391
Vapaa keskustelu / Vs: Autohifi
« : 20.06.15 - klo: 14.37 »Kovat meriitit!http://emmafinland.com/
Miten noita kisataan?
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Kovat meriitit!http://emmafinland.com/
Miten noita kisataan?
Mikä merkki tekee tänä päivänä parhaat subwooferit ja vahvistimet?Ei sellaista voi nimeä sen enempää kuin sitä että mikä valmistaja tekee parhaimmat jääkaapit. Se miten vehkeet soi siellä autossa on enemmän riippuvainen asentajasta ja säätäjästä kuin merkistä.
Nyt ei ole kyse äänenpaineesta, vaan laadusta jota laitteet kykenee tuottamaan?
Joskus 90-luvulla cervin vega stroker oli aika kurko ja vahvistimet teki joko phoenix gold tai soundstream.
Mikä on tänäpäivänä se numero uno?
Jos motti alkaa röpöttää kun irroitat hehkuvirran, on tulppa liian kylmä-lanka liian paksuEi aina. Tulpan lämpöarvoa voidaan muutta myös langan ympärillä olevan "palotilan" kokoa muuttamalla vaikka lanka olisi vakio. Tällaisista tulppia ovat esim. erittäin laadukkaat Model Technicsin tulpat.
Kannattaa myös tehdä reality check viime talven renkaiden suhteen. Jos on edellisen kerran ajanut Voltanteilla syksyllä ja perustaa mielipiteensä siihen, on kyllä todella pihalla renkaan laadusta (vaikkakin ekassa erässä oli ongelmaa liimausten kanssa, se on selvä).Totanoin. Ajoin kaikki talven kisat. Laukaan kisaassa mun ja naapurikuskin renkaat eivät olleet pyöreät liimaa puuttui 2 sentin matkalta. Vaikka kuinka yritettiin puristella ne renkaat kohdilleen liiman kanssa niin pyöreitä niistä ei tullut kirveelläkään. Paskimmat renkaat ainakin mulla oli Laukaalla, siis viimeisessä kisassa. Mikä kehitys se on?
Yleensä valittajina ovat ne, joilla ei riitä joko mielenkiinto tai ymmärrys säätää autoa.No tässä tapauskessa ei sitten 5/10 virin a-finalisteista osaa säätää autoa... Se että kaikki ei täällä jaksa nillittää asiasta johtunee varmaan siitä että ne tietää ettei se auta mitään. Mä en vielä tiedä...
Heitä löytyy aika monta jonka 25% polttoaine ei tarvitse ostolupaa.Ja kaikki ne kusettavat, sillä 25% nitro ei voi mennä alle 30 painoprosenttia. Se tuli matemaattisesti todistettua täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=90025.msg765234#msg765234
Mitäs huonoja puolia ja hyviä puolia olisi noissa LiOn akuissa?Noi on kaikki Li-po akkuja. Joko ne on Lion merkkisiä tai sitten kiinanpojilla on käsitteet todella sekaisin. Li-ion akut ovat aina peltikuoressa, joko sylinterimäisiä tai neliskanttisia. Mutta siis aina peltiä kuorena. Lipot ovat aina puseissa jotka voi venyä ja pullistua. Tämän takia Li-on akut voi räjähtää koska sisään voi muodostua suuri paine väärinkäytettynä. Li-po akut sen sijaan pullistuu ja jossain vaiheessa muuttuu tähtisadetikuksi kun pussukka hajoaa.
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ne olisi pitempi-ikäsiä mitä LiPo-akut, ja purkaantuvat itsekseen vähemmän mitä LiPot.
Hinnatkaan ebayssa ei hirveitä,
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xlion+14%2C8v+battery.TRS0&_nkw=lion+14%2C8v+battery&_sacat=0
Entäs se et tuuletin hyrräilee ja sammuu vähän väliä?Kertoo siitä että se toimii.
Mitäs jos siinä fuilissa onkin 24,95% nitroa, eikö sekin ole huijausta? Kuinka moni valmistaja uskaltaa mennä niin lähelle sääntöjen maksimia, ettei tule hylkyä kisoissa? Ei niissä kaupan ruoissakaan ole aina 400g vaikka paketissa niin lukee..Jos olisit lukenut tämän säikeen olisit huomannut että säännöissä suurin sallittu ominaispaino fuilille on reilusti yli sen mitä se fuili painaa 25% nitrolla. Eli hylkyä ei voi tulla vahingossa, vaan jos sellainen todetaan niin vilppiä on kyllä tehty ihan tietoisesti.
Tarkaa arvoa ei voi matemaattisesti laskea, vain polttoaineen valmistaja tietää kuinka paljon nitroa polttoaine sisältää.Eli oletat että valmistajat, jotka ílmoittavat fuilin sisältävän 25% nitroa, valehtelee. Mä kun luulin että jos purkissa lukee 25% niin siinä on 25% eikä 23%. Tottakai valmistaja haluaa myydä näitä aineita ja sen takia sanoo mitä ostaja haluaa kuulla.
