RC10.FI
Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: MCD RACING - 25.06.14 - klo: 08.58
-
Avaan tänne aiheen liittyen tuleviin Large Scale EM kisoihin, jotka pidetään 28.7-2.8.2014
Käydään vapaata keskustelu kisoista ja jaetaan tipsejä liittyen kaikkeen oleelliseen, jotta Suomen tiimi menestyisi mahdollisimman hyvin. Alla linkki järjestäjän sivuille.
http://www.wmw-fehring.at/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=223 (http://www.wmw-fehring.at/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=223)
RATA
-
MCD:n tiimi oli testaamassa viikon Itävallassa tulevia EM kisoja silmällä pitäen, joten jaan tälle sivulle kaikki tiedot liittyen käytettyihin setupeihin renkaisiin yms...
Liitettynä: Marc Kreisikin MCD RR5 säätöarvot. Näitä arvoja voidaan pitää hyvinä lähtöarvoina kisoihin, mutta voin olla varma, että setup päivittyy kisojen kuluessa.
HUOMIOITANI:
RENKAAT:
SOFT rengas nopein (tehdaskuskit n. 0.2-0,4s nopeampi, kuin medium), mutta rata kuluttaa rengasta TOSI paljon. Tehtaan mukaan rengas kestää n. 2 tankillista.http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&path=25_116&product_id=760 (http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&path=25_116&product_id=760)
Vinkki käytä medium rengasta harjoituksissa. Nopeissa ja ratkaisevissa vedoissa SOFTIA.
DIFFIT / LUKOT
Markilla 120° rampit edessä ja keskelllä. Taka avoimena!
HUOMIO: Olivat testanneet etudiffin ylivaihdetta, mikä oli tehtaan mielestä parantanut vakautta ja mutka nopeutta. Tämä tehtaan mielestä MUST juttu!
http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&path=25_117&product_id=614 (http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&path=25_117&product_id=614)
http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&product_id=624&search=201102S+ (http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&product_id=624&search=201102S+)
VÄLITYS
9.6
TEHARI / MELU
Viime vuonna muistetaan polemiikki äänien melutasosta. MCD:llä ollut uusi tehari testissä, millä melutaso saatu pidettyä kurissa. Palaan tähän asiaan lähi päivinä!
-
Fehringin reissua varten tehtyjä juttuja. setup-renkaat , Tveak-station ja Tveak-pöytä.
Kuvia vielä autosta ja muusta tulee viikonloppuna.
-
Vähän tietoa harjoituksista ja alkueristä:
Paasikivi 7 erässä
Härämälä 8 erässä
Iivonen , Peltola 9 erässä
Myllymaa 10 erässä
Elfving, Kruus 11 erässä
Kuumassa Heikkilä ja Hiltunen 12 erässä.
Vapaita harjotuksia 8 kpl. 2 valvottua harj. alkueriä 4 kpl ja finaalit.
Muuten viimevuoden mestari Schmitt ajaa HÖRMANN tk10
RC RACING TV ON MUKANA LIVENÄ NIINKUIN VIIMEVUONNA ESPANIASSA.
-
Nyt sitten on saatu koneet ajettua sisään ja auto on valmis EM-kisaan.
Pekko on innokas Tanner Foust fani. Foust muuten voitti Kouvolan rallycross MM osakilpailun.
Muutama kuva kelta mustasta autosta. Siipiä löytyy punainen, keltainen ja musta.
-
No ompas komia ilmestys tuo Pekon auto.
-
On hieno!
Mistä löysit Matti noi erälistat. En nyt tunnu löytävän mistään.
-
TULOSPALVELU
http://www.rc-timing.ch/ (http://www.rc-timing.ch/)
ja sieltä upcoming events
-
tuolta löytyy kisaohjelmaa http://www.myrcm.ch/myrcm/report/de/17153/138508 (http://www.myrcm.ch/myrcm/report/de/17153/138508)
osaanottolista ekana sitten alakulmasta löytyy muut
-
No NYT alko homma rokkaan. Kiitti jätkät!
