Sama asia kun kävisit maalauttamassa 1:1 autosi metallihohtovärillä ja hioisit maalauksen jälkeen pinnan karheeksi ja naarmuille.
Mahtaakohan kuitenkaan olla ihan sama asia, kun rc-auton kori hiotaan sisäpuolelta, ja näkyvä pinta on kiiltävä ja tasainen? En ala väittämään vastaan, kun metallivärejä en ole itse kokeillut, mutta ainakaan tavallisten maalien kanssa ei ole samaa ongelmaa, eli sisäpuolella olevat naarmut ei erotu, kunhan ei tosiaan liian karkealla hiomapaperilla hio.
Itse olen oman 1:1 autoni kanssa huomannut, että kun auto on märkä (eli päällä tasainen vesikerros), ei korissa/ikkunoissa olevia naarmuja erota ollenkaan, vaan maalipinta näyttää aivan tuoreelta.
Hiomisen tarpeellisuudesta voi sitten olla montaa (kahta) eri mieltä, mutta ainakin maali pysyy silloin kiinni, vaikka kori ei ihan puhdas sisältä olisikaan.
JL-, tummat värit maalataan ensin. Riippuu tietenkin tuon käyttämäsi oranssin peittävyydestä, mutta musta taustamaali kirkkaan värin kanssa ei välttämättä näytä hyvältä, varsinkaan jos kirkas väri on vähänkään kuultava.