RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Gurvus - 16.09.10 - klo: 17.51
-
Stampeden etuiskari otti ja aukesi yllättäen (joo en tehnyt sille ite mitään :grin:). Iskarin sai kyllä kuntoon kun vain ruuvasi kiinni, mutta öljyt valui pois. Voiskohan tilalle laittaa ihan jotain "normiöljyä", vai pitäiskö ostaa jotain sitä varten tehtyä tavaraa?
-
Fairyäkin on kokeiltu foorumilaisten toimesta, mutta jos haluat että iskunvaimentimet toimivat niin käytä silikoniöljyä. Täältä (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/ULTIMATE-RACING-UR-Iskunvaimennin-Oljyt) löytyy ainakin valinnanvaraa.
-
miten "paksua" ton öljyn pitäis olla, jos hyppii paljon (niinku on ollu vähä tapana :grin:)
-
Riippuu autosta ja käytetyistä männistä. Osta vaikka 30, 35 ja 40 öljyjä ja kokeile jos et löydä valmiita setuppeja.
-
Riippuu autosta ja käytetyistä männistä. Osta vaikka 30, 35 ja 40 öljyjä ja kokeile jos et löydä valmiita setuppeja.
autonahan mulla on kyoshon lazeri. mut siin on kyllä nuo iskarit jo 2.5 vuotta vanhoja. nyt mulla on öljynä 40 cc ja tuntuu et öljyt valuu helposti ulos. onko mahd. et siel iskaris on tiiviste hapertunu. alkuperäne tais olla 50.
-
Mitenkä täyteen se iskari pitää laittaa sitä öljyä?
-
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/muuta/muuta.html#iskarit (http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/muuta/muuta.html#iskarit)
-
Kiitoksia valtsulle oikein hyvästä linkistä :).
-
Nyt ei kyllä oikein onnistu tuo iskareitten täyttö. Tein kaiken niin kuin tuolla valtsun antamassa linkissä kerrottiin. Kuitenkin tuo aina palautuu pohjaan asti. Tuolla lunkissähän sanotaan siitä näin:
"Korkin ollessa kiristettynä sormikireyteen iskunvaimentajan vartta työnnetään ihan pohjaan asti. Varren pitäisi painautua helposti pohjaan ja palautua jonkun verran takaisin. Iskunvaimentajan kokoaminen on onnistunut, jos varsi palautuu selvästi alle koko mittansa. Jos varsi palautuu kokonaan tai sitä ei saada painettua pohjaan asti helposti, on iskunvaimentajassa vielä liikaa öljyä. Tällöin korkkia avataan noin kierros ja vartta painetaan sisäänpäin sen verran, että korkin ja kierteiden välistä poistuu jonkun verran öljyä."
En kuitenkaan tajunnut mitä pitäisi painaa jotta sitä öljyä liruisi ulos. Ymmärsin sen aluksi niin, että sitä putkea jossa öljy on pitää painaa. Siitä ei kyllä kuitenkaan näyttänyt tapahdu mitään. Kertoisko joku kokeneempi miten asia on.
-
Näillä opeilla luulis onnistuvan.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sliCxsIZ3v4[/youtube]
-
Riippuen iskarin rakenteesta.
Monia iskareita et pysty ilmaamaan samalla tavalla koska rakenne on täysin eri.
-
Oisko kellään sitten kokemusta Stampeden iskarien (tai sen tapaisten) iskarien täytöstä. Mitä siis tehdä jos iskari palautuu kokonaan eikä vain osittain?
-
Hyvin yleinen neuvo on:
Tietysti ensin jousi irti mikäli on paikoillaan.
Pidä iskari kokoajan pystyasennossa.
Avaa iskarin hattua senverran että on vain hieman kierteillä...
Työnnä iskarinvarsi hitaasti lähes sisään asti.
Pidä varsi samassa asennossa.
Kierrä hattu rauhallisesti kiinni.
Valmis.
Ja tietysti kun öljyt vaihdetaan jne niin sama asia.
Eli iskari täyteen öljyä...
Liikuta vartta hiljalleen ylos ja alas... Älä päästä mäntää nousemaan öljyn pinnan tasolle.
Laita iskari johonkin telineeseen odottelemaan että kaikki kuplat tulevat pois.
Kierrä hattu kierteilleen vaikkapa noin kierros.
Työnnä varsi hiljalleen lähes sisään asti.
Pidä varsi paikoillaan ja kierrä hattu rauhallisesti kiinni.
Kokeile pumpata iskaria pari kertaa edestakas...
Pitäis liikkua pehmeästi.
Kokeile että varsi painuu pohjaan asti ilman ihmeempää voimaa... Eli nätisti sormella painaen.
Päästä irti ja katso mihin asti palautuu.
Mikäli oli jäykkä painaa varsi pohjaan asti ja varsi palautuu kohtuu selvällä vauhdilla täyteen mittaansa niin varsi alas... löysytä korkki, varsi ylös.... korkki kiinni.
-
Tietysti ensin jousi irti mikäli on paikoillaan.
Kappas, vai näinkö se pitikin tehdä :angel:. Näköjään se olikin koko ajan kunnossa.
Kiitoksia, Hoke onkin kunnostautunut viime aikoina minun auttamisessa :grin:.
-
Anytime...
En katsele ketä neuvon... nyt vasta huomasin kun erikseen sanoit että tainnut muutaman viestin neuvoja kirjoitella.