-
Uteliaana kyselen että onko selvinnyt syytä miksi tuut ei aja kisoissa?
-
Soitin Hannolle. Isä Tuut oli sanonut no broblemo! Eli ilmisesti ajaa ja ajaa varmaan Pekon kanssa samassa erässä kun on ainut jossa on 8 ajajaa
-
Jotain hässäkkää varmaan ollut vaan ilmottautumisessa
Tässä muuten liitteenä aikataulua sitä halajaville (Suomessa rctv live lähetyksen seuraajat ja kisaajille vaikkapa tulostettavaksi mukaan)
-
Mielenkiinnolla tulee kyllä seurattuu kisoja että miten suomalaisten käy ja myöskin karvapallon.
-
O muute gyl hiano toi Peko auto :tongue:
(http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=85428.0;attach=56870;image)
-
On kyl! Tyylikäs. Hienoo nähdä että näissäkin panostetaan lookkiin.
-
Kaikki jänskäämään!
http://m.youtube.com/?#/watch?v=L7tbIHK9Uns (http://m.youtube.com/?#/watch?v=L7tbIHK9Uns)
-
No hitto tuo Hiltusen poika ei löydä vauhtia mitenkään lisää :undecided:
Jerzi
-
Härmälä, Kruus, Tiit Peltola 1/16 finaalit
Paasikivi, Elfving 1/8 finaalit
Iivonen, Myllymaa, Hiltunen 1/4 finaalit
Heikkilä 1/2 finaali
-
olipahan tapahtuma rikas päivä kaikkine haavereineen ym... :wink:
-
Moro.
Hei kisajat laitakaa nyt kuvia ja muuta raportia.
-
Mää ymmärrän jos ei tule...
Jerzi
-
Kisareissu takana ja auton mittarissa 5000 km lisää.
Pekon kisa meni lähelle odotuksia. Suora semifinnali meni muutamaan kattoon kahdessä viimeisessä alkuerässä
20 s kummasskain erässä kaatumiseen. Taso oli noussut paljon viimevuodesta. Pekolla oli alkuerien jälkeen 26 ja suora 1/4.
1/4 Pekko ajoi 4-6 paikkeilla. Sitten varikkosuoran ja pääsuoran kurvissa 11 min kohdalla kurvi pitkäksi
ja kimmoke reunsata ja auto pyörähti ja etupää osui valopylvääseen sillä seurauksella että ohjauspala hajosi
ja matka loppui siihen.
Joitain uutuksia MCD: 1. Alutukivarret
2. MCD oma kytkin ilmeisesti myös kello
3. alu kytkinpukki.
4. Uusi kori mallilltaan nykyinen 1/8 kori koppi edessä ja matala takaa.
- näitä osia ei paljon suomalaisten autoissa näkynyt. Saksalisilla ja turkkilaisilla kylläkin.
Mielenkiintoinen uutuus oli Elconilla ILMATOIMISET!!!! LEVYJARRUT http://www.elcon-models.com/nl/luchtrem/287-luchtrem-cleon-voorzijde.html (http://www.elcon-models.com/nl/luchtrem/287-luchtrem-cleon-voorzijde.html)
-
Eipä jarruihin juuri huonompaa "välittäjää" voi olla kuin ilma. Onneksi 1:1 autoissa niistä on päästy eroon. Tosin RC auton pysäytettävä massakin on oikeaa autoa pienempi joten niin suurta paineistusta ennen itse jarrutus tapahtumaa ei linjaan tarvita.
Selostuksessa kerrotaan miten välttyy läträämiseltä mutta eihän nämäkään nyt i*ioottivarmoja ole, saati huoltovapaita. Jotenka jos pitäs valita neste vai ilma niin no questions asked...
Mutta mielenkiinnolla odottelen miten tuo toiminee käytännössä.
-
Elconilla on ollut jo noin 2vuotta tuo ilmajarru systeemi käytössä ja niitä on myös hörmanniinki laitettu.
Väittävät että o kyllä paljon parempi kuin neste jarrut.
Itse en ole ajanut autoa missä ois moiset jarrut niin en osaa sanoa omaa mielipidettä
Mutta mitä itse kanssa mietin niin kyllä käyttäisin ennemmin ilma jarruja kuin neste.
-
Kisa reissu myös paketissa.
sijoitus karvas 14.s sija johtuen hiukan huonosta tuurista...
Torstai:
2 alkuerää, sijoitukset 4 ja 4, kokonaissijoitus 3.s!
Vauhti kohdallaan, tästa hyvä jatkaa perjantaina ja yrittää parantaa.
Perjantai:
Viimeinen ja 3.s alkuerä, takaperä särkyyy n.2min ennen erän loppua.
Kuitenkin maaliin ja eräkierroksen 8.s sija. Ei parantunut sijoitus.
Vieläkin sijoitus ihan ok 6.s
Eli paikka semifinaaliin varmistettu.
Lauantai:
Semifinaali B-haara, pääsen starttaamaan ruudusta 3.
Toisella kierroksella teen kohtalokkaan virheen ja tarvitaan nostajaa avuksi, kärki karkaa 10-15.s päähän.
tyydyn varmistelemaan nousupaikkaa sijalla 5 joka on myös maaliin tulo sijoitus.
Kuitenkin tulostaululla lukee sijoituksekseni 6.s ??? MITÄ HELV...
Tarkemmin liuskoja tutkittuani huomaan saaneeni rangaistuksen liian äänekkäästä autosta, tuloksesta pois -1 kierros.
mitattu ohiajo melun keskiarvo ylittyi 0,4db.
Tämä mittaus-tapa on hiukan sekava ja arvoihin voi paljonkin vaikuttaa ajotekniikalla.
Tulipahan harjoiteltua miten mittarin läheisyydessä ei saa ajaa...
Siihen tyrehtyi kisa tänävuonna osaltani.
t.Pekka
-
Ohhoh.. Olipas raakaa peliä. Onnittelut kuitenkin hyvästä ajosta - jälleen!
-
No joo raakkaa peliä. EFRA:n äänenmittaus metodit on vähän niin ja näin.. tasapuolisuus sitä ei ole. Rata oli mahtava, vaikkakin rankka vitoskoko luokan autoille. Itsellä oli murheita joka ikisessä harjoituksessa,alkuerässä, sitten 1/16 finaalissa vähän yli kierros petti toinen ohjaus servo.. f.ck, 19 min yhellä servolla auto kääntyi kuin valtameri alus, jatkopaikka 6.3 sekunnin päässä.... no ekakerta muttei viimeinen. Mitä tulee sääntöihin(efra) ja niiden toimittamiseen(akk) kuskeille ,on vähän kuin jyrki kataisen vaalilupaus.
-
Peli oli raakaa. Tai oikeudenmukaista? Kirjan mukaan mentiin suhteellisen tiukkaan. Tykättiin siitä tai ei. Ongelmia toki on ja syyt ovat moninaiset.
Pidetään kuitenkin mielessä, että nämä olivat vasta järjestyksessään toiset (tai kolmannet jos nene valley lasketaan) kun efra ec kisoissa ajetaan 1:6 4wd luokka. Olemme tavallaan pioneereja ja kehittämistä riittää. Silti kaikki sympatiani ovat kuskien puolella! Olinhan mäkin siellä ajamassa (ja kärsimässä?).
Oma kokemukseni kisoista oli erittäin mielenkiintoinen suurilta osin siksi, että sain kunnian toimia Suomen joukkueen team managerina. Simppeliä ja leppoisaa hommaa, mutta rikastuttavaa siinä mielessä, että sai nähdä vilauksen toimintaa ns. "sisäpuolelta". Osittain tästä syystä minulla riittää sympatiaa myös järjestäjälle ja efralle. Vaikea paikka myös heille tuo meluhomma.
Omat ajot menivät kohtalaisen nousujohteisesti. Ekan päivän saldona kaksi keskeytystä. Seuraavana päivänä päästiin jo ajamaan kai yksi ehjä erä, mutta servoja ja niiden osia vaihdettiin edelleen. Oppirahoja maksettiin.
