Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Penguin

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 84
121
Vapaa keskustelu / Vs: ”Lisä osia” alu salkkuun
« : 22.03.11 - klo: 15.58 »
Laturit varmaan saa virran myös tuolta päävirta kaapelista ja banaanit optiona jos haluaa ruokkia toista reittiä pitkin? Entä tupakin sytkäri varmaan ulospäin?

Virtasyöttö on tällä hetkellä kaikki päävirtakaapeleista. Banaanit on vain lisälaitteiden kytkemistä varten samoin kuin tuo tupakansytkäliitin. Laturit on diodilla eroteltu toisistaan ja noista vasemman reunan banaaneista, joille myös kaikille on oma sulake. Tarkoitus olisi vielä lisätä latureille vaihtoehtoinen syöttö, molemmille ehkä omansa. Ideana, että silloin voidaan syöttää myös yli 12 V:n jännitettä, eikä mahdolliset muut kytketyt 12 V:n laitteet hajoa liian suureen jännitteeseen.

Tähän asti pärjätty kuitenkin hyvin nykyisellä setupilla, jossa tuolla tupakansytkäliittimessä on perässä jääkaappi ja parhaillaan noista banaaniulostuloista on ruokittu kolmea salkun ulkopuolella ollutta laturia.

122
Vapaa keskustelu / Vs: ”Lisä osia” alu salkkuun
« : 22.03.11 - klo: 12.50 »
Tällainen on tullut väkerrettyä.





Meidän tiimin hybridivirtalähde ei mahtunut salkkuun, sillä sen virkaa toimittaa 2,2 kW bensa-aggregaatti varustettuna Sznajderin 100Ah 12V lyijyakulla.

123
Vapaa keskustelu / Vs: Formula-1
« : 22.03.11 - klo: 12.12 »
Formulat kuuluu katsoa tosiaan livenä ja siksi kaikkia tosifaneja kutsuu tänä vuonna n. kuukauden mittainen Aasian turnee. Matkaliput valmiina ja katsopaikat odottaa Australiassa, Malesiassa ja Kiinassa. Harmi kun tänä vuonna ei itsellä ole aikaa noin pitkälle reissulle, mutta pari kolleegaa töistä on lähdössä. Jos sitten kesä-heinäkuussa ehtisi Euroopan kiertueelle, kuten vanhoina hyvinä aikoina, kun itsekin tuli vietettyä yli kaksi kuukautta putkeen kisoista toiseen reissaten.

124
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.03.11 - klo: 12.01 »
Mulla oli sama ongelma yhden akun kanssa eilen Hyperionin laturin kanssa. Johtui siitä, että laturi ei voi antaa kovin isoa virtaa akulle, kun yksi kenno on jo täynnä ja ainakin tuon laturin tasuri vain purkaa eli akkua pitää sitten virtajohdon kautta samaan aikaa ladata.

Ratkaisu on yksinkertainen. Selvitä tasurin piuhan kautta kumpi kenno on kyseessä ja virittele lataus vain tuolle yhdelle kennolle tasurin johdon kautta. Muista tarkistaa kennon napaisuus ja kytkeä oikein. Tasurin piuhan kautta voit ladata aivan hyvin 1-2 A virralla, sen se ainakin kestää. Itselläni on oikein piuhakin tehty tuota varten, mutta on noita tullut vaikka leipäpussin sulkijana olevasta päällystetystä rautalangasta tehtyä sopivia johtoja tuohon hommaan.

Seuraavan käyttökerran jälkeen sen sitten näkee onko tuosta akusta enää mihinkään vai onko tuo toinen kenno elinkaarensa lopussa.

125
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 21.03.11 - klo: 16.05 »
Ihan varmaan on parempi kuin nelkku-Slash. Ainoa asia missä tämä Slashille häviää on varaosien saatavuus. Slashiin kun varaosia saa melkein jokaisesta "kioskista". Ymmärtääkseni se osien saatavuus ei silti tähänkään ole mikään huono.

