Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - pontta

Sivuja: [1]
1
Tommi Ylimäki M2-10, jospa kerrankin ehtisi kiertämään.

2
Noniin - nyt olisi tilaisuus päästä "ennakkosuosikin" kyytiin tutkailemaan tulevan kisaviikonlopun näyttämöä, nimittäin osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=D2-IMFQzneQ.

Koska Juutuupi tekee kuvanlaadulle höpöä, on parempi tulla itse paikanpäälle näkemään ja kokemaan todellisen pomppuutuksen riemujuhlan tunnelmia.

Rata on oiva, erityisesti kun huhujen mukaan jotkut pojat kävivät viime kerhopäivänä väsäilemässä sinne vielä oikein kallistettua mutkaakin. Jo vain oli leveää ja laveaa menoa!

4
Jos joku on mennyt seuraamaan televisiosta tahi paikanpäältä esimerkiksi Kalevan kisoja, niin on varmaankin nähnyt sen auton, jolla nuo keihäät, kiekot ja moukarit palautetaan heittopaikalle.

Lähempää seuranneet tietävät myös, että ko. koslat ovat E-maxxeja, joihin on lykätty harjaton moottori höökää antamaan. Akkuina on tosin tyydytty käyttämään kahta kuuden kennon pakettia rinnakkain, mutta silti rasitus erityisesti miesten moukaria raahatessa on melkoista, eikä tehon puutteesta ole tarvinnut kärsiä.

Tästä huolimatta mitään viriviriosia ei ole autoihin tarvittu. Sangen kestävää muovia siis, vaihteistoa myöten. Omasta puolestani väittäisin, että kannattaa ainakin ajaa nuo vakio-osat loppuun (siihen menee helposti aika kauan :)), ennenkuin maksaa itsensä vielä kipeämmäksi kiiltävästä alumiinista tahi titaanista.

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Jyväskylässä ratoja?
« : 29.07.07 - klo: 16.11 »
Hmm.. En tullut tietämään talkoista. Kyllä väkeä ekalla kerralla oli kuitenkin parikymmentä henkeä, joten eiköhän sitä saada vielä tulevaisuudessakin.

Ilmoittaudun (kuten jo aiemminkin) vapaaehtoiseksi ensi kerralla :)

6
Hyvältä näyttää juu. Onkos radasta olemassa jotain profiilikuvaa tai "pohjapiirrustusta"? Saisi vähän lisää hymisteltävää mieleensä ja sitä kautta suurenevan innon osallistumiseen :)

7
Marraskuun jälkimmäinen viikonloppu on paras aika pitää kauden parhaat kisat.

Mitä "jättihyppyihin" tulee, niin eihän siellä viime vuonnakaan kukaan kuollut, vaikka autot lensivät ns. yli hilseen. Lisäksi tänä vuonna ollaan tyydytty maltillisempiin, joskin määrällisesti useampiin hyppyihin. Ei mitään pelkoa siis. (Ja onhan meillä kauppias varaosakasseineen paikalla! :) )

Ilmottaudun jo nyt!

8
Tulokset / Winter Jumps II - Jälkipelit ja tulokset
« : 13.03.06 - klo: 22.33 »
Kyllä nämä olivat hauskat kisat, vaikka hännille jäinkin. Mitenkähän siinä niin pääsi käymään?  :P

Parasta oli tietysti riittävän tärkeilemätön ilmapiiri. Kisaa ajetaan täysillä muttei hampaat irvessä. Hauskaa pitää harrastuksenkin olla.

Kyllä tuo b4:n näköjään kestää melkein mitä vain, kunhan vähän laittaa ylimääräisiä tukipalikoita kehiin.. Ja osaavissa käsissä varmaan ilmankin. Moottorin magneetit sen sijaan olivat näissä kisoissa kulutustavaraa.

9
Tulokset / Winter Jumps 2005 - 2006
« : 01.03.06 - klo: 19.25 »
yksi :)

10
Sähköautot / Asso Talk
« : 12.02.06 - klo: 22.38 »
Tuossapa vähän (pääasiassa) Asso-aiheista kuvamateriaalia Jyväskylän SRK:n reeni-ajeluista. Lystiä puuhaa.

http://www.cc.jyu.fi/~toniylim/kuvat/hurvittelu/autoilua, katso erityisesti nämä "kisahypetys_xxx.jpg":t.

11
Polttisautot / Keskisuomen polttiskrossaajat?
« : 01.09.05 - klo: 01.46 »
Kerrotko lisää ko. maapohjahallista ja kerhosta?

12
Sähköautot / Asso Talk
« : 29.08.05 - klo: 23.08 »
Tuossa selailin kaverille kuntoon B4:n säätöjä ohjekirjasta, ja silmille iski ohjeellisten välitysten pituus. Kertokaa kokeneemmat, millaisia pinioneita käytätte pro stock -koneiden kanssa? Ohjekirjasta päätellen menee välille 20-23t, mikä ainakin minun korvaani kuulostaa jo yliammutulta.

