Kirjoittaja Aihe: Graupner Ultramat 10  (Luettu 6625 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Narmer

  • Vieras
Graupner Ultramat 10
« : 08.02.08 - klo: 14.24 »
Ostin Ultramat 10 laturin, ja lataan 3600 mAh/7.2V akkuja. Mistä tiedän että akku on täynnä ja voin lopettaa latauksen? Kuinka paljon laturin jännitemittarin pitää näyttää, että akku on täynnä?
Voiko akun ladata pilalle jos lataa liian kauan?

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #1 : 08.02.08 - klo: 14.26 »
Akkujen lämpö ei sais nousta yli 42 asteen, siis yhdenkään kennon, täys 6 kennonen on täynnä kun voltit on 8,50 luokkaa
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Narmer

  • Vieras
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #2 : 08.02.08 - klo: 14.29 »
Akkujen lämpö ei sais nousta yli 42 asteen, siis yhdenkään kennon, täys 6 kennonen on täynnä kun voltit on 8,50 luokkaa

Kiitos tiedosta!

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #3 : 08.02.08 - klo: 14.36 »
Ostin Ultramat 10 laturin, ja lataan 3600 mAh/7.2V akkuja. Mistä tiedän että akku on täynnä ja voin lopettaa latauksen? Kuinka paljon laturin jännitemittarin pitää näyttää, että akku on täynnä?
Voiko akun ladata pilalle jos lataa liian kauan?

Mulla on toi ihan sama laturi. Tee niin, että laitat laturin pistorasiaan ja odotat, että laturi piippaa kerran, sitten kytket sen akun liittimeen ja katsot ettei teksti vilku näytössä. Aloita lataus painamalla "enter" laturi käy läpi akun volttitasoa (näkyy näytössä). Siinä laturissa on se hienous, että se lopettaa automaattisesti lataamisen, kun akku on täynnä. Se laturi piippaa 4 kertaa, kun akku on ladattu ja valmis käyttöön. Itse olen ladannut 4200 mAh/7.2 v:n akkuja n. 1~2A latausvirralla. :mrgreen:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #4 : 08.02.08 - klo: 15.08 »
Ostin Ultramat 10 laturin, ja lataan 3600 mAh/7.2V akkuja. Mistä tiedän että akku on täynnä ja voin lopettaa latauksen? Kuinka paljon laturin jännitemittarin pitää näyttää, että akku on täynnä?
Voiko akun ladata pilalle jos lataa liian kauan?

Mulla on toi ihan sama laturi. Tee niin, että laitat laturin pistorasiaan ja odotat, että laturi piippaa kerran, sitten kytket sen akun liittimeen ja katsot ettei teksti vilku näytössä. Aloita lataus painamalla "enter" laturi käy läpi akun volttitasoa (näkyy näytössä). Siinä laturissa on se hienous, että se lopettaa automaattisesti lataamisen, kun akku on täynnä. Se laturi piippaa 4 kertaa, kun akku on ladattu ja valmis käyttöön. Itse olen ladannut 4200 mAh/7.2 v:n akkuja n. 1~2A latausvirralla. :mrgreen:

Kuin myös minulla tuo ollut jo pidempään. Laturi on automaattinen.

Etkö saanut käyttöohjeita laturin mukana?
Kyllä pitäisi olla jos liikkeestä ostit.

Mikäli tuote on käytetty niin Googlella varmasti löytyy...

 :mrgreen:

ps: kas tuossa...  http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/6410.pdf   ja aikaa meni n.10sek.
What the Hell! Who put that rock there!

Narmer

  • Vieras
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #5 : 08.02.08 - klo: 15.20 »
Ostin Ultramat 10 laturin, ja lataan 3600 mAh/7.2V akkuja. Mistä tiedän että akku on täynnä ja voin lopettaa latauksen? Kuinka paljon laturin jännitemittarin pitää näyttää, että akku on täynnä?
Voiko akun ladata pilalle jos lataa liian kauan?

Mulla on toi ihan sama laturi. Tee niin, että laitat laturin pistorasiaan ja odotat, että laturi piippaa kerran, sitten kytket sen akun liittimeen ja katsot ettei teksti vilku näytössä. Aloita lataus painamalla "enter" laturi käy läpi akun volttitasoa (näkyy näytössä). Siinä laturissa on se hienous, että se lopettaa automaattisesti lataamisen, kun akku on täynnä. Se laturi piippaa 4 kertaa, kun akku on ladattu ja valmis käyttöön. Itse olen ladannut 4200 mAh/7.2 v:n akkuja n. 1~2A latausvirralla. :mrgreen:

Kuin myös minulla tuo ollut jo pidempään. Laturi on automaattinen.

Etkö saanut käyttöohjeita laturin mukana?
Kyllä pitäisi olla jos liikkeestä ostit.

Mikäli tuote on käytetty niin Googlella varmasti löytyy...

 :mrgreen:

ps: kas tuossa...  http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/6410.pdf   ja aikaa meni n.10sek.
On mulla käyttöohje, mutta halusin kuulla käyttäjien kokemuksia

Narmer

  • Vieras
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #6 : 08.02.08 - klo: 19.00 »
Voiko akut olla kykettynä yhteen (sarjaan) ja ladata ne yhtä aikaan?

