Kirjoittaja Aihe: Akun kasaus  (Luettu 15282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« : 29.09.05 - klo: 22.13 »
Aattelin väsätä ite kennoista 3300mah akun(kuulema parempia, kuin pötköt)


Kysysin vaan, että onko vaikeekin operaatio?

tietääkseni kennot yhdistetään ''silloilla'' + ja - navat vastakkain?

ja sitten punanen johto + päästä ja musta - päästä.Mitä muuta siinä pitää vielä juottaa?

Poissa Grönroos.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #1 : 29.09.05 - klo: 22.16 »
| Asso RC18T | Xray T2 | Futaba 3PK | LRP - Sphere |

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #2 : 29.09.05 - klo: 22.23 »
Just tuota kattelin, mutta onko se vaan noin, miten sanoin/tuossa kuvassa näkyy? ja tietenkin kutistesukkaa päälle?


Ja mitenkä se akun purku muka onnistuu helpommin ite kasatulla? pitää varmaan tinaukset avata, jos haluu joka kennon erikseen.

Poissa Reijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #3 : 29.09.05 - klo: 23.04 »
-
« Viimeksi muokattu: 22.04.15 - klo: 13.16 kirjoittanut Reijo »

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #4 : 29.09.05 - klo: 23.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Upikka"
Just tuota kattelin, mutta onko se vaan noin, miten sanoin/tuossa kuvassa näkyy? ja tietenkin kutistesukkaa päälle?


Ja mitenkä se akun purku muka onnistuu helpommin ite kasatulla? pitää varmaan tinaukset avata, jos haluu joka kennon erikseen.

Jos kutistesukan laitat päälle niin tasauspurku ei onnistu, se onnistuu vain kun sukkaa ei ole, siksi itsekoottavat voi purkaa purkulaitteessa ;)

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #5 : 30.09.05 - klo: 09.24 »
No milläs se kannattas sitten päällystää? ihan vaan sähköteipilläkö?

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #6 : 30.09.05 - klo: 09.30 »
miksi se pitäisi päällystää?

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #7 : 30.09.05 - klo: 10.12 »
Meinaatko, että juotan kennot kiini, ja ihan paljaana vaan autoon kiini?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #8 : 30.09.05 - klo: 10.33 »
Yleensä tälläiset akut todellakin pysyy kasassa pelkkien juotossiltojen varassa. Toki voit teipata tai liimata kennot yhteen. Kennojen päitä ei siis peitetä mitenkään, jotta tasauspurku olisi mahdollista.

Laittaessasi tälläistä akkua autoon on luonnollisestikin huomioitava, ettei kennojen päädyt pääse koskettamaan mitään sähköä johtavaa materiaalia (esim. paljas hiilikuituinen pohjalevy).

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #9 : 30.09.05 - klo: 10.48 »
Ok

Mutta ne kennothan pitää purkaa yksitellen polttimolla, jos ei oo purkulaitetta.Niin miten se muka onnistuu, jos ne kaikki on kiini toisissaan? joutuu siis irrottamaan aina kennot irti.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #10 : 30.09.05 - klo: 10.59 »
Ei todellakaan tarvitse purkaa kennija irti toisistaan, koska jokaisen kennon navathan on edelleen näkyvissä. Tämän takiahan akku kasataankin juuri noin rinnakkain.

Älä vain mene pelleileen minkään polttimon kanssa. Joko hankit/rakennat sen purkulaitteen tai sitten olet erillispurkamatta ja käytät vaikka edelleen pötköakkuja.

Poissa Jrx

  • Jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #11 : 30.09.05 - klo: 12.11 »
Nyt tämä menee vähän offtopikiksi, mutta l150040 sinun sivulla on se purkulaudan teko-ohje. Kysympä että sen diodin katkaisujännitehän on jotain n.5v, niin eikös se ole liian pieni NiMh akuille?

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #12 : 30.09.05 - klo: 12.18 »
Minäkin kysyn ot:ta

Nosramin pötköakkuani oon lataillut nytten noin 50 kertaa.Nytten on alkanu ajossa näkymään selvää ''kuminauhamaisuutta'' eli tehot häviää pikku hiljaa.Mikä ois tähän hyvä lääke? pitäskö tehä tuo purkulaite, ja purkaa se sillä?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #13 : 30.09.05 - klo: 12.19 »
Olen nyt enemmänkin kuin pihalla. Jos tarkoitat erillispurkulaitetta, niin siinä diodien kynnysjännitteenä on noin 0,7 V, joka on ihan sopiva myös NiMh-kennollekin. Pääasia on se, että kaikki kennot ovat samassa varaustilassa/jännitteessä.