-
HAHAAA olin täyttänyt just iskareihin öljy, elämäniekaakertaa ja tietysti päin tervettä :undecided: mut nyt, nyt te toimii. kiitos paljon on tosi kiva selailla ja oppia uutta. :angel: yhen iskarin jo korjasin ja palauttaa nätisti tankoa takas tovin matkaa. siis kokonaan ei saa palauttaa, täyteen mittaan????
-
HAHAAA olin täyttänyt just iskareihin öljy, elämäniekaakertaa ja tietysti päin tervettä :undecided: mut nyt, nyt te toimii. kiitos paljon on tosi kiva selailla ja oppia uutta. :angel: yhen iskarin jo korjasin ja palauttaa nätisti tankoa takas tovin matkaa. siis kokonaan ei saa palauttaa, täyteen mittaan????
Ei saa, mutta kannataa vähän koittaa korjailla noita kirtusvireitä jakäyttäävälilyöntiä :grin:.
-
älä takerru pikku asioihin :tongue: tekevälle sattuu.
-
Miten paljon on eroa eri paksuisilla iskariöljyillä. Siis miten iso merkitys iskarin toimintaan on sillä, että laittaako vaikka 30wt vai 40wt öljyä. Oiskohan 60wt jo ihan liian "paksua" 1:10 autoon. Tarkoituksena olisi nimittäin hankkia pieni "kokoelma" eri paksuisia öljyjä että tietäisi mikä sopisi parhaiten. Nyt on 30wt ja turhan löysältä tuntuu. Ajattelin aluksi että ostaisin vaikka 40, 50 ja 60wt putelit mutta olisiko parempi jos tilaisi vaikka 35, 40 ja 45wt. Eli miten paljon eroa niillä "paksuuksilla" on :wink:.
-
riippuu autosta, onko turisti, buggy, truggy jne. Öljyjen paksuuden lisäksi vaikutusta myös iskareiden männällä, montako reikää männäässä siis ja niiden reikien halkaisijat...
Itse ostaisin vaikka 40-50-60 ja kokeilisin niitä ensin. Noita keskenään sekoittamallahan saa siitä välistä sitten ;). Tosin sekoitussuhteet eivät mene lineaarisesti, eli jos heität 50% 40:stä ja 50% 60:stä niin tulos ei ole 50stä.
-
No teenpä sitten niin. Eihän nuo paljoa maksa vaikka sitten olisikin liian paksua.
-
Mutta kannattaisikohan oikeastaan ollenkaan ostaa paksumpaa öljyä tähän probleemaani. Ongelmani on nimittäin se, että kun nostan Speden maavaraa takaa, iskarit ei jaksa enää nostaa autoa jos sen painaa alas. Eihän se paksumpi öljy vaikuta ymmärtääkseni tähän vaan jousien jäykkyys. Vai olenko täysin väärässä?
-
jep. jäykemmät jouset tai löysempää öljyä,niin palauttaa paremmin.
Tosin täytyy iskarissa vähän olla vastusta,eihän ne muuten vaimenna.
-
tohon ongelmaan auttaa vain jäykemmät jouset/ jousien esijännitys. Öljyillä säädetään sitten auton käyttäytymistä röykyissä ja pompuissa. Eli paras olisi se että auton rengas pysyy mahdollisimman hyvin maassa. Toisin sanoen liian jäykällä litkulla auto jää "pomppimaan" ja liian löysillä auto pohjaa.
-
Pitääpä sitten vain katella jäykempiä jousia. Kiitoksia kovasti.
-
Nyt ois Asson FT iskareiden täyttö edessä. Mikäs niissä on, kun monien mielestä hankalat täyttää/ilmata? Toimiiko tuo HOKEn pari viestiä sitten mainitsema kaava? Onkos järkevämpää olla hitusen jäykemmät öljyt edessä kuin takana? Autona X-Factory.
-
Mitäkäs öljyä kannattais cen gst:n iskareihin laittaa näin talvi aikaan ku meinaa oleen viidenminuutin ajon jälkeen jousitus jumissa ku iskarit jäätyy.?
Ja mitenkäs tuomoset niin sanotut lisä säiliölliset iskarit ilmataan..?
-
Mitäs öljyä 1/18 autoihin iskareihin kannattaisi laittaa??
-
iskariöljyä, esim wt30 vois olla passeli. Riippuu myös iskareista ja niiden männistä, eli monta reikää männässä on ja mitkä on reikien halkaisija.
-
Iskarit ovat nämä http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=7952&cat_name=RC18T# (http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=7952&cat_name=RC18T#)
Männässä on kaki reikää, reijän halkaisija on joko 0,9mm tai 1mm
-
Eiköhän toimi ihan hyvin. Testaamalla selviää
-
Nyt ois Asson FT iskareiden täyttö edessä. Mikäs niissä on, kun monien mielestä hankalat täyttää/ilmata? Toimiiko tuo HOKEn pari viestiä sitten mainitsema kaava? Onkos järkevämpää olla hitusen jäykemmät öljyt edessä kuin takana? Autona X-Factory.
Pari kertaa on tullut nyt tehtyä nuo, ja vähän miten sattuu, nyt ois uus täyttö edessä, kysytään vielä, että toimiiko tuo HOKE:n mainitsema tapa? Vaikuttas niin simppeliltä, vai onko jollain jotakin poppa konstia?
-
Nyt ois Asson FT iskareiden täyttö edessä. Mikäs niissä on, kun monien mielestä hankalat täyttää/ilmata? Toimiiko tuo HOKEn pari viestiä sitten mainitsema kaava? Onkos järkevämpää olla hitusen jäykemmät öljyt edessä kuin takana? Autona X-Factory.
