Kirjoittaja Aihe: 4-tahteja maailmalla  (Luettu 3381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« : 09.01.03 - klo: 10.02 »
Tässä muutamia esimerkkejä nelitahtiautoista kiinnostuneille:

Kyosho SuperTen FW-04 .26 4-tahdilla (vakio 4-tahti setuppi supertenille):





.40 4-tahti SuperTen Four II (malli ennen FW-04:ää, lähes sama) :


Associated NTC3 .26 4-tahdilla:



1/8 Buggy .40 koneella:


Poissa jarva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #1 : 09.01.03 - klo: 19.29 »
Minkä takia noissa nelareissa on toi alkukäyrä noin mehupilli? :D  Olen kuullut jostain että nelitahti moottoreissa ei tarvita niin suurta pakovastusta kuin kaksi tahdeissa :shock:  Mutta eikös ohuempi alkukäyrä tuo lisää pakovastusta, jota ei kai nelitahdeissa niin paljoa tarvittaisi?

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #2 : 09.01.03 - klo: 21.33 »
Charz: Ei se olekaan 1/8 buggy, vaan se on HPI:n 1/10 buggy.
SC10 4x4

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #3 : 09.01.03 - klo: 21.36 »
Mä kattelin kans, kun oli niin perhanan tutun näköset iskarit...

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #4 : 10.01.03 - klo: 10.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Toni"
Charz: Ei se olekaan 1/8 buggy, vaan se on HPI:n 1/10 buggy.


Omistaja Nolan Farmer (kirjoittanut joskus RC Nitroonkin) sanoo, että 1/8 Buggy. Ei maininnut merkkiä. Tiedä sitten.

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #5 : 10.01.03 - klo: 10.18 »
Lainaus käyttäjältä: "jarva"
Minkä takia noissa nelareissa on toi alkukäyrä noin mehupilli? :D  Olen kuullut jostain että nelitahti moottoreissa ei tarvita niin suurta pakovastusta kuin kaksi tahdeissa :shock:  Mutta eikös ohuempi alkukäyrä tuo lisää pakovastusta, jota ei kai nelitahdeissa niin paljoa tarvittaisi?


Periaatteessa pakoputkistolla ei ole merkitystä ollenkaan samalla tavalla kuin 2-tahdeissa. Itse oon kuitenkin huomannut että kunnon pillistä on kuitenkin hyötyä. Ossi on tehnyt ton käyrän tollaseks, luultavasti se on optimoitu moottoriin nähden.

Poissa KimmoP

  • Jäsen
    • Profiili
4-t vs. 2-t
« Vastaus #6 : 10.01.03 - klo: 10.43 »
Mika ehtikin jo vastata tähän, mutta vähän lisäystä vielä:

Nelitahdissa on noin 180 astetta (kampiakselin kiertokulma) kestävä poistotahti, jonka aikana mäntä ylös liikkuessaan työntää pakokaasut auki olevan pakoventtiilin kautta pakokanavaan ja -putkeen. Tämä on suhteellisen pitkä aika, jona nuo pakokaasut siis työnnetään "rauhallisesti" pois koneesta. Tällöin alkukäyräksi riittää hyvin tuollainen mehupilli, joka ei edusta tuolle tapahtumalle kovin isoa virtausvastusta.

2-tahtisissa tilanne on aivan toinen. Poistotahti (sekoittuneena muihin tahteihin) on ongelmallinen. Pakoaukko voi olla auki yli 180 astetta (180 astetta 360:stä, kun 4-tahdissa on kaiken kaikkiaan 720 astetta  = kaksi kampiakselin kierrosta), mutta sen aukioloaika sijoittuu ikävästi suhteessa 50/50 alakuolokohdan molemmin puolin. Tällöin työtahti katkeaa kesken, kun vielä räjähdys/laajenemis-vaiheessa oleva polttoaine-ilma-seos karkaakin jo pakoaukosta pakokanavaan suurella nopeudella. Kuitenkin tässä vaiheessa tarvitaan iso alkukäyrää ja paisuntakammion laajenevaa osaa, jotta pakokaasut saadaan tehokkaasti imaistua pois palotilasta huuhtelukanavista virtaavan uuden seoksen avustamana, koska aikaa käytettäväksi tähän tapahtumaan ei ole paljon. Tässä käy kuitenkin vielä niinkin, että myös tuota palamatonta seosta pääsee pakokanavaan, mutta se saadaan sieltä "ahdettua" takaisin sylinteriin ennen kuin mäntä sulkee pakoaukon paisuntakammion päätyyn ehtineiden pakokaasujen aiheuttaman vastapainoaallon avulla (tosin tämä tapahtuu täysin optimaalisesti vain suhteellisen pienellä kierroslukualueella, johon vaikuttaa ajoitukset ja pakoputken mitoitukset). Tällöin tehollinen puristussuhde saadaan isommaksi kuin staattinen pakoaukon ajoituksen mukaan laskettu arvo eli pakoputken avulla saadaan sylinteriin enemmän tavaraa kuin ilmanpaine antaisi myöten, joka on siis verrattavissa täysin ahtamiseen.  Tähän oikea-aikaiseen pakokaasujen imemiseen ja ahtamiseen perustuu 2-tahtisten pakoputkien toiminta ja siis yleensäkin näistä koneista saatavat tehot. Pakovastus on tässä tapauksessa monimutkaisempi asia kuin vain pelkästään virtausvastus, joka on dominoivampi 4-tahtikoneissa.

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #7 : 10.01.03 - klo: 11.13 »
Mika: Musta tuo auto näytti toisesta niistä autoista, jossa oli jokin aika sitten juttua jossain jenkkilehdessä ja ne oli molemmat tehty HPI:n nitro MT truckista, mutta tarkistan, kun pääsen kotiin ja kun muistan tehdä sen.......
SC10 4x4

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #8 : 10.01.03 - klo: 12.24 »
Toni, saattaa hyvinkin olla, mä luulen et just toi sama kaveri on tehnyt sen jutun siihen lehteen. Voihan olla että hän itse vahingossa mainitsi että toi olis 1/8. Myös toi SuperTen johon on ahdettu toi .40 motti on saman kaverin. On kuulemma ihan pitelemätön verrattuna tohon .26 setuppiin, joka on tavallaan "vakio" 4-tahti setuppi.

KimmoP, kiitos mielenkiintoisesta lisäyksestä!

Poissa Toni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #9 : 11.01.03 - klo: 14.01 »
Mika: Kyllä toi näemmä on sama auto, kuin Joulukuun RC-nitrossa. Muunnettu HPI RS4 MT RACER O.S. FS-26 S-C koneella. Tekijänä Nolan Farmer.
SC10 4x4

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #10 : 09.10.06 - klo: 23.05 »
Hieman vanha topic, mutta löytääkö kukaan vielä kuvaa tuosta tekstissä mainitusta ahdetusta nelarista?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #11 : 10.10.06 - klo: 10.43 »
Moi
varmaan tarkoitin että autoon on ahdettu tuo isompi .40 pata (eikä .26) - mutta moottori ei ollut ahdettu so. turbo ..

Mielenkiintoista - kuulin että tuosta FS-52 :sta saisi helposti automoottorin kun vaihtaa siihen kampiakselin ja venttiilit 40:stä eli vielä isompi pata...Mitäs tästä sanotte?

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #12 : 10.10.06 - klo: 21.27 »
Juu, tiedän hepun jolla on moinen. Hän vaihtoi kampuran, venttiilit ja keinuvivut sekä nokka-akselin. Saa taas vielä hitusen lisää ruutia koneeseen.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #13 : 11.10.06 - klo: 09.08 »
Katohan! Voitko laittaa YV:llä tiedot jos et ole sinä  :wink: Kysäsen osanumerot
Oliko puhetta tuntuuko tuo lisääntynyt ruuti missään?

edit: Tai oikeastaan kysytäänpäs näinpäin: Onnistuuko konversio jos ostan FS-52 ja vaihdan siihen osat FS-40:stä, venttiilit ja kampuran ym. Ilmeisesti?

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #14 : 11.10.06 - klo: 20.02 »
Kunhan selviän Saksasta Golf-reissulta pois, niin etsin hepun sähköpostiosoitteen. Kyseessä on sama mies, jonka kisavideon joskus laitoin tänne. Ajoi Revolla...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #15 : 11.10.06 - klo: 21.20 »
Jep, kiitti! Muutaman heebon kanssa on tullut vaihdettua sähköpostia ja jotain ongelmaa niiden venttiilien kans tais olla kun jotain forumeja selailin
Taitaa saada tuo 40 ossi riittää

Hauska homma sinänsä: Suomalainen, Norjalainen ja Ranskalainen kaikki tekemässä samaan aikaan FS-40S-C Truggy konversiota... tosin kaksi jälkimmäistä ST-R:n päälle, minä ainoana tuon ST Sportsin.. no anyway kiinnostusta on!

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #16 : 19.10.06 - klo: 22.12 »
Laitoin osoitteen... Aloin itsekin taas rakentaa nelaria uudestaan Hyperiin kiinni. Muutamia pikku ongelmia siinä on, esim. kaasuvivusto. Mites ne on Kyoshossa toteutettu?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #17 : 19.10.06 - klo: 22.27 »
mullahan on orkkis rotary (rumpu) kaasari, eikä slide

tää scannattu ohje varmaan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
http://www.snrt.net/STUS/scan.pdf

jaa, niin hienoa Ari että olet taas peleissä mukana  :D

kiitti emailista, se  on varmaan se DP-buggyBoy, tiedän jätkän

täs vielä kuva:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #18 : 19.10.06 - klo: 22.47 »
Minulla oli ennen tuon tapainen linkku alumiinistä tehtynä, vain eri paikassa jotta tuo luistikaasutin toimi. Pitänee koettaa löytää se tai sitten laitan toisen servon kaasua varten. Hyperissä pitää myös sorvata takajarrulevyt hieman pienemmiksi, jotta vauhtipyörä ei ottaisi niihin kiinni, vaikka käytän 23-hampaista kelloa  :D

Espoosta löytyy näköjään kori ja renkaat autoon, vielä pitäisi keksiä mistä saan sen kytkinlaakerin, tuossa kun on se Kyoshon neulalaakeri...

Kyllähän se nelari alkoi polttelemaan taas mieltä kun vähän aikaa ajeli noilla pärisijöillä. Lopullisen kimmokkeen sain taas jonkun toisen projektista. Pitäisiköhän meidän vielä keväällä nelarimme näyttelyyn yhteisesitykseen? Montakohan autoa saisimme siihen mennessä kasaan? Taitaa olla Suomessa 4 tai 5 autoa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Mika R

  • Vieras
4-tahteja maailmalla
« Vastaus #19 : 19.10.06 - klo: 23.20 »
clearansin takia mulla on kuitulevyt :D

olis näytös ajo makeeta hah!

keväällä messuilla??

laitoin emailia että kyosholta saa neulalaakeria joka on kyllä pahuksen kallis osan kokoon nähden...