Aika-ajoja (alkueriä) ajettiin vain kolme sääolosuhteiden takia. Neljä oli alkuperäisessä suunnitelmassa. Omat vedot olivat kaikki sentään 14 kierroksen mittaisia, mutta ensimmäinen oli noin 10min34s, toinen noin 10min10s ja kolmas 10min20s. Hajonta on vielä aika tajuton. Noh, näillä lapuilla mentiin 1/4 finaaliin.
Erän edetessä kävi ilmi, että kyyti oli melko kylmää ja kärki karkasi 20min aikana todella kauas. Erän loppuun loppui vielä menovesi. Kaasari taisi vedellä viimeisiään. Muistaakseni sijoitus oli lopulta 8.
Selittelyinä sen verran, että vähän annettiin kaverille tasoitusta ajamalla "vanhalla" autolla. Suomen tiimillä oli ainoat mcd v4 mallit. Muut ajelikin mcd RR5 mallilla ja elconin imp4ctilla ja fg:n leopardilla(?). Jäi niitä uudempiakin sentään vähän taakse ja olin sentään nopein v4! :D
Ehdottomasti hieno reissu! Aivan mahtavat puitteet ja hieno maa. Taisi pala sydäntä jäädä sinne. Saas nähä missä ensi vuonna ajetaan...
- Esa
-
Tuosta linkistä oman semifinaalini parhaat palat, jossa sitten tuli rangaistu auton liian kovasta äänestä.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4dXgQnlHxe8#t=13950 (https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4dXgQnlHxe8#t=13950)
-Pekka
-
Oma matkakertomus ei ole kauhean positiivistä kerrottavaa vs. viime vuoden kisareissu.
Treenit meni ihan ok, joskin vauhtia olis toivonu lisää. Ekassa alkuerässä hajosi iskarin mäntä silti sijoitus 20. nurkilla, toisessa alkerässä tuli ihan hyvä ajo joskin yksi 7s. kaato, sijoitus 12. spekulaationa ilman kaatoa sijoitus olisi ollut 8. kolmannessa alkuerässä varmistelin liikaa ja sijoitus putosi 18.
1/4 finaaliin kakkospaikalta ja homma olikin hallussa heti ekojen kierrosten jälkeen kunnes hajosi etuiskarin mäntä ja pari minuuttia myöhemmin takaiskarin mäntä.
Kahdella iskarilla ajelin sijoilla 2-5 ja ennen viimeistä kierrosta olin toisena, mutta sitten....... takaa tuleva auto otti ratamollasta pienen hypyn kylkeen ja moottorin tukipala poikki ja moottori pois paikoiltaan. Siihen se sitten loppu viimeisellä kierroksella.
Semifinaali paikka oli tulossa suht helposti, mutta finaaliin en usko että rahkeet olis tänä vuonna riittäny.
Sen verran rankka reissu oli, että tein päätöksen etten aja enää ensi vuonna (tällä näkymin) Tänä vuonna on vielä muutama kisa jäljellä ja nyt käyn taistelua tulenko enää ajamaan.
Rata sinäänsä oli ihan ok muutamia kohtia lukuunottamatta ja järjestelyt pelasi ihan ok.
kruununa oli vielä viinijuhlat kaupungissa kisan päätteeksi , josta tuliaisina jäätävä olo, no eihän ajomatkaa kotiin ollut kuin 2300km :azn:
Br
Jouni
Br
Jouni
-
Hieno reissu ja ensi vuonna uudelleen.
Tuolta ottamiani kuvia reissusta.
https://www.flickr.com/photos/91963516@N05/sets/72157646048896958/ (https://www.flickr.com/photos/91963516@N05/sets/72157646048896958/)
-
Hienoja kuvia reissusta. Pekon auto oli kisatilanteissa vieläkin näyttävämpi kuin mitä pöydän päällä otetuissa poseeraus kuvissa.