Tätä aihetta on käsitelty siellä sun täällä, mutuiltu suuntaan tai toiseen. Nopealla silmäyksellä ei tullut mitään fiksua vastaan joten pastean kirjoitelmiani (hieman sekavaa aivomyrskyä, mutta kai siitä selvän saa?) tuolta Toiselta foorumilta:
******
Torsen tasauspyörästö keskidiffinä:
Auto lähtee paikaltaan, paino siirtyy taakse, sen johdosta sielä paranee pito, sen johdosta etupäähän menee voimaa helpommin ja etukardaani pyörii nopeammin, torsen ottaa sen voiman joka on menossa etukardaaniin ja kertoo sen neljällä, ja sitten siirtää sen takakardaaniin joka pyörii hitaammin. tätä kautta saadaan taakse 80% vetovoimasta ilman että keuliminen on ongelmana kuten lukkodiffillä.
Perinteisellä diffillä auton lähtiessä liikkeelle, paino siirtyy taakse, sen johdosta sielä paranee pito, sen johdosta etupäähän menee voimaa helpommin ja etukardaani alkaa pyörimään keskidiffin sisäisen välityksen johdosta kaksinkertaista nopeutta diffin runkoon nähden, siitä johtuen eturenkaat palloontuu ja takarenkaat lähinnä raahautuu perässä, saa mutuna vetovoimasta sen 20%.
Torsenilla tämä voimanjakoprosentti on täysin portaaton, noin 20-80% vetovoimasta voidaan siirtää akselista toiseen (riippuen myös TBR-arvosta), riippuen siitä kumpi akseli omaa isomman pidon.
Ja tuosta kertotaulukosta johtuen jos etudiffin kuorma on nolla (etupää vaikka ilmassa), niin silloin kerroin on myös, ja kun kertotaulua miettii nii nollalla on aika huono kertoa mitään, tässä kohtaa taakse ei mene vääntömomenttia ollenkaan. käytännössä: kun keula kevenee liikaa, niin takaa katoaa automaattisesti veto. torsen pyrkii automaattisesti pyrkimään siihen tilanteeseen että taakse siirretään niin paljon voimaa kun on mahdollista ILMAN että auto keulisi.
Tuosta kertoimesta johtuen torsen typ-1 tasaspyörästön käyttö crawlingissa ei tuo voittoa, ellei sielä ole "esijännitettynä" kuormaa, kuten typ-3r torsenissa on.
Tämän keinotekoisen esijännityksen voi tehdä esim siten että mekaaniset jarrut laahaa hieman.
Suosittelen 200% HI-PO autoon, joissa ongelmana etupään turpoilu tai liimalukolla keuliminen.
Torsen toimii myös akselissa.
Varsinkin keskelle asennettuna vaatii täysin uuden ajotavan verrattuna perinteiseen tasauspyörästöön.
Perinteinen typ-1 purettuna:
******
******
Eli jos on TÄYSIN nollakitka toisella akselilla niin sillon toiseen akseliin ei siirry voima. Tämän johdosta crawlingissa mahasta roikkuminen / toisen akselin ilmassa olo tai ristiriipunta ilman akselilukkoja tuottaa jumituksen.
Mutta jos molemmille ulostuloille luodaan teennäinen hyvin pieni kuorma, esim levyjarrut laahaa kardaaneilla niin tätä ongelmaa ei ole.
1:1 autoihin löytyy "Race" mallin torsenia jossa on tämä esijännitys tuotettu sisäisesti.
http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466Tässä BMW liikkeen vertailuesimerkki, audin kohdalla tuo esittää ihan täysin sitä mitä torsen on.
Videolla on ajonhallintalaitteen sulake otettu pois käytöstä, koska se tarjoaisi automaattisesti taakse ripauksen jarrua niin auto hyppäisi rullilta pois, mutta sitä irroitettua sulaketta ei tietty kerrottu koska sehän olisi huonoa mainosta bmweelle =)
******
******
Ja tosiaan, tuo torsenin bugi että veto lakkaa kokonaan jos toisessa päässä on nollakuorma on sama tilanne minkä tavallinen tasauspyörästö tekee Ensimmäisenä. Tavallinen diffi ajaa aina oletuksena voiman sinne minne helpoiten pääsee, tähän voidaan vaikuttaa esimerkiksi diffiöljyn jäykkyydellä. Mutta missään tilanteessa tavallinen diffi Ei ohjaa voimaa sinne missä on isoin kuorma, kuten torsen tekee.
******
Ainiin, "Thorsen" nimikkeellä en löytänyt äkkiä mitään LSD-diffiä, tämä lienee jonkun saksalaisen aivovammatypo.
Torsen tietty toimii yhtälailla sähkö/polttis rc-autoissa, siinä kuin 1:1