Jos taas tarkoitat sitä automaattikatkaisulla varustettua purkulaitetta, niin siinähän katkaisujännitteen voi asettaa sopivaksi vastuksien avulla. NiMh-akun tapauksessa sopiva katkaisujännite on esim. 1 V kennoa kohden. Eli jos kyseessä on normaali 6-kennoinen akku, katkaisujännitteeksi tulee 6 V.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #14 : 30.09.05 - klo: 12.32 »
Nyt oon tekemässä tuota purkulaitetta(kohan saan tarvikkeet) illalla siis tulee yksi 30a 12v rele, on/of kytkin ja tavallinen vastus.Ennestään löytyy jo johtoa ja polttimo.Noilla siis onnistuu se teko? ihmetyttää vaan, että mikä sen purun sitten katkasee ''sopivasti'' vastuksella luultavasti, mutta voiko sen jotenki säätää, vai miten se katkeaa? oon vähä pihalla, ja varmasti muutki, jos tän lukee :D

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #15 : 30.09.05 - klo: 12.44 »
Kun painat sitä painokytkintä akun jännite vetää releen kiinni. Kun päästät painokytkimestä irti rele pysyy suljettuna akun jännitteellä, jota on laskettu sillä vastuksella. Kun akun jännite putoaa riittävän pieneksi, releen jousen voima voittaa akun jännitteen aikaansaaman vetovoimaan, ja rele aukeaa.

Otetaan esimerkki. Akun jännite on ennen purkua 7,2 V, releen aukeamisjännite 5 V ja vastuksen aiheuttama jännitehäviö 1 V. Tällöin rele vedetään kiinni painamalla painonappia 7,2 V jännitteellä. Rele pysyy kiinni aluksi 6,2 V (7,2 - 1) jännitteellä, koska tämä on suurempi kuin releen aukeamisjännite 5 V. Kun akun jännite on pudonnut alle 6 V rele aukeaa, koska akun jännitteen ja vastuksen aiheuttaman jännitehäviön summaksi tulee alle 5 V.

Katkaisujännitettä säädetään siis tuon vastuksen arvon muuttamisella, jolloin tuo vastuksen aiheuttama jännitehäviökin muuttuu. Esimerkissä vastus oli valittu siten, että katkaisujännitteeksi saadaan se 6 V. Jos katkaisujännitteeksi halutaankin 6,2 V, on vastuksen arvoa muutettava siten, että vastuksen jännitehäviöksi saadaan 1,2 V. Eli mitä pienempi vastus on, sitä lähempänä katkaisujännite on releen aukeamisjännitettä.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #16 : 30.09.05 - klo: 13.03 »
Tuolla ari-pekan rc-sivuilla luki, että tavallinen vastus käy? eli onko se 1v

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #17 : 30.09.05 - klo: 13.19 »
Noinhan minä olen sinne kirjoittanut.

Vastuksia ei kuitenkaan mitata jännitteen perusteella vaan ohmeina. Sopivan vastuksen arvo riippuu releen kelan vastuksesta, releen avautumisjännitteestä ja halutusta katkaisujännitteestä, joten mitään eksaktia arvoa en pysty antamaan. Eli sopiva vastuksen arvo on joka testattava tai laskettava. Ohjeessa on kyllä neuvottu miten tämä onnistuu.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #18 : 30.09.05 - klo: 14.11 »
No nytten on kasassa kaikki muut, paitsi vastus.laakeri ja varaosa liikkeestä ei löytyny.Mistähän niitä saa? huoltoasemilta?


Edit: Stampeden mekaanisen noparin vastuksien takana on tälläset tiedot
10w 0.022 sitten ohmin merkki ja k.Voiko tota käyttää siinä?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #19 : 30.09.05 - klo: 14.43 »
Vastuksia saa elektroniikkaliikkeistä.

Tuo vastus ei käy, ja edelleenkään kukaan ei pysty sanomaan sen vastuksen arvoa, jos et ensin anna niitä tietoja, jotka mainitsin edellisessä viestissäni. Yleensä vastuksen arvo on kuitenkin joitain kymmeniä ohmeja.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #20 : 30.09.05 - klo: 15.27 »
No voi perhana, vastuksia en saa näiltä seuduilta mistään.Voiko sen korvata jollain(ei varmaan)

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #21 : 30.09.05 - klo: 15.51 »
Luin, että jos releen liuskan ohennus onnistuu hyvin, niin vastusta ei tarvitse.Eli ohennetaanko sitä kytkimen aluslevyä ohkasemmaks, että siitä kytkimestä tulsi kevyempi?