126
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 21.03.11 - klo: 14.26 »
Mutta ymmärtääkseni Peccis kysyi tuon moottorin käyttämistä Sidewinder V2:n kanssa 2S-akulla.

127
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 21.03.11 - klo: 13.46 »
Jo sulla on Velineon nyt, niin tuo 2650 kV monsterin kone vaatisi 32 % pidemmät välitykset kulkeakseen samaa nopeutta. Jos siis nyt on esim. 15-hampainen pinioni, pitäisi samaan nopeuteen päästäkseen käyttää 20-hampaista pinionia. Suorituskyky esim. kiihtyvyyden muodossa varmaan nousisi jonkin verran, kun tuossa Neu/Castlessa on kuitenkin enemmän vääntöä ja maksimitehoa kuin Velineonissa, vaikka toisaalta auton paino kasvaisikin n. 150 g jos oikein muistan. Painon kasvu ja etenkin toisella puolella autoa ei ole oikein ajettavuuden kannalta hyvä homma.

Kokonaan toinen juttu on sitten tuo nopari, jonka en usko kestävän, noin järeää konetta tässä autossa. Sen sijaan Neu/Castle 1410 (3800 kV) voisi viedä ihan kivasti. Saman firman 1415 toisi jo järjettömästi vääntöä, mutta myös siinä on myös matala kV.

128
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 21.03.11 - klo: 13.31 »
SCRT10:stä on. Ei liiku 2S:llä mihinkään ja kone painaa turhan paljon. Jotta virrat ei karkaa ihan mahdottomiksi, niin 4S:llä pitää vähintään vetää ja sittenkin tarvitaan jotain järeämpää noparia, vaikkaisin. Tosin Mamba Max on näkynyt toimivan joillakin, mutta sekin lie järeämpi.

129
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 21.03.11 - klo: 12.53 »
Tuota vois kyllä vakavasti harkita Velineonin korvaajaksi. Ei sillä että siinä mitään vikaa olis, mutta on ainakin noi isommat Neu:n suunnittelemat koneet olleet tosi nautinnollisia ajettavia.

130
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 21.03.11 - klo: 12.02 »
Miksi tuo kone ei kestäisi 3S:ää?

131
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 21.03.11 - klo: 11.43 »
Katsopas että sulla on alatukivarren kiinnituksessä ne alumiiniset arm holderit oikein päin. Tuo on ihan tunnettu ominaisuus, että ohjauslinkit napsuu irti, jos nuo ei ole oikein.

Meillä ei ole lähdetty ollenkaan noihin aluosiin, kun muoviosillakin toimii ihan hyvin, enkä tiedä mitä erinomaista etua noista aluosista saisi.

132
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 21.03.11 - klo: 08.59 »
Tuota samaa minäkin ole ylälinkistä uumoillut ja siksi ei niin hirveää hinkua ole sitä linkkiä ollut etsimään. Eilinen molempien tukivarsien irtoaminen samalta puolelta johtui luultavasti niiden muovinappuloiden hajoamisesta. Niiden sitten varmaan olikin aika hajota ja siksi kun yksi hajoaa, niin hajoaa toinen jne.

Hypyt toki alustaa kuluttaa ja rikkoo oli sitten hyppystä alastulo hyvä tai huono, jälkimmäinen jopa moninkertaisesti. Mälläämistä nuo meidän juniorit ei harrasta, joten siitä ei pitäisi olla kyse. Oma osuutensa ja merkittävä sellainen Pumilio-krossariin verrattuna on painossa. En tiedä mitä se krossari painaa, mutta meidän SC:t painaa ajokunnossa melkein 3 kg ja tuo on noin 1 kg enemmän kuin crt.5 johon nuo osat on alunperin tehty.

