Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Screwed

Sivuja: 1 ... 11 12 13 [14] 15
391
Vapaa keskustelu / Vs: Autohifi
« : 20.06.15 - klo: 14.37 »

392
EN jaksa lukea ton sytkän speksejä, mutta kannattaa huomata että tuossa on vain lennokkimoottoreita esimerkkikuvissa ja ne ei kierrä yli 15k rpm. Eli kannttaa varmistua että toi sytkä on speksattu ainakin 30 k rpm kierroksille mikäli meinaa autonmoottoriin sitä laittaa.

Aivan toinen seikka on sitten se että miten se nitromoottorin kaasarin suuttimet toimii bensakäytössä, sillä bensaa syötetään alle puolet siitä mitä metanolia.

Sitten vielä kannanotto kun olen tämän saman nitro->bensavillityksen nähnyt vuosia sitten lennokkitouhuissa. Noin yleensä on vallalla käsitys että bensamoottori olisi jotenkin käyntivarmempi kuin nitromoottori. Totuus ja käytäntö on kuitenkin täysin päinvastainen. Bensamoottorissa on hajovia osia paljon enemmän, eli juuri tämä CDI-boksi. Näitä kiinalaisia sytkäbokseja on nyt nähty monta vuotta käytännön käytössä lennokkipuolella ja aika herkkiä hajoamaan ovat. Usein ovat jo valmiiksi rikki kun laatikosta ottaa.

393
Vapaa keskustelu / Vs: Autohifi
« : 17.06.15 - klo: 17.38 »
Mikä merkki tekee tänä päivänä parhaat subwooferit ja vahvistimet?
Nyt ei ole kyse äänenpaineesta, vaan laadusta jota laitteet kykenee tuottamaan?
Joskus 90-luvulla cervin vega stroker oli aika kurko ja vahvistimet teki joko phoenix gold tai soundstream.
Mikä on tänäpäivänä se numero uno?
Ei sellaista voi nimeä sen enempää kuin sitä että mikä valmistaja tekee parhaimmat jääkaapit. Se miten vehkeet soi siellä autossa on enemmän riippuvainen asentajasta ja säätäjästä kuin merkistä.

Nimimerkki "Autoäänenlaadun SMx3 ja EM1"

394
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 11.06.15 - klo: 15.20 »
Jos motti alkaa röpöttää kun irroitat hehkuvirran, on tulppa liian kylmä-lanka liian paksu
Ei aina. Tulpan lämpöarvoa voidaan muutta myös langan ympärillä olevan "palotilan" kokoa muuttamalla vaikka lanka olisi vakio. Tällaisista tulppia ovat esim. erittäin laadukkaat Model Technicsin tulpat.

395
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 12.00 »
Vain yksi on kommentoinut ajojärjestely viri la tai su, mutta hänkin ilman mitään perusteluita. Voisko joku esittää pätevämpiä perusteluita (kuin se että näin on aina ennekin tehty) kuin minä, miksi viriä ei kannattaisi ajaa sunnuntaina kun pitoa on enemmän?

396
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 05.06.15 - klo: 11.55 »
Kannattaa myös tehdä reality check viime talven renkaiden suhteen. Jos on edellisen kerran ajanut Voltanteilla syksyllä ja perustaa mielipiteensä siihen, on kyllä todella pihalla renkaan laadusta (vaikkakin ekassa erässä oli ongelmaa liimausten kanssa, se on selvä).
Totanoin. Ajoin kaikki talven kisat. Laukaan kisaassa mun ja naapurikuskin renkaat eivät olleet pyöreät liimaa puuttui 2 sentin matkalta. Vaikka kuinka yritettiin puristella ne renkaat kohdilleen liiman kanssa niin pyöreitä niistä ei tullut kirveelläkään. Paskimmat renkaat ainakin mulla oli Laukaalla, siis viimeisessä kisassa. Mikä kehitys se on?

Syksyllä palautin renkaita kauppaan koska suomen kuluttajasuojalain nojalla siihen oli perusteita. Sainkin uudet renkaat, tosin eivät olleet juuri sen paremmat. Laukaan kisoissa olisi ollut perusteita vaatia uusia renkaita mutta eihän se kisoissa onnistu koska ilmeisesti ovat suomen kuluttajalain ulkopuolella?

