Huh huh, vihdoinkin ls-5 kausi on takanapäin.
Lauantaina sää oli aamulla todella viileä (+3 astetta) myös rata oli todella kostea ja liukas ajettava ainakin minulle, jo ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa oli todettava että meikäläisestä ei ole sadekelin kuskiksi autosta lähti perä alta heti kun vähänkin painoi kaasua mutkasta lähdettäessä. Onneksi aurinkokin rupesi aamu päivästä jo hieman paistelemaan ja kuivattelemaan rataa, tosin erittäin hitaasti rata lähti kuivumaan kylmän sään vuoksi. Taisin muistaakseni kokeilla kahdessa vapaa harjoituksessa 6 erinlaista rengas kombinaatiota pidon löytämiseksi mutta kun ei vaan löytynyt pitoa niin ei löytynyt :p.
Ensimmäiset alkueränkin kävin lähinnä kokeilemassa että rupeaako auto pysymään radalla vai ei, tulos taulu kertoi karua kieltä vielä tässäkin vaiheessa, olin viimeisenä listalla
hieman kyllä ajo halut tippuivat tässä vaiheessa kun noin 6 sekunttia ajoin toiseksi hitainta aikaa takaa. No ei auttanut kuin odotella toista erää, toiseen erään laitoin vielä viimeisenä oljen kortena semmoiset renkaat alle mistä vähiten olisin odottanut että pitoa löytyy. Tosin ratakin kerkesi kyllä erien välissä kuivua jo lähes tulkoon kokonaan, no vihdoin tuli taas meidän erä ja pääsi kokeilemaan. JESSSS vihdoin sain jo jotain järkeä ajamiseenkin ja paransin kerta heitolla muistaakseni 11 pykälällä sijoitustani
nyt rupesi jo tuntumaan että jos auto näin toimii loppupäivän niin voi olla mahiksia jopa finaaliinkin.
Kolmas ja neljäs alkuerä meni sitten hieman ehkä enemmän harjoitellessa muutamaan itselle vaikeaa mutkaa, tosin täysillä kyllä yritin aikaa parantaa mutta en ihan tarkallen muista sainko näissä kahdessa viimeisessä erässä sitä yhtään parannettua. No alkuerien jälkeen tulostaulu näytti että juuri ja juuri rimaa hipoen pääsin viiden parhaan joukossa viidentenä suoraan A-finaalin.
Rata senkuin parani kokoajan kun päivä eteni ja finaali lähestyi, eikä nyt ihan suurta sateen uhkaakaan ollut vaikka muutaman hajanaisen pisaran pudottikin. Finaalin en muuttanut autosta säätöjä yhtään kun juuri olin siihen pidonkin löytänyt, finaalissa lähdin alkuerien sijoitukseni mukaan eli viidennestä lähtöruudusta. Ennen lähtöä mietin että kunhan pääsen maaliin asti ehjällä autolla niin olisin tyytyväinen, startissa hain ihan rauhassa oman ajolinjan enkä uskaltanut lähteä kärki kahinoihin kun vauhti ei olisi siihen riittänyt sen verran kovempaa edellä ajavat ajoi. Muistaakseni noin 5 miinuutin kohdalla pääsin neljänneksi ohittamalla, tämän jälkeen sitten rupesi tapahtumaankin todella paljon, ensimmäisenä pekalla hajosi ilmeisesti vanne autostaan ja joutuin menemään varikolle vaihtamaan uutta jolloin nousin jo komanneksi ennen jerryä ja pasia. Sitten toisena ajavalle jo kierroksen ohittaneella pasilla meni kytkimen jousi rikki ja jumitti koko moottorin, Pasikin jouti keskeyttämään kisan tässä vaihessa joka on todellakin sääli kun taisteli jerryn kanssa aivan sekuntti pelillä ykkös paikasta ja vieläpä ihan omilla kierroksilla.
Rehellisesti voin myöntään että harmitti kun kuuluttaja kuulutti pasin keskeyttämisen vaikka itse nousi toiseksi, no toisen epäonni on toisen onni joka kuuluu moottori urheiluun mutta että samalle kuskille on tänä vuonna sattunut muissakin kilpailuissa huonoa onnea niin on jo epäreilua.
No jerry meni minusta jo kaksi kierrosta edellä, eikä siis tässä vaiheessa ollut mitään muuta päämäärä kuin yrittää pitää oma ajo loppun asti ja katsoa mihin asti yltää. Myös oman auton moottori rupesi noin 20 minuutin kohdalla käyttäytymään oudosti eikä kulkenut suoralla juuri minnekkään ilmeisesti tässä kohtaa finaalia moottori oli saavuttanut "käynti" lämpönsä eikä enään halunnut niillä kaasuttimen säädöillä toimia. No ei auttanut kuin yrittää ajaa niin pitkälle kuin pääsisi, hitto kun tuntui kyllä maailman pisimmältä kymmen minuuttiselta kun jännitti toimiiko moottori loppuun asti sammumatta. Ihan viimeisillä miinuteilla rupesi jo hieman ohjaimen ote herpaantumaan kun aika ajoin tuli semmoisia "harmittomia" pyörähdyksiä mutkista lähdettäessä joissa meni paljon aikaa hukkaan kun sai taas ajamisesta kiinni, no sain kyllä aika moisella pakkopullalla pidettyä sijoitukseni toisena loppuun asti finaalia ja olin todella tyytyväinen päivän tulokseen. En kyllä olisi aamulla uskonut että näin korkealle olisin päässyt loppupelissä.
Kylläpä oli tämä kausi erittäin mielenkiiintoinen vaikka elämäni ensimmäistä "täys" pitkää kautta ajoinkin, tuli kauden kolmessa kilpailussa koettua varmaan kaikki mahdolliset säät, kun ensimäisessä kisassa ilman lämpötila oli noin +35 ja ja viimeissä noin +10 lämpimillään. Myös renkaat olivat kauden aikana todella suuressa osassa kun ei meinannut oikeen millään löytyä niistäkään sitä "oikeaa" kovuutta, tämä ongelma oli kyllä monella muullakin kuin pelkästään minulla. Omalla kohdalla oli myös ennen tätä viimeistä kisa viikonloppua saada toimivaa moottoria autoon, sekin saatin kyllä onneksi korjattua vaikka ensi kaudella sitä pääse vasta seuraavan kerran säätämään.
Muuten kyllä täytyy sanoa että tämä LS-5 on todella hieno auto luokka, vaikka ajot menisivät kilpailu päivinä huonosti niin se varikko tunnelma mikä on ollut joka kissassa on jotain aivan uskomatontaa. Saa yleensä vatsa lihakset hellänä nauraa jutuille mitä varikolla heitetään.
Kiitokset Ilpolle että on jaksanut tehdä todella ison työn LS-5 luokan eteen, myös muille kiitokset tästä kaudesta. Nyt ei muutakuin kalustot syksyllä/talvella kuntoon ja odottelemaan kautta 2008!!!.
Loppuun vielä:
HYVÄ STONDE!!! :mrgreen: