Kirjoittaja Aihe: Moottori  (Luettu 6126 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Serpent

  • Vieras
Moottori
« : 26.04.04 - klo: 21.10 »
Eli mun tossa gm noparin mukana tuli sellanen yksi häiriönpoisto juttu siihen moottorin kohdalle...
Kannattaako sellasta pistää kiinni siihen moottoriin ?
sellanen mis on kolme lankaa ja sellanen mötikkä...

Aleksi

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #1 : 26.04.04 - klo: 21.32 »
Kysy markolta, ja kannattaahan se pistää..
Ei ainakaan ota häiriöö sitten..
Ite ainakin suosittelisin. :)

Serpent

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #2 : 27.04.04 - klo: 15.59 »
Njaaha, ja aleksihan niistä tietää niin kauheesti.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Moottori
« Vastaus #3 : 27.04.04 - klo: 16.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Eli mun tossa gm noparin mukana tuli sellanen yksi häiriönpoisto juttu siihen moottorin kohdalle...
Kannattaako sellasta pistää kiinni siihen moottoriin ?
sellanen mis on kolme lankaa ja sellanen mötikkä...
Todennäköisesti se "juttu" on diodi!
Onko kirkas metallilevy, jonka päässä on reikä, ja toisesta päästä lähtee kolme "karvaa"?
Metallilevyn keskellä, toisella puolella on musta pakiliittineliö!
Se diodi suojaa jarrufettejä, ja tinataan moottorinjohtojen väliin!
GM 1535 kenties?

Kolmesta karvasta keskimmäinen katkaistaan, ja reunimmaiset yhdessä tinataan moottorin miinusjohtoon!
Reikäpäästä tinataan johto moottorin plusjohtoon!

Ei saa tinata peruuttavaan säätimeen!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Serpent

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #4 : 27.04.04 - klo: 16.38 »
joo sellanen se on mutta copter sanoi erilailla tuon asian...
Se musta mötikkä laitetaa kiinni yhteen juttuun ja se kerää virtaa ja päästää sitä sieltä..
ja se toinen mis on kolme karvaa on joku varaosa nopariin jos se toinen niistä kärvähtää sieltä sisältä niin sen voi laittaa sinne sen tilalle.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #5 : 27.04.04 - klo: 16.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
joo sellanen se on mutta copter sanoi erilailla tuon asian...
Se musta mötikkä laitetaa kiinni yhteen juttuun ja se kerää virtaa ja päästää sitä sieltä..
ja se toinen mis on kolme karvaa on joku varaosa nopariin jos se toinen niistä kärvähtää sieltä sisältä niin sen voi laittaa sinne sen tilalle.
Onko sen "jutun" mustassa osassa mainitsemani numero?
Kondensaattori on mielestäni taasen se, joka "kerää virtaa, ja luovuttaa sitä", "kärjistetysti!"

Jos se "juttu" on noin nuppineulan (muovipallopäisen) kokoinen, silloin se on varmaankin häiriönpoistaja. Meilläoleviin GM:n nopareihin ei kyllä ole tullut varaosia mukana (?) !
Häiriönpoistajissamme on vain kaksi karvaa!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottori
« Vastaus #6 : 27.04.04 - klo: 17.02 »
Serpent lähetti minulle MSN Messangerilla kuvan mukana tulleista palikoista ja kuvassa tosiaan oli yksi tehokonkka ja yksi fetti. Itsekin tätä hieman ihmettelin, koska itsekin oletin näkemättä kuvaa että mukana olisi tullut yksi schotky diodi ja häiriönpoistajia. Voin laittaa tarvittaessa kuvan nettiin jos joku ei minua usko. :)

EDIT:
Lainaus
Kolmesta karvasta keskimmäinen katkaistaan, ja reunimmaiset yhdessä tinataan moottorin miinusjohtoon!
Reikäpäästä tinataan johto moottorin plusjohtoon!

Tässä voit kyllä olla ihan oikeassa. Itse ajattelin että tuo transistori on yksi varafetti, koska en ole kuullut että niitä käytettäisiin diodina  schotkyn tilalla. Eli siis jos näin on, niin mukana oli tehokonkka ja sitten yksi transistori jota tulee käyttää diodina?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #7 : 27.04.04 - klo: 17.10 »
Eipä tämä uskonasia ole, kysely oli hieman "laakea", "juttu" ja sillee.....

Meille on kaiketi ostettu 4kpl GM W12 säätimiä, joissa on tullut ainoastaan se litteä 6-kertaa tehokkaampi diodi, kuin se schotkyn pyöreä.

Olinkin aikeissa kysyä seuraavaksi sitä, mikä GM:n malli on kyseessä!

En ota kantaa siihen, miksi varaosat olisivat jo valmiiksi mukana.......!  8)

Nyt kun saisi sen numerosarjan "kehiin"!
Kuvat.....!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottori
« Vastaus #8 : 27.04.04 - klo: 17.19 »
Niin siis se mitä tuossa nyt tarkoitin ole se, että ilmeisesti siinä mukana juuri tuli se transistorin näköinen "tehokkaampi" diodi ja sen lisäksi tehokonkka. Kyseessä on GM v12xc. Varaosia siis ei ole mukana jos tuo transistorin näköinen onkin diodi eikä fetti.

Laitan kuvan linjoille kun avaan kannettavani (illemmalla), koska kuva on sen kovalevyllä (päivällä duunissa lähetetty minulle).

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #9 : 27.04.04 - klo: 17.25 »
Joo, on meillä yksi XC mallikin, joka on uusin versio 12:sta!

Siinäkin tuli mukana se diodi!

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, ehdottomasti pitää laittaa kiinni se diodi!

Lisäksi kannattaa laittaa niitä häiriönpoistajia ainakin 2 kpl.
Eli yksi kannun ja miinusnavan väliin ( moottorissa )
Toinen kannun ja plusnavan väliin! ( moottorissa )

Eli kannuun on "yhteys järjestetty", toisen päätyä pitävän ruuvin alle laitetulla metallikielellä, jossa on reikä.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
Moottori
« Vastaus #10 : 27.04.04 - klo: 20.18 »
Omassa moottorissa on kolme diodia, mutta en meinaa saada kolvauksia pysymään siinä moottorissa kiinni.  :?
Olen hionut kolvattavaa pintaa, mutta sekään ei auta...
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottori
« Vastaus #11 : 27.04.04 - klo: 21.09 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Omassa moottorissa on kolme diodia, mutta en meinaa saada kolvauksia pysymään siinä moottorissa kiinni.  :?
Olen hionut kolvattavaa pintaa, mutta sekään ei auta...

Tarkoitat varmaankin kolmea häiriönpoistajaa?

Tuohon kiinni pysymiseen auttaa se kun käyttää tehokkaampaa kolvia taikka lämmittää heikommalla kolvilla kiinnitettävää pintaa sekä tinaa pidempään niin se tarttuu paremmin. Jos moottorissa olevat kiinnikkeet eivät lämpeä tarpeeksi juotettaessa, niin syntyy ns. kylmäjuotos joka siis irtoaa helpommin ja saattaa myöskin kasvattaa juotoksen vastusta sekä ajan myötä alkaa pätkimään.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #12 : 27.04.04 - klo: 21.22 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Omassa moottorissa on kolme diodia, mutta en meinaa saada kolvauksia pysymään siinä moottorissa kiinni.  :?
Olen hionut kolvattavaa pintaa, mutta sekään ei auta...
Eli sulla on ilmeisesti kiinteällä päädyllä varustettu moottori, josta ruuvit ja "kieli" puuttuu!?
copterin ohje kolvaamiseen varmaan auttaa.

Avattavalla päädyllä varustettujen moottorien "kieleen" juottaminen on todella helppoa, koska niin ohueen kappaleeseen ei paljon lämpöä tarvita!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa JuhoM

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.thybrid.tk
Moottori
« Vastaus #13 : 27.04.04 - klo: 21.37 »
Siis mun moottorissa voi vaihtaa hiilet, ja jouset. Moottori on kyoshon K-Speed. Siitä en tiedä saako moottoria auki...-
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Moottori
« Vastaus #14 : 27.04.04 - klo: 22.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Eli mun tossa gm noparin mukana tuli sellanen yksi häiriönpoisto juttu siihen moottorin kohdalle...
Kannattaako sellasta pistää kiinni siihen moottoriin ?
sellanen mis on kolme lankaa ja sellanen mötikkä...


Omien kokemusten pohjalta neuvon heittämään sen levyn muotoisen diodin mäkeen ja kolvaamaan normaalit schottky-diodit kiinni moottorin omiin liittimiin. On vähän työläämpi ja kalliimpi väihtoehto kun joka moottoriin tekee, mutta ei myöskään tule oikosulkua yhtä helposti.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #15 : 27.04.04 - klo: 22.32 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Siis mun moottorissa voi vaihtaa hiilet, ja jouset. Moottori on kyoshon K-Speed. Siitä en tiedä saako moottoria auki...-
Se on avattava silloin, jos päädystä "löytyy" kaksi ruuvia, joita löysäämällä, ja päätyä hieman kääntämällä, päädyn saa avattua.
Jos siinä taasen on kaksi reikää päädyssä, mutta ei ruuveja, se ei ole "normaalitavalla" avattava!
No olenhan itse toki avannut niitäkin moottoreita, ja kasannut taasen.
En suosittele, sillä jos pääty tulee huonosti kiinni, kustannukset saattavat olla kalliit!
Olen nähnyt, kuinka päädyn irtoamisen seurauksena, on mm. nopari tuhoutunut!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottori
« Vastaus #16 : 27.04.04 - klo: 23.52 »
Tässä nyt tämä kuva niistä releistä mitä tuon noparin mukana oli kuulemma tullut:


Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #17 : 28.04.04 - klo: 00.41 »
Litteä on diodi!
 Mitat 10mm kertaa 16mm. ilman niitä "karvoja!
Asennusohje aiemmassa kirjoituksessani !

Lieriö on kondensaattori !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottori
« Vastaus #18 : 28.04.04 - klo: 01.03 »
Jos nyt en ihan väärin ole käsittänyt, niin nopariin kiinnitettäviä konkkia kutsutaan termillä "power capacitor", eli pikaisesti suomennettuna niistä voidaan hyvin käyttää termiä tehokonkka. Tietysti kooltaan tuo nyt ei mitenkään mullistavan suuri ole, eli siis termi voi olla hieman harhaanjohtava siinä mielessä. ;)

Poissa 2 fast 4 u

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://khendricksson.1g.fi/kuvat/
Moottori
« Vastaus #19 : 28.04.04 - klo: 09.53 »
Kyllä toi kolmijalkanen komponentti transistorilta näyttää!
Kyllähän sitä diodinakin voi käyttää jos jättää yhen jalan pois.
Jos minä olen käsittänyt oikein niin ihan teoreettisesti transistori perustuu kahdesta diodista joidenka väliin tulee "base". Jos joku voisi kertoa mitä siinä "diodissa" (tai transistorissa) lukee niin olisi helpompi tietää mikä se on. :mrgreen:

Edit: Niin ja jos se on transistori ja sitä haluaa käyttää diodina niin pitäis tietää mikä on Collector, Base ja Emitter, ja sit vielä jos se on PNP vai NPN?
>>Death Race Pilots<>WSA Freeriders<<

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori
« Vastaus #20 : 28.04.04 - klo: 11.30 »
Suora suomenkielinen lainaus GM W12 säätimen käyttö- ja asennusohjeista:

Schottky diodi
Käytä aina schottky diodia moottorin + ja - johtojen välillä tai suoraan moottorin navoissa lisäämään tehokkuutta ja suojaamaan jarrufettejä.
Uusi Fetin näköinen schottky diodi GM 1535 on 6 kertaa vahvempi kuin pyöreä GM 1509 schottky diodi. Sen käyttöä suositellaan.
Älä koskaan kytke schottky diodia peruuttavaan säätimeenn !!!


Asennus
Kolmesta karvasta keskimmäinen katkaistaan, ja reunimmaiset yhdessä tinataan moottorin miinusjohtoon!
Reikäpäästä tinataan johto moottorin plusjohtoon!

Jos joku on erimieltä, ottanee yhteyttä ko. säätimen valmistajaan, jotta korjaavat asian!  :lol:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa 2 fast 4 u

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://khendricksson.1g.fi/kuvat/
Moottori
« Vastaus #21 : 28.04.04 - klo: 14.15 »
Ois kiva tietää mitä siinä lukee? Mikä nimi sillä on (siis se koodi joka siinä lukee)?
Btw. teho transistorit on juuri tuon näköisiä. :shock:
>>Death Race Pilots<>WSA Freeriders<<

Mika R

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #22 : 28.04.04 - klo: 14.35 »
Polttispuolella Serpent taisi esiintyä 1/8 rata-auton Serpent 950R omistajana valheellisesti, joten olkaahan tarkkana ettette tällä puolella tule kusetetuksi yhtä helpolla ... no ei se kyllä mennyt läpi polttispuolellakaan  8)

-Mika

Serpent

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #23 : 28.04.04 - klo: 15.33 »
Mitääh ?
kyllä mulla se taisi olla, ja olikin ?
Nyt ostan vaan xrayn sähkiksen... Siihenkin heräsi kiinnostus messuilla..
Ja tämä on totta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottori
« Vastaus #24 : 28.04.04 - klo: 23.11 »
Kyllä tuo FET:iltä näyttävä komponenetti voi toimia juuri niin kuin GM:n ohjeissakin on mainittu. Eli kannattaa uskoa ja totella ohjeita.

Sitten asiasta toiseen. Virallisia maahantuontireittejä pitkin Suomeen ei ole tullut yhtään Serpent 950 tai 950R autoa. Myöskään yhtään Serpent:in mainitsemaa NovaMegan Limited Edition konetta ei ole Suomeen tuotu yhtään. Serpent 950R ei todellakaan ole mikään massatuote, joten käytännössä kaikki myyjät ulkomaillakin tilaavat autot suoraan tehtaalta, jos tarvetta on.

Mika R

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #25 : 29.04.04 - klo: 06.40 »
Juuri näin, eli kaverin jutut on täyttä potaskaa.

Serpent

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #26 : 29.04.04 - klo: 07.48 »
Dantomilla on ?

Serpent

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #27 : 29.04.04 - klo: 07.48 »
Moottori singaporesta :D

Serpent

  • Vieras
Moottori
« Vastaus #28 : 29.04.04 - klo: 08.03 »

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottori
« Vastaus #29 : 29.04.04 - klo: 10.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Serpent"
Dantomilla on ?


Dantom kyllä toimittaa sellaisen, jos joku oikeasti haluaa ostaa. Hei eivät kuitenkaan ole toimittanut Suomeen yhtään 950:stä tai 950R:ää. Ainakin pari viikkoa sitten tilanne oli tämä, kun juttelin Danielin kanssa.