Se että pyöriviä massoja voimansiirrosta kevennetään tarkoittaa sitä että vähemmän voimaa menee niiden pyörittämiseen.
Ja koska se voima ei enää hukkaannu v-siirtoon niiin silloinhan se menee??????Aivan,,renkaille.
Ja se että keveämpi vauhtipyörä kestää kierroksia paremmin koska sisäiset voimat eivät käy esim pulttien päälle.Niinkuin hyrrävoima juu sii.
Se että liiallinen sorvaaminen kostautuu voi olla myös siitä kiinni että sen tasapainotus katoaa.Vapiseva alakerta ei kierrä,se hajoaa.
No niin, ollaan taas kotona...
Pikku kommentteja kuten uhkasinkin. Pyörivä massoja vähennettäessä voimansiirrosta tai moottorista saadaan kyllä positiivistä vaikutusta aikaiseksi, mm. kiihtyvyyttä lisää (tosin se energia mikä varastoituu pyörimisenergiaksi voidaan vapauttaa vaihteen vaihtamisen yhteydessä liike-energiaksi jos muu voimansiirto sen sallii ja pyörien pito riittää). Se ei vain ollut oikein ilmaistu, eli ei moottorin voimaa mene tuon "ylimääräisen massan" pyörittämiseen vaan kulmanopeuden kasvattamiseen -> kiihdyttämiseen suurempaan nopeuteen. Jos vain pyöritetään, niin massalla ei väliä, vain kitkalla... Eli, oikea ajatus, vain vähän väärin ilmaistu...
Vauhtipyörän kevennys itsessään ei vaikuta pulttien kestoon mitenkään (vauhtipyörän kiinnityspulttien tai jonkin muun), vain jos se on väärin tehty, mutta se on toinen asia tykkänään. Vauhtipyörien pultit on niin paksuja, ettei moottoria saada kiihtytettyä niin kovasti että se leikkaisi pultit poikki, etenkin kun vielä painava vauhtipyörä hidastaa pyörimisnopeusvaihteluita vaihtohetkellä.
Jos vauhtipyörää tai muuta pyörivää moottorin/voimansiirron komponenttia koneistetaan tai muutetaan, tulisi tasapainotus suorittaa aina uudestaan oli sitä vauhtipyörää kevennetty vähän tai paljon. Vaikkei alakerta hajoaisi, menee energiaa/tehoa hukkaan tärinään.
Tämä on tietenkin sitä pilkun pökkimistä, mutta täältä palstalta nuoret jannut lukee näitä tekstejä kuin Raamattua, hokevat samaa sitten seuraavalle sukupolvelle jne...
Mutta, kuten mainitsinkin, tekstisi oli pääosin ihan asiaa, nuo omaa työtä lähellä olevat asiat vain hyppäsi silmille kun lipotin ohrapirtelöä Istanbulissa...