Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106575 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #390 : 01.09.11 - klo: 22.31 »
Hoke ilmeisesti puhuu prostock-luokasta? SM-sarjassa TSM:ssä on kyllä ollut todella siistiä ja toisia kunnioittavaa ajoa.

Kohtuu yleisesti puhun...
Kyllähän se krossissakin on aika siistiä menoa pääsääntöisesti.

Tarkoitankin sitä että krossissa tulee jo radan epätasaisuuden takia oikein lähellä ajaessa pieniä kontakteja herkästi.
Turistissa on tuntunut ja myös näyttänyt että kun tullaan ihan tappituntumaan ja hieman osutaan niin tilanne ei aina jääkään siihen pieneen tuuppasuun.
Kolautetaankin konttiin ja mikä pahinta... Jatketaan menoa aivankuin mitään ei olisi tapahtunut.
Krossissa näyttäisi yllättäen olevan tämän asian suhteen jopa herrasmiesmäisempää, eli jos tuupataan toista niin että hän spinnaa tai jotain niin odotetaan että kaveri pääsee takaisin edelle.
No olen nähnyt tätä kyllä turistissakin... mutta useammin kuin krossissa, olen nähnyt että tönäisijä jatkaa vain menoaan.
Ja jopa enemmän olen turistissa nähnyt sitä että alkuerässä ei anneta tietä vaikka kuinka yrität ohittaa.
Johtuu kyllä suuresti myös siitä että tasamaalla virheiden määrä on paljon vähäisempää ja nopeuserot pienempiä.
Eli ei se nyt kyllä ihan itsestään tuo tilan antaminen siellä FTT puolellakaan kyllä mene vaikka sellainen kommentti piti väliin päästä heittämään.

Mutta eihän nyt ollut kyse FTT luokista...
Ja kuten olen moneen kertaan todennut niin kyse on hyvin erilaisista luokista jo kaikinpuolin, joten näitä asioita ei voida todeta toimiviksi VAIN sen takia että MUISSA luokissa toimii.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #391 : 01.09.11 - klo: 22.35 »
Kannatan 2 päiväsiä kisoja jos kilpailun järjestäjä tarjoo hotellin.

Sä taidat edustaa melko pientä ryhmää kuskeja, jotka ajaa 400km kisoihin ja samoilla silmillä itse kisat ja vielä takas kotiin?
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #392 : 01.09.11 - klo: 22.36 »
Kannatan 2 päiväsiä kisoja jos kilpailun järjestäjä tarjoo hotellin.

Hotelli ei ole se ongelma... Suuremmaksi ongelmaksi näen monella alalla sen että perjantain vapaaksi saaminen meinaa olla hankalaa.
Varsinkin alalla missä ollaan viikonloppuisinkin töissä.
Kaupan alalla monessa duunissa tehdään normaalia 5 päiväistä viikkoa, vaikka lauantai onkin kauppa auki.
Eli vapaapäivä on aina joku näistä kuudesta kaupan aukiolopäivistä.
Jos siis saat sumplittua lauantain vapaaksi niin ongelmaksi koituu tuo perjantai.

Joo... voi tähänkin keksiä sanoa että pitää vaan järkätä hommat ajoissa blaa blaa...
No mutta kun monilla homma ei vaan ole juuri noin yksinkertaista.

Ole vaikka töissä 8-4 ja emäntä saman... No muksun haet tarhasta vasta töistä päästyäsi... Odottelet että emäntä kotiutuu myös... Auto alle ja tykitys kohti kisapaikkaa...
Pisimmällä oleviin kisoihin menee aikaa ajella yli 4h... Ei ehdi sitten niin millään.

Perjantaita voi ehdottaa ainoastaan perheetön henkilö.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #393 : 01.09.11 - klo: 22.41 »
Kas kas... Kieltämättä hyvä fontti.
Tosin monen nykykorin kanssa tuo vasemman puoleisen lapun kanssa tilaongelmaa, mutta ei ylitsepääsemätöntä

Lisäyksenä jälleen se että mikäli keksitään rajata numerotarrojen määrää per kilpailija pienemmäksi, kuin jokaiseen kisaan uudet niin tarrojen riittävyyden kanssa tulee ongelma.
Pieni roiskahdus polttoainetta tarralle ja näkemiin numerot.
Lisättynä sitten vielä treenaamiset ja muistetaan nyt vielä että korit ovat aikamoista kulutustavaraa... Eli pitäis olla vähintään kisakori + treenikori että edes hyvällä säkällä alimäärällä tarroja, voisi päästä koko kauden läpi tarroilla jotka ovat vielä järkeävällä tasolla tunnistettavissa.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #394 : 01.09.11 - klo: 22.44 »

Lisäyksenä jälleen se että mikäli keksitään rajata numerotarrojen määrää per kilpailija pienemmäksi, kuin jokaiseen kisaan uudet niin tarrojen riittävyyden kanssa tulee ongelma.
Pieni roiskahdus polttoainetta tarralle ja näkemiin numerot.

Jos niitä tarroja ei tarvi tulostaa 1000 kappaletta niin niitten laatuunki voi varmaa panostaa enemmän. Oon nähny semmossiakin tarroja jossa on kalvo pinnassa suojaamassa printtiä. Ei kannata valittaa asioista joihin ei ole perehtynyt ja joille ei ole kunnon perusteita!
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #395 : 01.09.11 - klo: 22.47 »
Heh, kyllä on nyt jossain vikaa jos pitää jo hotellit ja tarratkin järjestäjän sponssata. Jos budjetti on niin tiukka ettei salli yhtä hotelliyötä per kisaviikonloppu, niin miten jos kone menee rikki? menee 10v seuraavan koneen säästämiseen?

Kyllä niitä kunnollisiakin tarroja on sarjassa ollut, ei ainoastaan paperitarroja, jotka on aina ihan yhtä surkeita olipa missä luokassa tahansa.

En näkisi ongelmana että M8-luokkaan olisi vaikka 8 numerotarraa per kuski per kausi. Riippuu tietysti sarjan sponsorin kukkarosta ja AKK:sta, kumpi on se maksava taho.
 
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #396 : 01.09.11 - klo: 23.06 »
Kaikilla sitä rahaa ei vaan ole laittaa hotelliyöhön.

Eikö tässä ole paasattu pitkin vuotta siitä miten kilpaileminen pitäisi tehdä aloittelijaystävällisemmäksi?

Mulle esimerkiksi kaksipäiväisyys on suoraan seikka joka estää kilpailun. monesti työt osuu niin että viikolla töitä on 2-4pv , la ja su olisi töitä.  Joten jo lauantain kisoihin lähtö ja töistä pois jääminen laihduttaa entisestään kukkaroa.

ja kyllä, leluissa on toista tonnia kiinni. Entä sitten? ei se kuukausittaista menoa ole silti.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #397 : 01.09.11 - klo: 23.15 »

Lisäyksenä jälleen se että mikäli keksitään rajata numerotarrojen määrää per kilpailija pienemmäksi, kuin jokaiseen kisaan uudet niin tarrojen riittävyyden kanssa tulee ongelma.
Pieni roiskahdus polttoainetta tarralle ja näkemiin numerot.

Jos niitä tarroja ei tarvi tulostaa 1000 kappaletta niin niitten laatuunki voi varmaa panostaa enemmän. Oon nähny semmossiakin tarroja jossa on kalvo pinnassa suojaamassa printtiä. Ei kannata valittaa asioista joihin ei ole perehtynyt ja joille ei ole kunnon perusteita!

Just sitä asiallista keskustelua.
Kyllä olen perehtynyt, enkä mä valita.
Voisko sen posken soittamisen pitää kurissa, vai onko liikaa pyydetty?
Tähänmennessä en ole kunnolla laminoituja tarroja yhdessäkään kisaluokassa kertaakaan nähnyt.
Hyviä kyllä jotka on kestäneet yllättävänkin hyvin... Mutta polttoainetta ei.
Vantaan kisoissa oli erittäin hyvät ja tietääkseni jopa jonkinverran hinnakkaat tarrat.
Valmiiksi leikatutkin... Ei mitkään paperitarrat, vaan kunnon muovia... Mutta ei laminoitu, joten polttoaineen roiskahdettua numerolle, se lähti kun rätillä pyyhkäisit.
Eikä se tarraan panostaminen poista sitä ongelmaa että kun kori hajoaa niin minkäs teet.
Niinhän sanoin jo aikaa sitten että ei porukalla ole yleensä mahdollisuuksia itse kyseisiä tarroja tulostella lisää... Ja taas perehtynyt tietää että kävelemällä tarrafirmaan ja tilaten edes A4 kokoinen arkki tarroja, ei siitä ihan muutamalla eurolla selviä.
Eli sekö on sitä kehitystä nykyisen viitseliäisyyden takia???
Siinähän sitä on vielä enemmän vaivaa kuskeille ja saattaa taas rajata aika kivasti aloittelijoita pois.

Joka kisaan 2 numerotarraa per nuppi niin ollaan fiksuissa lähtökohdissa.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #398 : 01.09.11 - klo: 23.18 »
Näistäkin hommeleista olis ollu helppo tehdä kysely vaikka viimisten kisojen yhteydessä. Katsastuksen yhteydessä jaettu laput jotka voi täyttää. Näin on toimittu ainakin sähkökrossissa ja sähkötouringissa useamman kerran. Tämä siis ihan tulevaisuuden ajatuksena, vaikka ensivuotta varten. Foorumilla käydyt sääntöväännöt kun monesti tahtoo kadota parin äänekkäimmän väliseksi kilpahuudoksi, jolloin "suuren massan" mielipiteitä ei kuulla.

Oliko nyt viimetalvena kun itseasiassa järkättiin kysely myös internetin välityksellä tulevaisuuden näkymistä? Vois olla aihetta vastaavaan.

(Oon muuten lähes 100% varma että esim. normi A4:lle printattu numero joka on kontaktimuovilla hieman paperin reunojen yli ulottamalla kiinnitetty koriin, kestää fuilia ilman että numerot katoaa näkyvistä. Tämmöisten tarrojen tekemiseen menee ehkä 15-20min ja kustannukset maks 5e ja tavara riittää vaikka useammaksi vuodeksi.)
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo: 23.22 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #399 : 01.09.11 - klo: 23.20 »
Piti ihan testata TP-10 tarroilla jotka jaettiin ekassa kisassa, kestää fuilia ja jarrukliineriä ja on valmiiksi stanssattu. TP-10 luokkayhteyshenkilö varmaan osaa sanoa tarrojen tarkemmat speksit ja mistä oli tilattu, mitä maksoi yms..
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #400 : 01.09.11 - klo: 23.22 »
Se että kotimaiset kisat ajetaan mun ajamissa luokissa lauantaisin (C-12 ja M-10), laihduttaa mun pussia vuodessa 6 päivän poissaolon verran (siihen päälle n 2-3 vkoa muita kisoja),  kahdet on kotikisat. Se on ihan asennoitumiskysymys mitä haluaa tehdä ja miten toteuttaa. Oravanpyörässä kerkee juosta arkena, kisoja on vain muutamat vuodessa per luokka.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #401 : 01.09.11 - klo: 23.25 »
Kaikilla sitä rahaa ei vaan ole laittaa hotelliyöhön.

Eikö tässä ole paasattu pitkin vuotta siitä miten kilpaileminen pitäisi tehdä aloittelijaystävällisemmäksi?

Mulle esimerkiksi kaksipäiväisyys on suoraan seikka joka estää kilpailun. monesti työt osuu niin että viikolla töitä on 2-4pv , la ja su olisi töitä.  Joten jo lauantain kisoihin lähtö ja töistä pois jääminen laihduttaa entisestään kukkaroa.

Tässäkin voisi auttaa se, että varsinaisesta SM sarjasta vähennettäisiin osakilpailuita, ajettaisiin vaikka se yksi kisa vähemmän, mutta ne kolme kisaa sitten kaksipäiväisinä. Syntynyttä kisavajetta voisi sitten kätevästi paikata järkkäämällä kerhokisoja joihin niitten aloittelijoiden olisi oikeasti helppo mennä (tietty vaatii sen että on niitä järjestäjiä). Ei SM-sarjan kai olekkaan tarkoitus olla se eka paikka jonne mennään testaamaan kisaamista minimibudjetilla.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #402 : 01.09.11 - klo: 23.30 »
Hyviä pointteja Stilolla.

Ei SM-tason kisoja ja kisaamista voi speksata sen pienimmällä budjetilla kisaavan mukaan, valitettavasti.

Toimisiko sama järjestely kaikissa luokissa, kuten tänä kesänä sähkökrossissa, eli kaikki kisat lasketaan? Se on ainakin nostanut osallistujamääriä koska tähän mennessä ajetuissa kahdessa kisassa on ollut molemmissa 111/110 ilmoittatunutta viikonlopuksi. Oulun kisa 2 viikkoa sitten on Suomen suurin SM-kesäkisa 2000-luvulla 110:llä ilmoittautuneella kuljettajalla. 3/3 systeemi ei salli epäonnistumisia ja on rankka, mutta pitääkö homman olla pumpulia?

Tämä myös avaisi lisää vapaita viikonloppuja niille kerhotason kisoille kuten Finnish Open, joissa ei tarvitse lisenssiä.

Se että kaikki kisat lasketaan, poistaisi myös sää-riskin järjestäjältä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #403 : 01.09.11 - klo: 23.36 »
Se että kotimaiset kisat ajetaan mun ajamissa luokissa lauantaisin (C-12 ja M-10), laihduttaa mun pussia vuodessa 6 päivän poissaolon verran (siihen päälle n 2-3 vkoa muita kisoja),  kahdet on kotikisat. Se on ihan asennoitumiskysymys mitä haluaa tehdä ja miten toteuttaa. Oravanpyörässä kerkee juosta arkena, kisoja on vain muutamat vuodessa per luokka.

Hyvin varmaa että jos tämä luokka keksittäis aloittaa jo perjantaina niin vaikuttaa todella paljon osallistujien määrään ja uusien kuskien aloittamiseen.
Jos johonkinpäin pitäis olla venyttämässä niin silloin sunnuntaille.
Huomattavasti helpompaa varmasti valtaosasta harrastajia.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #404 : 01.09.11 - klo: 23.40 »
Siksipä se jo pari sivua sitten ehdottamani kaavio eli la alkuerät ja su finaalit ja osa nousuista toimisi, tai vastaava. Jarkkohan sitä samaa sanoi muutama viesti aiemmin.

Se että kaikki kisat laskettaisiin tuskin olisi monen mieleen luokan luonteen vuoksi. Mutta ehdotuksia, ajatuksia > keskustelua.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #405 : 01.09.11 - klo: 23.44 »
Jos on kaksipäiväiset kisat  la/su, niin se helpottaa vielä sitä sunnuntain pitämistä varapäivänä kun kaikki kilpailijat ovat jo valmistautuneet olemaan myös sen sunnuntain paikalla. Silloin nyt vaan sattuu menemään pitempään illalla, mutta se on vain todennäköisesti se yksi päivä koko kesässä kun ei sunnuntain ja maanantain välisenä yönä pääse nukkumaan ihan niin ajoissa.

En kyllä sinänsä näe ihan hirveänä ongelmana tuota yksipäiväisyyttä, lähinnä se on silloin jos ko. luokan perusasiat ei ole ihan niin hanskassa. Tällöin perus huoltotoimenpiteissä kestää tuplasti pitempään kuin kokeneilla jampoilla (itellä ollu tätä samaa, joka kisassa tuntunut kuitenkin olevan kokoajan enemmän aikaa käytettävissä). Sama asia myös vaikuttaa varmaan Hoken kommentissa siitä että FTT kisoissa on hirveä kiire. Ei ole ne luokan rutiinit ihan niin selkärangassa. Mutta aina tietty parempi, että on niitä eri kokemustason kuskien kommentteja. Aina ei kokeneimmat jampat nää asioita samassa valossa, koska ne lasketaan ihan itsestäänselvyyksinä.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #406 : 02.09.11 - klo: 00.14 »
En kyllä sinänsä näe ihan hirveänä ongelmana tuota yksipäiväisyyttä, lähinnä se on silloin jos ko. luokan perusasiat ei ole ihan niin hanskassa. Tällöin perus huoltotoimenpiteissä kestää tuplasti pitempään kuin kokeneilla jampoilla (itellä ollu tätä samaa, joka kisassa tuntunut kuitenkin olevan kokoajan enemmän aikaa käytettävissä). Sama asia myös vaikuttaa varmaan Hoken kommentissa siitä että FTT kisoissa on hirveä kiire. Ei ole ne luokan rutiinit ihan niin selkärangassa. Mutta aina tietty parempi, että on niitä eri kokemustason kuskien kommentteja. Aina ei kokeneimmat jampat nää asioita samassa valossa, koska ne lasketaan ihan itsestäänselvyyksinä.

Täysin samaa mieltä ja tätä sanoin aikaisemminkin.
Jos on kiirettä itsellä niin kyllä sitä on muillakin.
Kokeneemmat ja asiat paremmin tekevillä ei joko ole yhtäpaljon kiirettä tai sitten ehtivät tekemään useampia asioita.
En tarkoittanut suoranaisesti että FTT kisoissa olis aikataulullisesti kiireempää.
Onhan siellä erien välissä aikaa enemmän kuin M8 kisoissa... Eikä siellä "tarvitse" olla mekkaamassa kaveria.
Silti FTT kisoissa on autolle tehtäviä asioita enemmän kuin M8 kisoissa, mitä tulee erien välissä tehtäviin asioihin.
M8 autolle ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, ellei tahdo, tai ole onnistunut hajoittamaan.
Turistiin tarttee edes vaihtaa akku ja huolehtia edellinen akku lataukseen.
Yleensä pitää myös liimata renkaat... Ja tosiaan muistaa pidottaa.
Polttiksessa ei näitä tarvitse tehdä, koska yleensä kumit pysyy vanteilla... akkuja ei tarvitse ladata kuin pari kertaa päivässä, eikä mitään pidotuksia tarvitse tehdä.
Ei tämä ole vähemmän kokeneen kommentti, vaan näinhän homma menee.
Täytyy tehdä useampia asioita kuin polttiksessa.
Itse en siis myöskään näe yksipäiväisyyttä vieläkään ongelmana.
Ihan yhtähyvin siellä ehtii tekemään autolle tarvittavat sekä pakolliset toimenpiteet, kuin vaikkapa turistissa.

Juuri näiden asioiden takia ihmettelen että miksi on tarve muokata kisoja kaksipäiväiseksi... poistaa nykyinen numerointitapa lähinnä siksi että kuskeilta poistuu yksi hyvin pieni tehtävä päivänaikana... hakea uudet tarrat mikäli tilanne vaatii.
Miksi pitäisi olla tekemässä asioita vain helpommaksi, kun homma on kaikille sama... kaikki ovat joutuneet hankkimaan itselleen rutiinin jne.
(vaikka se että joutuisi itse duunaamaan tarransa, ei edes ole lähellekään helpompaa kuin nykyinen käytäntö)h
Vain koska promile osallistujista jotka eivät ole edes aloittelijoita, (jotku kyllä ekaa kautta kyseisessä luokassa, mutta kokemusta muissa luokissa kisaamisesta kyllä on) kokevat numeroiden hakemisen niin vaivalloiseksi, vaikka monta kertaa numeroiden ohi kävelevätkin, ja jokatapauksessa käyvät katsomassa lähtöruutunsa... Kokevat myös että ei jaksa duunailla autoaan nopeasti ja tulla hommassa yhtä hyväksi kuin kokeneemmat...
Pitäiskö kaikkia luokkia muokata sitten aikataulullisesti vielä löysemmiksi jne, että kaikkein hitaimmat ja eniten ylimääräistä sonnanjauhantaa kavereitten kanssa harrastavatkin ehtisivät ruuvata auton täysin atomeiksi ja kasata sen vaikka uudelleen... ???
Kun en vaan ymmärrä että miten tämä kehittää lajia paremmaksi...???
Maailma ja VARSINKIN kilpaileminen vaan menee niin että pitää oppia tekemään asiat nopeammin ja paremmin kuin muut, jos haluaa olla muita parempi.
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo: 00.26 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #407 : 02.09.11 - klo: 00.22 »
Tämä on sitten puhdas kysymys mihin en tiedä vastausta...

Esiintyykö turistiluokissa tällaista mitä M8 luokassa, eli luokkaa ajamattomat ja ekaa kauttaan kyseistä luokkaa ajavat haluavat muutoksia luokan sääntöihin ym.
Vain koska eivät halua sopeutua luokassa vallitseviin sääntöihin ja tomintaperiaatteisiin.

?