13
Polttisautot / Keskisuomen polttiskrossaajat?
« : 28.08.05 - klo: 00.00 »
Eli kuskeja on ainakin muutama. Irtoaisiko teiltä joltain aikaa (polttisautojen kanssa) uudelle yrittäjälle neuvoa ja päteä hiukan? :)

Tahtoopi olla, että yksiksensä ei oikein tiedä, miten auton PITÄISI toimia. Ja ainahan sitä voisi järjestää paikalliset autonpäryyttelyiltamat jossain?

Edelleen, jos kisoissa käytte, niin kaiketi ainakin seuraksi passaa lähteä kyytiin? Täytyisi siitäkin puolesta harrastusta saada kokemusta.

14
Polttisautot / Keskisuomen polttiskrossaajat?
« : 25.08.05 - klo: 00.27 »
Ehkäpä aihetta on ainakin sivuttu jo toisaallakin, mutta: Onko teitä?

Mitä ilmeisimmin ainakaan Jyväskylän seudulla ei ole kunnollista rataa M8-luokalle, mutta luulisi auton omistajia sentään olevan edes jokunen. Eli jos näin, niin missä tapaatte käydä ajelemassa ja millaisella porukalla?

Muutamankin auton hauskanpitoluonteiset kisat piristävät kummasti yksinajeluun verrattuna.

15
RC-kerhot ja -radat / Jyväskylässä ratoja?
« : 16.08.05 - klo: 22.38 »
Onko Jyväskylän seudulla ylipäänsä sähkö/polttiskrossin harrastajia minkä verran? Ja missä te ajatte autoillanne?

Tuli tuossa hommattua M8-krossari, joten nyt pitäisi rueta etsimään jotain sopivaa ajopaikkaakin.. :)

16
Hobao / HoBao Hyper 2.0
« : 14.08.05 - klo: 22.00 »
Kertokaapa viisaat, olisiko Hobaon 8-port moottorin todella tarkoitus käydä noilla annetuilla perussäädöillä (pääruuvi messinkiholkin tasalle ja ½ kiekkaa kiinni, alaruuvi luistin tasalle) edes lähimainkaan kunnolla?

Itselläni näillä säädöillä saa aikaiseksi juuri ja juuri tyhjäkäynnillä röpöttelevän värkin, joka tukehtuu omaan mahdottomuuteensa heti, kun hiukan ehdottaa kaasua. Ruuvattuani alaruuvia jonkinverran ja pääruuvia useita kierroksia (miltei messinkiholkin sisäpinnalla olevaan uraan asti) kiinni päin moottori suostuu harkitsemaan kovempiakin kierrokslukemia, mutta niiden kerääminen kestää useita sekunteja. Tällöin pikainen räkäisytesti antaa lämpölukemiksi tarkat ei-vielä-tuhottoman-kuuma.

Jotain vinkkejä olisi mukava saada, ettei tule tyrineeksi sillä kalliilla tavalla pelkkää tyhmyyttänsä.

17
RC-kerhot ja -radat / Lavangon rata
« : 24.07.05 - klo: 22.31 »
Entäpä ensi viikonloppuna, mihin aikaan radalla olisi ajajia? Ajattelin käydä pistäytymässä ja nurkumassa wanhojen wiisaiden neuvoja koneen säätämisessä ja muutenkin autooni (Hyper7) liittyen ;)

18
Polttisautot / hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« : 23.07.05 - klo: 00.02 »
Lainaus
Toi pyörittely kylmänä on yks hyvä tapa saada kone väljäksi heti alkuunsa..


Niin, siis en kylmänä pyörittänyt, vaan nimenomaan käyntilämpöisenä sen pidin lämpöpuhaltimella.

Eittämättä tämä on niitä hommia, joissa olisi suureksi avuksi, kun olisi joku asiasta mitään tietävä livenä neuvomassa. Kaikki Jyväskylän seudun pienoispolttomoottori-ihmiset, onko teitä olemassa? ;)

19
Polttisautot / hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« : 22.07.05 - klo: 22.05 »
Niin, siis moottori oli toki kokonaan autosta irti tätä (ehdalla isku-)poralla pyörittämistä varten. Sitä sitten puhaltimella lämmittelin ja kun useamman tunnin olin suoraan akselista pyöritellyt, niin johan starttiboksikin suostui pyörittämään. Täytyy tosin ihmetellä, että välillä tuntui pyörivän helpommin, välillä hankalammin. Meinaan, että noinkin yksinkertaisessa hommassa ei luulisi olevan sitä väärää tapaa olemassakaan..

No, sain moottorin kuitenkin lopulta käynnistymään, nyt pitäisi sitten rueta ihmettelemään säätöjä, kun ei oikein ollut innokas pysymään käynnissä ilman jatkuvaa hehkutusta.. Rikkaalla taisi röpötellä, kun enemmän sylki polttoainetta kuin valmista savua pakoputkesta :) Sisäänajamista varten on varmasti tälläkin palstalla juttua valovuosien mitalla, mutta onko ko. moottoria varten tiedettävänä mitään erityistä yksityiskohtaa/kikkakepposta? Ilmeisesti nämä Sanderssonan sivuilta löytyneet perussäädöt eivät ole sisäänajoa varten? Meinaan, että mistään sakeasta savusta ei voinut niitä käyttäen puhua.