Mitäs tämä Ruotsin pykälä tarkalleen sanoo?Tämä teksti Ruotsin AKK:ta vastaavalla nettisivulla sanoo selkeästi ruotsinkielellä:
Eiköhän kauppias B kysy polttoaineen valmistajalta meneekö heidän polttoaine rajan alle, eikä arvaile mitä se voisi olla.Ja kuten yllä osoitin niin asia on aivan selvä, riippumatta mitä valmistaja valehtelee. Matematiikka ei valehtele.
Mitä sivusilmällä seurailin viime kesänä efran mittausta niin polttoaineet jäävät aika kauas tuosta rajasta.Mikä siis vain nostaa sitä nitron painoprosenttia sopassa. Mitä kevyempi yhteissoppa, sitä suurempi suhteellinen osuus nitrolla on. Enkä usko että yksikään valmistaja laittaa promilleakaan vähemmän nitroa kuin mitä se suurin sallittu määrä on mikälia haluavat voittaa jotain.
Voisin väittää että 99% varmuudella suomeen tuotavat autofuilit menevät rajan alle.Mutta ovat 100% yli rajan ruotsissa. Eli siis painoprosentti fuileissa maagisesti laskee kun ne tulee itämeren yli? Ei tässä uskomukset nyt auta kun faktat on lyöty pöytään. Jokainen voi tuon itse laskea.
Mutta siis häh.Puntarilla katotaan että onko se fuili ominaispainoltaan alle tuon 0,885622, joka on 25% tilavuusnitrofuilin ominaispaino kun seassa on 12% öljyä. Comprende? Puntari on ainoa nopea tapa tarkistaa asia, ja taasen fuilin sekoittaminen menee vaikeaksi painoprosentin mukaan. Eköhän tämä ole syy miksi säännöt ovat ainakin tällaisia olleet. 20 vuotta sitten ajettiin paljon omilla sekoituksilla vielä ja aika hemmetin vaikeaksi tuo sekoittaminen olisi mennyt silloin kotikonstein ilman digivaakaa. Nykyään helpompaa kun noita tarkkoja digivaakoja saa 15 eurolla, mutta tosiaan tietääkseni sääntöjä ei ole muutettu tilavuusprosenteista painoprosenteiksi. Ota Hoke jostain sääntökirja käteen ja plärää.
Ominaispainomittarillahan tuo nitromäärä tarkistetaan kisoissakin.Juu puntaroidaan kun se on ainoa nopea tapa analysoida sitä nitromäärää. Itsekin aikoinaan jännittänyt että meneekö oma fuili katsastuksesta läpi. Säännöt puhui ainakin 20 vuotta sitten tilavuusprosenteista ja sitä noi myytävät fuilitkin oli silloin, ja uskon että vieläkin. Ei muuta kuin sääntökirjaa pläräämään ja valmistajaa haastettelemaan että onko kyseessä tilavuus- vaiko painoprosentteja. Väitän että kyseessä on sekä säännöissä että purkeissa vieläkin tilavuusprosentteja.
Sitähän en tiedä mitä lukemaa sillä sitten katsellaan mutta painoa siinä puntaroidaan.
Osa fueleista on alle toiset yli, se on just rajoilla.JOS fuilissa on aikuisten oikeasti 25 tilavuusprosenttia nitroa niin se ON yli rajan. Eri asia on sitten mitä valmistaja valehtelee tai maahantuojat haluaa uskotella. Ylläolevista numeroista voi jokainen itse laskea että ei tuo tilanne miksikään oleellisesti muutu vaikka laskee millä tahansa öljypitoisuudella.
Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.Ei voi jos olet ostamassa sitä kaupasta.
Ei pidä paikkaansa. Laskin 12% öljypitoisuuden mukaan jonka pelkän öljyn ominaispaino on 0,88. Tällaisella kaavalla 25% fuilissa on 32% painoprosenttia nitroa.
Tuo 23% (tarkka 23,6%) tulee olettamuksesta ettei seoksessa ole öljyä, mutta kun öljy otetaan huomioon niin 25% nitrossa on vain 29,6 painoprosenttia nitroa (öljyn osuus 10%).
Luvanhan voi hakea, mutta kauppiashan sen luvan vaatii myytäessä. Siirtymä aika on 2016 saakka yksityishenkilöllä, siihen voi aina vedota.
http://rc10.fi/index.php?topic=86772.msg746619#msg746619Ilmeisesti asian voi tulkita tasan kahdella tavalla. Autofuileissa (alle 15%) nimenomaan on vähän öljyä verrattuna lennokkifuileihin (yli 18%), joten mielenkiintoisia tulkintoja aiheesta.
2016 vuonna siirrytään myös krossissa 16% nitroon.
Käsittääkseni nykyiset krossipolttoaineet jäävät alle rajan kun niissä on paljon öljyjä. Kauppiashan sen tietää ja vaatii jos vaatii.
vasta 30% painoprosenttia tarvitsee luvanJep, mutta kun myytävät aineet ovat tilavuusprosentteja ja niin se maksimi 25% on sännöissäkin. 30 painoprosenttia = 23% tilavuusprosenttia, kuten tuossa ilmailukaupan linkissäkin todetaan. Eli siis edelleenkin tarvitaan lupa jos haluat ostaa 25 prossasta fuilia kaupasta.