Kirjoittaja Aihe: 1/18 nelivedot maastoon  (Luettu 360984 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Nallevw

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1170 : 04.08.08 - klo: 23.11 »
Miten viisaammat, käytetäänkö 1/18 eri vastareita kun 1/10 autoissa..? Ja mikä nyt olisi järkevä vastari 18 assoon  jos ohjain on 40MHz

-Nalle

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1171 : 05.08.08 - klo: 09.00 »
Samoja vastareita käytetään auton kokoluokasta riippumatta.

En nyt äkkiä osaa sanoa muuta kun vastarin tulee tietenkin olla yhteensopiva lähettimen kanssa, mahtua fyysisiltä mitoiltaan autoon ja siinä pitää olla vähintään kaksi kanavaa (niinhän niissä kaikissa). Pienemmässä autossa tulee tietysti merkityksellisemmäksi se kuinka hyvin johdot saa sijoiteltua, eli myös sen vastarin paikka kannatta pohtia.
Flying Calacucco

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1172 : 05.08.08 - klo: 16.44 »
kuinka lujaa mun asso 18 b menis joslaittaisin 6800kv mamban combon ja 2 kennoisen lipon?
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1173 : 05.08.08 - klo: 17.01 »
Tuonhan lasket helposti kaavalla:

Akun nimellisjännite 7,4V, mutta täyteen ladattuna 8,4V. Eli 8,4V * 6800rpm/V * voimansiirron kokonaisvälityssuhde * pii (3,1415927)* renkaan halkaisija metreissä.

Lopputuloksena saat nopeuden yksikössä metriä minuutissa. Jaa lopputulos 60 ja kerro 3,6 saat km/h.

(Laskennassa on oletettu, että ajat kaasu pohjassa täyteen ladatulla akulla, ja että auton paino tai muukaan fysikaalinen seikka ei tuota vastusta ajamiseen)  :p
« Viimeksi muokattu: 05.08.08 - klo: 17.06 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1174 : 05.08.08 - klo: 17.47 »
Tuonhan lasket helposti kaavalla:

Akun nimellisjännite 7,4V, mutta täyteen ladattuna 8,4V. Eli 8,4V * 6800rpm/V * voimansiirron kokonaisvälityssuhde * pii (3,1415927)* renkaan halkaisija metreissä.

Lopputuloksena saat nopeuden yksikössä metriä minuutissa. Jaa lopputulos 60 ja kerro 3,6 saat km/h.

(Laskennassa on oletettu, että ajat kaasu pohjassa täyteen ladatulla akulla, ja että auton paino tai muukaan fysikaalinen seikka ei tuota vastusta ajamiseen)  :p


no jos osaat laskee niin kerro ihmees :grin: koska mä oon huono laskee :lol:
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1175 : 05.08.08 - klo: 18.12 »
http://scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html
Tuolla on laskuri johon vain laitetaan kysytyt specsit ja se laskee nopeuden. Eihän tuo mikään tarkka arvo ole.

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1176 : 05.08.08 - klo: 18.47 »
Mitä noihin kolmeen ensimmäiseen laitetaan? :embarrassed:

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1177 : 05.08.08 - klo: 20.03 »
http://scriptasylum.com/rc_speed/_top_speed.html
Tuolla on laskuri johon vain laitetaan kysytyt specsit ja se laskee nopeuden. Eihän tuo mikään tarkka arvo ole.


 :huh: pitääkö mun avata ja kattoo kaikki rattaat ja vastaavat :huh: no kuinka kovaa menee mamba 6400kv kans suunniilleen? sanokaa  jostiedätte 60, 70 vai kuinka lujaa??
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1178 : 05.08.08 - klo: 23.21 »
Tuonhan lasket helposti kaavalla:

Akun nimellisjännite 7,4V, mutta täyteen ladattuna 8,4V. Eli 8,4V * 6800rpm/V * voimansiirron kokonaisvälityssuhde * pii (3,1415927)* renkaan halkaisija metreissä.

Lopputuloksena saat nopeuden yksikössä metriä minuutissa. Jaa lopputulos 60 ja kerro 3,6 saat km/h.

