Kirjoittaja Aihe: Uusille harrastajille esimerkki iskunvaimentimien huollosta (video)  (Luettu 17701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa soulost

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Siin pikanen videoesimerkki siitä miten itse huolsin pikku e-revon iskarin. Mikään ammattilainen en ole, mutta tuolleen sen ainankin voi tehdä. Samalla tavalla huolsin savage fluxin iskarin, eikä mene kauaa.

http://koti.mbnet.fi/scorpion/iskarihuolto.AVI

ps. muksu huutaa taustalla jne, mutta toivottavasti tästä on jollekkin apua ja pienentää kynnystä alkaa huoltamaan alustaa. Käytin pikku e-revossa 37,5wt iskariöljyä ja takana 50wt. Savage fluxiin laitoin motskarin 5W öljyä koville pakkasille, kevääksi ja kesäksi sitten jäykempää.
** HPI SAVAGE FLUX 1/8 ** TRAXXAS E-REVO VXL 1/16 ** ACOMS 2.4GHZ ** 3X2S, 3X3S **

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Itse jätän kyllä iskarin rauhassa seisomaan uusilla öljyillä, jotta ilmat kerkeää tulla pois.
Noin nopeasti tehtynä ei kyllä kerkeä jokainen pikku kupla nousta pois.
Axial SCX 10 TR

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Joo... nyt on kyllä pakko sanoa että ei nyt ihan pätevä ollut.

Ensinnäkin juuri tuo ilman pois tuleminen.
Enpä ole koskaan nähnyt että noin nopeasti ilmakuplat silokoniöljystä pois tulisivat.

Ja se yksi tärkeimmistä asioista jäi kokonaan.

Eli iskarin ilmaus.

Hattu kierretään ensin vain oisttain paikoilleen.
Painetaan iskarin varsi hiljalleen lähes ylös asti.
Kiristetään hattu hiljalleen.

Tuosa videolla tehtiin hyvin hätäistä hommaa eikä tuollatavoin missään nimessä saada iskarista kuin iskarista edes osittain toimivaa.
Joku pikkuiskari saattaa tuolla tyylillä kohtuu toimivaksi tullakin (kun tuuri käy) mutta ei tartte olla kuin sähkökrossarin iskari kyseessä niin tuolla tyylillä tehty iskari ei toimisi pätkääkään.

Poissa soulost

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

No mutta hyvä että keskustelua herätti ja oikean tyylin ohjeetkin löytyivät.

Ison auton iskareissa käytinkin ihan moottoripyörän iskariöljyä, joten ilmakuplia ei herkästi jää muutenkaan. Tuon korkin osittainen kiristäminen on varmasti hyvä tyyli saada ilmoja pois yhdistettynä siihen, että samaan aikaan painaa iskaria ylös. Täytyykin kokeilla. Näin sitä vaan oppii uutta... Kiitos neuvoista.
** HPI SAVAGE FLUX 1/8 ** TRAXXAS E-REVO VXL 1/16 ** ACOMS 2.4GHZ ** 3X2S, 3X3S **

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kerrankin näen että suora palaute otetaan vastaan ilman vääntöä.
Hatun nosto siitä.
Näin se pitää.

Niin ja siis tuo varren sisään painaminen vaikuttaa iskarin reboundiin...
Ja mikäli iskariin jää liikaa öljyä niin vartta ei pysty painamaan sisään, eli iskari ei vaan toimi.
TAi... hieman liikaa öljyä ja iskari toimiikin raskaammin kuin kuuluisi.

Eli ei muuta kuin oikeanlaista ilmaamista reenaamaan... ja uutta pidempää ja rauhallisempaa videota kuvaamaan.

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Ja mikäli iskariin jää liikaa öljyä niin vartta ei pysty painamaan sisään, eli iskari ei vaan toimi.
Kyl se sisään painuu, mutta blopsahtaa iskarin alempi "korkki" irti ja nesteet pihalle (muovinen iskari)  :grin: Tein tämän virheen ja useasti olen tehnytkin. Minäkin kiitän *HOKE*a, koska en ole aiemmin törmännyt autojen manuaaleissa tuonlaiseen tapaan. Yleensä niissä käsketään pumppaamaan ilmat pois ja korkki kiinni.

Poissa tuusita

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Eli iskarin ilmaus.