Pari kertaa on tullut nyt tehtyä nuo, ja vähän miten sattuu, nyt ois uus täyttö edessä, kysytään vielä, että toimiiko tuo HOKE:n mainitsema tapa? Vaikuttas niin simppeliltä, vai onko jollain jotakin poppa konstia?
Toimii.
Jossei jo ole niitä Asson ilmausruuvillisia iskarinkorkkeja, niin kannattaa hankkia. Niillä oon homman tehnyt näin:
- Jouset pois.
- Iskarinvarsi alas.
- Laitetaan iskari melkein täyteen öljyä.
- Varsi työnnetään RAUHALLISESTI ylös ja vedetään samalla tavalla alas.
- Annetaan ilmakuplien nousta pintaan.
- Täytetään iskarin säiliö piripintaan.
- Otetaan ilmausruuvi korkista irti ja laitetaan korkki kunnolla kiinni. Tiukka sormikiristys on toiminut.
- Pidetään ilmausreikä ylöspäin ja työnnetään varsi taas HITAASTI sisään. Ylimääräinen öljy poistuu kolosta.
- Ilmausruuvi kiinni korkkiin.
- Valmista. Lopuksi kannatta tarkistaa, että iskareista tuli pareittain samalla lailla toimivat. Eli kun työnnetään varsi sisään, se palautuu vapaasti suunnilleen saman verran kummassakin iskarissa. Tätä "reboundia" voi säätää kohdassa 8. jättämällä vartta vähän ulos ennen ilmausruuvin laittoa.
Joku prokuski voi korjata/täydentää, jos prosessissa on jotain huomauttamista. Näin se suunnilleen menee ohjekirjan mukaan ja lopputuloskin on toimiva.
-
Juu, ei ole ilmaus ruuvilla olevia, täytyy katella niitä. Kyllä mä noista ihan hyvät sain eri ohjeita soveltaen. :cheesy:
-
Ja pienenä huomiona. Iskareissa joissa "ilmaus" tehdään edellä mainitulla tavalla, iskari imaisee männänvarren kautta ilmaa iskarin sisälle muutaman ajorundin jälkeen. Näin kuuluu käydäkkin ja näissä iskareissa on aina pieni ilmatila iskarissa ja ilma/öljy sekoittuu keskenään ajon aikana, tätä iskarityyppiä kutsutaan emulsio-iskunvaimentimeksi.
Eli, iskareissa kuuluu olla sen verran ilmaa sisällä mitä iskarin luontainen alipaine vetää ilmaa sisälle. Iskari toimii mainiosti kunhan iskari ei vuoda ja ilma ei lisäänny iskarin sisällä niin paljoa että se alkaa vähentämään nesteen vaimentavaa vaikutusta.
Vakiotilavuus iskunvaimentimessa taas on iskunveimentimen korkissa kumitutti jonka tarkoitus on pitää iskunvaimentimen nestetilavuus vakiona ja ilmattomana. Tässä iskunvaimennintyypissä ei saa iskariöljyissä olla yhtään ilmaa, iskarit pitää kasata ilmattomiksi ja tutti pitää huolen ettei alipaine imaise iskarin sisään ilmaa.
Molemissa iskarityypeissä on puolensa ja omat ominaisuutensa, nämä riippuu siitä miten iskarit on suunniteltu toimimaan, emulsio vai vakiotilavuus.
-
Onko iskarit oikein ilmattu/ täytetty öljyllä, kun "ampuu" iskarinvarren ääriasentoon, ilman jousta??? uutenakaan ei ollu noin jämäkät 500 öljy sisässä. aikasemmin mielästäni ollut löysät, vai kuuluuko sen tulla sieltä hitaasti ääriasentoon.
iskarit: http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=3032&q=y (http://www.rcjkl.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=3032&q=y) Kysessä siis Neon vakioiskarit.
-
Liian paljon öljyä. Avaa korkkia hieman ja paina mäntä sisään hitaasti lähes pohjaan asti että ylimääräinen öljy poistuu korkin alta ja ruuvaa sitten korkki paikalleen. Toista tarvittaessa että iskarinvarsi ei tule ulos itsekseen 10 mm pidemmälle.
-
Liian paljon öljyä. Avaa korkkia hieman ja paina mäntä sisään hitaasti lähes pohjaan asti että ylimääräinen öljy poistuu korkin alta ja ruuvaa sitten korkki paikalleen. Toista tarvittaessa että iskarinvarsi ei tule ulos itsekseen 10 mm pidemmälle.
Onko haittaa, jos liian täynnä, nyt nimittäin tuntuisi olevan alusta valmiina ISOIHIN hyppyihin? :laugh:
ajettavuudella ei tässä tapauksessa mitään merkitystä. :cool:
-
saattaa iskarien korkkien "tutit" (bladders) tykätä huonoa.
-
saattaa iskarien korkkien "tutit" (bladders) tykätä huonoa.
selvä ei muuta kun ylim. pois...
-
Nyt kun tuli hommattua Asson vakioiskareihin nuo ilmausruuveilla varustetut hatut, niin ilmaus ja ylimääräisen öljyn poisto on paljon helpompaa. Sen sijaan sivutuotoksena olen huomannut seuraavaa:
Kun poistan ylimääräiset öljyt työntämällä männän sisään ja tämän jälkeen männän asentoa muuttamatta suljen ilmausreiän, niin iskariin syntyy molempiin ääripäihin "reboundia". Eli kun työnnän männän täysin sisään, ja päästän irti, niin mäntä palautuu itsestään sellaisen 10mm. Vastaavasti kun vedän männän niin pitkäksi kun se tulee ja irroitan, niin mäntä vetäytyy itsestään sisään lähes puolimatkaan.