(Laskennassa on oletettu, että ajat kaasu pohjassa täyteen ladatulla akulla, ja että auton paino tai muukaan fysikaalinen seikka ei tuota vastusta ajamiseen)  :p

no jos osaat laskee niin kerro ihmees :grin: koska mä oon huono laskee :lol:

8,4*6800=57120 (moottorin kierrokset minuutissa)
Oletuksena pinjoni 12T, spurri 36T --> ensiövälitys 1/3 (ei hajuakaan mitä ne oikeesti Assossa on), oletetaan nyt yksinkertaisuuden vuoksi, että perävälitykset on samat, eli 1/3. Murtolukujen yhteenlaskusääntöjen mukaan kokonaisvälitykseksi saadaan 1/9.

Oletetaan, että renkaan halkaisija on 4 cm (eikös Asson renkaat ole aika pienet), tällöin renkaan kulkema matka kierroksella saadaan kertomalla halkaisija piillä (tai pikemminkin sen likiarvolla), käytetään vaikka 3,14, --> 0,1256 m.

Em. oletuksista laskien autosi kulkee teoreettisesti 57120/9*0,1256 = 797 metriä minuutissa, joka vastaa 13,3 metriä sekunnissa, joka vastaa noin 47,8 kilometrin tuntinopeutta.

Kun otetaan huomioon, että akku on vain hetken täysi, voimansiirto, ilmanvastus, vierintäkitka, laitteiden tehohäviöt ja muut epätarkkuudet syövät tuosta teoreettisesta huippunopeudesta leijonanosan, arvioisin, että em. olettamuksilla autosi kulkisi noin 30-35 km/h.
Flying Calacucco

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1179 : 06.08.08 - klo: 03.34 »
Minizilla kunnon akkua vailla...
Kestääkö minizillan vakiosähköt 11.1V lipoakkua? Noparihan oli Nosram Force Mini Reverse

Harjattomat tuohon jossain välissä tulossa niin ei ole varmaankaan järkeä ostella siihen Mi-mh akkuja, ainakaan kun siihen akkukoteloon sopivia akkuja on vähän tarjolla...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1180 : 06.08.08 - klo: 11.29 »
Tuonhan lasket helposti kaavalla:

Akun nimellisjännite 7,4V, mutta täyteen ladattuna 8,4V. Eli 8,4V * 6800rpm/V * voimansiirron kokonaisvälityssuhde * pii (3,1415927)* renkaan halkaisija metreissä.

Lopputuloksena saat nopeuden yksikössä metriä minuutissa. Jaa lopputulos 60 ja kerro 3,6 saat km/h.

(Laskennassa on oletettu, että ajat kaasu pohjassa täyteen ladatulla akulla, ja että auton paino tai muukaan fysikaalinen seikka ei tuota vastusta ajamiseen)  :p

no jos osaat laskee niin kerro ihmees :grin: koska mä oon huono laskee :lol:

8,4*6800=57120 (moottorin kierrokset minuutissa)
Oletuksena pinjoni 12T, spurri 36T --> ensiövälitys 1/3 (ei hajuakaan mitä ne oikeesti Assossa on), oletetaan nyt yksinkertaisuuden vuoksi, että perävälitykset on samat, eli 1/3. Murtolukujen yhteenlaskusääntöjen mukaan kokonaisvälitykseksi saadaan 1/9.

Oletetaan, että renkaan halkaisija on 4 cm (eikös Asson renkaat ole aika pienet), tällöin renkaan kulkema matka kierroksella saadaan kertomalla halkaisija piillä (tai pikemminkin sen likiarvolla), käytetään vaikka 3,14, --> 0,1256 m.

Em. oletuksista laskien autosi kulkee teoreettisesti 57120/9*0,1256 = 797 metriä minuutissa, joka vastaa 13,3 metriä sekunnissa, joka vastaa noin 47,8 kilometrin tuntinopeutta.

Kun otetaan huomioon, että akku on vain hetken täysi, voimansiirto, ilmanvastus, vierintäkitka, laitteiden tehohäviöt ja muut epätarkkuudet syövät tuosta teoreettisesta huippunopeudesta leijonanosan, arvioisin, että em. olettamuksilla autosi kulkisi noin 30-35 km/h.


siis noin kovaa mamban 6400kv kans??? mun asso kulkee noin 30-35 vakiona
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1181 : 06.08.08 - klo: 11.41 »
Lueppas tuo teksti uudelleen.

Tein laskelmassani aika monta olettamusta, joiden pohjalla ei ollut minkäänlaista faktaa. En sanounut, että Assosi kulkee 30-35 km/h, vaan totesin, että em. olettamuksiin perustuen autosi kulkisi noin 30-35 km/h. (huomaa konditionaali).

Tarkoitus oli esittää laskentaesimerkki, kun sitä pyysit. Nyt voit aukoa ne spurri- ja diffikotelot ja laskea tarkat välityssuhteet, niin saat teoreettisen nopeudenkin selville.
Flying Calacucco

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1182 : 06.08.08 - klo: 11.44 »
joo hups! :grin: 
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1183 : 06.08.08 - klo: 13.06 »
Tai katsoa asson sivuilta ;)


Internal Gear Ratio     2.5:1
| Academy | Axial |

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1184 : 06.08.08 - klo: 14.32 »
kumpi gear cover on parempi suojaamaan pikku kiviltä metallinen vai tämä
vastauksia nopeasti!!!
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa Don

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1185 : 06.08.08 - klo: 17.25 »
Toi metallinen on exotekin konversioon eikä käsittääkseni käy perus assoon. Osta muovinen sitten kun niitä sinne saapuu.
| Hobao Hyper 10SC |

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1186 : 07.08.08 - klo: 17.01 »
kestääköRC18T RC18B XPS Micro Speed Control ESC RC8MT ja Team Associated RC18T super 370 motor   7 kennoista 7,2v Ni-MH akkua. vai onko olemassa 7,2v Ni-MH akkuja jossa on enemmän kennoja kuin 7. mutta ton noparin ja mottin pitää kestää akkua :grin: 
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1187 : 07.08.08 - klo: 17.08 »
Ei se 7 kennoinen akku enään mikään 7,2 volttinen ole, se on 8,4...
 Voltage input: 4.8-8.5V Nopari
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1188 : 07.08.08 - klo: 17.11 »
kuumeneeko semmoisella 8,4v akulla?? ja tuleeko siinä nopeutta lisää paljokin??
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1189 : 08.08.08 - klo: 11.26 »
kuinka kovaa meneeRC18T RC18B XPS Micro Speed Control ESC RC8MT ja Team Associated RC18T super 370 motor ja  7 kennoista 8,4v Ni-MH akkun kans. niin kuinka paljon km/h?? tuleeko noitten kans lämpö ongelmia?
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1190 : 08.08.08 - klo: 11.40 »
7 kennoisella menee vähän kovempaa kuin 6 kennolla(~5km/h).En usko että ainakaan paljon kuumenee :roll:

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1191 : 08.08.08 - klo: 12.18 »
mikä olis hyvä nopari mun asso 18 b?
noparin toiminnot:
-lipo ja NiMH mahdollisuudet
-pitää kestää ainakin mamban 6800kv mottia
-vesitiivis plussaa (ei pakko)
-pitää käydä harjattomille ja harjallisille (ainakin harjattomille)
-nimh akut$ 6-9 kennoa lipo akut 2-3 kennoa (suunnilleen)
 
muuta:
-mielellään suomesta (ei pakko)
-alle 100e

onko Velineon VXL-3s Electronic Speed Control hyvä?
 
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1192 : 08.08.08 - klo: 14.51 »
Ja miksi ei Mamban oma 25A?

Se on kuitenkin yksi parhaista ja löytyy suomesta alle satasella....

Mulla käytössä tälläkin hetkella 6800:sen kanssa.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1193 : 09.08.08 - klo: 19.58 »
minkä volttisia akkuja on jotka menee asso 18 b (akussa pitää olla 9.6v tai enemmän  [ tai 8.4v])?
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1194 : 09.08.08 - klo: 20.22 »
Akussa pitää olla 9,6v enemmän, mutta 8,4v käy myös? Mitähä mäkkärissä saa ku tiskillä ilmoittaa haluavansa ehdottomasti big macin, mut el maco käy myös :mrgreen:

Osta vaan 7,4V (eli täyteen ladattuna 8,4v) LiPo, kulkee sillä ja tolla moottorilla jo ihan tarpeeks. Tietenki saat siihen vaikka 11,1V (=12,6v täynnä) LiPon, mutta menee aika mahdottomaks ajaa tolla akulla jo 5400kv moottorin kanssa.