Näköjään ei voi renkaista kirjoittaa mitään negatiivista ilman että eräs ottaa asian aina henkilökohtaisena. Se että Volante oli testeissä paras ei tarkoita sitä että se olisi sitä nyt enää tämän kauden kokemusten valossa. Niin heikko se on että en ymmärrä miksi sitä olisi pakko jatkaa vain sen takia että joku sopimus on tehty. Sopimusta voi aivan varmasti purkaa jos, ja tässä tapuskessa kun tuote ei ole sitä mitä varmastikin on luvattu, ja mitä sen pitäisi olla.

397
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 04.06.15 - klo: 19.50 »
Yleensä valittajina ovat ne, joilla ei riitä joko mielenkiinto tai ymmärrys säätää autoa.
No tässä tapauskessa ei sitten 5/10 virin a-finalisteista osaa säätää autoa... Se että kaikki ei täällä jaksa nillittää asiasta johtunee varmaan siitä että ne tietää ettei se auta mitään. Mä en vielä tiedä...

398
Kilpailijoiden kanava / Vs: FTT 2016 SÄÄNTÖKESKUSTELU
« : 03.06.15 - klo: 14.30 »
Miten ois jos virit ajaisi suununtaina kun radassa on jo parempi pito? Mun mielestä on nurinkurista, että autoilla jotka sitä pitoa eniten kaipaa, ajetaan hunommalla pidolla. Ja tästä olisi sekin hyöty että virikuskit ei saisi hyötyä porossa, mutta päinvastoin joka voisi hieman tasoittaa hommaa, eli win-win, eikö?

Sitten muutama sana renkaista... Olen antanut itselleni kertoa että renkaista on aina polemiikkia oli ne mitä tahansa.  Mutta. Jos renkaat ovat sekä ajettavuudeltaan että kestävyydeltään sitä luokkaa ettei kukaan (virikuski) halua niillä treenata niin pitäiskö asialle tehdä jotain? Ainakin tiksissä ei yksikään virikuski treenannut Volaneteilla em. syistä. Vaikka ne saisikin kestämään niin ajettavuus on kuin ajajisi ilmapallon päällä jossa profiili on ainakin 120. Hyvä vertailukohta esim. Ride renkaat jotka mielestäni piti vähän huonommin mutta ajhettavuus oli niin paljon parempi että niillä pääsi tiksissä monta kymppiä kovempaa. Ja sitten ne tietenkin kesti 30 akullista kun Volanteilla pääsi parhaimmillaan 12. Saa siinä rengas maksaakin vähän enemmän jos se kestää 2,5X paremmin.

Sunnuntaina on aika monessa kilpailussa ollut jo ongelmia kaatumisen kanssa johtuen juurikin ilmapallorenkaista. Matalemmilla renkailla ei tuota ongelmaa olisi. Olen jutellut asiasta aika monen kuskin kanssa ja selkeää on että stanukuskiella ei ole mitään valittamista, porokuskeista osa on tyytyväisiä ja osa ei, ja virikuskeista en ole törmännyt yhteenkään joka tykkäisi Volanteista.

399
Heitä löytyy aika monta jonka 25% polttoaine ei tarvitse ostolupaa.
Ja kaikki ne kusettavat, sillä 25% nitro ei voi mennä alle 30 painoprosenttia. Se tuli matemaattisesti todistettua täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=90025.msg765234#msg765234

400
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 15.05.15 - klo: 13.13 »
Mitäs huonoja puolia ja hyviä puolia olisi noissa LiOn akuissa?
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ne olisi pitempi-ikäsiä mitä LiPo-akut, ja purkaantuvat itsekseen vähemmän mitä LiPot.
Hinnatkaan ebayssa ei hirveitä,

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlion+14%2C8v+battery.TRS0&_nkw=lion+14%2C8v+battery&_sacat=0
Noi on kaikki Li-po akkuja. Joko ne on Lion merkkisiä tai sitten kiinanpojilla on käsitteet todella sekaisin. Li-ion akut ovat aina peltikuoressa, joko sylinterimäisiä tai neliskanttisia. Mutta siis aina peltiä kuorena. Lipot ovat aina puseissa jotka voi venyä ja pullistua. Tämän takia Li-on akut voi räjähtää koska sisään voi muodostua suuri paine väärinkäytettynä. Li-po akut sen sijaan pullistuu ja jossain vaiheessa muuttuu tähtisadetikuksi kun pussukka hajoaa.

401
OK, kittos. Tuo olikin pointtini että keskinopeus suhteessa huippunopeuteen oli "ihan kiva". Tosiaan kun kuunteli noita videoita niin aika tasainen 45 000 rpm vinkuna oli :)

402
Mitenköhän kovaa noi meni suoran päässä ja mikähän kierroksen keskinopeus?

403
Vastaus kysymykseesi on että olen nähnyt talven aikan yhden kaverin tänä talvena käyvän ajamassa Tiksissä yhteensä ehkä 3 kertaa. Itse olen käynyt 2 kertaa viikossa ajamassa turistia. Osallistuin kaikkiin kisoihin mitä järjestettiin, 4 kpl FTT turisti/mattis kisaa (Tiksi, Kuusankoski, Oulu ja Laukaa) ja 3 kertsiskabaa (Tiksi, Raisio ja Nastola). Muistikuvani mukaan mattiksia ei ajettu kertsiskaboissa lainkaan koska ei ollut osallistujia. Virallisissa kisoissa ei myöskään tunkua ole ole ollut ja kaikki kuskit molemmat luokat mukanlukien mahtuisi yhteen erään.

Turistissa riittää kilpailijoita kaikkiin 3 luokkaan. Mukavasti valinnanvaraa taitojen mukaan. Stanut kulkee pääsuoralla 40 km/h, Pro-Stockit 58 km/h ja virit 80 km/h.

404
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 12.04.15 - klo: 14.40 »
Olen menossa sinne tänään sunnuntaina n. klo. 16.30. Jos auto pelittää olen siellä varmaan n. klo 20 asti.

405
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.04.15 - klo: 12.27 »
Entäs se et tuuletin hyrräilee ja sammuu vähän väliä?
Kertoo siitä että se toimii.

406
Mitäs jos siinä fuilissa onkin 24,95% nitroa, eikö sekin ole huijausta? Kuinka moni valmistaja uskaltaa mennä niin lähelle sääntöjen maksimia, ettei tule hylkyä kisoissa? Ei niissä kaupan ruoissakaan ole aina 400g vaikka paketissa niin lukee..
Jos olisit lukenut tämän säikeen olisit huomannut että säännöissä suurin sallittu ominaispaino fuilille on reilusti yli sen mitä se fuili painaa 25% nitrolla. Eli hylkyä ei voi tulla vahingossa, vaan jos sellainen todetaan niin vilppiä on kyllä tehty ihan tietoisesti.

407
Tarkaa arvoa ei voi matemaattisesti laskea, vain polttoaineen valmistaja tietää kuinka paljon nitroa polttoaine sisältää.
Eli oletat että valmistajat, jotka ílmoittavat fuilin sisältävän 25% nitroa, valehtelee. Mä kun luulin että jos purkissa lukee 25% niin siinä on 25% eikä 23%. Tottakai valmistaja haluaa myydä näitä aineita ja sen takia sanoo mitä ostaja haluaa kuulla.


Mitäs tämä Ruotsin pykälä tarkalleen sanoo?
Tämä teksti Ruotsin AKK:ta vastaavalla nettisivulla sanoo selkeästi ruotsinkielellä:

http://radiostyrdbilsport.nu/2014/11/07/regler-om-nitrometan-i-sverige-efter-september-2014/

"MSB (virasto joka valvoo asiaa) on julkistanut säädökset koskien nitrometaania.

Tämä koskee meitä ja ja on voimassa oleva sääntö"

Eiköhän fakta ole tässä. Mutta aivan varmasti koitat kieltää asian ihan viimeiseen asti. Ruotsissa siis matematiikka pätee ja siellä vaaditaan luvat 25% fuilille ja siellä on sama 30% painoprosenttiraja. Mutta kyllähän samat fuilit suomessa ovat tietenkin alle tuon rajan juu...




409
Eiköhän kauppias B kysy polttoaineen valmistajalta meneekö heidän polttoaine rajan alle, eikä arvaile mitä se voisi olla.
Ja kuten yllä osoitin niin asia on aivan selvä, riippumatta mitä valmistaja valehtelee. Matematiikka ei valehtele.


Mitä sivusilmällä seurailin viime kesänä efran mittausta niin polttoaineet jäävät aika kauas tuosta rajasta.
Mikä siis vain nostaa sitä nitron painoprosenttia sopassa. Mitä kevyempi yhteissoppa, sitä suurempi suhteellinen osuus nitrolla on. Enkä usko että yksikään valmistaja laittaa promilleakaan vähemmän nitroa kuin mitä se suurin sallittu määrä on mikälia haluavat voittaa jotain.


Voisin väittää että 99% varmuudella suomeen tuotavat autofuilit menevät rajan alle.
Mutta ovat 100% yli rajan ruotsissa. Eli siis painoprosentti fuileissa maagisesti laskee kun ne tulee itämeren yli? Ei tässä uskomukset nyt auta kun faktat on lyöty pöytään. Jokainen voi tuon itse laskea.

410
Eli säännöt ovat samat ja juuri niinkuin oletinkin. Eli 25% tilavuusnitroa nitroa on sallittu määrä ja se tarkistetaan puntarilla. Näköjään fuili saa painaa 0,91 koska onhan tuossa oltava virhemarginaaliakin.

Nyt on tilanne vaan se että vaikka lasketaan tuon säännöisssä sallitun 0,91 mukaan niin siltikin fuili jossa on 25% tilavuusprosenttia nitroa, menee yli rajan ollen 31,2 painoprosenttia (0,284275/0,91=0,3124). Tämä tarkoittaa suomeksi siis sitä että jos fuilissa on aikuisten oikeasti 25 tilavuusprosenttia nitroa, niin jotta se voi olla säännöissä sallittu, siis ominaispainoltaan alle 0,91, niin tällöin nitron painoprosentti täsä sopassa on kuitenkin 31,2%. Näin ollen Byronin väittämä siitä että heidän 25% nitrofuili menee alle 30% painoprosenttia, voi pitää paikkaansa vain jos se on painavempaa kuin 0,91 jolloin se on säännöissä kielletty aine. Tai sitten siinä ei ole 25% nitroa. Tää on vaan ihan hemmetin yksinkertaista matematiikkaa eikä sitä kenenkään uskomus muuta asiaa.

Nyt jo on se tilanne että kauppa A on ilmoittanut että eivät vaadi lupia 25% tavaralle ja kauppa B on ilmoittanut että vaativat luvan yli 23% aineille. Mitäs luulette että kauppa B tekee kun heille selviää että joku vääristää kilpailua?

Mulla kesti tuon luvan saamisessa yli 2kk ja silloin ei vielä ollut mitään ruuhkasumaa koska laitoin hakemuksen vetämään samana päivänä kun tämä määräys astui voimaan.

411
Mutta siis häh.
Puntarilla katotaan että onko se fuili ominaispainoltaan alle tuon 0,885622, joka on 25% tilavuusnitrofuilin ominaispaino kun seassa on 12% öljyä. Comprende? Puntari on ainoa nopea tapa tarkistaa asia, ja taasen fuilin sekoittaminen menee vaikeaksi painoprosentin mukaan. Eköhän tämä ole syy miksi säännöt ovat ainakin tällaisia olleet. 20 vuotta sitten ajettiin paljon omilla sekoituksilla vielä ja aika hemmetin vaikeaksi tuo sekoittaminen olisi mennyt silloin kotikonstein ilman digivaakaa. Nykyään helpompaa kun noita tarkkoja digivaakoja saa 15 eurolla, mutta tosiaan tietääkseni sääntöjä ei ole muutettu tilavuusprosenteista painoprosenteiksi. Ota Hoke jostain sääntökirja käteen ja plärää.

412
Ominaispainomittarillahan tuo nitromäärä tarkistetaan kisoissakin.

Sitähän en tiedä mitä lukemaa sillä sitten katsellaan mutta painoa siinä puntaroidaan.
Juu puntaroidaan kun se on ainoa nopea tapa analysoida sitä nitromäärää. Itsekin aikoinaan jännittänyt että meneekö oma fuili katsastuksesta läpi. Säännöt puhui ainakin 20 vuotta sitten tilavuusprosenteista ja sitä noi myytävät fuilitkin oli silloin, ja uskon että vieläkin. Ei muuta kuin sääntökirjaa pläräämään ja valmistajaa haastettelemaan että onko kyseessä tilavuus- vaiko painoprosentteja. Väitän että kyseessä on sekä säännöissä että purkeissa vieläkin tilavuusprosentteja.

413
Osa fueleista on alle toiset yli, se on just rajoilla.
JOS fuilissa on aikuisten oikeasti 25 tilavuusprosenttia nitroa niin se ON yli rajan. Eri asia on sitten mitä valmistaja valehtelee tai maahantuojat haluaa uskotella. Ylläolevista numeroista voi jokainen itse laskea että ei tuo tilanne miksikään oleellisesti muutu vaikka laskee millä tahansa öljypitoisuudella.

414
Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.
Ei voi jos olet ostamassa sitä kaupasta.

415

Tuo 23% (tarkka 23,6%) tulee olettamuksesta ettei seoksessa ole öljyä, mutta kun öljy otetaan huomioon niin 25% nitrossa on vain 29,6 painoprosenttia nitroa (öljyn osuus 10%).

Luvanhan voi hakea, mutta kauppiashan sen luvan vaatii myytäessä. Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.
Ei pidä paikkaansa. Laskin 12% öljypitoisuuden mukaan jonka pelkän öljyn ominaispaino on 0,88. Tällaisella kaavalla 25% fuilissa on 32% painoprosenttia nitroa.

Mulle on aivan sama miten jotkut tulkitsee. Minä jouduin sen luvan hakemaan jokatapuksessa koska tarvitsen eksoottisia pitoisuuksia mitä ei kaupsta saa. Tässä vaan tätä juttua kaikille tiedoksi. Mun, ja jokusen muunkin tulkinnan mukaan 25% nitrofuili ei mene alle 30 painoprosenttia. Jos Byron on muuta väittänyt niin sitten siinä on vähemmän nitro kuin on ilmoitettu...

Tässä kalkkyyli:

                ominaispaino   tilavuuspitoisuus         paino
metanoli        0,7869             63%             0,495747
öljy               0,88                12%             0,1056
nitro             1.1371             25%             0,284275

                                      yhteispaino 0,885622

0,284275/0,885622=0,32

Jos öljyä on 18% niin tulos on 31,89 painoprosenttia, eli niin vähän tuo öljyn pitoisuus vaikuttaa asiaan. Öljyn ominaispaino arvottu keskimääräisen synteettisen moottoriöljyn mukaan.

416
http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619

2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.

Käsittääkseni nykyiset krossipolttoaineet jäävät alle rajan kun niissä on paljon öljyjä. Kauppiashan sen tietää ja vaatii jos vaatii.
Ilmeisesti asian voi tulkita tasan kahdella tavalla. Autofuileissa (alle 15%) nimenomaan on vähän öljyä verrattuna lennokkifuileihin (yli 18%), joten mielenkiintoisia tulkintoja aiheesta.

417
vasta 30% painoprosenttia tarvitsee luvan
Jep, mutta kun myytävät aineet ovat tilavuusprosentteja ja niin se maksimi 25% on sännöissäkin. 30 painoprosenttia = 23% tilavuusprosenttia, kuten tuossa ilmailukaupan linkissäkin todetaan. Eli siis edelleenkin tarvitaan lupa jos haluat ostaa 25 prossasta fuilia kaupasta.

Mä mainitsin tästä herra poliisille että niille tulee ihan kiva ruuhka koska tuo säännöissä sallittu 25% tilavuusprosenttia ylittää 30 painoprosenttia. Siihen se vaan huokaili että ei ne mahda näille EU-säädöksille mitään. Oishan tuo nyt tietenkin voinut olla niin korkea tuo raja että sen 25 prossasen fuilin saisi kaupasta ostaa ilman lupia, mutta ei.

418
Kuinka moni kisaajista ja kauppiaista on tajunnut että että yli 23% nitroa sisältävät löpöt ovat nykyään luvanvaraisia? Lupa maksaa 30e jos sellaisen poliisilta saa. Poliisin linkki aiheesta ei ainakaan tällä hetkellä toimi. Mä hankin luvan jo syksyllä, mutta veikkaan että tämä tulee aika monelle yllätyksenä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/E920F73942B90810C2257D400049058D?opendocument

http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/polttomoottorit-tarvikkeet-polttoaineet-c-105_459.html

419
Mun mielestä toi töppäre kannattaisi laittaa pääsuoran päähän. Saataisiin kaikki autot nätisiti yhteen nippuun samaan aikaan...  :grin:

420
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus
« : 22.02.15 - klo: 18.00 »
Paljonko noita neliöitä pitäisi olla jotta paikka olisi mielnekiintoinen. Entä (neliö)hinta? Paljonko tiksissä on neliöitä?

Sivuja: 1 ... 11 12 13 [14] 15