Huom! Projekti päivittyy, joten uusinta tietoa auton tilasta löytyy aina loppupuolen posteista.
Teen nyt kuitenkin tällä autolle topikin, vaikka projektia aloittaessa aiheen teko ei ollut mielessä. Infoa jaan lähinnä sen takia että aiheesta on tullut muutamia kyselyitä YV:llä eikä jaksa aina jokaiselle koko tarinaa raapustaa...
Elikkä tuommonen HPI Savage XL tuli ostettua EBayn kautta, myyjänä oli
JESpares Englannista, hintaa pirssille jäi toimituskuluineen karvan alle 500 euroa.
Auton kotiuduttua homma alkoi tietysti nitrotekniikan poistolla ja harjattoman tekniikan sovittelulla.
Moottorina toimii Feigao 540XL10 (1668kv) ja moottoripukkina TeknoRC:n palikka. Alkuperäisenä ajatuksena oli myös pitää kolmivaihteinen laatikko ja mekaaninen jarru toiminnassa, mutta 6S voima tuntui olevan liikaa liikkuville osille.
Ensimmäinen akkutelineversio tuli tekaistua takaiskarituen etupuolelle poikittain, mutta idea piti muutaman testiajon jälkeen hylätä liian takana ja korkealla sijaitsevan painopisteensä takia.
Uusien kylkitelineiden suunnittelulle jäikin sopivasti aikaa laatikon sanottua työsopimuksensa irti teräksisten idlerin ja maingearin osalta.
Pakastusmehupullojen, alumiinisen kulmalistan ja super epoksin pyhän kolmiyhteyden saattelemana syntyi nykyiset versiot jotka pulttasin runkolevyihin parilla neljän millin rosteripultilla per teline ja lipot pysyvät kiltisti telineissään leveällä tarranauhalla.
Laatikko tuli sitten lukittua kakkoselle ja ylimääräiset rattaat viskasin nurkkaan, samalla shimmaillen turhat välykset pois.
Spurri vaihtui alkuperäisestä 52-hampaisesta 47-hampaiseen, jolla saa paremmin kokonaisvälitystä säädeltyä erikokoisten pinioneiden avulla. 52-hampaisella spurrilla 15-hampainen pinioni oli suurin mikä sopi paikoilleen.
Noparikin vaihtui ensin kokeilussa olleen jarrubugisen MGM ComPro 12018-3 WP expertin jälkeen tuohon kiinanpoikien LT-6S-150A malliin, jossa jarru ja pakki toimivatkin moitteettomasti.
Alkuperäiset 17mm heksit vaihdoin isompimutterisiin Ofnan T/E-Maxx 17mm adapterihin, joita piti hieman porata että menivät akselilla pohjaan asti.
Tänään auto näyttää sitten tältä:
Lisää kuvia löytyy allekirjoituksen linkistä ja lyhkänen video tämän päivän testeistä lähtee tuubiin kunhan jaksan editoida.
Kysymyksiä ja kommentteja saa esittää.
Niin ja tuo alkuperäinen nitromotti kaikkine lisävempeleineen on nyt myyty