Laitan nämä moottori ohjeet vielä tuonne IGT -kilpailusääntöihin esille
http://rc10.fi/index.php?topic=25583.msg239396#msg239396VAKIOLUOKAN MOOTTORI YM. ASIAA=================================
Kerhoillat käynnistyvät nyt toukokuussa joka toinen keskiviikko, kuun 1. ja 3, ja jatkuvat aina syksyyn asti Tattarisuon asfalttiradalla, tervetuloa. Varaosapakki seuraa mukana. Ensimmäinen kerta siis 13.5. Itse olen tuolloin lomamatkalla valitettavasti, mutta sehän ei menoa haittaa (yritän saada korvaajan tilalle).
Keskustelin Kyoshon kanssa aamulla
GXR28 vakiomoottorista ja tässä tietopaketti:
- Moottoreita on myyty yksistään Suomessa satoja ja ongelmatapauksia on kourallinen. Takalaakeri ei ole mikään tyyppivika ja pysyy kunnossa kun noudatetaan tiettyjä sääntöjä (lue ohjeet alla).
- Huolto- ja käyttöohjeet:1) Sisäänajo huolella ja rauhassa2) Noin viiden litran välein moottorin purku, joka jokaisen kuskin kannattaa tehdä ja tutkia moottorin kunto-1. kerralla vaihdetaan etulaakeri (Mika voi avustaa)
-Takalaakerin kunnon tarkastus tunnustelemalla, sen kyllä huomaa jos laakeri on vahingoittunut
-Kampiakselin tapin (joka pyörittää kiertokankea ja mäntää) tarkistus, että pyöreä eikä ovaali
-Jos hämminkiä osat korvataa uusilla
-Koneen kasaus puhtain käsin(!)
-JOS osia vaihdetaan (takalaakeri, kampiakseli, kiertokanki) niin yksi tankillinen sisäänajoa rikkaalla ja rauhallisesti ajamalla, ei heti täysiä. Osat voi myös voidella ennen paikoilleen laittamista siihen tarkoitetulla after-run tms. öljyllä joka palaa polttoineen mukana eikä jätä pintaa laakereihin
-Etulaaakeri voidaan vaihtaa joka kerta tai joka toinen (5 tai 10L välein), tällä estetään hyvin pitkälle muiden osien vahingoittuminen. Keraaminen etulaakeri 6e, Kyoshon takalaaakeri ~17e
3) Ilmansuodatinöljy ja sen käyttö-EI liikaa! Ilmansuodatinöljyn liiallinen käyttö rikkoo takaalerin, koska liika öljy päätyy sinne ja aiheuttaa ongelmia ja lopulta rikkoutumisen. Eli kevyt öljyäminen ja liiat pois painelemalla talouspaperiin. Onroad ei ole kauhean pölyistä hommaa, joten kevyt öljyäminen riittää hyvin
-Ilmansuodatinöljyn valinta; käytä vain RC käyttöön tarkoitettuja (Esim. PSR tai Kyosho liikkeiden myymä öljy)
4) Polttoaine- 16-20% nitro
- maltillinen säätö, ei liian piikille
Summa summarum: Opetelkaa purkamaan ja kaasamaan moottori, se on olennainen osa tätä harrastusta ja varsin helppoa. Etulaakerin säännöllinen vaihto ja moottorin osien kunnon tarkistus (Mika ja Pro Shop avustaa tarvittaessa). Kuluneiden osien korvaaminen uusilla ja sen jälkeen kevyt sisäänajo. Käyttäkää aikaa ja harkintaa, turha kiire pois. Lopputloksena hyvin toimiva kone ja auto ja hyvä mieli :)
Kisoista lyhyesti:
- Palkinnot selvinnevät lähiaikoina (keskustelen huomenna asiasta)
- Formaatista samoin; 30 min finaaleja ei kannata pelätä, voihan olla että esim 15min riittää aivan mainiosti ja selvittää voittajan. Pääasia että on hauskaa, ei paineita etukäteen sillä monet ovat uusia harrastajia tässä luokassa
Vielä vaihteesta:
Pari sivua taaksepäin kerroin omasta shimmalustani ja ensimmäisen ajokerran jälkeen voin todeta, että nyt vaihteen 'hammas' otti tasaisesti kiinni ja 2-rattaan ulkoreuna tapin kohdalta pysyi ehjänä. Näin uskon että vaihde palvelee pitkään ja suosittelen tekemään samoin. Sekään ei ole iso juttu.