Ja kuten AE-Mod sanoi, osta vaan se mamban oma nopari. Sen saa nopeasti vesitiiviiksi, se on kevyt, ohjelmoitava ja ominaisuuksiltaan juuri semmoinen, mitä kuvailit pari viestiä sitten.
| Academy | Axial |

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1195 : 09.08.08 - klo: 20.39 »
Akussa pitää olla 9,6v enemmän, mutta 8,4v käy myös? Mitähä mäkkärissä saa ku tiskillä ilmoittaa haluavansa ehdottomasti big macin, mut el maco käy myös :mrgreen:

Osta vaan 7,4V (eli täyteen ladattuna 8,4v) LiPo, kulkee sillä ja tolla moottorilla jo ihan tarpeeks. Tietenki saat siihen vaikka 11,1V (=12,6v täynnä) LiPon, mutta menee aika mahdottomaks ajaa tolla akulla jo 5400kv moottorin kanssa.

Ja kuten AE-Mod sanoi, osta vaan se mamban oma nopari. Sen saa nopeasti vesitiiviiksi, se on kevyt, ohjelmoitava ja ominaisuuksiltaan juuri semmoinen, mitä kuvailit pari viestiä sitten.

en ainakaan osta lipoo ( syttyy pian talo :mrgreen:)!! mun kaveri poltti melkein sen talon :shock: joku NiMH akku jossa on paljon mah .mutta paljo kannattaa olla voltteja, joss ostan 5400-6800kv mamban pitäis mennä yli 50??
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1196 : 09.08.08 - klo: 22.05 »
Ei oikein NiMh:eillä saa RC18-autoon yli 8,4 Voltin jännitettä...

Tai saa, mutta tällöin ajo-ominaisuudet alkaa jo kärsimään suuresta painosta.

Jos taas käytät jotain fyysisesti pienempiä kennoja, loppuu kapasiteetti tai hetkellinen virranantokyky kesken.

Auto kulkee aivan riittävästi kuudella kennolla ja Mamban combolla. Jos kaipaat ajoaikaa, niin sitten kaksikennoinen LiPo.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1197 : 10.08.08 - klo: 10.10 »
Eikä ne lipot vaarallisia ole jos panostaa vähän laatuun ja käyttää oikein. Jos vieläkin pelottaa niin osta tuollainen lipo latauspussi.

Kannattaa ottaa huomioon tuossa noparin valinnassa quark 33A pro car nopari.
Kestää jopa 5 kennosta lipoa.
Specsit: http://www.rcmart.com/catalog/rc-electronics-quark-universal-brushless-quark33a-p-12565.html?cPath=293_1021

Hobbypointista saa reilusti alle satasella.
« Viimeksi muokattu: 10.08.08 - klo: 10.32 kirjoittanut _valtsu_ »

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1198 : 11.08.08 - klo: 21.28 »
Mikä servo on pitkäikäinen, nopea ja tarpeeksi voimas assoon rc18t mattoradalle?

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/18 nelivedot maastoon
« Vastaus #1199 : 11.08.08 - klo: 23.41 »
Hitec HS-56 on ollut itsellä käytössä.
Hyvin toimii matolla sekä ihan yleiskäytössä.

Vähän joutuu modailemaan että istuu mutta on sen arvoista.

Hitec HS-56
Specifications:

    * Motor Type: 3 Pole Ferrite
    * Bearing Type: Top Ball Bearing
    * Torque 4.8V/6.0V: 14/17 oz-in (1.0/1.2 kg-cm)
    * Speed 4.8V/6.0V: 0.12/0.10 second
    * Size: 0.9" x 0.5" x 0.9" (23mm x 12mm x 24mm)
    * Weight: 0.37 oz (10.7 g)

Tällä hetkellä käytössä on DY:n järein microservo ja se myös tuntuu toimivan erittäin hyvin.
Myös DY:n kanssa joutuu hieman virittelemään, että servon saa paikalleen.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory