Kirjoittaja Aihe: Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.  (Luettu 6561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #30 : 17.07.06 - klo: 07.33 »
Kaivoin tän topicin esiin, ku oli vähän tulppahärdelliä eilen. Mulla on aika vähän ajettu Megan zx 21. sporttikone, joka on ollut aika varmatoiminen tähän mennessä, eikä oo hirvesti ajettu. Vaihdoin sen juuri kasattuun Xrayhin, ja kaikki oli ilman lämpötila mukaan lukien samoin kuin viimeksi. Mikään ei siis muuttunut, muuta kuin auto ja letkut (uusiin).
 Kone ei kuitenkaan toiminut muuten, kuin hehku kiinni. Kokemuksesta tiesin, että tulppa p*skana. Tähän asti olen käyttänyt myös Megan tulppia, eri lämpöarvoja, ja aina on toiminut. Viimeksikin kone jäi ajosta kuntoon. Mutta nyt ei auttanut, vaikka kokeilin useampaa Megan eri tulppaa (numerot 5-7), uusia suoraan paketista, ja koneen toiminta oli aivan toivotonta. Nitroa 25%, ei ollut korkki auki, eikä vanha pönttö. Sammui kierroksista riippuen heti tai melkein, kun otti hehkun irti. Säätelin pari tuntia ilman, että montaakaan kierrosta pääsin uudella XB8TQ:lla ajamaan. No eipähän ehtineet renkaat kulua, vaikka löpöä pukilla paloikin.
Aikaisemmin kone pysyi kuitenkin käynnissä, röpöttäen tai booaten, ja vastasi säätöihin loogisesti. Tarkistin letkut ja kaikki, enkä löytänyt vikaa, pakkasin kamat autoon ja lähdin kotiin. Kun ei sunnuntaina saanut muitakaan tulppia testiin. Ja aikaisemmin näillä tulpilla kone nakutti kuin kello. Kyllähän nuo oireet enemmän tulppapuoleen viittas, kuin esim. ilmavuotoon, kun hehkun kanssa paremmin kävi.
No, kotoa löysin vanhan Ossin A3-tulpan kaapin pohjalta, ja kun se hehkui, tuumasin vielä käydä koittamassa, jos sais mielenrauhan. Megan tulpan kierre (paksun)prikan kanssa on saman mittainen, kuin O.S. ilman prikkaa.
 Ja kone pärähti heti käyntiin, eikä oireillut mitenkään muuten, kuin vähän röpeltäen, mitä en tietenkään aikaisempien säätöyritysten jälkeen ihmetellyt. Kävi tyhjää todella tasaisesti, ja vastasi kaasuun.
En jaksanut siinä vaiheessa iltaa enää jatkaa, käyn tänään ostamassa noita O.S:n tulppia eri lämpöarvoja, ja kokeilen.
Kyllä potutti se säätö eilen. En tiedä, saattoiko kolme uutta ja pari vanhaa mutta viime ajosta ehjäksi jäänyttä Megaan tulppaa olla jostain systä rikki, vai onko ne jotenkin niin heikkoja kestämään, ettei pukilla käyttöä kestä. Aikaisemmin kesti kyllä.
Pitää vielä hakee se O.S:n taulukko, ja kattoo mihin väliin toi A3 sijoittuu, jos vaikka kasiin vertaa.

Poissa ropsan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #31 : 17.07.06 - klo: 08.53 »
Tarkasta kiertokangen alalenkki, jos se on väljä, tulppia kuluu!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #32 : 17.07.06 - klo: 09.05 »
Lainaus käyttäjältä: "ropsan"
Tarkasta kiertokangen alalenkki, jos se on väljä, tulppia kuluu!


Vaikea uskoa, että noin uudessa koneessa vielä olisi kulunut. ei kahta gallonaa ajettu, eikä oo mitenkään huppuihin säädetty.
 No, onhan se mahdollista, mutta jos eri tulpalla toimii, niin en taida vielä purkaa konetta. Niin ja noiden tulppien kierteetkin on oikean mittaiset.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #33 : 17.07.06 - klo: 09.31 »
Mitenkäs jos kone käy kuumana niin pitääkö silloin olla kuuma tulppa.
Ja vaikuttaako tulppa koneen lämpöihin paljoakaan?

Revossa käytän 20% ainetta ja kyllä tuo OS lc3 ja Traxxas heavy duty tulppa kestää, mutta ongelmana on, että kone pitää olla todella rikkaalla ettei lämpeäisi liikaa > sammuu ja pitää odotella jäähtymistä.

Eli voiko tulpalla vaikuttaa tähän, että sais tehojakin kaivettua esiin?
Axial SCX 10 TR

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #34 : 17.07.06 - klo: 09.31 »
Sirion 5 tulppa on ainakin .21 hobaossani toiminut hyvin :wink:

Miksei nitroa saa polttaa??

Mika R

  • Vieras
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #35 : 17.07.06 - klo: 09.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Henko"
Lainaus käyttäjältä: "ropsan"
Tarkasta kiertokangen alalenkki, jos se on väljä, tulppia kuluu!

No, onhan se mahdollista, mutta jos eri tulpalla toimii, niin en taida vielä purkaa konetta. Niin ja noiden tulppien kierteetkin on oikean mittaiset.


Eihän sun tarvii ottaa kuin päätelevy auki ja katsoa.

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #36 : 17.07.06 - klo: 10.00 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
Eihän sun tarvii ottaa kuin päätelevy auki ja katsoa.


Niinpä onkin. Eikös siinä oo tiiviste? Onko se kovinkin kiinni, eli repeääkö?

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #37 : 17.07.06 - klo: 10.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Henko"
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
Eihän sun tarvii ottaa kuin päätelevy auki ja katsoa.


