...Jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa)...
Tosta ymmärtää jotain aivan muuta.
Jännitteen nousu ei tarkoita sitä, että akkua ladataan. Tämän voi havaita monessa laitteessa, kuten akkuporakone.
esim. Akku on tyhjentynyt melkein loppuun. Painat liipaisinta niin kauan kunnes kierrokset alkavat laskea ja lopetat. Hetken päästä kokeilet uudestaan, kierrokset ovat korkeammat kuin edellisen kerran lopussa, mutta vain hetken aikaa.
Tuon hetken aikana, kun ei painettu liipaisinta, jännite palautui hiukan kohti lepojännitettä ja kierrokset olivat korkeammat.
EDIT: No voihan, m.e. ehti ensin, jätän viestin silti.