RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Tumppi - 18.12.04 - klo: 11.44

Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 18.12.04 - klo: 11.44
http://www.akk-motorsport.fi/6572.html


Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !

Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !

- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: uni - 18.12.04 - klo: 12.28
Ymmärsinkö siis nyt oikein että tankkaajan ei tarvitse omistaa lisenssiä eikä kuulua mihinkään seuraan?

Jos näin niin LOISTAVAA!
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 18.12.04 - klo: 12.55
Jeps, näin on jos siis kilpailija itse on yli 18v.
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: uni - 18.12.04 - klo: 14.48
Mahtavaa, kiitos infosta!

Säästö se on pienikin säästö  :wink:
Otsikko: Re: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: TTKoo - 19.12.04 - klo: 10.28
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
http://www.akk-motorsport.fi/6572.html


Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !

Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !

- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt

Kuinkas sellaisissa tapauksissa menetellään, kun joissain kilpailuissa on ns. "suljettu varikko", joissa on pääsy varikolle evätty muilta, kuin lisenssin omaavilta?
Otsikko: Re: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 19.12.04 - klo: 11.19
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
http://www.akk-motorsport.fi/6572.html


Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !

Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !

- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt


Kuinkas sellaisissa tapauksissa menetellään, kun joissain kilpailuissa on ns. "suljettu varikko", joissa on pääsy varikolle evätty muilta, kuin lisenssin omaavilta?


Suljettu varikko ? Tietääkseni ainoa "suljettu varikko" on sama asia kuin ns. "ratavarikko" eli "pit lane"... ja siinä toimitaan juuri niin kuin yllä olen kertonut.

Tietääkseni missään ei ole varsinainen "huoltovarikko/mekkivarikko" suljettu "?" Jos näin on, niin silloin se on kilpailun järjestäjän oma lisäys, johon heillä lienee oikeus... Onkos jossain ollut tälläistä ?
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: JaniA - 19.12.04 - klo: 12.09
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 19.12.04 - klo: 12.37
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?


Ei saa toimia. Kyllä kilpailijalla itsellään on tuo nostovelvoite olemassa. Ja erittäin painavista syistä johtuen kilpailun johtaja voi antaa "vapautuksen" tms... ( oman auton "korjaaminen tms." ei ole sama kuin erittäin painavat syyt ) tosin kilpailun johtaja tämän vapautuksen/sijaisuuden päättää viime kädessä .....


*****
Lisenssitön mekkari voi toimia nostajana -> Kilpailuissa joissa mekaanikko toimii saman aikaisesti myös nostajana kun kilpailija kilpailee (onkos tälläisiä polttiskisoja vielä?). Silloin moinen toiminta on sallittua ja edelleenkin TÄYSIN OMALLA VASTUULLA (vahingon sattuessa, jos niin käy) ja "tupeksimiset" ko. kilpailijan piikkiin kenen mekaanikkona toimii. Ja edelleenkin mikäli kyseessä on yli 18v kilpailija !
Otsikko: Re: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: TTKoo - 19.12.04 - klo: 14.33
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Tietääkseni missään ei ole varsinainen "huoltovarikko/mekkivarikko" suljettu "?" Jos näin on, niin silloin se on kilpailun järjestäjän oma lisäys, johon heillä lienee oikeus... Onkos jossain ollut tälläistä ?

Kiitos, asia selvä!
Ilmeisesti tuo "hämärä muistikuvani" perustuu juuri tuollaiseen tapaukseen!
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: tux10 - 19.12.04 - klo: 14.37
Jos kilpailija on alle 18, silloin hänellä on se oma huoltaja oltava...
Voiko tämä huoltaja toimia kilpalijan sijasta nostajana, vai pitääkö silloinki kilpailijan mennä itse nostamaan?
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 19.12.04 - klo: 14.58
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Jos kilpailija on alle 18, silloin hänellä on se oma huoltaja oltava...
Voiko tämä huoltaja toimia kilpalijan sijasta nostajana, vai pitääkö silloinki kilpailijan mennä itse nostamaan?