Niinpä onkin. Eikös siinä oo tiiviste? Onko se kovinkin kiinni, eli repeääkö?


Siinä päätylevyssä on o-rengas joka ei mee miksikään jos avaat.

Luin tuossa ylempänä myös tulppasulkeisistasi...   tarkista myös että pääneulan o-rengas on ehjä (siis ihan sileä ja kokonainen) itselläni ainakin ko. padan pääneulan o-rengas oli nirhaantunut ja oireet kuvaamasi mukaiset.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #38 : 17.07.06 - klo: 10.43 »
jep. sorry typo, siis päätylevy (eikä pääte haha)

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #39 : 17.07.06 - klo: 11.03 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
tarkista myös että pääneulan o-rengas on ehjä (siis ihan sileä ja kokonainen) itselläni ainakin ko. padan pääneulan o-rengas oli nirhaantunut ja oireet kuvaamasi mukaiset.


Pitääpä kattoo. Mutta alkoiko sunkin kone joraamaan, kun vaihdoit eri tulppaan?
 Mulla loppu vastarin akku (ja tunnit) eilen, enkä alkanut iltamyöhään enää säätään konetta, enkä mitannut lämpöjä. Eipä sillä, etteikö pukillakin ois voinut vähän säätää ilman radioakin. Mutta sen verran heitin lenkkiä, että auto kyllä toimi, eikä meinannutkaan sammua tyhjäkäynnillä, vaikka tyhjis oli aika pienellä (pysyi käynnissä pienemmällä kuin Megan tulpalla hehku kiinni) . Tosin pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen tukehtui niin kuin normaalia on, ja kuten mainitsin, vähän rikkaalla oli, mutta liikahti silti ketterästi.
Mää luulen, että jos esim. tolla A3:lla tai kasilla toimii niin kuin pitää, ja oikeissa lämmöissä, niin en vielä mitn tee.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #40 : 17.07.06 - klo: 13.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Henko"
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
tarkista myös että pääneulan o-rengas on ehjä (siis ihan sileä ja kokonainen) itselläni ainakin ko. padan pääneulan o-rengas oli nirhaantunut ja oireet kuvaamasi mukaiset.


Pitääpä kattoo. Mutta alkoiko sunkin kone joraamaan, kun vaihdoit eri tulppaan?
 Mulla loppu vastarin akku (ja tunnit) eilen, enkä alkanut iltamyöhään enää säätään konetta, enkä mitannut lämpöjä. Eipä sillä, etteikö pukillakin ois voinut vähän säätää ilman radioakin. Mutta sen verran heitin lenkkiä, että auto kyllä toimi, eikä meinannutkaan sammua tyhjäkäynnillä, vaikka tyhjis oli aika pienellä (pysyi käynnissä pienemmällä kuin Megan tulpalla hehku kiinni) . Tosin pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen tukehtui niin kuin normaalia on, ja kuten mainitsin, vähän rikkaalla oli, mutta liikahti silti ketterästi.
Mää luulen, että jos esim. tolla A3:lla tai kasilla toimii niin kuin pitää, ja oikeissa lämmöissä, niin en vielä mitn tee.


Muistaakseni Sirion 7 STD tulpalla on ajeltu, melko viileä siis. Tuo tulppa on niin kovin keli/polttoaine yms. sidonnainen. Mitä fuilia sinulla on ollut siis nitromäärä?

Juu ja pata alkoi rokkaamaan kun o-renkaan vaihtoi...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #41 : 18.07.06 - klo: 07.28 »
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"
Muistaakseni Sirion 7 STD tulpalla on ajeltu, melko viileä siis. Tuo tulppa on niin kovin keli/polttoaine yms. sidonnainen. Mitä fuilia sinulla on ollut siis nitromäärä?


25% nitroa.
Kumma juttu, mutta O.S A3 ja 8 tulpilla toimii ihan normaalisti. Ei ongelmia, vaikka se kiertokangen alapääkin on väljä. Kai se vaihtoon menee. Sain muuten hyvän vinkin, mikä paljastaa sen klapin: liikuttelee oikeassa kohdassa vauhtipyörää edestakaisin, niin sen tuntee, pieni naksuntakin kuuluu.
Mutta se vähän hämää, että miks ei toiminut niillä Megan tulpilla, kun ei se mäntäkään niihin yletä. Mystistä.

PoisonHeart

  • Vieras
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #42 : 18.07.06 - klo: 17.30 »
FireBower:in tulpissa F7 on kuumin ja F2 on kylmin että silleen päin niissä tulpissa.

Poissa Molli

  • Jäsen
    • Profiili
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #43 : 20.07.06 - klo: 15.52 »
Voiko johtua viallisesta tulpasta että auto käy vaan hetken ja sammuu sen jälkeen?

Kuinka pitkään hehkun akun pitää antaa latautua?

Ja mikä olisi sopiva tulppa vakio GT12S-CR (Sandmaster ST 2) koneeseen, löpö 16% Byron..?

Kyselee aikuinen amatööri ...  :mrgreen:   :mrgreen:
-Se mitä ei osata, opetellaan-

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Tulpan vaikutuksesta ja valinnasta.
« Vastaus #44 : 20.07.06 - klo: 15.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Molli"
Voiko johtua viallisesta tulpasta että auto käy vaan hetken ja sammuu sen jälkeen?

Voi

Lainaus
Kuinka pitkään hehkun akun pitää antaa latautua?

Riippuu akun kapasiteetista ja laturin puskemasta virrasta.


Lainaus
Ja mikä olisi sopiva tulppa vakio GT12S-CR (Sandmaster ST 2) koneeseen, löpö 16% Byron..?

Kyselee aikuinen amatööri ...  :mrgreen:   :mrgreen:


Käyttökokemuksia omaavat sanokoon :)
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz