Kirjoittaja Aihe: sähköautot ja pakkanen  (Luettu 3537 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sähköautot ja pakkanen
« : 22.12.07 - klo: 12.43 »
Niin Tuli myytyä polttis-auto pois, ja pojalla oli kova ikävä ohjaimen pariin niin tuli hommattua sähköauto.
Ongelmana on vaan se että sisällä auto toimii varsin hyvin, mutta kun vie ulos parin asteen pakkaseen, auto alkaa pätkiä.
Tämä on siis ensimmäinen sähköauto, ja ei oikein tietotaito riitä. Voiko tuo johtua jostain muusta?
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa Jingizu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #1 : 22.12.07 - klo: 13.26 »
Mikäs auto on kyseessä? surkea akku?

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #2 : 22.12.07 - klo: 14.54 »
Kyseessä siis ihan tuollainen hsp:n lelu-truggy, mutta akku on ihan uusi. 1800mAh / 7,2v. 

Niin ja nykimistä tapahtuu ainoastaan silloin kun pyörillä on vetoa, eli auto maassa. Kun autoa pitää ilmassa, renkaat pyörii ihan normaalisti.
Mitään rattaiden ylihyppimistä se eli ole.
« Viimeksi muokattu: 22.12.07 - klo: 15.11 kirjoittanut m1qq0 »
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #3 : 22.12.07 - klo: 15.18 »
Akku on ilmeisesti tyypiä Ni-MH?
Jos kyseessä oleva akku on vielä heikkolaatuisista kennoista kasattu, pakkasen aiheuttama virranantokyvyn laskeminen on erittäin kriittistä luokkaa.
(saattaa toimia jotenkuten mutta ei päästä lähellekkään maksimi-virtoja).

Kun pyörät ovat ilmassa, ei moottori kuormitu samalla tavalla kuin normaalissa ajossa.
Kuormittamattomana moottori ei tarvitse maksimivirtaa, vaikka kierroksia täydet olisikin.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #4 : 22.12.07 - klo: 15.50 »
Eli akun vaihto mahdollisesti edessä.
Mitä jos koittaisin jotenkin eristää akkua? Folioo yms.? vai onko jo ylikuumenemisen riski?
Voiko nopari ottaa itteensä pakkasesta?

Kait sitä nyt muutkin sähkövehkeillä ajelee talvellakin.
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #5 : 22.12.07 - klo: 16.10 »
Akun vaihtoa suosittelen.
NiCd-akut kestääkin jo sitten jopa -40 asteen pakkasia.

LiPo-akut myös tuppaa kyykkäämään lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle.

Eli paras akku talvikäyttöön on NiCd.

Nopari ei niinkään kärsi kylmyydestä vaan lähinnä kosteudesta. ESC sisältää paljon passiivisia puolijohdekomponentteja jotka kyllä kestävät kylmää.
Kosteus saattaa aiheutta oikosulkuja ja pidemmällä aikavälillä hapettumisia sekä kontaktihäiriöitä.
Kosteutta muodostuu ainakin siinä vaiheessa kun tuot auton kylmästä sisälle lämpimään.

Kylmyydessä ongelmia aiheuttaa lähinnä SMD-elektrolyyttikonkat, jotka menettävät hieman kapasitanssiaan pakkasessa.
Tällä kuitenkin on vain marginaalista vaikutusta noparin toimintaan.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #6 : 24.12.07 - klo: 00.35 »
No just, mutta tänään vasta katoin ton akun niin se on NiCd-akku!!

Lisää ideoita?
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa T-Bag

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #7 : 24.12.07 - klo: 18.58 »
Kosteutta muodostuu ainakin siinä vaiheessa kun tuot auton kylmästä sisälle lämpimään.

Eikös siinä sisälle tuotaessa kannattais sitte jtn putsaus spraytä suihkutella elektroniikkaan?

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #8 : 24.12.07 - klo: 22.51 »
jep.
Näyttää vähän siltä että mulla taitaa olla aikapaljon opiskeltavaa noitten akkujen latauksista ja puruista..
Tuntuu että oon tainnut saada ton akun jo tuhottua kun eihän tuo pidä virtaansa enään paria minuuttia kauempaa, ja se sen nykimisen tekee. Tuli kokeiltua nimittäin sisällä tuota ajelua, ja sama nykiminen alkoi sielläkin.

Siispä. Laturin/purkulaitteen hankinta edessä.
Osaako joku suositella jotain kohtuuhintaista laturi/purkulaitetta.
Kuitenkin noi sähköautot kiinnostaa tällä erää enemmän, niin saisi tuo laturi olla ihan kunnollinenkin.
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #9 : 24.12.07 - klo: 23.40 »
Vaikkapa LRP Concept- tmv. erillispurkulauta (voi tehdä myös itse) ja Swallowin computer-laturi. Purkulauta löytyy ainakin Medaseciltä ja tuo laturi Hobby peoplesta.

Ja sitten vaihdat pötköakut akkuihin joissa kennot on vierekkäin. Vaikkapa kilpailijoilta vanhoja akkuja ostat. Paras teho on mennyt, mutta "pihasuditteluun" jms. hupiajeluun käyvät oikein mainiosti ja käyttöikääkin on vielä jäljellä reilusti. Voipi olla jopa oikein hoidettuna pidempi käyttöikä, kuin valmiissa, uudessa pötköakussa. Pötköakun tasauspurkua kun ei ole niin helppo juttu tehdä ja se, toki muun hoidon ohella, on erittäin tärkeä toimenpide akun kestoiän kannalta. Jos  ei tasata välillä, menee akku epätasapinoon, joka vain pahenee iän myötä. Yksi tai useampi kenno purkautuu käytössä muita enempi ja muut kennot taas saattavat ladatessa ylilatautua. Kumpikaan ei ole hyväksi kennoille. NiCd-kennot vielä niinkin alijännitettä kestää, eikä niiden napaisuus muutu, kuten NiMh-kennolle käy kun jännite tippuu riittävän alas. Ylilataus kuitenkin on molemmille kennotyypeille kohtalokasta. Ja mikäli haluaa edes jonkin verran ajoaikaa, niin kannattaa NiMh-akkuja suosia, niitä kun on sevästi suurempikapasiteettisina RC-käyttöön riittävillä virranantokyvyllä saatavana, kuin NiCd-kennoja. Tai hommaat itse kennoja ja teet akut, mikäli osaat. Ohjeet löytyy esim. http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html#kasaus ja samasta osoitaasta löytyy myös erillispurkulaudan teko-ohjeetkin, jos itse tehdä haluaa.

Jaa, niin piti kestää pakkastakin noiden akkujen? Noh talvikäyttöön kannattaa hommata muutama NiCd-akku...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #10 : 25.12.07 - klo: 18.33 »
no tuota mites tuollaiset laturit missä ois purkulaite samassa?

esim. tuota ajattelin:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018

Ois vielä just ja just siinä hinnoissa että vois sijoittaa.
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #11 : 25.12.07 - klo: 19.49 »
Tuossa Swallow-laturissa on purkutoiminto, tosin hieman hidas. Mutta erillispurkulaudan hommaaminen on silti suositeltavaa. Ja samalla kannattaa pötköakut unohtaa. Erillispurkulaudalla ei voi niitä edes purkaa ja niitä on vaikeampi hoitaa oikein. Väärä hoito meinaa, että käyttöikäkin on lyhyempi, kuin akuissa, joissa kennot on vierekkäin. Ja hyvä laturi, sekä erillispurkulauta on sellaisia sijoituksia jotka maksaa äkkiä itsensä takaisin. Ei tarvi olla niin useasti akkuja vaihtamassa, kun niinkin tärkeä hoitotoimenpide, kuin tasauspurkukin onnistuu. Pötköakuissa menee kennot epätasapainoon, kun ei voi tasauspurkaa....
« Viimeksi muokattu: 25.12.07 - klo: 19.52 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa m1qq0

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #12 : 25.12.07 - klo: 23.10 »
hidas mutta muuten ok?
Onnistuuko latureilla ladata useampi akku samalla kertaa vai yhtä kerralla?
Xray XB8-e, Xray XT8-e, Traxxas Summit

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #13 : 26.12.07 - klo: 22.27 »
Noh 14 kennoa on max. tuolle Swallow-laturille. Eli rinnankytkettynä menis max. kaksi 7-kennoista. Sarjaan ei ole suositeltavaa Ni**-kennoja laitella, ei latauksessa, eikä purussa. Tosin tässäkin tapauksessa akkujen olisi syytä olla samanlaiset, samanikäiset ja mahdollisimman saman verran käytetyt...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sähköautot ja pakkanen
« Vastaus #14 : 27.12.07 - klo: 15.23 »
Veikkaan että akku on surkeista kennoista, auto taitaa olla vähän yli 100€ noiden akkujen ja ohjaimien kanssa rtr tyyliin. Edes LRP jonka 1/18 Sharkin ostaa RTR versiona ei anna kunnon akkua mukaan vaan jonkin aneemisen pirkka patteriin verrattavan koiran oksennuksen. Esim. V-Tec 1400MaH 7.4V akku Racing Factoryltä alle 20€ niin saattaa jopa vauhti lisääntyä. Ainakin itselläni tehot tuplaantui kun vaihdoin sharkin vakioNiCdkikkareen tuollaiseen.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+