Ylätukivarsien hajoamisessa (aina muuten oikealta) näkee, että tukivarsi on "venynyt poikki" ja rengas taittunut alle. Vaikka menee yleensä vantti poikki, niin siitäkin näkee, että se on venynyt poikki, kun kierre harvenee ja tuo harvemmin on taittunut, joskin eilen se oli myös lievästi mutkalla. Pitäisi nuo vantit vaihtaa titaanisiin, niin alkaisi kestää, mutta käytetään nyt ensin nuo teräsvantit pois nurkista, vaikka Burmalaista tinaa ovatkin ;)

133
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 21.03.11 - klo: 00.25 »
Sopivaa spaceriä moottorin ja moottoripukin väliin etsiville tästä Hong Norin SCRT10 RTR:ssä mukana tulevasta laipasta voisi olla apua.



Tuon kanssa pitää sitten olla vastaavasti sen laipan paksuuden verran pidemmät moottorin kiinnitysruuvit, jottei jää ruuvin kärki liian niukasti kierteiden sisään.

Mulla saattais myös olla yksi ylimääräinen tuollainen, laita YV:tä, jos vielä tarvitset.

134
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 21.03.11 - klo: 00.07 »
Joo ja ei. Jossain mielessä ehkä parempi, mutta toisaalta lisää kyllä vääntöä alatukivarren ja hubin kiinnityskohdassa. Oli kuitenkin jo kerran tarkoitus toiseen autoon muuttaa pelkää linkki ylös, mutta ei sattunut olemaan kotona sopivan mittaisia linkkejä, niin on jäänyt toistaiseksi. Nämä ylätukivarret on joka kerta katkenneet siitä teräksisen vantin kohdalta. Tällä kertaa tosin meni myös linkin pää rikki, eli se itseasiassa katkesi kahdesta kohdasta. Jossain se on hyvä olla sulake kuitenkin.

135
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 20.03.11 - klo: 22.20 »
Kiskopito ja liika voima tekivät taas vahinkojaan, kun Myyrissä ajeltiin. Ensin katkesi oikealta edestä ylätukivarsi ja kun sain sen korjattua, hajosi vasemmalta sekä ylä- että alatukivarsien kiinnikkeistä ne pienet muovinappulat (TM-37) ja koko ripustus irtosi vasemmalta.

Jotain positiivistakin oli ja Jammin SCRT10 RTR:n alkuperäiskori toimi hyvin, toisin kuin edellinen Prolinen Silverado.

136
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Hinnat ilmoituksiin!
« : 19.03.11 - klo: 22.30 »
Tällä uudella foorumisoftalla sitten vissiin onnistuu tuo valvojille ilmoittaminen omista viesteistä? Vanhassa ei nimittäin onnistunut, vaan sai huomautuksen miksi sitä nyt omista kirjoituksistaan pitäisi kieliä valvojille.

137
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Hinnat ilmoituksiin!
« : 19.03.11 - klo: 19.21 »
Moni asia ärsyttää, vaikka sitten allekirjoituksessa linkitetty myynti-ilmoitus ;)

Mitä tulee niin foorumilla oleviin ilmoituksiin, joiden otsikossa lukee myyty, niin ne löytyy kun klikkaa tästä. Haun käyttö vissiin olis toimiva ratkaisu tässäkin asiassa, oli siinä ilmoituksessa sitten pelkkä teksti "myyty" tai jotain tuo sana vain osana otsikkoa.

Edit: lisätään vielä ne ostoilmoitukset, joissa lukee ostettu.

138
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 18.03.11 - klo: 18.16 »
Tarkituksen jälkeen 22-hampainen on pienin, mikä tuon kanssa paikalleen menee, niin että välyksen saa sopivaksi. Tuo 22/76 vastaa samaa kuin 24/83, 25/86 ja 26/90. Jos haluaa lyhyemmän välityksen, niin sitten pitää tuo spurri vaihtaa isommaksi. Kyllä tuo tosin näillä keleillä vielä menee ihan hyvin ja ainakin on kulkupuoli kunnossa, mutta kelien lämmetessä voi olla vähän turhan pitkä aavikkovälitys.

