolla. Tällä kertaa yritin tehdä paljon itse - ja teinkin. Seuraavalla kerralla filosofia on aivan toinen. Ensin tehdään todella huolellinen suunnittelu, jonka jälkeen tilataan talo avaimet käteen -periaatteella. Tämä tapa on marginaalisesti kalliimpi, mutta eipä tarvitse enää stressata itseään.

Nämä asiat opin:

- Annetaan useamman ammattilaisen laskea budjetti. Otetaan niistä pari kalleinta, lisätään 10% ei rakentamiseen kuulumatonta pakollista, lisätään tulokseen 10% ammattilaisten aliarvioinnin takia ja lisätään tulokseen vielä 10% muuten vain. Näin meillä on melko realistinen budjetti.

- Jos itse ei ole tarkoitus tehdä kaikkea mahdollista työtä itse. Vaivaudu korkeintaan siivoomaan ammattilisten jälkiä ja siirteleen materiaalia. Tällein säästyy rahat, hermot ja aikataulu. Uskomatonta, mutta oman työn osuus pitää olla todella suuri, ennen kuin se näkyy oikeasti reilusti alentuneina kustannuksina.

- Anna ammattilaisen ostaa itse rakennustarvikkeet, vaikka hän pistääkin 10% päälle katetta. Vaikka itse metsästäisitkin ympäri seutukuntaa halvimpia tavaroita, ammattilainen saa kuitenkin ne tavarat siitä lähikaupasta 20% halvemmalla. Eli tuon 10% katteenkin jälkeen ammattilaisen hommaamat tavarat on halvempia. Lisäksi ammattilainen voi tehdä tilauksia useammalle rakennukselle kerrallaan, jolloin taas hinta putoaa. Tähän samaan perustuu edellisen kohdan ihmeellisyys.

- Tee kaikesta kirjalliset sopimukset ja sanktiot vallitsevaa käytäntöä kovemmiksi.

- Tee kaksi aikataulua, julkinen kaikille muille ja itselle paljon löysempi. Koska joku vaihe kusee varmasti, ei tästä tule sinulle katarooffia. Toisaalta keskeneräisessä talossa asuessa inspiraatio on aika kova.

- Häiritse rakennusvalvojaa erittäin ahkerasti, ja vaadi se rakennukselle todella usein.

- Ammattilaisia on kahta eri rotua. Ensimmäisiä voi varauksetta suositella ja toisia pitää estää haulikolla saapumasta. Tämä ei yllättäen näy automaattisesti hinnassa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #3 : 11.09.06 - klo: 12.45 »
Olet oikeassa tuon talon rakentamisen vinkeistä.

Noin se on tänä kesänäkin työkaverilla mennyt. Menee hermot, hermot ja hermot, kaikki aika ja käteen ei silti jää säästyneitä euroja vaan stressi.

Itsekin aikoinaan rakentamista mietin, mutta kun toinen napero tupsahti taloon tulla niin säästin stressit muille ja kannoin vaan kamat sisään ja sohvalla löhöilyä olut kädessä.
Axial SCX 10 TR

Poissa Äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #4 : 11.09.06 - klo: 18.05 »
Itse kuulun "vanhassa vara parempi" ryhmään. Viitisen vuotta sitten tuli ostettua suhteellisen vanha mökki. Arvelin että kun kerran jo 70 vuotta on pystyssä pysynyt, niin ei tuo täysin toivoton tapaus voi olla. Hyvin paljon kyllä vaikutti päätökseen tontilla sijaitsevan autotallin koko...

Onhan tuota pikku remonttiakin tullut tehtyä. Öljykattila, lämpöputket ja vessa "räjähti" sekä kattokin hiukka vuoti. Mut muuten ei erityisempiä vikoja ole ollut. Itseä ei pikkuviat haittaa, joten mökki on sopivasti rempallaan. Aina jossakin päin jokin "pikku" rojekti menossa.
"Power is nothing, without control."

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #5 : 11.09.06 - klo: 19.00 »
Minulla ja puolisolla tuli oman talon suunnittelu eteen tossa 5 vuotta sitten, kun perheenlisäystä oli tulollaan. Ensin suunniteltiin uuden rakentamista suurella omalla panoksella ja tuttujen ammattilaisten avulla, mutta valmiiseen iäkkäämpään taloon ja remonttilainaan kuitenkin päädyttiin. Uuden tekeminen ei ole kuitenkaan mielestä pois lähtenyt

Elikkä talomme on -77 rakennettu 1 kerroksinen matalaharjainen, pihalta löytyy talon ikäinen leikkimökki, joka kaipaa kunnostusta, talon ikäinen peltiverhoiltu puuvaja/autotalli, eristetty autotalli joka osittain lämmin tämän RC-harrastuksen takia, puutarhavaja joka tuli kyhättyä tossa edelliskesänä ja siittäkin puuttuu yksi kattohuopa vielä, rulla kyllä on ollut vajassa jo tovin, tyypillistä.

Remontteja on tullut muutamaa sorttia tehtyä, aika järjestyksessä: sauna/kylpyhuone - heti muuttaessa, lämmityskattila ja sisähormi - vanha öljykattila pois ja tilalle Jäspi kaksoispesäkattila, ja viimeisimpänä keittiö ja eteisremontti josta eteisessä ovien karmien maalausta ja listoitusta jäljellä, tänään taas kerros maalia lisää.

Onhan siinä puuhaa aina, vanhassa meinaan. Nyt kyllä jo rupee olemaan voiton puolella, pari ikkunaa ja ovea  kun vielä uusii, niin rupee tyydyttämään.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #6 : 11.09.06 - klo: 20.37 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"


Edit: Ja helkutin peltomyyrän metsästystä. Yhden jo sain lapiolla taivaaseen, mutta muutti toinen samoihin luoliin :evil:  Tuota rumaa pirulaista kun ei saa muulla kuin metsästämällä hävitettyä. Vetää myrkytkin aamupalaksi  :mrgreen:


Kokeileppa tunkea kuoppiin bensaa. Meillä toimi.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Rakentaminen ja Remontointi
« Vastaus #7 : 12.09.06 - klo: 08.47 »
Pitääpä tota bensaa kokeilla. Toivottavasti ei kukaan kukkahattutäti lue tätä  :|

Kaveri oli nestekaasua urakalla koloihin laskenut ja tulta perään. Oli kuulemma hyvin tupsahtanut, mutta oli myyräkin delannut  :shock:

Kyllä vit..... keväällä kun lumen alta paljastuu möyritty nurmikko :twisted:
Axial SCX 10 TR