Mekkarista vielä
Itse olen ajatellut niin, että hankin kyllä headsetin itseni ja mekkarin väliseen keskusteluun. Tämä helpottaa mielestäni paljon koko prosessia.
Kuten Jerzi tuossa aikaisemmin totesi mekkarin tehtävät ovat kuitenkin aika rajatut: Seuraa kelloa, pyydä auto varikolle, tankkaa, laita radalle, seuraa kelloa…
Ongelmia tulee, jos tuohon tulee jotain poikkeavuuksia: Auto ulos radalta, sammuu, rengas irtoaa/hajoaa… Näissä tilanteissa headset tuo helpotusta, koska kuski pystyy antamaan uusia ohjeita mekkarille miten toimitaan.
Headsetin myötä mekkarille avautuu myös uusi mahdollisuus: Antaa kuskille tietoa kisatilanteesta: Oma sijoitus, missä edessä ja takana tuleva auto… kenelle annetaan tilaa yms… Tämä on sitten vähän kokeneemman mekkarin ominaisuus. Mutta, jos kuuluttaja ei ole kovin aktiivinen kertomaan tilannetta tämän merkitys korostuu. Myös Ratakasissa tämä on hyödyllisempää, koska vauhdit ovat niin kovia ja kuskilla on vaikeampi hahmottaa muiden autojen sijoituksia.
Tärkeitä mekkarin ominaisuuksia ovat mielestäni rauhallisuus ja hyvä itseluottamus. Se että tankkaatko 3 sekkaa nopeammin kuin nopeimmat ei ole merkityksellistä. Tärkeintä on tehdä aina tasainen suoritus ja varmistua siitä, että tankki on varmasti täysi. Tällä päästään jo varmasti A-finaalin kärkipaikoille.
Kuljettajan osuus
Kaikki ei ole kuitenkaan mekkarista kiinni, myös kuljettajan merkitys on tässä suuri ja tuon kolme sekkaa voi saada helposti pois harjoittelemalla varikolle ajoa ja sieltä pois mahdollisimman kovaa. Itsellä myös varikolle tuloa edeltävä kierros ja varsinkin tankkauksen jälkeinen kierros on aina vähän hitaampi, kun ajorytmi sekoaa.
Itseluottamus
Miten sitten mekkarin itseluottamusta voidaan parantaa: No se on tietenkin treenaaminen yhdessä ja tässä se vakimekkari auttaa. Myös jos sulla on vakimekkari, olette varmasti kavereita ja tämä mahdollistaa sen, että mekkarille annetaan mahdollisuus myös epäonnistua. Mekkarin vastuu on erittäin suuri, koska mekkari voi epäonnistuessaan tosiaan tuhota koko kisan. Useimmiten mokan tekee kuitenkin kuljettaja tai kalusto hajoaa, mutta mekkarin henkinen paine on aika kova.
Ja tämän kirjoitettuani voin todeta: Itse en halua ollenkaan olla mekkari, pelkään mokaavani kun tiedän, että kuljettaja on panostanut aikaa ja rahaa tuohon kisaan. Olen myös aika kilpailullinen luonne ja en vain pysty olemaan samalla tavalla rauhallinen mekkarin roolissa. Ajaessa ongelmaa ei ole, koska olen koko ajan suorittavassa osassa, en seuraamassa/odottamassa.
Ratkaisuja?
Tästä mekkariongelmasta pitää kyllä keskustella lisää. Tässä mielestäni voisi auttaa tuo hahmottelemani ”tiimi-malli”.
GT-8:ssa yksi mekkari voisi kyllä tankata kahta autoa, mutta onko Ratakasi liian hektinen tähän? Ja jos kaksi kuljettajaa on samalla headsetin kanavalla, voi tulla aika sekasotku.
Headset
Valmiit RC-headsetit ovat erittäin kalliita. Viime kesänä testasin itsetehtyä (Jon) headsettiä ja vastaavanlaiseen ratkaisuun päädyn minäkin.