139
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Hinnat ilmoituksiin!
« : 17.03.11 - klo: 23.43 »
Jos nyt olisi ne hinnat siellä myynti-ilmoituksessa edes. Tuo hinnan laittaminen otsikkoon useamman tuotteen ilmoituksissa on enemmänkin harhaanjohtavaa, kuin ketään palvelevaa. Itselläni kyllä on tapana laittaa hinta jo otsikkoon etenkin jo yhtä tuotetta myy. Mitä olen seurannut omien myynti-ilmoituksien lukukertoja, niin sillä ei kuitenkaan tunnu juuri olevan vaikutusta siihen avataanko ilmoitus luettavaksi vai ei, oli siinä sitten hinta jo otsikossa tai ei. Lukukertojen määrä on samanlaisella/-tyyppisellä tuotteella joka tapauksessa suht. samoissa luvuissa.

Tuo hinnan puuttuminen kokonaankaan ei häiritse itseäni niin paljon, kun ilmoitusten uusiminen jopa alle viikon välein. Siihen pitäisi mielestäni ottaa oleellisesti nykyistä tiukempi ote, etenkin kun muutama käyttäjä tekee sitä jatkuvasti ja vuodesta toiseen. Toisaalta tuohonkin tunnutaan kyllä reagoitavan aika nopeastikin, kun vaan ilmoittaa ylläpidolle noista liian nopeasti uusituista ilmoituksista.

140
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.03.11 - klo: 21.21 »
Manuaalista saisi sen käsityksen että 22-hampainen olisi pienin, mutta olen melko varma että on ollut käytössä pienimpikin tuon kokoisella spurrilla ja hyvin sopi paikalleen. Rajoittavana tekijänähän on säätövara eli kuinka lähelle moottorin akselin saa käännettyä. Tuon kokoinen spurri kun alkaa olla aika pieni.

141
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 17.03.11 - klo: 20.52 »
Osaakos joku sanoa mikä olisi pienin pinioni, jonka Stampedeen saa mahtumaan paikalleen ja toimii kun autossa on 76-hampainen spurri?

142
Vapaa keskustelu / Vs: Sähkönkulutus
« : 15.03.11 - klo: 21.33 »
Aurinko- ja tuulivoimaa vai? Onko nyt jo noita syteemejä kehissä vai lasketko puut tohon 30%?

Toki lasken puut tuohon, kun omasta metsästä ne kaadan ja pilkon.

143
Vapaa keskustelu / Vs: 1/1 auton maalaaminen?
« : 15.03.11 - klo: 16.15 »
Spray-purnukoihin tuo budjetti ei riitä, etkä saa niillä aikaan kuin järkyttävää jälkeä, jos ei todella osaa hommaa hyvin. Joskus on tullut vastaavanhintainen kosla maalattua. Riittävä kompura löytyi omasta takaa ja ruiskuvehkeet lainasin jostain. Maali ja lakka ihan ihan kunnollista automaalaukseen tarkoitettua maalikaupasta ja maalattiin kesällä ulkona. Eihän se maalipinnan laatu mikään ammattimainen ollut, mutta kyllä se sen auton eliniän riitti.

144
Vapaa keskustelu / Vs: Sähkönkulutus
« : 15.03.11 - klo: 15.41 »
Meillä 1998 rakennettu OKT, 262 m2 sähköllä lämmitettyä asuintilaa kahdessa kerroksessa yhteensä ja 98 m2 lämmintä autotallia, jossa pidetään n. 15 astetta. Alakerrassa ja autotallissa lattialämmitys sähköllä, yläkerran sähköpatterit pois käytöstä ja lämmitys ilmalämpöpumpulla ja varaavalla takalla. Alakerran saunassa jatkuvalämmitteinen puukiuas ja sähkökiuas, jälkimmäistä ei ole käytetty 10 vuoteen. Sähkönkulutus vuositasolla vaihdellut 19 000 - 21 000 kWh välillä ja ilpin asennus ei vaikuttanut tuohon mitään, mutta asumismukavuus kasvoi merkittävästi, sekä kesällä, että talvella ja sisälämpötila on huomattavasti tasaisempi.

Tarkoitus olisi päästä seuraavan 10 vuoden aikana yli 90 %:n omavaraisuuteen lämmitysenergian tuotannossa. Nyt ollaan noin 30 % tasolla.

145
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 15.03.11 - klo: 13.01 »
Ainakaan MMM:ssä ei saa nostettua, ulkoisessa Castle BECissä saa.

146
Vapaa keskustelu / Vs: Sähkönkulutus
« : 15.03.11 - klo: 12.36 »
Noista mittareista suurin osa ei pysty mittaamaan standby-tilojen sähkökulutusta ja näyttävät joko liian vähän tai reilusti liian paljon. HIIT vertaili noita vuonna 2009 ja Helsingin Energialta lainattu mittari ei juuri poikennut ns. halpismittareista vaan oli pienien virtojen mittaamisessa ihan yhtä huono. Myös erityyppisten kuormien mittaaminen tuntuu olevan vaikeaa useille mittareille.

http://www.hiit.fi/files/admin/publications/Technical_Reports/hiit-tr-2009-1.pdf

Toki paljon on mallit vaihtuneet ja tekniikka kehittynyt tuon vertailun jälkeen, mutta ongelmat noissa mittareissa on edelleen ihan samoja.

147
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 14.03.11 - klo: 20.51 »
Kyllähän ne hinnat pitää joka kerta tarkistaa erikseen. Sen verran vaihtelevat ja valuuttakurssit muuttuu, mutta ei nämä vielä koskaan ole Suomessa olleet halvimpia.

148
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 14.03.11 - klo: 20.18 »
Speden postit on yleensä suuremmat, kun pakkaus on suurempi ja se näkyy myös maksavan 10 dollaria enemmän kuin Rustler.

149
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit
« : 14.03.11 - klo: 20.01 »
Olen ostanut useammankin auton jenkeistä, niin Traxxasia kuin muitakin. Sekä Towerhobbies, että Amainhobbies on tuttuja. Itse katselin että Rustler VXL 2.4 GHz olisi $316.89, siitä saa alennusta $75 ja postikulut $57.60. Yhteensä $299.58 eli ≈215 €. Siihen päälle tullia 4,7 % ja arvosta tulleineen ALV 23 %, kun myös tullimaksusta peritään ALV niin tulee ≈277 €. No 290 € on samoilla haminoilla ja ns. turvallisemmalla puolella.

Jos itse asuu tullauspaikan lähellä ja voi käydä tekemässä tullauksen itse, niin ei kun tuota summaa vertailemaan. Jos taas tullin asiakaspalvelupiste on kaukana, niin sitten kannattaa suosiolla laskea päälle Itellan veloittama n. 22 € tuosta tullauksesta ennen vertailua.

Huomaa, että Stampeden ja Rustlerin postikulut voivat olla huomattavastikin poikkeavat. Jopa saman auton eri versiot voivat olla huomattavasti eri hintaiset lähettää.

150
Sähköautot / Vs: Hong Nor SCRT10 Short Course
« : 14.03.11 - klo: 09.16 »
RC-Garagen sivuilla on puhelinnumero ja tilaukset pitää tehdä siihen tiistaisin tai torstaisin, olikonhan 16:30 - 18:00. Nettisivuilta tehty tilaus ei taida mennä mihinkään. tietääkseni Jani kyllä toimittaa edelleen osat postitse ja lasku tulee osien mukana.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 84