Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Probe

Sivuja: [1]
1
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 11.08.18 - klo: 19.25 »
Moro,

Kaipailisin vinkkiä hyväksi havaitusta ja kohtuuhintaisesta ohjausservosta, joka sopii Losi TEN-SCTE autoon. RTR-version alkuperäinen servo menetti osumasta hampaita, ja auto pitäisi saada jälleen ajoon. Käyttö on ollut tähän mennessä poikien piha-ajelua. Alkuperäinen servo on tämä:
http://www.losi.com/Products/Features.aspx?ProdID=LOSB0819

Toinen kysymys koskee diffien öljyjä tai rasvoja. Kyseisen auton alkuperäiset diffit ovat huonoja pitämään nesteitä sisällään. Kuinka iso virhe on käyttää diffeissä jotain paksumpaa rasvaa, jos ne pysyisi paremmin sisällä?

Kiitos!

2
Toinen ihmetyttävä asia on moottorin rutina/värähtely pienellä kaasulla. Akseli ei pyörä, mutta akseli värisee ja moottori rutisee värähtelyn tahtiin. Kun kaasua antaa lisää, akseli lähtee pyörimään ja moottori käy siistin (tai ainakin siistimmän) kuuloisesti. Kuuluuko asiaan, asetusjuttuja vai jotain rikki? En ole uskaltanut ajaa ennen tuon vetarin tapin korjausta.
Toi on sensorittoman combon ominaisuus, pienillä kierroksilla värisee ja rutisee ja lähtö on hieman epätarkempi. Kunhan isommilla kierroksilla pyörii normaalisti niin tuskin on mitään ongelmaa

Helpottava tieto, kiitos! Noparista löytyy liikkeen aloitukselle (Start mode / Punch) 9-pykäläinen säätö. Voiko tätä alkupukkauksen voimakkuutta kasvattamalla vähentää värähtelyä vai liittyykö värähtely aina pieneen ohjaukseen? Säätö oletusarvossa (4/9).

Pitäis varmaankin siirtyä kyselemään näitä alkeita tuonne nöösipuolelle...  :undecided:

3
17-18 on hyvä tolle moottorille. Itse en saanut diffejä pitämään öljyt sisällä ennenkuin laitoin HD:t paikalle.

Hyvä tietää.

Tuosta vetarin diffin puoleisesta väärin asemoidusta pinnistä. Räjäytyskuvan mukaan se on kiinteä osa akselia (LOSB3564). Miten on käytännön laita? Takuuseen tuohon tulee varmasti uusi vetari, mutta kannattaako tuota yrittää korjata?

4
Kuinka monta piikkinen pinioni tuli paketissa mukana?
Itse olen ajanut 14 piikkisellä ulkona.

18-hampainen näyttää olevan.

5
Tuo kone on luultavasti päivitetty 2s silmällä pitäen. Tuohon en ite tunkis 3s enää, alkaa menemään jo aikalailla ylitehon puolelle mitä ei hirveästi pysty enää hillitsemään säätimellä. Laskeskelin että 3s aika optimi on tuo alta 3000kv. Onnittelut autovalinnasta, on luja pirssi  :azn:

Kiitos! 2s:t tuli alkuun tilattua. Noilla on hyvä tunnustella kulkua.

Joo, varmaankin Losi on päivittänyt koneen ja ehkä säätimenkin 2S akkuja ja kisasääntöjä silmälläpitäen. Todennäköisesti tuolla 3900kv arvolla potkua on liikaa aloittelijalle, joten kannattaa tiputtaa radiosta tehot alkuun vaikka 50% kunnes ajo alkaa sujumaan (olettaen että radiossa on EPA tai DualRate säätö).

Kaasun saa ainakin skaalattua riittävän alas, kun pienimmillä arvoilla moottori ei herää henkiin lainkaan.

Pari vinkkiä jotka kannattaa tehdä uudelle autolle:
- etupuskurin jousto-osaan kannattaa laittaa sisälle vaikka kumiletkua/tukevaa vaahtomuovia, tällä siitä tulee lähes ikuinen
- servosaverin ruuvi kannattaa ottaa auki ja lisätä kierteille ruuvilukitetta (medium), muuten se löystyy jossain vaiheessa itsestään
- diffit jossain vaiheessa auki ja kunnon silikoniöljyt rasvojen tilalle

Pitää tehdä nuo, kun saa testattua ensin auton toiminnan. Tuosta puskurifiksistä näkyi olevan hyviä esimerkkikuvia tässäkin ketjussa.