Muuten, kauanko koneen olisi tarkoitus rytkyttää tankillisella tuommoisessa (tyhjäkäynti) sisäänajotilanteessa? Nyt polttoaine tuntui hupenevan hyvinkin äkillisesti. Lisäksi kummastutti se, että moottori ei tuntunut pitävän lämpöjänsä yllä siinä käydessänsä, vaan jäähtyi hiljalleen kauas siitä "sylki kiehuu joitakin sekunteja"-tilanteesta.. Liekö normaalia?

Mutta kiitoksia kaikesta tähänastisesta vinkistä, erityisesti tuo tieto, että nämä moottorit kuuluvatkin olla nihkeitä uutuuttansa, rauhoittaa mieltä.

ps. startterin kumi.. paljonko semmoiset maksaa, vai saako niitä varaosina ylipäänsäkään?

20
Polttisautot / hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« : 21.07.05 - klo: 10.42 »
Kiitoksia vastauksista!

Ryypyttämisessä on juuri se ongelma, että mikäli puhallan polttoainetta juuri kaasarille asti, se pysyy siellä hetken, ja alkaa vetäytyä takaisin tankkiin TAI sitten alkaa tulvia tosiaan yli äyräiden. Kaiken järjen mukaan kumpikaan ilmiö ei viittaa terveeseen tilanteeseen?

Ja siis, moottori on tosiaan silleensä mekaanisesti nihkeä lähellä yläkuolokohtaansa, ei niinkään puristuksien vuoksi. Sitä pyörittäessä tuntee selvästi kolme erillistä kohtaa, johon sen tekee mieli jämähtää. Tämä tosin parani pyörittämällä kuumaa (ja polttoaineella väliajoin öljyttyä) konetta porakoneella riittävän kauan, mutta edelleen pykälät tuntuvat selvästi.

Uutena typeränä kysymyksenä, koska en itse onnistunut löytämään, voisiko joku laittaa linkin ko. moottorin ohjekirjaan, josta löytyisi jonkinmoiset alkeiskäyttöohjeet, ts. säädöt ja jonkinmoinen kokoamisohje jne.? Moisesta olisi hyötyä ihan sivistyksen kannalta :)

21
Polttisautot / hyper 7, moottorin ensikäynnistys
« : 20.07.05 - klo: 21.54 »
Noniin, taas aloittelija pääsee kyselemään typeriä, elikkäs tarinan kulku on seuraava:

Aloin sisäänajamaan tätä Hobaon 8-porttista moottoria kuumentamalla sen lämpöpuhaltimella, ryypyttämällä polttoainetta kaasariin. Rituaalien jälkeen laitoin hehkun kiinni ja yritin pyörittää moottoria starttiboksilla. Yritin.

Jostain syystä moottori ei meinannutkaan pyöriä, vaan jäi ilman tulppaakin likelle yläkuolokohtaansa kerrassaan jumiin.

Koska en muutakaan keksinyt, ajattelin että pitämällä lämmöt yllä lämpöpuhaltimella voin sisäänajaa moottoria ihan porakoneella sen verran, että kone sentään voi pyöriä ylipäänsä, siis edes ilman tulppaa. Lukuisia kokeiluja ja noin 8 tuntia myöhemmin täytyi jo tulla kyselemään, että mitä olen tehnyt väärin. Moottorin sain sentään lopulta pyörimään starttiboxin päällä, mutta miltei käyttämätön startterin pyörään kulahti tätä tavoitellessa noin 2mm ura, että paljon se ehti tyhjää pyörimään. Eikä nytkään tahdo moottori kunnolla pyöriä, ellei ole aivan äsken lämpöpuhaltimella suostuteltu/tulppa hieman auki.

Lisäksi minua kummastuttaa se, että mikäli ryypytän polttoainetta paineletkuun puhaltamalla (/lääkeruiskulla painamalla), se alkaa hiljalleen valua ilmanputsarin kaulan liitoksista autoon. Kuinka polttoaineensaannin voi varmistaa, jos sitä ei oikein voi "pitää hollilla" kaasarille? Ja edelleen, onko normaalia, että moottori alkaa imeä polttoainetta kaasariin, kun sitä (moottoria) lämmittää puhaltimella?

Tämmöisiä. Jos joku nyt jaksaa vastata, niin kiitollinen olen!

22
Yleinen keskustelu / Crossi rata Jyväskylä(ssä/än)
« : 06.06.04 - klo: 16.15 »
Joo, itsekin olen tässä pohtinut krossaamisen mahdollisuutta Jyväskylässä/lähitienoilla. Ilmoitelkaapa ihmiset itsestänne, että saadaan jonkinlainen kuva potentiaalisesta harrastajamäärästä!

Sivuja: [1]