Pääsääntöisesti tulee kilpailijan olla itse nostamassa. Mutta kilpailun johtajan luvalla tästä tietenkin voidaan poiketa, syystä tai toisesta...
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: JaniA - 19.12.04 - klo: 15.30
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?


Ei saa toimia. Kyllä kilpailijalla itsellään on tuo nostovelvoite olemassa. Ja erittäin painavista syistä johtuen kilpailun johtaja voi antaa "vapautuksen" tms... ( oman auton "korjaaminen tms." ei ole sama kuin erittäin painavat syyt ) tosin kilpailun johtaja tämän vapautuksen/sijaisuuden päättää viime kädessä .....


*****
Lisenssitön mekkari voi toimia nostajana -> Kilpailuissa joissa mekaanikko toimii saman aikaisesti myös nostajana kun kilpailija kilpailee (onkos tälläisiä polttiskisoja vielä?). Silloin moinen toiminta on sallittua ja edelleenkin TÄYSIN OMALLA VASTUULLA (vahingon sattuessa, jos niin käy) ja "tupeksimiset" ko. kilpailijan piikkiin kenen mekaanikkona toimii. Ja edelleenkin mikäli kyseessä on yli 18v kilpailija !

OK,itselläni oli vaan sellanen harhakuva että tämä sijaisnostajan käyttäminen olisi ollut aivan "laillista" puuhaa.Meinaan kun viimekesänä M-8 kisoissa varikolla kierteli,kaarteli ja kuunteli juttuja,niin uskaltaisin sanoa että ainakin kerran joka kisassa kuului lause"Kun pitäis tehdä sitä ja tätä ja mennä vielä nostamaankin....Voisko "joku"mennä mun puolesta..."Tästä tämä harhaluulo.Että omasta miesestäni tätä kuitenkin tapahtuu oli sitten luvallista tai ei.Mitä mieltä muut on?Tämä oli siis vain OMA mielipiteen ja voin olla väärässä ja rankasti.
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 19.12.04 - klo: 17.36
Juu, kyllä tuota tapahtuu M8 kisoissa ja paljon. Itsekin tunnustan syyllistyvän siihen yleensä joka kisassa, että mekkaaja nostaa mun puolesta..

Luulin myös että tuo on täysin luvallista. Kuuluttajan suustakin on joskus tullut kun nostajia puuttuu, että jos ei itse pääse nostamaan on hoidettava joku muu suorittamaan ko velvollisuus.
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: SLem - 19.12.04 - klo: 23.10
Omalta kannaltani pelkästään hyvä asia. Ei tarvi enää miettiä, löytyykö paikalta mekkaajaa, kun voi ottaa lisenssittömän kaverin mukaan ilman, että tarvii "pelätä", tuleeko jotain sanomista tms. Luulisi, että myös "sijaisnostajan" tarve vähenee. Kun voi olla lisenssitön kaveri mekkaamassa, niin silloin ainakin itse vapautuu nostohommiin. Ellei sitten ole niitä "erittäin painavia syitä".
Otsikko: lisenssi
Kirjoitti: mza2 - 20.12.04 - klo: 13.44
Sellaista vaan että kelpaako houltajaksi täysi ikäinen kisakaveri jolla on kilpailija lisenssi? tai ainakin viime vuonna sai olla jos sääntöjä oikein tulkitsin
Otsikko: Re: lisenssi
Kirjoitti: Tumppi - 20.12.04 - klo: 14.06
Lainaus käyttäjältä: "mza2"
Sellaista vaan että kelpaako houltajaksi täysi ikäinen kisakaveri jolla on kilpailija lisenssi? tai ainakin viime vuonna sai olla jos sääntöjä oikein tulkitsin


Kyllä kelpaa.
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: JQ - 20.12.04 - klo: 14.08
Jos M-8:ssa ei saisi olla sijaisnostajia ei tarvii ajaa, koska silloin ei ole joko nostajia tai mekaanikkoa.
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Sinervo - 20.12.04 - klo: 14.29
Siis ymmärsinkö nyt oikein et esim, mun isä ei saa tulla mun mukaan kisoihi kun sil ei oo lisenssii?
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 20.12.04 - klo: 14.53
Lainaus käyttäjältä: "Sinervo"
Siis ymmärsinkö nyt oikein et esim, mun isä ei saa tulla mun mukaan kisoihi kun sil ei oo lisenssii?


Saa tulla ja hän voi aivan vapaasti toimia "oheisvarikolla" ja autoasi huoltaa ja korjata jne...

Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä hänellä ole ns. "puheoikeutta" mahdollisissa "kilpailutilanteiden tms." aiheuttamissa jälkitilanteissa.

Senpä vuoksi alle 18v kilpailijalla, tulee olla kilpailun aikainen "huoltaja", joka ottaa vastuun ko. kilpailijasta. Tällä henkilöllä pitää olla esim. mekaanikko/huoltajalisenssi. (tämän henkilön tulee olla siis lisenssin omaava ja 18v täyttänyt, esim. toinen kilpailija, kerhon vetäjä, tms...)

http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssityypit/
6. HUOLTAJA / MEKAANIKKOLISENSSI (kaikki lajit)

Kaikilla alle 18-vuotiailla kilpailija- tai harrastajalisenssin haltijoilla täytyy olla vähintään 18 vuotta täyttänyt huoltaja. Huoltajalisenssinä käy myös AKK:n voimassaoleva ohjaaja-, harrastaja tai henkilökohtainen ilmoittajalisenssi.
Kaikissa lajeissa esim. mekaanikkona toimiva henkilö voi hankkia huoltaja/mekaanikkolisenssin. Huoltajalisenssin tapaturmavakuutus on voimassa, vaikka huollettava ei olisikaan alle 18-vuotias harrastaja/kilpailija.

**
Selvyyden vuoksi :Tässä sanalla "huoltaja" ei tarkoiteta kilpailijan juridista huoltajaa, joka yleisimmin on isä tai äiti !
**
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 20.12.04 - klo: 14.58
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Jos M-8:ssa ei saisi olla sijaisnostajia ei tarvii ajaa, koska silloin ei ole joko nostajia tai mekaanikkoa.


Sijaisnostajat on ihan  hyvä asia. Mutta ei toimi, mikäli varikolta vain "huikitaan" jollekin, että mene nostamaan mun puolesta... Nostotoiminnan laiminlyönneistä kun on omat sanktiot. Jos niitä halutaan käyttää niin aika äkkiä porukka varmaan oppisi huolehtimaan omista nostovuoroistaan.

Olisiko sitten hyvä, jos kilpailuun ilmoittautuessa heti kertoisi kilpailun johdolle, että kaveri X nostelee mun  puolesta ja tämä kirjattaisiin ylös ?

Kilpailun toiminnan kannalta olisi hyvä, että niitä nostajia ei tarvitsisi huudella ja odotella, silloin se päivä menee luokassa kuin luokassa kaikkein jouhevammin läpi.
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Jani Lindqvist - 20.12.04 - klo: 17.03
Mitä kilpailun johto tekee sillä tiedolla? Eikö pääasia ole, että siellä on se nostaja, jonka kilpailija on mahdollisesti hankkinut tuuraamaan itseään, jos ei itse kerkeä? Jos näin ei ole, niin yleensä siitä on annettu joku rangaistus, esim. parhaan alkuerätuloksen hylkääminen.
Näin ainakin M8:ssa.