Käytin akun kiinni ensimmäistä kertaa, ja tein ensimmäisen kokeilun renkaat ilmassa. Toinen takavetari vippasi selvästi, ja syylliseksi osoittautui vetarin diffin puoleinen tappi, joka ei ole keskellä vetarin palloa. Tapin toinen reuna on melkein pallon pinnan tasolla. Tappi ei onneksi kuitenkaan ota kiinni mihinkään, vaikkakin lähellä on. Jos oikein muistan, näissä on ollut ensimmäisisä koneissa ongelmia löysien irtoavien tappien kanssa. Vinkkejä otetaan vastaan asemoinnin korjauksesta? Oliko tuo lämpösovitteella?

Toinen ihmetyttävä asia on moottorin rutina/värähtely pienellä kaasulla. Akseli ei pyörä, mutta akseli värisee ja moottori rutisee värähtelyn tahtiin. Kun kaasua antaa lisää, akseli lähtee pyörimään ja moottori käy siistin (tai ainakin siistimmän) kuuloisesti. Kuuluuko asiaan, asetusjuttuja vai jotain rikki? En ole uskaltanut ajaa ennen tuon vetarin tapin korjausta.

6
Kiitoksia jälleen kerran kommenteista!

Posti kiikutti hetki sitten ison laatikon. Ihmetys oli suuri, kun kopan alta löytyikin eri nopari ja moottori kuin Losin sivuilla samalla tuotenumerolla (LOSB0128). Losin sivujen mukaan tuolta pitäisi löytyä yhdistelmä Losi programmable MSC-MXPRO BL ESC & Losi® 550-size, 4-pole, 2800Kv SCT BL.

Noparina tässä on Dynamite Fuze 130 A Waterproof ESC ja moottorina Dynamite Fuze 540 4P SCT Sensorless Brushless 3900 Kv

Osaako joku suoraan kertoa, että mistä on kyse? Selvästi jostain mallievoluutiosta, mutta kumpaan suuntaan - parempaan vai huonompaan? Kumpi versio on ollut ensin? Kierroksia on tullut lisää, mutta kulkuun vaikuttaa myös välitykset. Pitää suorittaa vähän tutkimuksia.

Liikkeen sivuilla ei ollut Losin tuotekoodin lisäksi mitään yksityiskohta sisällöstä, joten kaupan puolesta asia on ok. Hieman kyseenalaista kuitenkin Losin näkökulmasta, jos samalla koodilla paketeista löytyy eri tavaraa.

Modelbau Bochum toimitti hyvin paketoituna kuudessa päivässä ovelle. Iloiseksi yllätykseksi myös Hobbykingin akku- ja laturitilaus saapui Hollannista kuudessa päivässä, ja olisi noudettavissa postissa. Otin latureita ja akkuja alkuun kaksi kumpaakin.

7
Losin oikeastaan ainoa heikkous on tiettyjen osien, kuten etukardaanin/keskidiffin ulostulon ja ohjaus- ja ylälinkkien heikko materiaali, jonka vuoksi ko kohtiin tulee klappia suhteellisen nopeasti. Tämä ei kuitenkaan haittaa pihasuttauksessa/satunnaisessa rata-ajossa ollenkaan, koska mikään osa ei hajoa yllättävästi.

Vaikuttaa siedettävältä. Erityisesti lasten kärsivällisyyden tuntien kulumisen kanssa tulee helpommin toimeen kuin yhtäkkisten rikkojen. Jos auto on ajokuntoinen, niin homma jaksaa kiinnostaa.

Mistä muuten olet löytänyt RTR losin hintaan n. 400€? Onko rahdit ja alv:t mukana?

Deutschland Deutschland über alles. Useammasta paikasta löytyy alle 410 € alvilla ilman toimituskuluja.

Itselläni on ollut Slash 4x4, Losi SCTE ja nyt on Tekno SCT410.
Omalla kokemuksellani suosittelen bashaukseen varuksetta Slashia. Perusteita tässä ketjussa on jo todella runsaasti tuon osalta.

Mikäli puhutaan corrilla kilpailemisesta, niin ainakin Losi, Dura ja Tekno ovat vaihtoehdot joista on niin omia kuin muiden kerholaisten kokemusta paljon takana.

Itse kommentoin asiaa omistamieni autojen osalta seuraavasti:
SCTE:n ensimmäinen versio oli jo todella hyvä auto, vaikka se oli edullinen ja se näkyi osassa materiaaleista ja suunnittelusta: Diffit vuosivat kuin seula, ohjauksessa oli väljyyttä ja sitä tuli nopeasti lisää, pinion ratas kului takaa, yms. heikkojen materiaalien tuomia ongelmia.

Sitten tuli Tekno ja kuulin ensimmäisen Suomeen saapuneen auton omistajan vertauksen näiden kahden osalta: Tekno on lähes jokaisessa mielessä paljon laadukkaampi auto, niin suunnittelun kuin materiaalien osalta. Ajettavuudeltaan se on samantyylinen, eli aika rauhallinen mutta selvästi ketterämpi painostaan huolimatta.

Tuntien niin hyvin Losi SCTE:n, tunnen myös kohtuullisen hyvin SCTE 2.0:n rakenteen vaikka en ole sitä omistanut. Ajotuntuma on lähellä samaa Teknon kanssa, mutta Tekno vie helposti voiton näistä kahdesta ainakin laadun osalta. Diffit ovat laadukkaammat kuin TLR:n "HD:t" ja sama koskee pitkälti muutenkin materiaaleja.

Kiitos, erityisen arvokasta tietoa.

Mää ostin oman SCTE:n kesällä 2011 ja tähän mennessä kaksi vetaria on mennyt poikki. Kulumisen takia on tietysti kaikki vetarit jo vaihdettu varmaan useampaankin kertaan mutta on autolla kyllä ajettukkin ihan reilusti.

Diffit kun vaihtaa TLR HD mallisiin niin ei vuoda yhtään. Tosin vanhatkin saa suht hyvin pitämään kun tekee huolella ja uusii tiivisteet samalla kun diffin ottaa auki.

Noista muista merkeistä mulla ei ole kokemusta joten en voi sanoa mikä on paras, mutta itte olen ollut todella tyytyväinen omaan Losiin.

Kyllä tämä vahvasti alkaa näyttää Losilta. Jos olisi enemmän aikaa perehtyä asiaan eikä tarttis välittää fyrkasta, niin Tekno olisi jo tilattu. Uskon kuitenkin tulevani toimeen näiden Losin tunnettujen ominaisuuksien kanssa.

Kiitos ja kumarrus teille kaikille, jotka jaksoitte auttaa asiassa!!!   :azn:

Asiaa sivuten. Voisiko joku ystävällinen vielä suositella Losiin sopivaa hyväksi havaittua kohtuuhintaista isohkon kapasiteetin 2s- ja 3s-akkua HK:n valikoimasta? Valikoimaa on niin pirusti ja hintahaitari laaja. Laturiksi tulee tuo aiemmin mainittu Turnigy Accucel-6, joten valtavia latausvirtoja ei tartte kestää.

8
Ihan vaan varmistuksena, kyseessä siis tämä auto? http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0128

Moottori on 2800kV, ja vaikka se ei kisakäyttöön oikein sovellu, kulkee auto 2S akulla kyllä yllättävän hyvin. Nopeudensäädin ja moottori kestää 3S akun, joten taitojen karttuessa saa helposti lisäpotkua siirtymällä 3S akkuihin.

Maksimivirroista 3S:n kanssa en osaa sanoa muuta kuin että vähemmän sillä haukkaa virtaa kuin 2S:llä.

Juuri tämä auto. Kiitos akkukommentista!

9
Mölli, goos ja Bigbear - kiitokset asiallisista vastauksista!

Kieltämättä tuo Tekno vaikuttaisi RC10:n ketjun perusteella tukevalta ja kestävältä, mitä pidän tärkeänä kriteerinä. Vertailtavat eivät ole kuitenkaan oikein samalla viivalla näin ostajan, rahoittajan ja mekaanikon näkökulmasta. Toisessa vaakakupissa on RTR:n helppous ja noin 400 € siedettävä hinta. Toisessa kitti, johon pitää valikoida (käytännössä avustetusti) puuttuvat yhteensopivat komponentit, plärätä manuaaleja ja kasata koko paketti. Lisäksi jälkimmäinen maksanee kokonaisuutena 200-400 € enemmän kuin RTR. Näistä tietysti Tekno olisi sitten laadukkaampi paketti.

Molemmilla puolensa, eikä valintana ihan helppo. SCTE RTR vielä toistaiseksi voitolla. Voivoi, tarttis neuvoa-antavaa...


