Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JesseT

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9
151
Tulokset / Mihin katoaa luokat?
« : 03.04.03 - klo: 09.28 »
Suurimmat kisat joissa itse olen ollut oli joskus 91 tai jotakin NM-kisat Lahdessa. Siis se vuosi jolloin Teppo voitti ja siirty viriin. Olin silloin ajamassa alkuerässä numero 14 tai jotakin, kun kovat kuskit ajoivat erässä 1 jne. Kisaajia oli reippaasti toistasataa takavedossa silloinkin.

152
Sähköautot / Nosram Dominator
« : 02.04.03 - klo: 17.12 »
Käsittääkseni tuon säätimen kehitti alunperin Nosram. Sitten kun Nosramilla meni huonosti eikä säädintä meinattu saada valmiiksi markkinoille osti LRP koko puljun. Sen jälkeen LRP lanseerasi valmiin säätimen omalla leimallaan. Nosram toi myöhemmin saman säätimen omallakin nimellään jostaín syystä. Ehkä siksi, että britit voisivat ostaa kotimaista...

Voi olla asiavirheitä, ei tarvitse korjata...

153
Cruisaaja: Pistetäänkö tiimi pystyyn? Mulla on ainakin renkaat narikassa viime kerrasta.

154
Sähköautot / Säätimen kärähtäminen
« : 01.04.03 - klo: 15.05 »
Joskus mittasin Corallyliittimen vastukseksi 0.0004 Ohmia. Tosiaan samaa luokkaa, kuin kaksi senttiä 14GA piuhaa.

155
Kiektämättä tuo Orionin rengas ensi mattokaudeksi olisi aika järkevä ratkaisu. Kesä kannattaa jo rauhoittaa, koska se on jo NYT  8) (paitsi Kiimingissä). Itselleni pito on aivan sivuseikka, mutta kuulun selvästikin vähemmistöön. Sen sijaan renkaan tulisi kestää pitkään ja olla tasapainoinen ajettava.

156
Noihin purkutuloksiin muuten vaikutta todella paljon edellinen käyttökerta. Eli jos ajat tuon akun virikoneella ja foameilla 4 minuutissa tyhjäksi, lataat ja testaat, niin saat paljon paremmat lukemat kuin että esimerkiksi treenaisit sillä 10 min syndicatea, latausit ja testaisit.

157
Sähköautot / Amppeerituntimittari ?
« : 31.03.03 - klo: 13.47 »
Helpointa olisi tehdä sellainen värkki, joka pitää purkuvirran vakiona (ei siis pelkkä vastus) ja sitten vaan mittaa ajan ja näyttää sen vakiolla kerrotuna mAh yksiköissä. Virran integroiminen ajan yli on aivan turhan hankalaa ilman omaa mikrokontrolleria.

158
Sähköautot / Amppeerituntimittari ?
« : 31.03.03 - klo: 12.42 »
Tarvitsemasi laite on ilmeisesti kello.

159
Sähköautot / Moottorinpuhdistussprayt
« : 31.03.03 - klo: 12.41 »
Bilteman spray on loistavaa.

160
Sähköautot / k: Sanwa M8:n käyttäjille
« : 20.03.03 - klo: 10.45 »
Niin joo vielä, itse olen ihan quadralla noita lataillut puolella ampeerilla. Jos virtaa on liikaa, niin sen tietää siitä, että akku alkaa lämpenemään, vaikka ei ole vielä täynnä.

161
Sähköautot / k: Sanwa M8:n käyttäjille
« : 20.03.03 - klo: 10.44 »
Jos on joku pulssilaturi hakkuri tai sellainen, niin en ainakaan suosittelisi pitämään radiota päällä. Jos on ihan DC- laturi niin ei semitään tee. Ja pieni tarkennus, ei se virta radion läpi mene, ainoastaan jännite menee radiolle.

162
Sähköautot / Moottori...
« : 19.03.03 - klo: 16.24 »
Voi muuten mennä vähän heikosti nurtsilla tai lumessa.

163
Sähköautot / k: Sanwa M8:n käyttäjille
« : 19.03.03 - klo: 16.23 »
Onhan siinä patteritelineessä liitin pohjassa, joten jos poraa reiän samalle kohtaa ohjaimen pohjaan, niin sitten ei tarvitse ottaa sitä koteloa ulos.

164
Sähköautot / Xpress-sorvi
« : 18.03.03 - klo: 10.31 »
Kaikkiin sorviin saa timanttiterän. Kaikkien näkemieni RC-sorvien terät ovat samanlaisia ja kokoisia. Ainoana poikkeuksena joissakin sorveissa on terä ikään kuin peilikuva. Eli on vasenkätisiä ja oikeakätisiä teriä. LRP-taitaa myydä halvimmalla terää nykyään ja muistini mukaan sekä LRP ja Xpress sorvi ovat oikeakätisiä. Ainoa miinus Xpress sorvissa on ankkurin kiinnitys, joka hahlojen sijaan on tehty kuulalaakereilla. Tämä on hyvin herkkä lialle ja kuparilastuille, mutta ei siis mikään ongelma. Monet ovat siihen jonkinnäköisen suojan myös rakentaneet.

165
No se luku mikä siihen kennon päälle laitetaan on kuitenkin vain markkinointia. Itse väittäisin kyllä jo uusien NiMh akkujen olevan huomattavasti NICd akkuja parempia, eikä vain kapasiteetin osalta. Pienimmät sisäiset resistanssit mun akuista on uusissa GP:n akuissa. Tietysti mittaustapa vaikuttaa tuloksiin.

166
Alkuperäiseen kysymykseen: 3000 vs 3300. Mittausten perusteella kapasitettia on ainakin omissa yksilöissä juuri sen 10% enemmän.

167
Tulokset / Tallinn Cup 2003
« : 17.03.03 - klo: 16.38 »
Itseni yllätti tuo yhtäkkiä noussut Venäjän taso. Laptevin vauhti ei ollut mitenkään ylivoimaista, mutta kaveri ajoi todella hyvin. Aikaisempina vuosina ei ole vauhti häikäissyt idässä päin.

168
Kyllä NiMh akut putoavat jo korkeammalta kuin NiCd akut purkukäyrien perusteella. Poikkeuksena vanhat siniset panasonicit ja Powers 3000 kennot.

169
Korjaus:
Mitä suurempi purkuvirta sitä suurempi osa akun energiasta häviää akussa itsessään sisäisiin häviöihin. Jos purkuvirtasi on 17A, akun lepojännite 7.2V ja akun resistanssi on 30mOhm, niin kuormavastus on silloin 0.3935Ohm. Tällöin tehoa häviää kuormaan 113.73W ja akkuun 8.67W. Näiden suhde on ~13. Esim 1A virralla akussa häviää 0.03W ja kuormassa 7.17W. Suhde on jo 240.
Eli asiaan, vaikuttaako purkuvirta kapasiteettiin? Jos kapasiteettia mitataan jouleissa (akun energiaa), niin kyllä vaikuttaa. Jos kapasiteettia mitataan mAh:ssa mukautuvalla kuormalla (stabiloi virran), niin ei vaikuta. Jos kuorma on staattinen eikä virtaa stabiloida vaikuttaa purkuvirta tuloksiin.
Lisäksi on myös sähkökemiallisia tekijöitä jotka johtavat sisäisen resistanssin olevan riippuvainen virran suuruudesta. Tämä onkin suurin syy, miksi pienellä purkuvirralla saadaan suurempi kapasiteetti kaikilla mittaustavoilla.
Oikeassa olet siinä, että nimelliset kapasiteetit eivät ole oikeita, mutta eivät ne noin pieniksi jää.

170
VesaK: Jos lasket 17A purkuajasta akun kapasiteettia mAh yksikössä, niin teet pienen teoreettisen virheet, johtuen akun sisäisestä reistanssista. Kerro tulokset kertoimella 1.07 ainakin 3000HV ja SMH tapauksessa niin saat korjatut arvot.

171
Tulokset / Crossiradan maa-aines
« : 13.03.03 - klo: 11.55 »
Ratoja ei ole pitkään aikaan mistään muusta tehty kuin savesta. Myös betoni, astro-turf ja puu ovat loistavia, mutta eivät ole ilmaisia eikä nyt ihan maa-ainestakaan...

172
Sarja olisi huomattavasti haastavampi ja jännittävämpi, mutta silloin pitää kyllä laskea tarpeeksi vähän noita kisoja, kun harva niitä kaikkia kiertää. Joku 3/6 tai 4/6 olisi jopa hyvä. Sama se on kuitenkin kaikille. Toki joku kisa voisi olla ihan foamikisa.
Aikoinaan oli käytössä myös Rc ranking piste tilanne. Siis sellainen jatkuva systeemi johon laskettaisiin vaikka jokaisen kuusi viimeisintä tulosta tietyllä painotuksella riippuen onko kansallinen, Finntrack, SM,... Joku takarajakin pitäisi olla, että kisat pitäisi olla viimeisen 1.5 vuoden sisältä.

173
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 12.03.03 - klo: 15.43 »
Olen ennenkin sanonut että kisa on tasaisinta ja hauskointa, kun kaikilla on tarpeeksi tehoa käytössä. Vähän sama kuin kisaaminen kuuden kennon mattoautolla. Tehoa on niin paljon, että pieni lisä tai vaje ei enää kiinnosta. Oli tuo rallycross hauskaa kyllä aikanaan. Iso kori tekee muuten autosta aivan erilaisen ajettavan normaaliin krossariin nähden.

174
Teppo: Tarkoitin nyt vaan sitä, että kun nyt kerran viimekädessä kuitenkin harrastajat aivan itse saa päättää sen renkaan millä ajetaan, niin onko CS-22 tosiaankaan järkevä vaihtoehto? Rengas maksaa 15€ / pari, on todella lyhytikäinen ja aiheuttaa jatkuvasti harmaita hiuksia harrastajille. Aikaisemmin kun ajettiin esim. Pitin 20:lla, niin rengashan oli matolla lähes ikuinen ja piti vähintäänkin sen minkä cs-22:nenkin. Halpa sekään ei tosin ollut. Jos vaan joku näkisi vähän vaivaa, niin aivan varmaasti löytyisi rengas joka maksaisi 7€ / pari, olisi parempi ajaa ja kestäisi kauemmin kuin nykyinen rimpula. CS-27 on mielestäni kaikin puolin mukava rengas. Se on kyllä fakta, että sillä ei pääse samaa vauhtia, kuin cs-22:lla kaikilla radoilla. Sama se on kaikille. Jotkut ei pidä kierrosaikojen hidastumisesta ja jotkut ei välitä. Pointti oli se, että CS-22 ei todellakaan ole mikään hyvä rengas verrattuna esim. sen edeltäjään SSA:han. Mielestäni kierrosaika ei ole se ainoa kriteeri millä yksityyppirengas tulisi valita.

175
Mikä tahansa ennemmin kuin cs-22. Kumit repeilevät ihan omia aikojaan liimauksen vierestä, vaikka liima pitää. Joka akun jälkeen saa olla jostakin liimaamasta. Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, jos vaikka cs-27 olisi se uusi rengas. Tosin miksi yksityyppirenkaan on oltava sieltä kalliimmasta päästä?

176
Tulokset / Tallinn Cup 2003
« : 07.03.03 - klo: 14.44 »
Ei ole mitään riskejä. Kaikki lähtijät ilmoittautukoon minulle mahdollisimman pian!
050-5695608

Helsingistä helsinkiin:
Lähtö 15.3 08:30
paluu 16.3 23:30

Laiva meno-paluu 25€ + majoitus ~20€.

177
Tulokset / Tallinn Cup 2003
« : 05.03.03 - klo: 18.31 »
Tuossa tulee näköjään ongelmia, koska aikataulut vaihtuu 16.3 ja 17.3 välisenä yönä.
www.seawind.fi

Tietysti aina voi ottaa maanantain töistä lomaa tai mennä kopterilla...

178
Sähköautot / Createx
« : 27.02.03 - klo: 09.44 »
Kyllä nuo värit hyvin vettä kestää ilman lakkaakin. Pitää vain muistaa, että maali ei kuivu täysin päivässä eikä kahdessa. Lakka kyllä parantaa korin kulutuskestävyyttä paljon, mutta myös lisää hieman sen painoa.

179
Sähköautot / Torppaan cs-22 vai 27?
« : 25.02.03 - klo: 10.29 »
27:lla vähemmän harmaita hiuksia. 22:lla voi päästä vähän kovempaa kuitenkin. Itse olen käyttänyt 22:sia kovilla inserteillä. Auttaa paljon ainakin kaatumis ja vetelyongelmiin.

180
Sähköautot / Laakerit?
« : 25.02.03 - klo: 10.27 »
Tuosta Integyn vehkeestä oli jo ennenkin keskustelua ja ilmeisesti se EI ole ultraäänipesuri, jonkinlainen täristin lähinnä.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9