Tämä jälkimmäinen ilmiö ihmetyttää kun en ole nähnyt mainintoja missään moisesta. Muutaman akullisen jälkeen tuo ilmiö häviää kun iskari ilmeisesti vuotaa hieman alapäästä.
-
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?
-
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?
Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!
-
Eikä nuo silikoniöljyt nyt niin paljoa maksa, etteikö niitä voisi tilata.
Tuosta (http://fi.eurorc.com/product/4209/team-losi-racing-silicone-shock-oil-six-pack-50-60-70-80-90-100wt-60ml) riittävä setti, tai sitten ihan yksittäin tilaamalla (http://fi.eurorc.com/product/765/teamc-600cps-silicone-shock-oil). :azn:
-
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?
Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!
Miks ne ei toimi? Eikö löydy oikeeta viskositeettii vai mikä tökkii? Itelläki saattas olla moottoripyörän etuhaarukkaöljyäki, sehän ois ihan samaan tarkotukseenki.
-
Äkkiseltään lontoon kielellä kehuivat aika moni käyttävän tuota prätkien etuhaarukkaöljyä.
Kokeile, sillähän siitä selviää :azn:
-
Terve, onko olemassa joku vaihtoehto iskariöljyyn jos ajaa "takapiha-ajoa" suurin osa eikä kilpaile. Mietin että löytyiskö jostain Biltemasta tai Motonetistä isompia->halvempia purkkeja?
Mitään vastaavaa ei ole. Mutta jos on ihan sama miten iskarit toimii niihin voi laittaa mitä vaan öljyä.
Kavereiden kanssa käytettiin 80-luvun lopussa jotain moottori öljyä ja oikeastaan mitä tahansa öljyä
mitä kaverin autotallista sattui löytymään. EN SUOSITTELE!
Miks ne ei toimi? Eikö löydy oikeeta viskositeettii vai mikä tökkii? Itelläki saattas olla moottoripyörän etuhaarukkaöljyäki, sehän ois ihan samaan tarkotukseenki.
No ei löydy oikeaa viskositeettii. Tiivisteet ei kestä. Oikeat öljyt oikeisiin paikkoihin. En kieltänyt käyttämästä,
en vain suosittele, koska olen jo asian kokeillut.
-
Mistä porukka ostaa öljyt tasauspyörästöihin ja iskunvaimentimiinsa? Mistä saa halvimmalla? Keskustelua molemmista.
Ebaysta saa postikuluineen 5,5-7 dollarin hintaan ainakin öljyjä iskunvaimentimiin: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=silicone+oil+20000&LH_BIN=1&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xshock+oil.TRS0&_nkw=shock+oil&_sacat=0 (http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=silicone+oil+20000&LH_BIN=1&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xshock+oil.TRS0&_nkw=shock+oil&_sacat=0)
En tällaista löytänyt edes Googlen avulla, niin päätin tehdä. Jos vastaava löytyy niin linkkiä! :azn:
-
Aika lähelle samaan hintaan saa lhs:stä. (lhs = local hobby store) Ei kannata tilata kaukomailta rahan säästö mielessä.
-
Mitä niissä on öljyä, jotakin 50-60 ml ?? eiköhän aika vakiohinta ole 5-6 ekeä. aika paljon saa tilata jotta tuo säästö yksi euro tulisi säästettyä. www.rccar24.com (http://www.rccar24.com) samat hinnat täällä.
-
Hankkimassa ekat iskari ja diffiöljyt kaupasta. Pääseeköhän näillä alkuun? Vai onkohan ihan liikaa?
Iskariöljyt:
20 wt (200 cst)
30 wt (350 cst)
40 wt (500 cst)
50 wt (650 cst)
60 wt (800 cst)
70 wt (900 cst)
Diffiöljyt:
1000 cst
5000 cst
10 000 cst
20 000 cst
30 000 cst
40 000 cst
50 000 cst
60 000 cst
100 000 cst
125 000 cst (tuli auton edelliseltä omistajalta)
Autona Slash 4x4 ja ajelu BMX radalla, jossa maa kovaa hiekkaa.
Käsittääkseni noita öljyjä voi sekoitella sopivan viskositeetin saavuttamiseksi. Onko näin? Esim tämän avulla: http://scriptasylum.com/rc_speed/oil_mixer.html (http://scriptasylum.com/rc_speed/oil_mixer.html)
Paljonko muuten tommonen iskari yleensäkään imee tuota nestettä. (big bore shock) Entä diffit?
-
Näyttää aika paljolta määrältä koska iskarit ja diffit ei paljon (puhutaan millilitroista) vie ja niitä voi sekoittaa
-
Näyttää aika paljolta määrältä koska iskarit ja diffit ei paljon (puhutaan millilitroista) vie ja niitä voi sekoittaa
Mikä ois sopiva määrä suunnilleen alkuun? Puolet tuosta?
Ja kun noita voi sekoittaa, niin voi ottaa myös ääripäitä.
-
en osaa enenpää sanoa
-
onko kukaan koskaan kokeillut että toimiiko vauvaöljy?
-
onko kukaan koskaan kokeillut että toimiiko vauvaöljy?
Miksi edes kokeilla?
-
ihan mielenkiinnosta vaikka. tuli vaa mieleen että mitenhän toimisi.
-
No onhan sitä kokeiltu kaikkeen muuhun ja painote muuhun :wink:
Eli jokainen taplaa tyylillään myös näissä :grin: :grin: :grin:
-
nimen omaa. vauvaöljykun käy moneen asiaan. jäähyttäähän ne tietokoneitakin "vauvaöljyllä" nii aattelin että varmasti joku on iskareissakin sitä kokeillut. ja jos ei ole nii täytyy ensikerralla kokeilla =)
-
Olisko lähellekkään passeli jos takapotku speden vakio iskareihin hommaisin noin 45wt oilia?
-
Olisko lähellekkään passeli jos takapotku speden vakio iskareihin hommaisin noin 45wt oilia?
Kuullostaa ihan sopivalta :smiley: Vakio jouset on toki aika letkut että jos ei toimi tuolla oililla niin niitä kandee hieman katsoa.. Kauheasti stydimpää en sinne laittais..
-
Olisko lähellekkään passeli jos takapotku speden vakio iskareihin hommaisin noin 45wt oilia?
Kuullostaa ihan sopivalta :smiley: Vakio jouset on toki aika letkut että jos ei toimi tuolla oililla niin niitä kandee hieman katsoa.. Kauheasti stydimpää en sinne laittais..
jouset on tosiaan vaihdettu jäykempiin. jos ostaisin vaikka 35 ja 50 öljyt ja niitä sekoittelis?
Moneenko vaihtokertaan riittää tommosesta 60ml purkista kun on 4 nuita iskareita?
Kiitokset mcly vastauksesta.
-
Hatusta heitettynä 5-7 kertaa.. en nyt ihan tarkalleen muista kuinka isot ne säiliöt oli.. Toki voit sekoittaakin mutta miksi et laittais 30 eteen ja tuon 50 taakse ? Sitten näät vähän mihin suuntaan sitä pitää viedä ellei noi ole just nappiin sun ajoihin :azn:
-
Kiitos. Taidan lähtä tolla setillä liikkeelle. :smiley:
-
Öljy estää ruostumisen,se on öljyn tarkoitus.
Iskariöljyn tarkoitus on vaimentaa...
-
Joskus muistaakseni saman listan linkittänyt mutta, tuolla on vähän lisää tietoa öljyjen viskositeeteista ym. Toivottavasti taulukoista löytyy joillekin jotain apua :smiley:
http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html (http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html)
-
Nyt tulee 80-lukua: Oli iskareihin paksua mineraaliöljyä ja ohutta (mitä tahansa) öljyä, niitä sitten blandattiin sopivassa suhteessa, kunnes alkoi toimia halutulla tavalla, kunnes alkoi toimia kahdella tavalla: iskari jäykkeni melkein toimimattomaksi tai sitten löyseni niin että ei ollut mitään vastetta. Iskari tiivisteet oli sillon jo SILIKONI o-renkaita. Sitten joku propellpää keksi: mineraaliöjyt ja jotkun synteetiset öljyt saavat silikoni O-renkaat paisumaan tai jopa pulpahtamaan ulos. Jospa silikoni öljy ei reagosi mitenkään noitten o renkaitten kanssa... Hyvin toimi. ja lisäbonuksena oli että silikoni öljy ei kovin herkästi vaahtoa, mitä monet muut öljyt tekevät, varsinkin jos ovat kovin ohuita. Sitten lämä "luomu guru" vielä huomauttaa, että ei kannata kokeilla oikeiden prätkien iskariöljyjä s illä niissä iskareissa ei ole silikoni tiivisteitä vaan ne ovat muuta ainetta, esimerkiksi Viton muovia/kumia, en nyt muista kumpaan ryhmään viton lasketaan. Etolan teollisuusmuovi valikoimissa löytyy kumpiakin, jos haluaa kokeilla.
Tässä tulee vähän speksejä O-renkaista... http://www.marcorubber.com/orings.htm (http://www.marcorubber.com/orings.htm) (edellisessä oli öljyistä) nää kun printtaa talteen kisapakin pohjalle, voi sanoa olevansa selvillä iskarien öljyistä ja tiivisteistä, Sitten vielä tsekkaa "jousivakiot", progressiivisuuden, reboundin eli itsestään palautumisen, voi sanoa olevansa "tontilla" mitä vaimennuksiin tulee, sitten vielä ulos ja sisäänjoustot suhteensa toisiinsa, maavaran merkitys lepotilassa eli painopisteen horisontaalisuunnassa ja "roll centerin" eli tuon vaikeasti käännettävän termin miten auto käyttäytyy jousituksen kannalta kaarreajossa. Ei ole se renkaiden näppylöiden koko ja määrä ainoa joka vaikuttaa buggy ajossa... Lisää sitten kesän kisavarikolla... :)
-
Olisko lähellekkään passeli jos takapotku speden vakio iskareihin hommaisin noin 45wt oilia?
Kuullostaa ihan sopivalta :smiley: Vakio jouset on toki aika letkut että jos ei toimi tuolla oililla niin niitä kandee hieman katsoa.. Kauheasti stydimpää en sinne laittais..
jouset on tosiaan vaihdettu jäykempiin. jos ostaisin vaikka 35 ja 50 öljyt ja niitä sekoittelis?
Moneenko vaihtokertaan riittää tommosesta 60ml purkista kun on 4 nuita iskareita?
Kiitokset mcly vastauksesta.
Näköjään mun viesti postiettu välistä... Ilmeisesti otti jollekin liian herkäks.
No mutta pontti siitä jäi sitten täysin näkymättä eli toistetaan.
Minkä valmistajan lukemista on kyse?
Noilla wt ja wt. lukemilla puhuessa ei ole mitään hajuakaan onko 45 hyvä vai ei.
Se riippuu siitä minkä valmistajan 45 on kyseessä.
Jonkun valmistajan öljyistä varmasti ihan hyvä. Toisen valmistajan asteikolla aivan liian jäykkää tavaraa.
Eli ikävä mainita mutta ei tästä nyt tiedä mennäänkö tässä peräsin vai nokka edellä pöpelikköön.
-
Hieman piti poistella kun alkoi lähtemään hieman ohi aiheen.
Jos oikein ymmärsin niin Asson litkuista oli kyse. Onks sulla HOKE tietoa kuinka hyvin ne pitää paikkansa ? Ja lähinnä eikö noista ole ihan hyvä lähteä liikkeelle.. katsoo sitten pitääkö laittaa paksumpaa vai ohuempaa sisään. Mitä sitten Stampeden 2wd autoon tulee niin ei taida olla noin muutenkaan se parhain ajo ominaisuus kyseisessä autossa. Toki ymmärrettävää että sitäkään vähää ei kannata pilata :smiley:
Itse en lähtis sekottamaan..
-
Olisko lähellekkään passeli jos takapotku speden vakio iskareihin hommaisin noin 45wt oilia?
Kuullostaa ihan sopivalta :smiley: Vakio jouset on toki aika letkut että jos ei toimi tuolla oililla niin niitä kandee hieman katsoa.. Kauheasti stydimpää en sinne laittais..
jouset on tosiaan vaihdettu jäykempiin. jos ostaisin vaikka 35 ja 50 öljyt ja niitä sekoittelis?
Moneenko vaihtokertaan riittää tommosesta 60ml purkista kun on 4 nuita iskareita?
Kiitokset mcly vastauksesta.
Näköjään mun viesti postiettu välistä... Ilmeisesti otti jollekin liian herkäks.
No mutta pontti siitä jäi sitten täysin näkymättä eli toistetaan.
Minkä valmistajan lukemista on kyse?
Noilla wt ja wt. lukemilla puhuessa ei ole mitään hajuakaan onko 45 hyvä vai ei.
Se riippuu siitä minkä valmistajan 45 on kyseessä.
Jonkun valmistajan öljyistä varmasti ihan hyvä. Toisen valmistajan asteikolla aivan liian jäykkää tavaraa.
Eli ikävä mainita mutta ei tästä nyt tiedä mennäänkö tässä peräsin vai nokka edellä pöpelikköön.
Tosiaan asson liuruista puhe. Spedestähän on koitettu parempaa saada, levennystä ja pidennystä, alumiinia 90% mutta ei vaan ole öljyjä tullut iskareihin edellisen omistajan jälkeen vaihdettua. Kun mainitsit jossain että 450sct olis hyvä, niin mitähän lukemaa se voisi vastata asson wt arvoista? Muistutan vielä että kuitenkin painoa on hieman enemmän mitä vakiona, tosin tätä kompensoitu jäykemmillä jousilla.
-
http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html (http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html)
Vastaus löytyy tuolta.
-
http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html (http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html)
Vastaus löytyy tuolta.
ahaa kiitoksia :smiley:
-
Nih... Siellähän se vastaus oli jo mutta katsoiko kukaan?
Tuskin. Vasta kun linkki tuli toiseen kertaan.
Sieltä myös näette kun selailette miten tosiaan wt lukemista puhuminen on todella turhaa ellei öljyn valmistajaa mainita.
Harmi että listaa ei ole päivitetty ikuisuuksiin.
Tiedän että ainakin kahden valmistajan kohdalla on muutoksia tapahtunut... Mutta suunnan tuo lista edes antaa joten huomataan tosiaan miksi 45 öljy on tässäkin kohdassa sopiva öljy vain tuurilla.
Seuraava foorumin seuraaja vilkaisee topikkia, katsoo että jahas... 45 on siis hänenkin autoon hyvä. Menee ja hommaa eri valmistajan öljyn joka sattuu olemaan cst asteikolla 150cst jäykempää tai löysempää. Ei toimi. Ja kun sattuu tulemaan tämän sitten tänne kommentoimaan niin saadaan aikaseks perinteinen "kyl mul oli hyvä, mul ei..." väittely ja kukaan ei taaskaan oppinut yhtään mitään :smiley:
-
Jos taas "luomu vaari" laittais näitä 80 luvun muisteloita viihdyttääkseen yleisöä täällä: Kun Associated toi markkinoille oman valikoimansa silikoni iskari (ja VAIHTEISTO-huom!) öljyjänsä, huomasivat he että kun on oikeen tiheässä tuota valikoimaa, kauppa käy paremmin... Kun OIKEESTI kisaajilla oli pari kolme putelia josta sekotella sopivaa. No, sitten kun alettiin kysellä että mitä nuo eri luvut oikeen tarkoittavat, kun ei ole mitään referenssiä esimerkiksi autojen öljyjen kanssa ?? vastaus tuli "sisäpiiriläisille" että heillä on tuolla tiimin "skunk works" eli suljetulla pajalla sellainen hässäkkä jossa on injektioruisku jossa mäntään on porattu pieni reikä ja sitten jousi painaa tuota mäntää. Sitten hemmot lorauttavat jonkun blandiksen ruiskuun ja mittaavat sekuntikellolla ajan mikä kuluu kun mäntä osuu ruiskun pohjaan... heh, onhan sekin yksi tapa mitata viskositeettiä.. Hyvin tieteellistä !!
Taitaa eri firmoilla olla erisuuruinen reikä tuossa injektioruiskussa... :) :)
Niin, ja käytännön neuvo menneisyydestä:kun sekoitat, sekoita erillisessä pumpussa, ja tarpeeksi paljon että oikealle ja vasemmalle iskarille tulee samanlaista. eteen/taakse prikulleen samanlaista ei ole niin tarkkaa, eli aina kummatkin öljyt edessä tai takana vaihdetaan samaan aikaan . Hyvä tapa on injektioruiskulla imasta jokonkin kertakäyttömukiin sopiva seos jonka sekoittaa kahvimukista vapautuneella luiskalla tasalaatuiseksi ja sitten kaataa iskareihin, hyvä tulee...!
-
Nih... Siellähän se vastaus oli jo mutta katsoiko kukaan?
Tuskin. Vasta kun linkki tuli toiseen kertaan.
Sieltä myös näette kun selailette miten tosiaan wt lukemista puhuminen on todella turhaa ellei öljyn valmistajaa mainita.
Harmi että listaa ei ole päivitetty ikuisuuksiin.
Tiedän että ainakin kahden valmistajan kohdalla on muutoksia tapahtunut... Mutta suunnan tuo lista edes antaa joten huomataan tosiaan miksi 45 öljy on tässäkin kohdassa sopiva öljy vain tuurilla.
Seuraava foorumin seuraaja vilkaisee topikkia, katsoo että jahas... 45 on siis hänenkin autoon hyvä. Menee ja hommaa eri valmistajan öljyn joka sattuu olemaan cst asteikolla 150cst jäykempää tai löysempää. Ei toimi. Ja kun sattuu tulemaan tämän sitten tänne kommentoimaan niin saadaan aikaseks perinteinen "kyl mul oli hyvä, mul ei..." väittely ja kukaan ei taaskaan oppinut yhtään mitään :smiley:
Aavistuksen turhautunut kommentti, ettei kukaan katsonut linkkiä :huh: ?
Mutta ainahan sitä mennään enemmän tai vähemmän tuurilla.. Jostain sitä vaan pitää aloittaa ja tässä tilanteessa hyvä aloitus on kyseiseltä merkiltä tuohon kokoonpanoon 30wt (n. 400cst.). Vai onko HOKE eri mieltä ?
Se, että joku käyttäjä lukee täältä suoraan luvun ja yhdistää sen kaikkiin autoihin on mielestäni ihan käyttäjän oma erhe. Välillä kun kannattaa lukea enemmän kuin vain pari edellistä viestiä.
-
Katsottu on. Ei siitä varmaan tarvitse tämmöistä shitstormia nostaa jos en tiennyt että lukemat eivät pidä paikkaansa. Yleensä olettaa että jos yksikkö on sama niin silloin puhuttas suunnilleen samasta, vaannnnn kerta ei niin okei, tiedossa on ja linkki tallennettu.
Riittäskö jo jauhaminen ja tiedolla kilpailu?
-
Nih... Siellähän se vastaus oli jo mutta katsoiko kukaan?
Tuskin. Vasta kun linkki tuli toiseen kertaan.
Sieltä myös näette kun selailette miten tosiaan wt lukemista puhuminen on todella turhaa ellei öljyn valmistajaa mainita.
Harmi että listaa ei ole päivitetty ikuisuuksiin.
Tiedän että ainakin kahden valmistajan kohdalla on muutoksia tapahtunut... Mutta suunnan tuo lista edes antaa joten huomataan tosiaan miksi 45 öljy on tässäkin kohdassa sopiva öljy vain tuurilla.
Seuraava foorumin seuraaja vilkaisee topikkia, katsoo että jahas... 45 on siis hänenkin autoon hyvä. Menee ja hommaa eri valmistajan öljyn joka sattuu olemaan cst asteikolla 150cst jäykempää tai löysempää. Ei toimi. Ja kun sattuu tulemaan tämän sitten tänne kommentoimaan niin saadaan aikaseks perinteinen "kyl mul oli hyvä, mul ei..." väittely ja kukaan ei taaskaan oppinut yhtään mitään :smiley:
Aavistuksen turhautunut kommentti, ettei kukaan katsonut linkkiä :huh: ?
Mutta ainahan sitä mennään enemmän tai vähemmän tuurilla.. Jostain sitä vaan pitää aloittaa ja tässä tilanteessa hyvä aloitus on kyseiseltä merkiltä tuohon kokoonpanoon 30wt (n. 400cst.). Vai onko HOKE eri mieltä ?
Se, että joku käyttäjä lukee täältä suoraan luvun ja yhdistää sen kaikkiin autoihin on mielestäni ihan käyttäjän oma erhe. Välillä kun kannattaa lukea enemmän kuin vain pari edellistä viestiä.
Ei ollut turhautunutta. Vain toteamus ja oikeaanhan se osui. :wink:
Ongelmahan tälläkin foorumilla on se että kukaan ei lue yhtä viestiä pidemmälle, eli nähdään vain tuo... "45 öljy on hyvä"
Eikä ole shitstormia jos valistetaan/jaetaan tietoa.
Tämähän ei ole henkilökohtainen chatti vaan keskustelufoorumi missä olisi kuitenkin tarkoitus että etsijä löytää vastauksen kysymyksiinsä kysymättäkin.
No jos ei sitä tietoa tuo esille niin silloin seuraava kysyy aivan saman kysymyksen... Noh kysyy kuitenkin, mutta tällä tiedon levittämisellä (shitstormilla jos sen sellaiseksi haluaa nimetä" on kuitenkin toivo tulla jonkun etsijän tietoisuuteen.
Ettekä te tässä topikissa kommentoivat tietäisi kyseistä asiaa ellei sitä olis tässä esiin tuotu... eikö vaan.
Nyt moni tietää tämänkin asian... toivottavasti useampi kuin ainoastaan kommentoijat.
Osaatte siis tämän homman jota moni pitkään kisannutkaan kuski ei tiedä.
Pysytte siis neuvomaan seuraavaa kysymällä öljyn merkkiä ja neuvomalla heti oikeille raiteille.
Olkaa hyvä :azn:
-
Kiitos HOKE :azn:
Sen olen myös valitettavasti huomannut ettei kovin pitkälle aihetta lueta mutta näin olisi toivottavaa :smiley:
Hyvä huomio tuo wt -> cst. asia. Peukku sille..
-
Jos vielä sallitaan pikkusen "höpötystä".. Ei tuo iskari homma noin vaikeaa voi olla..Senverran kun ehdin jamppojen kanssa pyöriä RC kympin ja Yokomo Dogfighterin kanssa niin systeemi oli seuraava: Kun iskarit oli kasattu kuskin mielestä oikeilla öljyillä, tehtiin emppiirinen koe: katsottiin että ulostulo on justiinsa sama etu iskareilla ja sitten takaiskareilla keskenään. Sitten painettiin auto aivan pohjaan ja katsottiin miten jouset nostavat ne ylös, sitten taputeltiin edestä ja takaa ja seurattiin miten jouset painuvat kasaan eli miten tehokkaati toimii ensin ulosjousto ja sitten sisäänjousto. Jos halusi hifistellä laittoi etu ja takapyörät mikorvaa-an päälle ja katsoi etä on oikealla ja vasemmalla samat lukemat.. Ensi kesänä täytyy tulla ihmettelemään, miten nykyjampat nää hommat nyt hoitaa... :)
Mikäli olen oikein käsittänyt Ainoa todellinen innovaatio on tuo alipaine pumppu joka poistaa kuplat iskaista ilman että taytyy liikutella ylös-alas minuuttitolkulla. Sitä käyttäen sujuu öljyjen vaihto mutamassa minuutissa, ja takuuvarmasti ilman kuplien aiheuttamaa nykimistä.
-
Mistä se ilma sinne O renkaan kautta tulee? Eikös koko iskari ole alipaineessa? Silikoniöljyssä on vaan tuhottomasti ilmaa normaali paineessa.
-
https://m.youtube.com/watch?v=QnVYqH1LWng
Silikonin ilmattomaksi tekeminen
-
Nih... Siellähän se vastaus oli jo mutta katsoiko kukaan?
Tuskin. Vasta kun linkki tuli toiseen kertaan.
Sieltä myös näette kun selailette miten tosiaan wt lukemista puhuminen on todella turhaa ellei öljyn valmistajaa mainita.
Harmi että listaa ei ole päivitetty ikuisuuksiin.
Tiedän että ainakin kahden valmistajan kohdalla on muutoksia tapahtunut... Mutta suunnan tuo lista edes antaa joten huomataan tosiaan miksi 45 öljy on tässäkin kohdassa sopiva öljy vain tuurilla.
Seuraava foorumin seuraaja vilkaisee topikkia, katsoo että jahas... 45 on siis hänenkin autoon hyvä. Menee ja hommaa eri valmistajan öljyn joka sattuu olemaan cst asteikolla 150cst jäykempää tai löysempää. Ei toimi. Ja kun sattuu tulemaan tämän sitten tänne kommentoimaan niin saadaan aikaseks perinteinen "kyl mul oli hyvä, mul ei..." väittely ja kukaan ei taaskaan oppinut yhtään mitään :smiley:
Näyttäisi että tuohon TWF8 sivuston öljylistaan on tulossa päivitystä, kuten myös iskarijousien taulukkoon. Uusi sivusto on ollut aika pitkään työn alla mutta pikkuhiljaa alkaa sisältöä (ohjeita, vinkkejä ym. tarpeellista tietoa automerkistä riippumatta) taas näkymään.
http://www.twf8.ws/php/coming-soon/ (http://www.twf8.ws/php/coming-soon/)
-
Oho... Hienoa että päivittävät.
Mitä tuohon yllä mainittuun ilmaukseen tulee niin isokarhu sen jo sanoikin.
Sieltä tiivisteen kautta ei tule pihaustakaan ilmaa. Koko iskari on samassa alipaineessa eikä siis yläpuoli ime yhtään sen enempää kuin alapuolikaan. Kyse on nimenomaan siitä että itse öljyssä on oikeasti ilmaa vaikka et sitä silmällä näkiskään.
Eli vaikka käyttää pumpua niin pitää ensin pumpata... Sitten taas liikuttaa mäntää että kuplat tulee männän alta pois... Ja taas pumppuun.
Pari kertaa toistaa niin kaikki on tullut pois.
Homman voi kokeilla vaikka pienellä kipolla mihin laittaa öljyä ja pumppuun. Ilmakuplia tulee vaikka kipossa on pohja.
-
Itse olen huomannut, että Ultimate Racingin öljyt saa nopeahkosti ilmattua ja minulla Asson öljyt taas tuntuu olevan työläämmät.
Onko minulla ollut jotain unbilieving satsia mun öljyt vai onko joku huomannut tätä samaa. Ko. syystä olen vältellyt Asson öljyjä. Olenkos noviisina missannut jotain ?
-
Aika vanhaa tietoa tuo "WTF" sivusto tarjoaa. kun tsekkaa kytkimet, ei siellä ole yhtään mitään esimerkiksi DKT centax tyyppisestä buggykytkimestä joka tulee mullistamaan nuo kytkin kuviot buggykäytössä.