10
SCTE:n RTR-versio houkuttaisi kovasti, koska aikaisempaa kalustoa ei ole. Käyttäjinä 6- ja 4-vuotiaat pojat ja isä. Käyttö ainakin alkuun hallinnan harjoittelua pihapiirissä ja mahdollisesti paikallisella radalla ajoa. Ei kuitenkaan kilpailua, ellei innostus iske lapsiin tosissaan. Ei myöskään järjetöntä bashausta. Minkä auton ostan -ketjussa myydään SC-autoksi yhtä totuutta, eli Slashiä. Kyseisen auton ketju ei kuitenkaan oikein vakuuta itkuineen ja murheineen, vaikka myös ylistystä saa osakseen ja varaosat ovat varmaankin halvempia.

Auton ja noparin manuaaleissa ei käsitellä kuin 2s-akkuja, jolloin suosituksena 6000 mAh 60 C. Osaako joku arvioida tuon ESC & moottoriyhdistelmän maksimivirtaa 3s-akun tapauksessa? Myös kohtuuhintaisia 3s-akkusuosituksia otetaan ilomielin vastaan. Laturiksi olen suunnitellut HobbyKingiltä Turnigy Accucel-6.

Mitään ei ole vielä tilattu, joten virheitä voi helposti korjata ja kokoonpanoa muuttaa. Kiitoksia avusta jo etukäteen.

11
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 08.05.14 - klo: 14.46 »
Minä ottaisin myös Traxxas Slash 4x4 mietintään. Täyttää mielestäni kaikki kriteerit(hinta vähän rajoilla) mutta se on kyllä laadukas auto. Sillä voi myös tutustua lähiratoihin jos sattuu asumaan jonkun radan tai kerhon läheisyydessä.
Kiitokset kaikille vastanneille!

Vaterra Twin Hammers vaikuttaa mielenkiintoiselta ja yleiskäyttöiseltä "rumilukselta", mutta kokemuksia noin uudesta autosta ei tosiaan vielä tunnu juuri löytyvän. Nopeammassa ajossa vaikuttaa kaatuvan melko herkästi.

Myös yleisauton mielekkyys on alkanut askarruttamaan - onko sellainen lopulta oikein missään hyvä? Jos hankkisi ensin ajo-ominaisuuksiltaan vähän paremman auton hieman helpommalle maastolle. Maasturivaatimus isoine renkaineen taitaa eniten heikentää ajo-ominaisuuksia?
 
Siispä katse myös truggyihin ja erityisesti correihin, joita suositeltiin. Nämä jäivät jotenkin tarkastelun ulkopuolelle, kun tätä ketjua luin. Mitä malleja Traxxas Slashin lisäksi kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun? Vaikutan Kuopion suunnalla, joten Heinjoen ulkoratakin täältäpäin löytyisi.

Auton hankinta on jäänyt taka-alalle kiireiden takia, mutta kesän lähestyessä tässä on tullut jälleen aktivoiduttua. Sen verran on selvinnyt, että auton tyyppi tulee todennäköisesti olemaan corri. Olen kahlannut tuon Slash 4x4 -maratoniketjun puoliväliin tammikuu 2011 kohdalle, ja kokemukset ovat herättäneet ristiriitaisia ajatuksia. Slash vaikuttaa periaatteessa luotettavalta, mutta suunnitteluvirheineen ja suojausvaatimuksineen työläältä näin vanhemman ja ainoan mekaanikon näkökulmasta.

Kertokaapas kokeneemmat, että kannattaako tuota Slash-ketjun kahlausta jatkaa pidemmälle? Onko Slash saanut päivityksiä, jotka korjaavat sen oleellisimmat ongelmat vai kannattaako suosiolla katsoa muita autoja? Esim. Hong Nor tai Hobao.

Auto saa olla Slashia arvokkaampi, jos siinä on vähemmän selkeitä suunnitteluvirheitä, ja se on yleisesti luotettavampi. Vapaa-aikaa on rajallisesti, ja jokin arvo korjauksiin käytettävälle ajallekin on annettava. Siten laatu, luotettavuus ja huollettavuus on noussut tärkeämpään rooliin auton valinnassa. RTR tai rullaava ok.

12
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 19.03.13 - klo: 17.16 »
Minä ottaisin myös Traxxas Slash 4x4 mietintään. Täyttää mielestäni kaikki kriteerit(hinta vähän rajoilla) mutta se on kyllä laadukas auto. Sillä voi myös tutustua lähiratoihin jos sattuu asumaan jonkun radan tai kerhon läheisyydessä.
Kiitokset kaikille vastanneille!

Vaterra Twin Hammers vaikuttaa mielenkiintoiselta ja yleiskäyttöiseltä "rumilukselta", mutta kokemuksia noin uudesta autosta ei tosiaan vielä tunnu juuri löytyvän. Nopeammassa ajossa vaikuttaa kaatuvan melko herkästi.

Myös yleisauton mielekkyys on alkanut askarruttamaan - onko sellainen lopulta oikein missään hyvä? Jos hankkisi ensin ajo-ominaisuuksiltaan vähän paremman auton hieman helpommalle maastolle. Maasturivaatimus isoine renkaineen taitaa eniten heikentää ajo-ominaisuuksia?
 
Siispä katse myös truggyihin ja erityisesti correihin, joita suositeltiin. Nämä jäivät jotenkin tarkastelun ulkopuolelle, kun tätä ketjua luin. Mitä malleja Traxxas Slashin lisäksi kannattaa ottaa lähempään tarkasteluun? Vaikutan Kuopion suunnalla, joten Heinjoen ulkoratakin täältäpäin löytyisi.

13
Yleinen keskustelu / Vs: Minkä auton ostan -osio
« : 16.03.13 - klo: 14.37 »
Tervehdys foorumille!

5- ja 3-vuotiaiden lasten isänä kaipailen apua ensimmäisen asiallisen RC-auton valinnassa. Itsellä edelliset kokemukset (eli pienoiset pettymykset) 80-luvulta ulos tarkoitetusta buggy-tyylisestä Nikosta ja tuon ajan surkeista akuista. Olen nyt kahlannut tämän hyödyllisen threadin viestit viimeisen kahden vuoden ajalta. Lisäksi olen lukenut joidenkin mielenkiintoa herättäneiden mallien omia viestiketjuja. Näistä malleista muutamat ovat nousseet alustaviksi kandidaateiksi, mutta suuri valikoima saa epäröimään. Lisäksi tämä ketju käsittelee lähinnä RTR-malleja, joten kittitarjonta on harmillisesti jääneet pimentoon.

Mallisuositusten lisäksi haluaisin kuulla kokeneempien kommentteja siitä, miten harrastus yleensä kehittyy pienten lasten kanssa. Jos asiaa on jo käsitelty, linkit keskusteluihin kiinnostavat. Alkuvaiheessa kiinnostuksen sytyttämiseksi ja ylläpitämiseksi lienee tärkeintä, että auto soveltuu ajokohteeseen, auto ylipäänsä toimii eikä käyttöä tarvitse varoa tai merkittävästi rajoittaa jatkuvasti rikkoontumisen pelossa.

Ominaisuuksien toivelista näyttää seuraavalta:
- Sähköinen
- Yleisesti luotettava, mekaanisesti kestävä, hyppyjä ja törmäyksiä sietävä
- Harjaton moottori
- Sadekelin ja talviajon kestävä vesi-/kosteussuojaus (tai mahdollisuus DIY-suojaukseen)
- Maastokelpoinen neliveto (nurmi, polut, kalliot, hiekka, asvaltti, varvikko, lumi...)
- Nopeus rajoitettavissa joko vaihteella, ajomoodilla tai radion säädöillä siten, että auto pysyisi edes jollain tavoin lasten hallinnassa (aikuisten valvonnassa)
- Voimaa ja riittävää nopeutta hallinnan ja taitojen karttuessa. Mikään posketon raketti ei ole kuitenkaan haussa.
- Hinta mielellään alle 500 €

Joitakin tähän mennessä mielenkiintoa herättäneitä RTR-malleja:
- Thunder Tiger MT4 G3
- HPI Savage Flux (ehkä myös XS-versio)
- Traxxas Stampede 4x4 VXL
- Traxxas Summit (1/8 ja 1/16)

Keskusteluiden ja videoiden perusteella kestävyyden, maastokelpoisuuden ja hinnan puolesta Thunder Tiger olisi muuten hyvinkin lähellä tavoiteltua, mutta elektroniikan teippisuojailu mietityttää. Saako tuohon tehtyä kohtuullisella työllä pysyvämmän suojauksen, ettei teipin kanssa tarvitsisi leikkiä jokaisella talviajolla? Hieman pienempi koko olisi plussaa, jotta auto kulkisi useammin reissussa mukana. Myös monstereiden keulimis- ja kaatumisherkkyys pitävällä alustalla hieman tökkii. Vakaampi käytös ja paremmat ajo-ominaisuudet miellyttäisit, mutta miten käy etenemiskyvyn maastossa, jos rengaskokoa pienennetään ja painopistettä lasketaan?

Onko olemassa ylipäänsä yhtä autoa, joka täyttäisi edes suurin piirtein nämä toiveet? HUOM. myös kitit/rakennussarjat käyvät.

Kiitos avusta jo etukäteen!

Sivuja: [1]