Liekö sitten niin, että kun moottorin asento kääntyi vinoon ja kytkinkellon rattaan ja päärattaan välinen yhteys katkesi, niin kaasuttimen uusi asento aiheutti korkeat kierrokset, koska servon ja kaasuttimen välinen matka kasvoi?
Juurikin oikea diagnoosi. Itse pari kertaa radalla tuota koneen irtoamista päässyt todistamaan ja silloin on onneksi hitaammin lähtenyt tuo tilanne kehkeytymään, niin on jo äänestä huomannut rattaiden välyksen kasvavan ja viimein kone kiljaissut tyhjää. Ei ole päässyt vetämään kaasua kuitenkaan täysille koneen liikuttua liian kauas servosta.
Siis kertokaahan kokemuksianne. Mä kerron sitten kun ehdin kokeilla vehjettä uudelleen, että toimiiko se edelleen..
Itselläni meni yksi kisapannu täysin p*skaksi, kun huusi katollaan n. 3 sekuntia. Hörppäsi ilmaa, meni tietenkin toosi piikille ja kiertokangen alalenkki nyörtyi. Oli kone täynnä messinkimurskaa ja mäntä, sylinteriputki, laakerit, kansinappi ja kiertokanki entisiä. Runko, kaasari ja jäähdytyskansi oli käyttökelpoista... Eli uusi kone tilalle.
Tietenkin tuossa sinun tapauksessa ei kone päässyt liian laihalle vaikka huusikin sielunsa kyllyydestä tuon 20 sekuntia (mikä on tosi paljon)
Koita onko alalenkissä ylimääräistä välystä ja kurki koneen sisälle (vaikka vaan takapää ja kansi irroittamalla) että näyttääkö ihan normaalilta. En nyt tähän hätään keksi muuta potentiaalista vaaraa, kuin kirtokangen ottaneen nokkiinsa ja jos ei selkeästi ole alalenkki löystynyt, niin elinikä voi kuitenkin olla lyhyempi. Mikäli ei ole mikään tolkuttoman kallis kone, niin itse ainakin ottaisin tuon käyttämisen treenissa ihan mielenkiintoisena testinä, kuinka kauan kestää ja millä tavoin hajoaa? Koneiden totaaliset hajoamiset ajossa on aina mielenkiitoisia (tosin pirun kalliita) tapauksia. Nimimerkillä yksi reikä lohkossa, kun kampiakselin tappi poikki, sitten tuo alalenkin murtuminen ja koneen totaalinen tuho. + pari .15 konetta murskannut alalenkin puslan ja sitäkautta laakerit + kiertokanki autuaammille ajopaikoille.
avaa se kytkin ja katso
ei se moottori nyt tuosta varmaan miksikään mennyt
Miksi kytkin auki?
Eihän sitä ole polttis mies eikä mikään, jos ei moottori kerran pääse irtoomaan.
Kuuluu lajiin.
Itselläni ei ole muistaakseni kertaakaan lähtenyt kone irti, tai muitakaan grand-mekkausmokia sattunut. Sen verran nihilistisesti (en tiedä onko ees oikea sana tähän saumaan?) olen mekannut aina ja muistanut käyttää ruuvilukitetta noissa moottorin KIINNITYSRUUVEISSA en koneen kannen tai muiden osien kiinnittämisessä juurikin noiden *HOKE*:n mainitsemien syiden takia.
Moottorin kiinnitysruuvit ovat itselläni ainakin kertakäyttökamaa... Kerran kiinni ja kerran auki, sitten aina uudet. Ruuvilokerikossa vino pino noita ruuveja 12,9 vahvuudessa. Ei iso menoerä vaihtaa joka kerran jälkeen ja ei pelkoa pyöristyineistä kannoista ja sitäkautta irtoavasta koneesta tai irtoamattomasta koneesta.
- Hount