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #7 : 08.02.08 - klo: 19.05 »
Kympillä voi ladata kymmentä kennoa yhtäaikaa eli kahta kuuden kennon pötköakkua ei pysty lataamaan samaan aikaan.

Pienempiä akkuja kylläkin.

Itse ostin Ultramatti 14n jotta sain ladattua kahta kuuden tai kahta seitsemän kennon pakkaa samaan aikaan.

 :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #8 : 08.02.08 - klo: 19.21 »
Ostin Ultramat 10 laturin, ja lataan 3600 mAh/7.2V akkuja. Mistä tiedän että akku on täynnä ja voin lopettaa latauksen? Kuinka paljon laturin jännitemittarin pitää näyttää, että akku on täynnä?
Voiko akun ladata pilalle jos lataa liian kauan?

Mulla on toi ihan sama laturi. Tee niin, että laitat laturin pistorasiaan ja odotat, että laturi piippaa kerran, sitten kytket sen akun liittimeen ja katsot ettei teksti vilku näytössä. Aloita lataus painamalla "enter" laturi käy läpi akun volttitasoa (näkyy näytössä). Siinä laturissa on se hienous, että se lopettaa automaattisesti lataamisen, kun akku on täynnä. Se laturi piippaa 4 kertaa, kun akku on ladattu ja valmis käyttöön. Itse olen ladannut 4200 mAh/7.2 v:n akkuja n. 1~2A latausvirralla. :mrgreen:
Mulla piippaa varmaan 10 kertaa, mutta miten sä noita akkuja noin pienellä latausvirralla lataat? Toihan ei oo enää paljon hidaslaturii nopeempi, kun voisit ladata vaikka maksimivirralla (eli 3A). Ite latailen kolmella ampeerilla 1500mAh akkuja =D
| Academy | Axial |

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #9 : 08.02.08 - klo: 19.45 »
No se riippuu vähän akkujen laadusta millä virralla kannattaa ladata...

Uusia akkuja mielellään hitaasti eka lataus.

Laadukkaita akkuja voi hiukan jo pommittaa, 1c:llä ensimmäinen lataus ajon jälkeen ja sitten tuuppaa hiljasella tulella (0,5c) uudestaan juuri ennen seuraavia ajoja.

Normaalisti teen myös välillä ns. hitaan tasalatauksen jollain 0,1-3c, joka hieman tasaa kennoja sekä tuuppaa ne kunnolla täyteen.

Lämpöjä tosiaan kannattaa tarkkailla kovemmilla virroilla. Keskeyttää sitten jos rupiaa olemaan liian kuumaa.

Delta peakin säätämiselläkin saadaan akkuja täydempään tai sitten voi hieman turvata selustaa.

 :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #10 : 08.02.08 - klo: 20.24 »
Lainaus
Mulla piippaa varmaan 10 kertaa, mutta miten sä noita akkuja noin pienellä latausvirralla lataat? Toihan ei oo enää paljon hidaslaturii nopeempi, kun voisit ladata vaikka maksimivirralla (eli 3A). Ite latailen kolmella ampeerilla 1500mAh akkuja =D

Ne oli uusia sillon, Ni-mh (Graupnerin) akkuja sähköveneeseen. Myyjä suositteli lataamaan jonkun kolme ekaa kertaa tuolla 1~2A:n virralla. Nykyään latailen kyllä siinä 2~3A, mutta kun en noita sähköautoja omista ja kesällä vaan sähköveneellä ajelin niin "säästelin" akkua, kun ei niin kiirettä pitänyt. :mrgreen: :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 08.02.08 - klo: 20.27 kirjoittanut teme91 »
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #11 : 08.02.08 - klo: 20.30 »
No niin.

Samoin sähköveneen akkuja itse latailin. Heh!

Super Vee 27.

Siksi ostin Ultramatti 14:n jotta saa akkuparin kerrallaan valmiiksi.

 :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #12 : 08.02.08 - klo: 20.42 »
Paljonkos muuten maksoit tuosta Ultramat 14:sta?, koska musta tuntuu, että maksoin itteni kipeeks tosta Ultramat 10 (85€, eikä ollu ees ohjeita mukana) :roll:

Veneenä siis Kyosho Atlantio 600 Kit.
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #13 : 08.02.08 - klo: 20.45 »
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #14 : 08.02.08 - klo: 20.55 »
Niin se oli tuo Hobbypoint, josta alussa kamoja ostin niin luulin, että olisi kilpailukykyiset hinnat :huh: Ja sitten kun aloin kattelemaan muita rc-kauppoja niin aloin kyllä ihmettelemään miten voivat tuolla Hobbypointissa myydä noinkin kovilla hinnoilla :huh: :huh:
Radikaalimpana esimerkkinä tuo Kyosho Calmato Trainer 40: Maksoin siitä Hobbypointissa 390€+miragen perusstartteri 40€+polttoaine Model Tecnics 10% 15€/l. Ja sitten pari viikkoa myöhemmin huomasin saman koneen Atalassa 215€ sama RTF-paketti. :huh: :mrgreen:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Graupner Ultramat 10
« Vastaus #15 : 08.02.08 - klo: 20.57 »
auch... toi sattu...

 :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!