Hattu kierretään ensin vain oisttain paikoilleen.
Painetaan iskarin varsi hiljalleen lähes ylös asti.
Kiristetään hattu hiljalleen.
Eli riittääkö että hatun saa siihen kierteelle kiinni, vai kierretäänkö siitä ns. löysät pois (tuntee että tuo kuminen kuppi alkaa vastata iskarin runkoon) ja ehkä vähän takaisin?

kysyy nimim.
"edelleenkin aloitteleva Tamiya Minin iskarien huoltaja"  :grin:
RC-harrastajalle:
Ari-Pekan RC-sivut
Walkera CB100-kopo, Tamiya Mini Cooper, LRP Sharkki Monsteri ja Turisti

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Youtubesta löytyy myös noita iskarin kasaus ohjeita.
Tässä yksi. http://www.youtube.com/watch?v=sliCxsIZ3v4
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Eli iskarin ilmaus.

Hattu kierretään ensin vain oisttain paikoilleen.
Painetaan iskarin varsi hiljalleen lähes ylös asti.
Kiristetään hattu hiljalleen.
Eli riittääkö että hatun saa siihen kierteelle kiinni, vai kierretäänkö siitä ns. löysät pois (tuntee että tuo kuminen kuppi alkaa vastata iskarin runkoon) ja ehkä vähän takaisin?

kysyy nimim.
"edelleenkin aloitteleva Tamiya Minin iskarien huoltaja"  :grin:

Korkki vain hieman paikoilleen.
Esim yksi kierros.
Korkin kierteiden välistä täytyy päästä ylimääräisen öljyn pursuamaan pihalle.

Eli... Vain sen kierroksen kiinni.
Painat varren hiljalleen lähes pohjaan saakka (riippuen iskarista mikä on hyvä syvyys).
Jätät vartta vaikkapa 2-4 milliä näkyviin.
Pidä varsi tuossa kohtaa ja kierrä hattu hiljalleen kiinni.
Mikäli olet onnistunut hommassa niin iskarissa ei ole pientäkään ilmakuplaa ja varsi liikkuu jouheasti koko jousituksen matkan.

Mikäli huomaat että et saa painettua vartta samalla voimalla pohjaan asti, vaan lopussa tunnet kuinka iskari pistää vastaan niin siellä on liikaa öljyä...
Vedä varsi ulos... avaa hattu lähes auki... Uudelleen varsi hiljalleen sisään jne.

Tai mikäli saat varren pohjaan asti, mutta iskari tuntuu epätasaiselta ja sisältä kuuluu ääni niin siellä on ilmaa.
Ei auta muuta kuin avata iskari, laittaa lisää öljyä ja toistaa homma.

Tän oppii aikalailla nopeesti ja sama homma toimii lähes jokaisen iskarin kanssa samalla tavalla.

Tärkeää on myös että saat esim molemmat etuiskarit ilmattua samalla tavalla.
Eli tunnet niiden toimivan samalla tavoin kun kädessä kokeilet.
Vasta tämän jälkeen jouset ym paikalleen ja eiku ajamaan.

Ero oikein ja väärin tehdyn iskarin välillä on huomattava.
Ajaessa auto toimii hyvin erilailla, vaikka iskarissa onkin samat öljyt sisällä.

Poissa Vege

  • Jäsen
    • Profiili
Hyvä, että tuli luettua tämäkin uudelleen. Vaihdoin öljyt noiden ohjeiden mukaan ja ihmettelin ku ei oo enää pitoa ollenkaan. Ajattelin, että kuvittelenko iskarien vain olevan jäykemmät uusilla öljyillä vaikka piti olla löysempää ku edellinen. Aattelin, että ehkä öljy vanhetessaan löystyy... Nyt löyty selitys ja homman teen heti uudestaan. Osaavien oikeilla ohjeilla. Kiitti jäbät!
X Ray XT8 O.S .21 V-Spec speed, HPI E-Firestorm Flux, Kyosho Mini Z

Poissa soulost

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili

Huomasin muuten, että pikku e-revossa on ilmausreikä iskarin ylätulpassa, josta ilma ja ylimääräinen öljy pursuaa pihalle kun korkkia ei laita kerrasta täysin kiinni.

Mutta on se vaan ihanan nopea toimenpide ja siisti tehdä näihin pikkuautoihin (vrt. moottoripyörän/auton iskarit)...!
** HPI SAVAGE FLUX 1/8 ** TRAXXAS E-REVO VXL 1/16 ** ACOMS 2.4GHZ ** 3X2S, 3X3S **

Poissa Beachrocket

  • Jäsen
    • Profiili
RC iskareissa käytetään 100% silikoni öljyä juuri siitä syystä ettei sen viskositeettiin lämpötila vaikuta.Toimii vielä -50 pakkasessa.

Poissa Beachrocket

  • Jäsen
    • Profiili
Tätähän piti kokeilla kun alkoi vaivaamaan.Laitoin pullon Asson 10w iskariöljyä yon yli pakastimeen ja kuinka ollakaan oli se vaan aamulla selvästi jäykempää noin silmillä katottuna.En osaa sanoa paljonko pakastimeni on miinuksen puolella mutta ei se oo lähellekään -50 ja kyllä siinä oli selvä ero.Sanoisin että se näytti noin puolet jäykemmältä kuin huoneen lämmpöinen.Tämä saa minut kyllä nyt hieman hämilleni koska pullossa lukee ettei 'paksuunnu' kylmässä tai ohennu lämpimässä ja esim. Ultimate Racingin pullossa lukee myös 100% silikoni oljyä ja että -50 ja plus 200 celsius välillä low variation viscosity with temperature, mutta kai se on että mikä nyt on vähäinen variaatio.Kaikki eri merkit rc iskariölyjä on vastaavaa 100% silikoni öljyä tietääkseni mutta esim. Losin ja Asson 10w on eri viskositeettia johtuen eri mittaus tavoista.En kokeillut lämmittää että ohentuuko mutta halusin korjata edellistä kommenttiani, laittakaa kokemuksia, kommentteja.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Meikät ajelee rossareilla rataa myös talvella. Noin -20 keleissä iskari toimii lämpimästä ajoon otettuna abt akullisen, sen jälkeen on liian tönkki. Varsinki 2wd pirssillä tuon toiminnan huomaa jos ei aja piikkirenkailla, piikkien kans se ei oo niin nuukaa ku pito on parempi mitä kesällä.

Yleisesti ottain talvella reikäkoko männästä pykälää isommaksi ja öljy laihemmaksi, ainaki näin toimii omat vessat.

Kelihaitari on jatkunut tällä kaudella -26.5c asti  :mrgreen:

Eli jos puhutaan viskositeettivaihtelusta, niin ennemmin käyttäisin oikeaa iskariöljyä(lentokonestandardin täyttävää hydrauliikkaöljyä) kun noita silikoonilillinkejä, mutta eipä oo koskaan tullu kokeiltua miten semmoset 1:1 iskariöljyt toimii noissa pikku pumpuissa + niiden kans säätäminen on täyttä hakuammuntaa. Kyllähän 1:1 pärrissäkin käytettäis jotain muuta kuin oikeaa iskariöljyä jos ne vetäis ittensä tönkiksi -10asteen keleissä  :roll:



Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Youtubesta löytyy myös noita iskarin kasaus ohjeita.
Tässä yksi. http://www.youtube.com/watch?v=sliCxsIZ3v4

ihan kiva, jos olis tollanen *****pumppu kuin tuossa videossa... Vähän turhan pro ohjeita.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Youtubesta löytyy myös noita iskarin kasaus ohjeita.
Tässä yksi. http://www.youtube.com/watch?v=sliCxsIZ3v4

ihan kiva, jos olis tollanen *****pumppu kuin tuossa videossa... Vähän turhan pro ohjeita.

Toiminnallisesti noi on ihan saman kuin "halvatkin" iskarit. Eli samalla tapaa ne tehään.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
tarkoitin tuota millä se pumppaa ilmaa pois...
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
tarkoitin tuota millä se pumppaa ilmaa pois...

Voihan sitä skipata sen pumppaamisen ja olla kärsivällisempi ilmanpoistossa. Eihän tuo pumppu varsinaisesti muuta tee kuin nopeuttaa tuota ilmakuplien poistoa.

Poissa r1205

  • Jäsen
    • Profiili
Hmm. Mitäköhän olen nyt menettänyt kun olen aina iskarit tehnyt ilmattomaksi muutten ole säätänyt reboundia..

Sis aina kasannut iskari tapit niin alhaalla kuin mahdollista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Olet menettänyt iskarin oikeanlaisen toiminnan.