Ei ole itsellä ainakaan kertaakaan tullut mieleen jotain luokkaa ekaa kautta ajavana, ruveta ehdottelemaan muutoksia... Vain koska en omaa vielä samanlaista rutiinia kuin kärkijätkät.

GT8 luokkaa en tähän laske, koska tilanne on ollut täysin eri kuin vanhoissa suurissa luokissa joissa ajetaan kansainvälisellä tasolla lähes identtisillä säännöillä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #408 : 02.09.11 - klo: 00.41 »
Jos minuun viittaat, niin satun olemaan lajiryhmän yksi kolmesta henkilöstä. Pyyntöjä satelee kentältä ja niistä tässä on kyse. ASioista pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti vaikka ei olisikaan aina omaan mieleen. Asioissa, niin tässä harrastuksesa kuin duunissa ja muussakin elämässä on joskus ihan hyvä istua ja opetella ajattelemaan asiaa myös muiden osapuolten kannalta. Uskoisin näkemys ja kokemus riittävää mitä tulee kilpailijan, kilpailunjärjestäjän sekä harrastajan näkökulmasta asian tarkasteluun. Vai muistatko hoke miten kisoissa toimittiin 10-15 vuotta sitten? Kannattaa myös muistaa että joskus on pakko ottaa askel taakse että voi ottaa kaksi askelta eteenpäin, jotta näkee metsän puilta.

Pitää ymmärtää ehdotun asian ja jo päätetyn asian ero. Tässä nyt allokoidaan mahdollisia vaihtoehtoja ja ajatuksia parantaa kisojen laatua, helpottaa järjestäjien elämää ja saada lisää kuskeja. Ihan samanlaista kehityskeskustelua on käyty vuosien varrella FTT-kisoista ja konsepti on niin kehittynyt ja toimiva, että jengi on tyytyväistä, eikä valita jos muutosta yritetään tehdä.

Jotta nämä kehityskeskustelut olisivat entistä rakentavampia, toivoisin tsemppausta referoinnin suhteen, ettei tarvitse lukea 1000 sanan vastauksia ja sitä saman toistoa ja poimia sitä asiaa sieltä seasta. Ainakin itse pyrin tähän, vaan tulihan tästäkin postauksesta jo kohtuullisen pitkä...

Ensi viikkoon, cheers.


Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #409 : 02.09.11 - klo: 00.50 »
Itse en ole neljän M8 kauden aikana kertaakaan kokenut ongelmaksi sitä ettei olisi ehtinyt huoltaa autoa ajokuntoon erien/finaalien välissä. Ainoat syyt miksi itse puollan kaksipäiväisiä kilpailuja on:
-enemmän ajoaikaa
-turvallisempaa kulkea kisoissa

Esim. Jyväskylän kisareissu pääkaupunkiseudulta tarkoittaa:
Perjantaina töiden jälkeen kisapaikalle, perillä 20:00-21:00
Viimehetken mekkaukset hotellilla, nukkumaan 24:00
Lauantaina herätys 6:30 ja kisapaikalle 7:30
Kisat ohi 20:00, syömään ABC:lle josta kotia kohti 21:00
Kotona 00:00-01:00

Ja se aiemmin mainittu "ikkunat auki motarilla ettei nukahda" ei tosiaankaan ollut vitsi vaan juurikin näin tultiin Jyväskylästä kotiin.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #410 : 02.09.11 - klo: 00.53 »
Jos minuun viittaat, niin satun olemaan lajiryhmän yksi kolmesta henkilöstä. Pyyntöjä satelee kentältä ja niistä tässä on kyse. ASioista pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti vaikka ei olisikaan aina omaan mieleen. Asioissa, niin tässä harrastuksesa kuin duunissa ja muussakin elämässä on joskus ihan hyvä istua ja opetella ajattelemaan asiaa myös muiden osapuolten kannalta. Uskoisin näkemys ja kokemus riittävää mitä tulee kilpailijan, kilpailunjärjestäjän sekä harrastajan näkökulmasta asian tarkasteluun. Vai muistatko hoke miten kisoissa toimittiin 10-15 vuotta sitten? Kannattaa myös muistaa että joskus on pakko ottaa askel taakse että voi ottaa kaksi askelta eteenpäin, jotta näkee metsän puilta.

Pitää ymmärtää ehdotun asian ja jo päätetyn asian ero. Tässä nyt allokoidaan mahdollisia vaihtoehtoja ja ajatuksia parantaa kisojen laatua, helpottaa järjestäjien elämää ja saada lisää kuskeja. Ihan samanlaista kehityskeskustelua on käyty vuosien varrella FTT-kisoista ja konsepti on niin kehittynyt ja toimiva, että jengi on tyytyväistä, eikä valita jos muutosta yritetään tehdä.

Jotta nämä kehityskeskustelut olisivat entistä rakentavampia, toivoisin tsemppausta referoinnin suhteen, ettei tarvitse lukea 1000 sanan vastauksia ja sitä saman toistoa ja poimia sitä asiaa sieltä seasta. Ainakin itse pyrin tähän, vaan tulihan tästäkin postauksesta jo kohtuullisen pitkä...

Ensi viikkoon, cheers.



Eih... En viitannut sinuun vaan ylipäätään tämänkin keskustelun aloittaneisiin ja kenties näihin jotka sinuun ovat yhteyttä ottaneet.

Asiallisesti nimenomaan keskustelen.
En epäkunnioittavasti, en poskea soitellen enkä provosoiden... (kaikista ei voi näin sanoa... enkä nyt tässäkään viittaa sinuun)
Ehdotetun ja jo päätetyn ero on täydessä ymmärryksessä.
Keskustelu ja asioista eri mieltä oleminen ei ole valittamista... On tärkeää ymmärtää myös se ero.

FTT puolella kehitystä ja muutoksia on varmasti myös tekemässä kyseisessä luokassa kokeneet ja jo vuosia luokassa kokemuksia keränneet henkilöt.
Siellä myös varmasti kuunnellaan luokassa kokeneiden kuskien mielipiteitä harkiten heidän eriävätkin mielipiteet tarkasti.

Toisin kuin "ensimmäisen viestin tokan rivin jälkeinen ignore"

Ei tarvitsisi toistaa asioita, mikäli niitä ei ignorattais.
Ja varsinkin mikäli ei vain sanottais että ei muissakaan luokissa ole mitään ongelmia joten tottakai se toimii tässäkin.
Pitää ymmärtää luokkien erot ja jonkin asian ongelmallisuus jossain toisessa luokassa.
Puhdas kieltäminen mahdollisista ongelmista, ei koskaan ole paras tapa kehittää yhtään mitään.
Pitää ymmärtää hyödyt ja mahdolliset haitat jotta pystytään näistä asioista keksimään paras lopputulos.
Edelleen olen nähnyt lähinnä vain puhdasta mahdollisten ongelmien kieltämistä.

Ja sen päälle vielä "neuvotaan" keskustelemaan asioista.
Minä ymmärrän, hyväksyn, enkä kiellä asioiden positiivisia puolia... ymmärrän myös negatiiviset puolet, enkä heitä ignore asennetta kummallekaan.
Ymmärrän myös muiden mielipiteet, enkä niitäkään millään tapaa jätä huomioimatta ja miettimättä niitä tarkasti.

Yleensä on järkevämpää ottaa yksi askel eteenpäin, kuin ensin yksi taakse ja sen jälkeen kaksi eteen...
Lopputuloshan on ihan matemaattisestikin laskien sama asia.
Ero siinä on että yhden askeleen eteenpäin voi ottaa vain mikäli kaikki mahdolliset haitat on otettu huomioon... Mikäli näitä ei oteta huomioon niin mennään ensin yksi taakse... huomataan mokat ja tämän jälkeen ei auta enää yksi askel eteenpäin, koska silloin ollaan vasta samassa kuin alunperin.
Ilman askeleen taaksepäin ottamista vältytään myös yhden kauden kiukuttelut ym turhat haitat, jotka olisi vältetty pysymällä paikallaan miettien miten sen yhden askeleen voisi tehdä ollen varma että askel on eteenpäin.


Ps: olen myös tottunut siihen että sivistyssanoja käytetään silloin kun yritetään nostaa itseä älyllisellä tasolla muiden yläpuolelle.
 :wink:
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo: 01.19 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #411 : 02.09.11 - klo: 08.16 »
Kiinteät numerot M8 luokassa ovat olleet aikaisemminkin kiistanaiheena. Kymmenisen vuotta sitten vaadittiin kiinteitä numeroita samaan tapaan ja samoilla perusteilla kuin näyttää nytkin käyvän.
Tuolloin päätettiin testata asia ennen sääntöjen muuttamista: parissa kilpailussa oli kilpailukohtaiset kiinteät numerot eli kuskilla oli koko päivän sama kaksinumeroinen numero.
Ei toiminut. Syyt olivat juuri ne mitä Hoken kommenteista voi lukea: numeroista ei saa selvää.
Ja radat olivat pienempiä, kuskeja vähemmän - suurin numero taisi olla 38. Ja taisi vauhtikin olla hiljaisempaa.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #412 : 02.09.11 - klo: 08.37 »
2005 kauden viimeinen kisa lavangossa.

Olin paikalla ja muistan mitä yksi maamme kokeneimmista kierroslaskijoista (Nappe) oli mieltä tämän kokeilun jälkeen kiinteistä numeroista.

Mutta kuten lähes joka vuosi tämän jälkeen on saatu nähdä.
Aina se alkaa joka kausi sama laulu.
Kukaan ei usko että asiaa on kokeiltu ja todettu huonommaksi...
Varsinkaan he eivät usko joilla ei asiasta ole kokemusta, eikä myöskään usko heitä joilla kyseisestä asiasta kokemusta on.
Ignore ja neuvominen keskusteluun, tekemättä itse sitä yhtään sen paremmin.
(Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa... Sen ymmärtää, mikäli osaa keskustella)

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #413 : 02.09.11 - klo: 08.39 »
Esiintyykö turistiluokissa tällaista mitä M8 luokassa, eli luokkaa ajamattomat ja ekaa kauttaan kyseistä luokkaa ajavat haluavat muutoksia luokan sääntöihin ym.
Vain koska eivät halua sopeutua luokassa vallitseviin sääntöihin ja tomintaperiaatteisiin.

Ei ole itsellä ainakaan kertaakaan tullut mieleen jotain luokkaa ekaa kautta ajavana, ruveta ehdottelemaan muutoksia... Vain koska en omaa vielä samanlaista rutiinia kuin kärkijätkät.
No mikä on oma mielipiteesi luokan kehittämiseksi?

Onko näin hyvä ja vastustetaan muutosta vastustamisen ilosta ja jatketaan seuravat 10v samaan malliin?

Olet tähän mennessä torpannut joka ikisen idean mitä tänne on heitetty joko perusteella että henkilö ei ole ajanut luokkaa tarpeeksi kauan tai sitten se ei omasta mielestäsi ole hyvä idea.

Onko sillä mitään väliä kuka ehdotuksen heittää luokan kehittämiseksi jos siihen tulee kannatusta sarjaa kauan kiertäneiltä kuskeilta.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #414 : 02.09.11 - klo: 08.48 »
Ideat joita tänne on heitelty, ei millään lailla olisi parantanut luokkaa. Päinvastoin, tekisi harrastuksen kalliimmaksi ja/tai vaikeammaksi.

JA kaikki nk. ideat ovat olleet samanlaisia "kun se toimii muissakin luokissa"

Mun mielestä jos oikeasti haluaa jotain hienoa, mullistavaa ja innovatiivistä keksiä niin vois käyttää kapasiteettinsä lajin oikeisiin ongelmiin joka minun mielestäni tässä kohtaa on autojen korvia riipivä ääni, kun sitä varikolla kiljutetaan turhanpäiten.

Eli tähän joko tiukka sääntö tai mikä parempaa, oikeasti toimiva pilli. Kun nykyisellään sen ainoa tehtävä on luoda vastapaine, ja paine tankkiin.

Toivoisin myös ääntä vaimentavaa ominaisuutta muiden seikkojen kärsimättä.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #415 : 02.09.11 - klo: 08.52 »
Toivoisin myös ääntä vaimentavaa ominaisuutta muiden seikkojen kärsimättä.
Tuohan nyt on sellanen asia että sille tuskin saadaan Suomesta päin mitään muutosta jos käytetään efra luokiteltuja pillejä. Asioita johon tuskin kyetään vaikuttamaan mutta voihan sitä joku viisas Efra palavereissa ehdotella.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #416 : 02.09.11 - klo: 08.57 »
Tuun tässä ihan sivullisena huutelemaan noista numeroista.
Jos kiinteät numerot otettaisiin käyttöön niin samalla tavalla sitä kiinteää numeroa voi vaihtaa jos menee huonoon kuntoon. Näkyvyydestä sen verran että Jarin laittamat fontit näkyy ja kun on kiinteät numerot käytössä niin sieltähän voisi jättää pois kaikki helposti sekaantuvat kombot, eli vaikka sit numeroita 33 ja 38 ei esim jaettaisi kenellekään kilpailijalle?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #417 : 02.09.11 - klo: 09.07 »
Ääntä saa vaimennettua oikean tyyppisillä korvatulpilla joka vähentää melua mutta ei tee kuuroksi, kuten monet muovautuvat tulpat tekee. Itse käytän silokonisia tulppia mm. kypärän sisällä, leikkaa tuulen suhinat mutta kuulen ympäristön äänet kuten autot ja hälytysajoneuvot. Jos budjetissa on tilaa niin Peltorin kuulevat suojaimet on aika ässiä, ne leikkaa elektronisesti melun pois mutta puhe kuuluu.

Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #418 : 02.09.11 - klo: 09.10 »
No mikä on oma mielipiteesi luokan kehittämiseksi?

Onko näin hyvä ja vastustetaan muutosta vastustamisen ilosta ja jatketaan seuravat 10v samaan malliin?

Olet tähän mennessä torpannut joka ikisen idean mitä tänne on heitetty joko perusteella että henkilö ei ole ajanut luokkaa tarpeeksi kauan tai sitten se ei omasta mielestäsi ole hyvä idea.

Onko sillä mitään väliä kuka ehdotuksen heittää luokan kehittämiseksi jos siihen tulee kannatusta sarjaa kauan kiertäneiltä kuskeilta.

Nyt nyt...

En todellakaan ole torpannut jokaista ehdotusta.
Olen kaivellut ehdotusten huonot puolet esiin.

Perjantaina alkavat kisat. No jokainen perheellinen työssäkävijä tietää että ei se paras ratkaisu.
Kiinteät numerot... Näkyvyyden kannalta ei paras mahdollinen ratkaisu... Testattu ja huonoksi todettu.

Ja jos osaa lukea niin huomaa että perusteet eivät todellakaan ole mainitsemasi.
Perusteita on kilometri, mutta vaikka selittää lyhyesti tai pitkästi niin näitä perusteluita ei huomioida.
Olen vain kysynyt että miksi näitä muutoksia ehdottaa nimenomaan luokkaa ajamattomat, tai luokkaa ensimmäistä kertaa ajavat... Miksi tänäpäivänä luokkia pitäisi muokata heti uusien kuskejen mukaan jopa aikataulullisesti?

Jos tulee kannatusta sarjaa kauan kiertäneiltä kuskeilta.
Just just...
Kenties eivät ole ottaneet hekään huomioon sitä että numerot EIVÄT ole kuskeja varten.
Ne ovat kierroslaskentaa ja varsinkin tuomareita varten.
Ja jos kannatusta tulee pieneltä osalta sarjaa kiertäneitä, ei se vielä kerro yhtään mitään.
Se kertoo vain heidän henkilökohtaisen mielipiteensä, joka on kuitenkin vielä aika pieni osa suurimman yksittäisen luokan kuskeista.

Kaikkein vähiten se tarkoittaa sitä että pitäisi samantien rynnätä kiinteisiin numeroihin ottamatta huomioon mitä ongelmia siitä syntyy.
Jaa mistä olen tämän saanut päähäni ettei oteta huomioon ongelmia...
No senkus lukee tätä topikkia niin saa huomata kuinka jatkuvasti selitetään ettei ongelmia tule...
Toimii muissakin luokissa.
Ei niitä näe kuitenkaan... No näkeehän ne nyt hyvin, eikä numeroiden koolla tai muullakaan ole mitään merkitystä.
Numerot voi maalata koreihin... Just just.
Puhutaan jopa tarrojen itse askartelusta...
Jep... Kehitystä kun 80 kuskia lähtee itse duunailemaan numeroitaan ihan itse keksityillä tyyleillä.
On varsinkin luokan eteenpäin viemistä ja helpottaa sekä tuomariston että kuskejen hommia... huoh.

En torppaa asioita siksi että ne minun mielestäni ei olisi hyviä.
Jos tämä maailma pyörisi mielipiteiden mukaan niin minä en tekisi koskaan päivääkään töitä, saapuisin kisapaikalle helikopterilla jo kauan ennen kisoja jne...

Mutta kun maailma ei mene tämän mukaan... Maailma pyörii eniten ma-pe työajan mukaan. (yleisin työviikko)
Mitään päätöksiä ei voi tehdä vain pienen osan mielipiteiden mukaan... Ei varsinkaan sivuuttaen mahdollliset ongelmat.
Mikäli ongelmat sivuutetaan, tapahtuu huono päätös... korkeintaan suurella tuurilla ok tasoinen.

Itse olen puntaroinut sekä hyvät että huonot puolet.
Hyväksyn ja ymmärrän molemmat, enkä sivuuta yhtäkään tässä viestiketjussa ehdotettua asiaa.

Oma mielipiteeni luokan KEHITTÄMISEKSI on puhtaasti se että sitä kehitetään vain silloin kun isommalla kokeneiden luokkaa ajavien kuskien mielipiteet on kuultu ja käsitelty... ja mikäli näistä mielipiteistä keksitään ratkaisu missä jokainen epäkohta on otettu huomioon... korjattu ja tämän jälkeen huomattu idean oikeasti kehittävän jotain.
Jep... Silloin kehitetään mikäli kehitys on nimenomaan kehitys ja parannus.
Mikäli on pientäkään vaaraa että muutos tuo mukanaan ongelmia tuomariston ja jopa kuskejen toimintaan, ei kannata tehdä mitään.

Ei missään nimessä kannata ottaa askelta taaksepäin sillä toiveella että ehkä päästään hyppäämään ensin askel samalle tasolle ja tämän jälkeen askel parempaan...
Mielummin pysyy samassa ja ottaa yhden askeleen eteenpäin kun on varmaa että askel on nimenomaan eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo: 09.24 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #419 : 02.09.11 - klo: 09.21 »
Ääntä saa vaimennettua oikean tyyppisillä korvatulpilla joka vähentää melua mutta ei tee kuuroksi, kuten monet muovautuvat tulpat tekee. Itse käytän silokonisia tulppia mm. kypärän sisällä, leikkaa tuulen suhinat mutta kuulen ympäristön äänet kuten autot ja hälytysajoneuvot. Jos budjetissa on tilaa niin Peltorin kuulevat suojaimet on aika ässiä, ne leikkaa elektronisesti melun pois mutta puhe kuuluu.

Pitkästä aikaa pari päivää mekaanikonrenttuna Vantaalla heiluneena täytyy vain ihmetellä miten harvalla on suojaimia käytössä. Melu rasittaa päivän aikana ihan fyysisestikin jos siitä koko ajan joutuu kärsimään. Kuten yllä mainittiinkin, kannattaa kokeilla mitkä tulpat hyvät itselle sillä niitä saa myös teetettynä jos paljon kilpailee kypärä päässä tai ajaa pyörällä.. tai kotona tulee kovaa tekstiä  :grin: Silloin saa valita vaimennustason -5...-30dB. Erityisesti isojen autojen kisoissa hyötyä kun leikkaa vain vaikka 10dB pois, kuulee silti hyvin muuta autot ym ym. Itsellä mekkaushommissa aktiivisuojaimet, hinta ei nykyään enää kovin paha. Siitä voidaan taas olla sitten eri mieltä miten aktiivisuojain radiolla on mukava pitkää finaalia nostettaessa... Jos musan kuuntelu ei nostoa haittaa niin mikä ettei?

Sorry, tuo vähän OT.

Numeroista, siihen aiheeseen en koske pitkällä kepilläkään  :wink:

Aikatauluista sen verran että onko enemmän sääntö kuin poikkeus että finaali tulee aina liian äkkiä? Varsinkin näyttää että ne on ne kokeneet kuskit jotka haluavat että auto just eikä melkein paras mahdollinen finaaliihin joten heiltä se Tekninen 10 yleensä tulee?  Lisää aikaa ennen finaalia että ehtii laittamaan autonsa siihen kuntoon kuin haluaa?