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #22 : 30.09.05 - klo: 16.49 »
Nytten tein tämän


''Tämän purkulaitteen rakentaminen on melkoisen yksinkertaista. Koko purkulaite perustuu yhteen tavalliseen 30 A ja 12 V releeseen, jota löytää käytännössä jokaisesta autotarvikeliikkeestä. Lisäksi tarvitaan sähköjohtoa, yksi painokytkin, tavallinen vastus ja kuormaksi esim. tavallinen auton H4 polttimo. Myös muita lamppuja tai tehovastuksia voidaan käyttää. Lisäksi hyvä on olla olemassa kotelo purkulaitteelle ja liittimet purettavaa akkua varten.

Työ aloitetaan juottamalla releen 30-jalasta johto kuorman plus-napaan. Jalkojen numerot ovat standardisoitu ja löytyy merkittynä jokaisesta releestä. Jos kuormana on lamppu tai vastus navalla ei ole merkitystä. Releen 86-jalka yhdistetään vastaavasti kuorman miinus-napaan. Samasta 86-jalasta juotetaan toinen johto akun miinus-navan liittimelle. Akun plus-navan liittimelle menevä johto juotetaan puolestaan kiinni 87-jalkaan. Jalkojen 87 ja 85 välille juotetaan painokytkin. Kytkin on sellainen, että se ei jää päälle, koska muuten koko laitteen idea ei toimi. Eli kytkimellä annetaan releelle vain alkusysäys, joka imee releen kiinni. Rele on kiinni niin kauan kunnes akun varaus laskee niin alas, ettei releen kelan vetovoima riitä enää pitämään relettä kiinni. Viimeiseksi releen jalat 30 ja 85 yhdistetään hyppylangalla. ''



Sitten otin vanhan akun, ja laitoin katkasimen asentoon on, ja valo syttyi.Sitten käänsin off, ja valo jäi päälle.Mitenkä nytten osaan sen metalli klipsin hio oikein, niin että se katkeaa oikeaasa kohdassa? meneekö se akku nytten liian tyhjäksi, vai jääkö liian täydeksi?

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #23 : 30.09.05 - klo: 17.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Upikka"

Sitten otin vanhan akun, ja laitoin katkasimen asentoon on, ja valo syttyi.Sitten käänsin off, ja valo jäi päälle.Mitenkä nytten osaan sen metalli klipsin hio oikein, niin että se katkeaa oikeaasa kohdassa? meneekö se akku nytten liian tyhjäksi, vai jääkö liian täydeksi?

Omistatko jännitemittaria? Katso sillä akusta, millä jännitteellä valo sammuu. Jos katkaisujännite on välillä 5.4v-6.0v, laitteelle ei varmaankaan kannata tehdä yhtään mitään.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #24 : 30.09.05 - klo: 17.34 »
Mittasin jännitteen, ja se oli hieman alta 7.Mitäs nytten pitäs tehä, että tipahtas sinne 6 tienoille?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #25 : 30.09.05 - klo: 20.16 »
Sitä metalliliuskaa pitää ohentaa (kuva siellä Internet-sivuillani). Ohentelet sitä vähän kerrallaan, niin se sopiva katkaisujännite löytyy. Vastuksen paikalla pitää olla tässä vaiheessa sähköjohto. Kun varovasti ohentelet, se sopiva katkaisujännite kyllä löytyy sieltä.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #26 : 30.09.05 - klo: 21.49 »
''vastuksen paikalla pitää olla tässä vaiheessa sähköjohto''


Onkos se ''oikea'' vastus sitten pakollinen olla?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akun kasaus
« Vastaus #27 : 30.09.05 - klo: 22.13 »
Johtohan voidaan tulkita vastukseksi, jonka resisanssi on hyvin pieni.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #28 : 30.09.05 - klo: 22.20 »
Nytten on kaula noin 1.5mm, ja jännite ei oo tippunu, kuin 6.8.Joko toi alkaa riittää, vai pitääkö VIELÄ ohentaa? se valo oli loppu ajasta polttimosta jo aikas himeä.

Poissa Upikka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akun kasaus
« Vastaus #29 : 02.10.05 - klo: 18.31 »
Hommasin nytten tuon h4 polttimon, että purkautuis vähän nopeempaa.Ongelma on edelleen se, että jännite ei laske, kuin max 6.6v.Auttasko se vastuksen asentaminen asiaa? ja h4 poltin pysyy päällä, kuin katkasin on asennossa on, jos laittaa off, niin se sammuu.