Minun tietääkseni näissä ei vehkeissä ei takuuta ole, muuten kuin tehtaan myöntämä, onko siis myyjä miten pitkälle vastuussa?
Lakimiehiä täällä?
Koulutukseltani en ole juristi tai muukaan lakiasioiden ammattilainen, käytännön kokemusta asiasta moneltakin kannalta on.
Kaikessa kuluttajalle (yksityishenkilöille) suunnatussa kaupankäynnissä on voimassa kuluttajansuojalaki, riippumatta siitä mitä ostaa ja mitä takuusta jne. sanotaan. Tämä koskee siis yksityishenkilön ja ammatinharjoittajan välistä kauppaa, ei kahden yksityishenkilön välistä kauppaa.
Kuluttajasuojalain lähtökohta on se, että tuotteen on oltava laadultaan, käytettävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan jotakuinkin sellainen, mitä sen hinta- ja laatuluokan tuotteelta voi olettaa. Toisin sanoen: jos esimerkiksi ostat autoliikkeestä käytetyn auton, jolla on ajettu 50.000 km ja joka maksaa 20.000 euroa, ja siitä särkyy vaihdelaatikko tai moottori, voi perustellusti kysyä olisiko sen pitänyt kestää? Varmaan olisi. Tällöin autoliike on kuluttajansuojalain nojalla velvollinen korjaamaan auton. Kuluttajansuojalaki on voimassa myös "kuuluisan" kuuden kuukauden jälkeen, mikäli voidaan toteennäyttää virheen olleen tuotteessa jo sitä ostettaessa.
Kuten aiemmin sanoin, en ole lakimies, eikä nämä tulkinnat ole lakikirjasta tai oikeusasteiden päätöksistä, silti väittäisin, että myös noin 350 euron hintaisen RC-auton tulisi lähtökohtaisesti kestää kauemmin kuin 1,5 kk. Lisäksi kauppiaan/maahantuojan tulee noudattaa tuotevastuulakia, joka on aina voimassa riippumatta siitä, mitä kaupanteon yhteydessä sovitaan.
Lisäksi kannattaa huomata se, että kauppias on yksin vastuussa asiakkaalle. Hän ei voi vedota maahantuojan tai kenenkään muunkaan kolmannen osapuolen vastuuseen tai siihen mitä kauppias ja esim. tukkulikke tai maahantuoja on asiasta keskenään sopinut. Tämä perustuu yksinkertaisesti siihen, että sopimus kaupasta on asiakkaan ja kauppiaan kahdenkeskinen, siihen ei liity muita osapuolia.
Kaikenkaikkiaan sanoisin, että on vähintäänkin kohtuullista, että kauppias korvaa em. kaltaisen virheen. Toinen juttu kokonaan on se, kuinka asiakas voi toteennäyttää, että vika on ollut kaupankohteessa kaupantekohetkellä eikä sitä ole itse aiheutettu.
Mustavalkeiden asioiden lisäksi suurta osaa näissä asioissa näyttelee kommunikointitaidot ja molemminpuolinen ymmärrys. Kauppias tekee kauppaa liiketoiminnan näkökulmasta ja on selvää, että keskustelut voivat olla joskus hankalia. Tämä ei kuitenkaan poista missään tilanteessa asiakkaan kuluttajansuojaa.