Seuraavassa vielä kerran valintaperusteet EM- ja MM-kisoihin;
Pistelaskelmassa huomiodaan kuljettajan menestys ko. luokan arvokilpailuissa 2 vuoden ajalta.
Valinta tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:
1. Viimeksiajetussa MM/EM kilpailussa sijoittuminen A/B/semi-finaaliin.
2. Viimeksiajetussa PM tai Ruotsi-Suomi maaottelussa voittaja.
3. Viimeksiajetussa SM sarjassa voittaja.
4. Suurimman tuloksen omaavat seuraavasta kaavasta:
-kahden edellisen vuoden, sarjan loppusijoitus, SM, PM, EM sijoitus
-paremmasta vuodesta lasketaan kolmen parhaan pisteet yhteen
-pisteet sääntökirjan mukaan "pistelasku sarjakilpailuissa".
5. 20% paikoista voidaan ratkaista muilla kuin em. perusteilla (esim. ulkomailla vaihto-oppilaana oleva ajaja tai muun autoluokan kyvykäs kuljettaja voidaan ottaa mukaan).
Näillä valintakriteereillä on valinnat suoritettu ja tuo "muun autoluokan" tarkoittaa lähinnä M-8 kuskeja koska se on toinen meillä jo pitkään ajettu crossiluokka. Ja "ylivuotisista" meriiteistä sähköcrossiluokassa on katsottu myös niitä kuskeja jotka vielä ajavat aktiivisesti, vaikkakin muuta luokkaa. Se, miksi 12 ekaa kuskia on valittu SM-sarjasta, johtuu hyvin pitkälti tuosta 20%:n säännöstä.
Se että kaikkia 41:ä kuskia ei saatu mahtumaan 15:sta joukkoon on toki valitettavaa (ja ikävä kyllä mahdotonta), niin mielelläni kuin sen olisinkin kaikille suonut. Ja olihan jo selvää siinä vaiheessa kun kisoihin halukkaiden nimilista oli valmis että suurin osa joutuu maksamaan oman paikkansa. Tämän listan mukaan nyt kuitenkin eletään. Kaikki EM-kisoihin haluavat laittakaa sitovat ilmoittautumiset Vesalle, niin tiedetään hakea riittävää määrää lisäpaikkoja.