Kirjoittaja Aihe: Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?  (Luettu 19964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #120 : 24.04.04 - klo: 21.52 »
Äh, taas on tuskailtu koneen starttaamisen kanssa. Ei vaan ota kone käydäkseen, vaikka nyt kaasutin on tiivistetty.

Kysymys, olen irrottanut koneen kannen. Onko mahdollista, että sylinteriputki ei olisi kohdallaan? Omasta mielestä ei, koska sylinterissä oli sellainen uloke ja sylinteriputkessa kolo jotka on oltava kohdakkain, että sylinteriputki putoaa paikoilleen.

Täytyy huomenna yrittää myös tuota motin lämmittämistä joskos se vaikka auttaisi.

Entäs tuon tulpan löyhdyttäminen? Kone siis pitäisi käynistyä vaikka tulppa ei ole "tiivis" vaan vaikkapa 1/2 kierrosta löysällä.

Harmittaa kun oma aika on niin kortilla, että muutamana päivänä viikossa on reilu puoli tuntia aikaa harrastaa ja homma tökkii heti alkuunsa. Illalla / yöllä kun ei enään viitsi lähteä herättämään naapureita, tosin eipä ne taida pelkään koneen nykimiseen vielä herätä  :)
- Savage brushless. RC18T brushless.

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #121 : 24.04.04 - klo: 21.58 »
Joo, voit ihan hyvin  avata sitä tulppaa jopa pari kierrosta.

Ootko kattonut että hehkuu. Ota tulppa kätgeen ja laita hehkuun ja tarkista tilanne, pitäs olla keltasen oranssi hehku. Muuten ei lähde helpolla.

Joskus on hankalaa primata kaasari; oothan varma että siellä on nitroa. Itsellä oli just ongelmaa ettei tahtonut saada nitroa millään kunnes huomasin että rallyn nitroletkussa oli pienen pieni reikä.

Myös tankin primerit kannattaa poistaa ja laittaa tilalle tiivistetty ruuvi, koska primerit alkaa helposti vuotaa ilmaa eikä sitten tule painetta riittävästi.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #122 : 24.04.04 - klo: 22.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"

Ootko kattonut että hehkuu. Ota tulppa kätgeen ja laita hehkuun ja tarkista tilanne, pitäs olla keltasen oranssi hehku. Muuten ei lähde helpolla.

Joskus on hankalaa primata kaasari; oothan varma että siellä on nitroa. Itsellä oli just ongelmaa ettei tahtonut saada nitroa millään kunnes huomasin että rallyn nitroletkussa oli pienen pieni reikä.

Myös tankin primerit kannattaa poistaa ja laittaa tilalle tiivistetty ruuvi, koska primerit alkaa helposti vuotaa ilmaa eikä sitten tule painetta riittävästi.


Tulppa hehkuu, olen tarkastanut juurikin kuvailemallasi tavalla.

Jos otan tulpan pois ja nyin startista, niin polttoainetta roiskii pieninä pisaroina sylinteristä, eli saa nitroa.

Tuo tankki juttu on hyvä vinkki. Juuri tällaisia asioita ei tule itselle mieleen. Kiitti taas Mikalle. Tarkasta ainakin sen ensin, sitten hieman tulppaa auki ja motin lämmitys hiustenkuivaimella. Kerron sitten miten kävi.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #123 : 24.04.04 - klo: 22.23 »
Joo, no tossa kohtaa se ei liene syy kun nitroa kuitenkin on koneessa. Kokeile lämmitystä, voi auttaa. Yleensä vain silloin jos liian "tiukka" kun kone uusi.

Ehkä kuitenkin  veikkaisin neulojen asentoa tässä. Onko sisäänajo menossa? Ilmeisesti. Laita HPIn neuvomaan alkuasentoon jos ei ole.

Aika tiuhaan joudut ehkä nykiä sitä vetaria, pienin nykäyksin ripeään tahtiin. Niin että alkaa lämmetä ja hörähdellä. Kyllä siinä lämmityskin voi tosiaan auttaa.

Voit myös kokeeksi laittaa neulaa 1/2 kierrosta pienemmälle ja kokeilla käynnistää.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #124 : 25.04.04 - klo: 17.44 »
Ei vaan starttaa. Lueskelin, että tuo HPI:n T-15 motti pitäisi olla erittäin helppo käynnistää. Alan epäillä vahvasti, että joko motissa tai kaasuttimessa on jokin vika.

Mikan ohjeita noudattaen kokeilin taas startata, mutta ei edes lupaa. Tämän jälkeen säädin neulaa, niin laihalle kuin rikkallekkin, mutta ei kertaakaan käynyt edes sekuntia. Melko varmasti olisin saanut säädöt kohdalle edes sattumalta, muutta ei niin ei.

Tarvii konsultoida firmaa, mistä olen motin ostanut.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #125 : 25.04.04 - klo: 19.34 »
Omassa T-15:ssa oli vähän samantyylisiä ongelmia alussa. Se kyllä roton kanssa lähti käyntiin mutta vähän ajan kuluttua rupes ottamaan itekseen kierroksia. Laitoin vaan nippusiteen polttoaineletkun molempiin päihin niin ongelma hävis. Se sai jostain välistä ilmaa...
HPI Nitro MT2

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #126 : 25.04.04 - klo: 22.43 »
Lainaus käyttäjältä: "miksu-"
Omassa T-15:ssa oli vähän samantyylisiä ongelmia alussa. Se kyllä roton kanssa lähti käyntiin mutta vähän ajan kuluttua rupes ottamaan itekseen kierroksia. Laitoin vaan nippusiteen polttoaineletkun molempiin päihin niin ongelma hävis. Se sai jostain välistä ilmaa...


Vedin polttoaineletkut nippusiteillä kiinni, testaan huomenna auttoiko. Kiitti vinkistä.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #127 : 25.04.04 - klo: 22.50 »
Myös hehku pitää välillä purkaa tyhjäksi. Vaikka sen lataa ja näyttää että se hehkuu, niin ei välttämättä tarpeeksi. akun purkamisen jälkeen hehkuu jo erilailla. Itellä oli tollasta vikaa, että en saanu käyntiin vaikka tulppa hehku. Oli vain niin huono hehku vaikka olin just ladannut, mutten purkanut.
Taas kehissä.. ;)

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #128 : 02.05.04 - klo: 21.02 »
No nyt!

Kolme tankkia on ajettu ja kone voi ja kukkuu hyvin. Ihan tarkasti en osaa sanoa, missä varsinainen vika oli, mutta kun putsasin kaasarin neulat, vedin nippusiteen jokaiseen liitokseen ja tiivistin tankin primmerin! Uskoisin kuitenkin, että tuo primmeri oli varsinainen ongelma ja paineet eivät riittäneet syöttämään polttoainetta kunnolla. Kiitokset kaikille avustaneille.
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa pOINTER

  • SaloUA
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #129 : 12.05.04 - klo: 18.29 »
Ostin GS Racing Storm Sportin ja nyt olisi moottorin sisäänajo edessä. Miettisin että, vaikuttaako sisäänajo ilman koria jotenkin moottorin käyntiin tulevaisuudessa, kun on sitten ajossa kori päällä? Kun en millään viitsisi likastaa koria, kun sitä ei ole vielä maalattu...

Siis, sisäänajo korilla vai ilman  :? !?
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

Poissa Danger

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #130 : 12.05.04 - klo: 21.00 »
Lainaus käyttäjältä: "pOINTER"

Siis, sisäänajo korilla vai ilman  :? !?


Aluksi muutama tankki auto pukilla -> ei tarvi koria.
Sitten hiljakseen n. 3 tankillista vaikkapa kuivalla asfaltilla -> ei tarvi koria.

Tämän jälkeen ihan ajopaikasta/tavasta kiinni mikä on korin tarpeellisuus. Kyllähän kori suojaa autoa ulkopuoliselta lialta. Mutta tähän mennessä olet varmaan saanut korin jo maalattua  :mrgreen:
- Savage brushless. RC18T brushless.

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #131 : 20.05.04 - klo: 14.30 »
Nonni nyt on eka tankillinen pukilla ajettu ja seuraavaa aloitettu, mutta olisi yksi kysymys eli kun laitan auton käyntiin niin se tuntuu käyvän ihan hyvin, mutta jos painan kaasua/jarrua auto sammuu.
Joten mitä neulaa pitäisi tuossa ossin max-21 vz-b (p) motissa säätää. Ajo kyllä välillä onnistuu, mutta välillä ei. :?

EDIT: Entä tuo tulppa, vaikuttaako sen numero paljonkin käyntiin. Mikä olisi paras tulppa polttoaineelle jossa on 10% nitroa?
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #132 : 20.05.04 - klo: 15.21 »
Pääruuvia hiukka kiipäin. Ja ehkä myös vähän alaseosruuviakin.. Try  :P
Taas kehissä.. ;)

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #133 : 20.05.04 - klo: 17.31 »
Mut sissänajossa sen kuuluuki olla niin rikkalla, et usein sammuu jos yht äkkiä lyö kaasun pohjaa, ja se jarruhomma johtuu luultavasti säädöistä, eli se pääsee työntää kurkun kiinni kun painat jarrua?

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #134 : 20.05.04 - klo: 21.00 »
Juu, mutta se sammui vaikka laittoi ihan hissun kissun kaasua, nyt se toimii. :mrgreen:
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa Mekkari

  • Jäsen
    • Profiili
uusi kone käyntiin
« Vastaus #135 : 21.06.04 - klo: 11.18 »
ensin lämmitetään konetta (ei oo pakko, mut auttaa..)
sit fuilii tankkii ja paineletku pillistä irti, painetaa kaasu pohjaa, puhalletaa paineletkuun. polttoaine menee koneesee. tulppa irti kokonaa, puhdas(!!!) rätti kannelle suojaamaan silmiä. kuski painaa kaasun pohjaa ja laittaa sormen pakoputken päähän, mekkari pyörittää konetta startterilla ja pitää rätistä kiinni. rätti kastuu polttoaineesta ja sen jälkee kone pyörii suht kevyesti, koska siel on oikee määrä polttoainetta. jos ryypyttää vaa putkesta ja koittaa kaynnistää ni se kone on jumis.
sit tulppa paikallee ja kone käyntii..(lähtee melkein heti) sit vaa väännetää kone nii rikkaalle et polttoainetta suihkuaa putkesta ja tyhjäkäyntiä sopivasti.  sit vaa istutaa ja juodaa kahvii ja sit laitetaa lisää fuilii ja jatketaa sisään ajoo..  tää toimii ainakin kaikissa RB koneissa mitä oon ajanu sisää. ei oo ollu vaikeeta käynnistää niitä. paitsi eka kone mitä oon yrittäny käynnistää joskus pienenä. mut se oli just semmost karvalakki touhuu et ensi kaulaliina sit karvalakki ,toppatakki ,auto kainaloo ja lumihankee käynnistää sitä.. ei tullu mitää. -PM-

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #136 : 21.06.04 - klo: 11.20 »
Heh heh, hyvä mekkari!  :D

rala, OS #8 on ihan ok. Tarkempi taulukko löytyy sivuilta http://www.os-engines.co.jp/english/index.htm


Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #137 : 21.06.04 - klo: 11.22 »
Mites ku hommaan tollasen Mad Forcen ja sit ku se pitäis ajaa sisään nii voiks tehä silleen(jos hyvä säkä kävis) et ajaa ne kaikki tankit yhteen menoon että ei sammuta autoa kertaankaan???

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #138 : 21.06.04 - klo: 11.23 »
EI! Koska mottorin pitää jäähtyä vähintään tankkilisten välissä, sitä sanotan lämpökäsittelyksi.

Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #139 : 21.06.04 - klo: 11.27 »
OK... Tää ei kyllä liity tänne mutta kysyn kuiteskin... Eli sitten ku se on sisäänajettu nii pitääks sen sillonkin antaa jäähtyä tankillisten välissä???

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #140 : 21.06.04 - klo: 11.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Poju12"
OK... Tää ei kyllä liity tänne mutta kysyn kuiteskin... Eli sitten ku se on sisäänajettu nii pitääks sen sillonkin antaa jäähtyä tankillisten välissä???


Ei tartte, vain sisäänajossa!!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #141 : 21.06.04 - klo: 11.29 »
Täpöö vaan!
Kisoissa ne ajaa 45min finaalissa, eli ei tarvitse antaa jäähtyä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #142 : 21.06.04 - klo: 11.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti S"
Lainaus käyttäjältä: "Poju12"
OK... Tää ei kyllä liity tänne mutta kysyn kuiteskin... Eli sitten ku se on sisäänajettu nii pitääks sen sillonkin antaa jäähtyä tankillisten välissä???


Ei tartte, vain sisäänajossa!!
Sitä minäkin... Nyt mä oon astetta viisaampi :mrgreen:

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #143 : 21.06.04 - klo: 12.39 »
Joo, mutta ei siitä haittaakaan ole, en suosittelis ajamaan esim. koko päivää yhteen putkeen edes sisäänajettuna. Eli kahvi/pissi -taukoja välillä ;-)

Yks vinkki joka on olennainen paitsi sisäänajossa niin myös motin kestävyyden kannalta pitkässä juoksussa: Eli aina ajon jälkeen (siis kun mottori sammuu) katso että mäntä jää ALA-ASENTOON. Tämä auttaa sylinteriä palautumaan kokoonsa jäähtyessään ja näin moottori kuluu vähemmän helposti väljäksi. Ala-asennon tunnistaa kyllä ylä-asennosta joka varsinkin uusissa koneissa on se tiukka (kuolon)kohta.

Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #144 : 21.06.04 - klo: 12.44 »
Joo tarkoitus olisi että joka tankllisen välissä pikku paussi ja sit ku on sissänajettu niin ajaa vaikka pari kolme tankillista putkeen ja sit auto jäähtymään...

Poissa Mekkari

  • Jäsen
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #145 : 22.06.04 - klo: 11.13 »
Lainaus
Yks vinkki joka on olennainen paitsi sisäänajossa niin myös motin kestävyyden kannalta pitkässä juoksussa: Eli aina ajon jälkeen (siis kun mottori sammuu) katso että mäntä jää ALA-ASENTOON.


lisäys ylläolevaan: kone kannattaa aina sammuttaa ennen ku se sammuu itsestään polttoaineen loppumiseen,koska aina ku tankki menee tyhjäksi kone käy hetken laihalla. ei välttämättä tee hirveen hyvää tulpalle->koneelle(koska pahimmassa tapauksessa tulpan lanka tippuu koneeseen ja sit se kone on entinen) jos esim täydessä vauhdissa loppu löpö, ja koneessa on kuitenkin iha kivasti kierroksia.
-PM-

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #146 : 22.06.04 - klo: 11.59 »
Tuokin on totta, toisaalta kone olis ainakin rissan jäljiltä hyvä ajaa kuivaksi ja sitten panna after runit myllyyn. Synteettisten osalta voi nesteet jättää myllyyn, tosin kaasarin polttoaine letku kannattais irroittaa tai ainakin tyhjentää.

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #147 : 22.06.04 - klo: 12.04 »
Itse ainakin laitan hehkun kiinni vielä polttoaineen loputtua ja nyin viimoset räät sieltä koneesta pois. Aina hörähtää pikkuisen käyntiin, sen perään CRC:tä ja taas nyin vähän (ilman hehkua). Hyvin on kone pysynyt ruosteettomana.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #148 : 22.06.04 - klo: 14.29 »
Mekkari ja Mika: jos mulle noita ohjeita annatte niin kysyin niitä kuukausi takaperin ja kyllä tuo nyt jo jotenki toimii, säädöt vaan hukassa ja en oo päässy viikkoon ajamaan ku ollu vähän kiire ja muuta tekemistä. :mrgreen:
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Mika R

  • Vieras
Sisään ajo... onko se "vaikeaa"?
« Vastaus #149 : 22.06.04 - klo: 14.32 »
Ihan vaan yleisesti ja eikös Pojukin näitä tuossa ylempänä kysellyt?

Vai tarkoitatko että olisit silloin kaivannut niitä.. nyt en ihan ymmärrä.

Jos säädöt ovat hukassa ja sulla on OSsin kone niin eiköhän sieltä manuaalista löydy ne alkuasetukset muistaakseni, tai ainakin netistä googlettamalla.

Yo. asiat ovat yleisiä moottorin käyttöön liittyviä asioita.