Vai onko kysymys jälleen siitä, ettei lisenssittömällä henkilöllä ole oikeutta rata-alueelle?
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: JaniA - 20.12.04 - klo: 18.57
Todennäköisesti tällä mekaanikon lisenssipakon poistamisella on ajateltu vain kilpailijoiden parasta,ja sääntö onkin ihan hyvä.Mutta viilataampa hieman pilkkua...
Tumppia lainaten:Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä...
Ajatelkaapa asiaa käytännössä!Lisenssitön mekaanikko ei saa juosta hakemaan radalta sammunutta autoa ja miten tällänen pari(kuski/mekaanikko) toimii nousufinaalien lähtötilanteessa?
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 20.12.04 - klo: 19.15
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Todennäköisesti tällä mekaanikon lisenssipakon poistamisella on ajateltu vain kilpailijoiden parasta,ja sääntö onkin ihan hyvä.Mutta viilataampa hieman pilkkua...
Tumppia lainaten:Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä...
Ajatelkaapa asiaa käytännössä!Lisenssitön mekaanikko ei saa juosta hakemaan radalta sammunutta autoa ja miten tällänen pari(kuski/mekaanikko) toimii nousufinaalien lähtötilanteessa?


Ethän sekoita eri asioita toisistaan ....

Jos kilpailija on 18v, hänen mekaanikolla ei tarvitse olla lisenssiä, vaan hän toimii siellä ko. kilpailijan "piikkiin" omalla vastuulla.

Tuo asia minkä olit lainannut tuohon, koski eri asiakokonaisuutta ! Siinä pappa saa ihan vapaasti tulla kilpailupaikalle, mutta hänellä ei ole oikeutta mennä radalle juoksemaan sitä autoa hakemaan, koska hänen "kilpailijansa" on alle 18v, jonka mekaanikolla siis tuo lisenssi pitää olla ! kuten edellä on kerrottu...
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: Tumppi - 20.12.04 - klo: 19.20
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"
Mitä kilpailun johto tekee sillä tiedolla? Eikö pääasia ole, että siellä on se nostaja, jonka kilpailija on mahdollisesti hankkinut tuuraamaan itseään, jos ei itse kerkeä? Jos näin ei ole, niin yleensä siitä on annettu joku rangaistus, esim. parhaan alkuerätuloksen hylkääminen.
Näin ainakin M8:ssa.

Vai onko kysymys jälleen siitä, ettei lisenssittömällä henkilöllä ole oikeutta rata-alueelle?


Entäs jos sijaisnostaja kesken kaiken nostaa kytkintä ja lähtee kahville ? Mistäs kilpailun johto tietää kenenkä "piikkiin" se nosto silloin menee, jos sitä ei ole kerrottu ? ... tietenkin nimenhuuto voisi olla paikalla, tms.. mutta se taas vie sitä ylimääräistä aikaa...

Jälkimmäisestä ei ole kyse. Kunhan muistetaan, että lisenssitön mekaanikko/sijaisnostaja on nimen omaan 18v täyttäneen kilpailijan !

Alle 18v kilpailijalla ei voi olla lisenssitöntä mekaanikkoa/sijaisnostajaa !
- yritetään muistetaan koko ajan nämä rajat, niin tiedetään mistä puhutaan
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: JaniA - 20.12.04 - klo: 19.34
Kiitos oikaisusta,radalla saa siis toikkaroida lisenssitön torilta haettu tankkaaja kunhanvaan kuski on +18v. :wink:
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: uni - 20.12.04 - klo: 19.54
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Kiitos oikaisusta,radalla saa siis toikkaroida lisenssitön torilta haettu tankkaaja kunhanvaan kuski on +18v. :wink:


...joka ei tosin poista sitä tosiseikkaa että tämän torilta haetun tankkaajan toilailut menee kisaajan piikkiin?  :)
Otsikko: lisenssiasiaa -> 2005
Kirjoitti: JaniA - 20.12.04 - klo: 20.08
Aivan...
...ja se olikin vähän niinku vitsi :wink: