Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130431 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #330 : 28.10.10 - klo: 14.54 »
Juuri äsken kävin heittämässä auton alle ropisijat.

Viimetalveksi uudet ostetut contit.

Nastoja puuttui eturenkaista yhteensä 3 kpl.
Urasyvyys kulunut vain nimeksi...
Takarenkaista ei puuttunut nastan nastaa.
Urasyvyys sitä luokkaa ettei pystynyt sanomaan tippaakaan kuluneeksi.
Tämä tottakai isolta osaltaan johtuu viimetalvesta, eli tiet oli suureksi osaksi karhean jään tai lumen peitossa lähes koko talven.

Suurin huomio osui kivien määrään mitä renkaissa oli.
Eikä todellakaan mitään pikkukiviä.
Kivien määrä oli vähintään kaksikymmenkertainen nastojen määrään verrattuna.

Pienehkö matka huoltoasemalle rengaspaineiden tarkastusta varten... Heti kuului lokareista melkoinen rapina kun kiviä alkoi irtoilemaan...
Vai olikohan ne nyt sitten nastoja kun ne tuulilasiin lentelevät hajoittavat penteleet ovat kuulema nastoja...  :p

Samalla tuli mieleen eräs vuosia sitten sattunut tapahtuma risteyksessä minkä yli ajelin.

Kaverin kyydissä istuin.
Alla aikalailla morjestapäivää olevat kitkat.
Lähdettiin valoista isossa risteyksessä joka oli joskus aamulla hiekoitettu.
Takavetoinen bemari tahtoi lähteä hieman nahkeasti jo loppuun ajetuilla kitkoilla... eikä ihme.
Kaveri tottakai ruttas kaasua vähän enemmän ja vetää vähän isommalla sladilla kun ei suoraankaan päässyt.

Meni parisataa metriä ja vierestä pyyhkäs hiace hirveellä kiukulla poikittain eteen... hyvä ettei oltu kyljestä sisällä.
Autosta pomppas äijä nuppi punasena....

"penteleentuttihattu sentään... sun nastat löytyy mun tuulilasista ja konepelliltä... Nyt joudut jätkä maksamaan...."

Huutoa jatkuin hetken aikaa ja kaveri yritti saada puheenvuoroa.
Kun äijä vihdoin lopetti huutamisen ja kaveri sai sanoa asiansa...
"on sitten lähes sileet kitkat alla"

Äijä vetäs mykäks... meni katsomaan renkaita... käveli takaisin autoonsa kiroillen ja poistuen paikalta.
 :lol: :lol:

Kuten jo totesin...
On aivan turha osoittaa suoraan syyttävällä sormella nastarenkaita jos jotain omaan tuulilasiin saa.
Se kun on ziljoona kertaa suuremmalla todennäköisyydellä kivi joka lentää sekä kitkasta että myös nastarenkaasta.
Lentelee myös kesärenkaista...
Kesällä vaan tottakai kwanttiziljoonan verran pienemmällä todennäköisyydellä kun aika vähissä tuo soran määrä kuitenkin.

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #331 : 28.10.10 - klo: 15.27 »
Jep, kyllä niitä kiviä sieltä renkaista enimmäkseen satelee, vähemmän nastoja.

On jopa tullut omista renkaista kiviä omaan tuulilasiin, useasti.
Joitakin vuosia takoperin oli ameriikan ihme paku.
Oli hivenen isommilla gummeilla ja renkaat tietysti suht. koht. kaarienreunoilla tasan.
Syksyllä pakkaskeleillä sai aika varovaisesti ajella, etenkin hiekkateillä.
Oli meinaa sellainen kivilinko, eikä ne kivet ollu mitään pieniä, peukalonpään kokoisia.

Mut, nyt on iloista musiikkia korville, kun nastat ropisee asfaltilla  :evil:.
son loppu ny.

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #332 : 29.10.10 - klo: 06.47 »
Mites muuten kun ostaa nastattomat talvirenkaat.

-Onko ne silloin paremmat kulutettuna (kuin vastaavat nastalliset) kun saman renkaan ottaa ilman nastoja ?
-Muuttuuko se kitkarengas heti huonommaksi vanhettuaan, kun siihen laittaa nastoja ?

Viitaten lehtitestiin.

Kun näyttää mutsin Hondan talvikummit olevan nastalliset kitkakumit (eipä tullu merkkiä katottua kun ne tallin nurkassa näin)  :grin:
Eipä noi muijan Golffinkaan nastakummit silmämääräisesti eroa kitkoista (Good Year)
Varmaan jotain kivikova seosta kun kerran nastoitettunakin myyty)  :shocked:
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #333 : 29.10.10 - klo: 09.21 »
Vastauksen PS. kysymykseen saa ainakin osittain lukemalla testin.
Pitänee sitten vihdoin opiskella sitä ruåtsia. Eikä ole bildiä sattunut silmään.

Lainaus
Ja kyllä noihin ekoihin kysymyksiin tulee jokaiseen luultavasti "ei". Mutta logiikallasi jokaikinen julkaistu rengastesti olisi huuhaata:
Mites sä nyt tollaseen tulokseen päädyit? Totta kyllä että rengastestit pitävät pakkansa vain tietylle rengaskoolle ja tietylle autolle. Muutat kumpaa tahansa, niin lopputulokset saattavat olla hyvinkin erilaiset.

Lainaus
A) Rengastesteissä testikuskeja on useita
Jokainen testikuski ajaa kaikilla renkailla, ja lopputulokset lasketaan kaikkien testivetojen perusteella. Miten tämä liittyy siihen kuka, missä ja miten on ne kuluneet renkaat kuluttanut?

Lainaus
B) Testiautoja on myös useampia kuin yksi (olkoonkin saman merkkisiä/ mallisia)
Kyllä, jotta saadaan testit vietyä läpi nopeammin, kun kerran niitä testikuljettajiakin on useampia. Edelleenkään ei liity niihin kulutettuihin renkaisiin mitenkään.

Lainaus
Eiköhän testi ole tehty "normaaleissa" olosuhteissa ja käytännössä on mahdotonta tehdä testiä täysin toistettavaksi, ellei rakennettaisi labratestiä. TVn testissä oli selvästi enemmän yritystä kuin esim. TM:n testin verrokkirenkaissa. Siinä on tarkasti kerrottu montako nastaa oli tallella jne. Toisaalta mitä hyötyä TV:n testissä olisi lähteä vääristämään tuloksia, varsinkin kun kyseessä olivat vielä saman valmistajan renkaat.
pälä pälä... Edelleen sillä on aikamoinen merkitys millä, miten ja missä olosuhteissa ne testirenkaat on kulutettu. Jos ne renkaat ovat olleet eri kuskeilla alla, niin ne tietenkin ovat kuluneet eri tavalla. Itse testaus tapaa en ole kommentoinut ollenkaan. Sitä että renkaiden kulutusta ei ole tehty testiolosuhteissa olen. Pystyn minäkin ajamaan renkaat kuin renkaat ihan loppuun vaikka kuukaudessa. Tai jos olisi enemmän tehoa varmaan parissa minuutissa. Sitten tekemään testiä ja puhumaan kylläpä on huonot renkaat kun ei pidä mitään missään.

Saattaahan tuo ruotsin testi pitää paikkansa, juuri noilla rengas yksilöillä. Enpä vaan lähtisi heti kovin paljoa yleistämään.


Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #334 : 30.10.10 - klo: 19.55 »
STOP THE PRESS!!!

Onko kukaan lukenut tän päivän hesaria?

"Tutkimus: nastarenkaiden käytön vähentäminen lisäisi onnettomuuksia"

"Tutkimuksen mukaan nastarenkailla on 43% pienempi riski joutua kuolonkolariin talivikelillä kuin kitkarenkailla."

"Nastarengaskiellot ja kitkarenkaiden osuuden kasvu heikentäisivät liikenneturvallisuutta."

Ruotsin liikennevirasto tutkinut onnettomuuksia vuosilta 2000-2009.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #335 : 30.10.10 - klo: 20.26 »
Edelleen olen sitä mieltä että onneksi en asu Ruotsissa ja teen päätökset oman harkinnan ja käyttötarpeen, en muiden mielipiteiden tai testien mukaan :cool:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #336 : 30.10.10 - klo: 21.28 »
Aivan...
Mutta nimenomaan varmaankin teet päätöksesi täysin tietoisesti että on kelejä missä kyseinen rengas ei pidä kuten nastarengas.

Oon senkin toistanut jo moneen kertaan että molemmat on hyviä...
Molemmilla pääsee ja etenee turvallisesti.
Mutta mikäli joku hankkii itselleen kitkarenkaat puhtaasti sillä asenteella että ne ovat asvaltilla jne ominaisuuksiltaan paremmat ja niillä on aivan yhtä turvallista ajaa tappojäällä jne... "pitää vaan ennakoida niin ei ole mitään merkitystä renkaalla"
Ei hyvä seuraa.

Tätä oon tosiaan jo aivan tuhannen liian monta kertaa toistanut.
En ole ollut kitkaa vastaan.
En ole syyttänyt kitkarengasta kolareista tai muistakaan asioista.
Ja kuten olen toistanut senkin niin molemmilla olen ajanut.
Molemmilla olen turvallisesti perille päässyt.
Silti se ei poista sitä ääritilanteen mahdollisuutta ja sitä että edelleen oli vauhti tai ennakointi ihan mitä tahansa tasoa niin edelleen... muutamissa sääolosuhteissa nastarengas on se pitävämpi vaihtoehto joka ehkä on juuri senverran pitävämpi että jarrutus ei mene liian pitkäksi, väistö ei pääty pyörimisten kautta ojaan jne.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #337 : 30.10.10 - klo: 23.02 »
Aivan...
Mutta nimenomaan varmaankin teet päätöksesi täysin tietoisesti että on kelejä missä kyseinen rengas ei pidä kuten nastarengas.

Hoke hoke hoke, elämä on valintoje täynnä ja kaikkia valintoja ei kannata, tai ole tarpeellista punnita yö unia menettäen :wink:

Sanotaan vaikka näin, kun parta alkaa harmaantua (mielestäni en vielä kuulu tähän ikäryhmän...) niin jotain kokemusta on kertynyt elämän varrelta. Sen kokemuksen perusteella voi käsitellä erinäisiä aiheita, ja osa-alueita, sekä luoda niiden pohjalta päätöksiä ilman sen suurempia analyysejä tai hyväksymisiä.

Jos asioita ruoditaan puhtaan fysiikan ja testien perusteella niin monessa tilanteessa nastarengas on parempi kuin kitkarengas.

Mutta, kuten jo mainitsin, aikansa kun polkuja tarpoo niin löytää omaan käyttöön sopivat kengät. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäiset osa alueet.

Jossitella voi aina, kuten jos olisi ollut NE renkaat alla, jos olisin vetänyt röökin loppuun ennen kun lähdin liikkeelle, jos olisi ollut tankki tyhjänä ja olisin joutunut käymään tankilla, jos olisin ollut kankkusessa ja maannut ajamisen sijaan sohvalla, jos, jos, jos...

Intuitio, käsittämätön asia joka monella kehittyy kokemusten karttuessa. Joskus se voi olla valtavirran vastainen, mutta kyseiselle henkilölle ominainen/paras vaihtoehto, joka on liitettävissä pääsääntöisesti kokemukseen perustuviin realiteetteihin.


Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #338 : 30.10.10 - klo: 23.31 »
Aivan...
Mutta nimenomaan varmaankin teet päätöksesi täysin tietoisesti että on kelejä missä kyseinen rengas ei pidä kuten nastarengas.

Hoke hoke hoke, elämä on valintoje täynnä ja kaikkia valintoja ei kannata, tai ole tarpeellista punnita yö unia menettäen :wink:

Aivan... mä teenkin päätökseni nimenomaan yöuniani menettämättä.
Valkkaan siis suosiolla ne nastarenkaat jotka on jo vuosikymmenet todettu pääsääntöisesti paremmiksi ääritilanteissa.
Voi turvallisin mielin mennä nukkumaan eikä tartte menettää yöuniaan ennakoiden seuraavan päivän ajoreittiä... kun ei sekään ennakointi kuitenkaan riitä   :p


Ja kyllä... Olet löytänyt käyttöösi sopivat.
Mutta myös huomaat että niissä on oikeasti eroja.
Eli olet tehnyt valintasi mielestäni aivan oikein perustein.
Etkä sillä perusteella että yhden talven jälkeen nastarenkaat on huonommat kuin kitkat...
Nastarengas ei ole yhtä hyvä kuivalla asvaltilla kuin kitka... nastarengas ei pidä enää missään kun siitä irtoaa hieman nastoja...
Sinä tiedät että nämä ei pidä paikkaansa, mutta silti otat alle kitkat.
Oikein.
Silloin voidaan hyvin pitkälti olettaa että sinä osaat nimenomaan ottaa huomioon ne alla olevat renkaat.
Etkä siis kuvittele että ne esimerkiks pitäis mustalla jäällä paremmin kuin nastarengas...
Kuten sitäkin on jo täällä nähty... herranen aika sentään.
Tai sinä et tee myöskään valintaasi siksi että nastan ropina pilaisi terveytesi...

Vasta nokialle kisoihin mentäessä tuli todettua että Bagin faijan volvossa et kuullut nastan ropinoita ollenkaan.
Ropina katosi muun melun taakse.
Kuten myös eilen Nicke totes mun kyydissä vanhassa tojotassa...
Ei nastojen ääntä ennenkuin sammutti rammarin ja keskittyi kuuntelemaan oikein tarkkaan.

Ja tosiaan... piti ääntä tai ei... valkkas renkaan sen äänen takia tai jotain... Aivan sama.
Kunhan sitä rengasta ei valita sillä ajatusmaailmalla että kyllä se on parempi pidoltaan... parempi jäällä... Tai tasan yhtä turvallinen kun vaan ajaa hiljempaa ja arvioiden.
No mut kun ei ole.

Eiks ni ??  :grin:
« Viimeksi muokattu: 30.10.10 - klo: 23.40 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #339 : 31.10.10 - klo: 00.09 »
Heh, vaikuttaa siltä että nyt ollaan aikalailla samma mielipuolta tästä käytännön perus asiasta, eli alla ne renkaat minkä kukin kokee parhaiksi omiin tarpeisiin turvallisuudesta tinkimättä.

Tuli muten mieleen tuosta kimppakyydistä, ennen Turun WJ:tä mennään Aleksin kanssa LRP-Areenalle päiväksi juttelemaan mukavia porukoiden kanssa, ehkä vähän ajellaan radalla jos jutut loppuu kesken... Pari hemmoa mahtuu kyytiin kuntelemaan nastattomuuden hiljaisuutta ja reeni/kisakavereiden äänekkyyttä :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #340 : 31.10.10 - klo: 00.41 »
Tuli mieleen yksi kymysys.

Millä perusteilla olet tullut siihen päätökseen että kitkarengas on juuri se sinun rengas?
Eli miksi kitka... miksi ei nasta?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #341 : 31.10.10 - klo: 08.04 »
Ajan molemmilla renkailla joka talvi, kitkoilla ja nastoilla. Vuosien mittaan on alla ollut molempia myös omassa autossa ja kitkat tuntuvat sopivan omiin kriteereihin paremmin.

Yksi syy on melu, vaikka kuulosuojaimia on aina käytetty ampumaradalla niin korvat on siitä huolimatta altistuneet ampuma melulle, myös mekaanisesti. Aikansa kun korvia kiusataan niin saadaan kaveriksi sellainen pirulainen kuin tinnitys. Nykyään pyrin välttämän meluisia paikkoja ja koska auto on yksi niistä paikoista missä vietetään 20000-30000km vuodessa niin koen miellyttävämmäksi istua hiljaisessa autossa, kitkoilla melu on miellyttävämpi.

Melu kun vaikuttaa välittömästi tinnityksen voimakkuuteen, korvat vinkuu kuin putkiradio jos ollaan oltu pidemmän aikaa melussa, riittää kun istuu tunnin meluisassa autossa. Ei ole kiva elää tämän vaivan kanssa mutta minkäs teet, muuta kuin pyritään vähentämään oireiden voimakkuutta. Yritä siinä sitten elää normaalisti kun unet jää välillä vähiin vinkumisen johdosta ja toisinaan hermot on aika tiukalla kun haluaisi sammuttaa edes hetkeksi sen vinkuvan putkiradion mutta kun ei, siitä putkiradiosta ei patterit lopu eikä taukoja tule. Täydellisessä hiljaisuudessa on vaikea olla ja pidän mielelläni jonkun äänilähteen päällä kuten telkkarin tai radion, kesällä nautin luonnon äänistä mutta talvi on hieman hankala koska ulkona on kovin hiljaista.

Kylätason RC-kuski.

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #342 : 31.10.10 - klo: 08.29 »
Tuli mieleen yksi kymysys.

Millä perusteilla olet tullut siihen päätökseen että kitkarengas on juuri se sinun rengas?
Eli miksi kitka... miksi ei nasta?

Joskus tulee ajeltua omalla autolla maissa, joissa nastarenkaat ovat lailla kiellettyjä. Tuttavani kertoivat kuinka he olivat noissa maissa joutuneet nyppimään nastat pois renkaista jotta saivat jatkaa matkantekoa. Päätin kokeilla kitkarenkaita ja huomasin, että kyllähän näilläkin pärjää jos pitää maltin matkassa.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #343 : 31.10.10 - klo: 18.49 »
Ajan molemmilla renkailla joka talvi, kitkoilla ja nastoilla. Vuosien mittaan on alla ollut molempia myös omassa autossa ja kitkat tuntuvat sopivan omiin kriteereihin paremmin.

Yksi syy on melu, vaikka kuulosuojaimia on aina käytetty ampumaradalla niin korvat on siitä huolimatta altistuneet ampuma melulle, myös mekaanisesti. Aikansa kun korvia kiusataan niin saadaan kaveriksi sellainen pirulainen kuin tinnitys. Nykyään pyrin välttämän meluisia paikkoja ja koska auto on yksi niistä paikoista missä vietetään 20000-30000km vuodessa niin koen miellyttävämmäksi istua hiljaisessa autossa, kitkoilla melu on miellyttävämpi.

Melu kun vaikuttaa välittömästi tinnityksen voimakkuuteen, korvat vinkuu kuin putkiradio jos ollaan oltu pidemmän aikaa melussa, riittää kun istuu tunnin meluisassa autossa. Ei ole kiva elää tämän vaivan kanssa mutta minkäs teet, muuta kuin pyritään vähentämään oireiden voimakkuutta. Yritä siinä sitten elää normaalisti kun unet jää välillä vähiin vinkumisen johdosta ja toisinaan hermot on aika tiukalla kun haluaisi sammuttaa edes hetkeksi sen vinkuvan putkiradion mutta kun ei, siitä putkiradiosta ei patterit lopu eikä taukoja tule. Täydellisessä hiljaisuudessa on vaikea olla ja pidän mielelläni jonkun äänilähteen päällä kuten telkkarin tai radion, kesällä nautin luonnon äänistä mutta talvi on hieman hankala koska ulkona on kovin hiljaista.



Äärimmäisen huono perustelu. Tämänhetkinen harrastuksesi tuottaa reilusti enemmän melua ihan joka suhteessa verrattuna auton meluun, ellet tietysti aja jollain 80 luvun corollalla jossa on puslat vaihdettu uretaanisiin ja varmuuden vuoksi apurunko hitsattu pohjaan kiinni. unohtamatta kumittomia iskarin yläpäitä.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #344 : 31.10.10 - klo: 19.07 »
Äärimmäisen huono vastakommentti, paitsi jos myös sulla on tinnitys ja kokemuksesi poikkeavat omista kokemuksista.

Perustelun ei ole tarkoitus miellyttää ketään, multa kysyttiin miksi, ja annoin yhden perustelun.



Kylätason RC-kuski.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #345 : 31.10.10 - klo: 23.21 »
Äärimmäisen huono vastakommentti, paitsi jos myös sulla on tinnitys ja kokemuksesi poikkeavat omista kokemuksista.

Perustelun ei ole tarkoitus miellyttää ketään, multa kysyttiin miksi, ja annoin yhden perustelun.





Ei ole tinnitystä (ihme kyllä).
Mutta väitätkö ettei harrastuksesi tuota kovempaa melua kuin nastarenkailla varustettu auto?
Uudehkot autot ovat melkoisen hyvin vaimennettuja melulta.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #346 : 31.10.10 - klo: 23.23 »
Kyse olikin pidempikestoisesta melusta... Jos sulla tinnittää tunnin päästä niin se on terveestä, silti voi kestää pienempiaikaista kovempaa melua. Jotkut vaan istuu autossa kovin pitkiä aikoja.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #347 : 31.10.10 - klo: 23.33 »
Niin, kisapäiväthän on yleensä ihan lyhytkestoisia.

Kyseisessä tilanteessa MINÄ laittaisin korvatulpat ja ajaisin nastoilla.

över änd aut.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa k0rppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #348 : 01.11.10 - klo: 03.00 »
ostin omaan farmaripuutarhajyrsimeen hakkapelitta7 nastarenkaat, enkä voi juuri muuta, kun kehua mitenkä hiljaset renkaat ne on. tosin verrokkina ei ole kun vanhat nokian nrc (tjsp) kesäkumit. nastojen ropinan kuulee, kun paikallaan kääntää ja ajossa, jos aukoo ikkunoita. molemmat kumit on 245/40r18, että kokokaan ei sitä äänieroo tee.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #349 : 01.11.10 - klo: 07.19 »
Kyse ei ole väitteistä vaan kokemuksista. Jos jostain asiassa pääsen hieman helpommalla niin silloin niin tehdään, tulpat päässä en ala sähkökisoissa/treeneissä kulkemaan.

Kokonaisuus pojat kokonaisuus, alla oli juuri uusi Golf nastoilla ja jos vertaan omaan autoon niin ero sisämelussa oli todella suuri. Aina ei kannata tuijottaa niitä desibelejä koska melulle ja niiden haitoille on muitakin määritteitä. 

Tämä on sitten kumma topicci, ensin kysytään ja kun vastataan niin sitten alkaa jatkuva kyseenalaistaminen ja ei se nyt noin voi olla.

Eiköhän se ole paarempi yrittää pysyä täältä poissa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #350 : 01.11.10 - klo: 08.09 »
Harmi ettei tossa uusimmassa testissä testattu renkaita "sileellä & kovalla" ja "sileellä & märällä" jäällä, jota valitettavan usein esim risteykset tuppaa olemaan. 

Kitkarengashan toimii todella hyvin lumella ja osa näköjään kahennetulla jäälläkin.
Selväähän on se että toimiakseen jäällä hyvin kitka vaatii karkennusta, jonka nastarenkailla ajavat tai hiekotus tekee.
Sileeseen jäähän purevaa kitkaa joka toimii hyvin myös muissa oloissa taitaa olla edelleen vaikee tehä. Kumiseoksella varmasti saadaan se "pitämään" jäällä sen minkä pitää, mutta toimiikos se vielä muissa oloissa. 

bw. ite painin tässä uusien renkaiden oston suhteem, laittaako nastaa vai ottaako uus misukan kitka (testivoittaja)

edittiä: toisakseen olis kiva nähä vaikka 1v/15000km ajettujen renkaiden testi uusiin samanlaisiin. Ja uuden nastarenkaan josta poistettu nastat vs. samanlainen jossa on nastat, tolla tapaa selviäis se nastan vaikutus.

pitänee alkaa rengastestaajaks, kun noi ruottin pellet ei sitäkää osaa tehä   :roll:
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 09.01 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #351 : 01.11.10 - klo: 08.15 »
Nastat.
Jeps

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #352 : 01.11.10 - klo: 09.27 »
Nastat.

Joo'o. Oli mullakin silloin 20v sitten, mopossa nastat. :wink:
Ei saannu kitkoja.. :evil:
son loppu ny.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #353 : 01.11.10 - klo: 10.03 »
Joo'o tuli sitten ajettua ensimmäiset 20 km nastoilla todella pitkään aikaan. Tai no on sitä tullut satunnaisesti ajeltua autoilla joissa on nastarenkaat, mutta nyt on sitten "omassa" autossa nastat, jotku conti wintercontakt 2 tai jotain...

Olen tähän asti kuvitellut/ muistellut, että nastarenkaat olisivat tukevammat renkaat ajaa kuin kitkat. Nyt tämä käsitys kyllä muuttui. Voisin väittää, että kitkat toimii aivan yhtä jämäkästi, tai siis nuljusti. En sitten tiedä miten paljon näissä nastarenkaissa on eroja tuon melun suhteen, mutta voin kyllä sanoa, että contit ei ainakaan ole hiljaiset ja ero on kesärenkaisiin selkeä. Ennen kun vaihtoi talvirenkaat alle niin auto hiljeni, erityisesti kaupunkinopeuksilla, maantiellä ero kesärenksisiin ei ollut niin merkittävä. Nyt jyrisee koko ajan ja maantienopeudessa on se tasainen hurina/ jurnutus.

Ja nyt sitten vielä pitää ihmetellä tota väitettyä parempaa pitoa ja ominaisuuksia asvaltilla. Omat kokemukset aiemmin ja nyt taas (kostealla asvaltilla) kyllä väittää toista. Nastarenkaat pyrkii sutimaan heti kun hiukan tarjoaa oikeanpuoleista ja kun mutkaan kantaa hiukan reilummin niin luistaa. Jälleen uskallan väittää että kitka ei sudi yhtä herkästi, eikä ne luista kanttaillessa yhtä herkästi, nuljuu kyllä mutta ei luista.

Kyllä näiden nastojen täytyy olle todella merkittävästi paremmat sitten kun on lunta ja jäätä, että minä vakuuttuisin, tällä hetkellä omat kokemukset renkaiden toiminnasta kallistuu kitkojen puolelle. Toivottavasti kerkeisi tulemaan talvikelejä ennen kuin auto ja renkaat vaihtuvat niin saisi lisää kokemuksia näistä nastoista.
Old fart

Poissa Joginen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #354 : 01.11.10 - klo: 10.21 »
En mä kyllä tiedä kuka uskaltaa väittää nastojen toimivan paremmin sulalla asvaltilla vs kitka. Ajelin tuossa uudella e-mersulla missä nastat alla niin jo pienellä kiihdytyksellä alkoi esp valo vilkuttaa. Omalla autolla (kitkat) saa tarjota jo reilummin runtua että luistelee, ja tehoa n.50hp enempi kuin mesessä on.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #355 : 01.11.10 - klo: 10.46 »
Lue edes yksi talvirengastesti niin huomaat.
Ja oikein eri autoilla testasit.
No enpä olis uskonutkaan että autoissa voi olla jopa eroja... :lol:
Enkä sitäkään olis uskonu että renkaissakin voi olla eroja... :lol:

Rengastestit sentään tehdään samanlaisilla autoilla ja välittömästi peräjälkeen samassa tilanteessa.
Näissä ei myöskään tuijoteta mitään kolmikirjaimisten apuvälineiden varoitusvaloja.
Näissä otetaan mitta käteen ja katsotaan kumpi pysähtyy lyhyemmässä matkassa.
Kumpi kiihtyy tiettyyn nopeuteen nopeammin jne jne jne.

Ihanko Mikko kesärenkaaseen vertasit melua.   :lol: :lol:
Älä nyt viitsi oikeesti.
Mene ajamaan ja kuuntele paljonko sitä nastoista tulevaa melua on.

Entä milläs vertasit tuota pito puolta???
Senkin vertasit kesärenkaaseen.
Kylläh... talvirengas ei todellakaan pidä kuten kesärengas kun asvaltilla ajelet.

Toinen vaihtoehto että vertasit sitä korkvakuulolla.
Painat kaasua ja kuulet kun nastat alkaa rouhia.
On siis pakko sutia herkemmin kuin kitkat koska kuuluu rouhiminen...  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 11.02 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #356 : 01.11.10 - klo: 10.59 »
Tämä on sitten kumma topicci, ensin kysytään ja kun vastataan niin sitten alkaa jatkuva kyseenalaistaminen ja ei se nyt noin voi olla.

Eiköhän se ole paarempi yrittää pysyä täältä poissa.

Tämän minäkin huomasin.

Aina tulee vastaväite vastaväitteen perään.
Ja hyvin paljon ilman pienimpiäkään perusteluita.
Ja sit näitä mistä kaikkein naurettavin oli tämä "nasta on turha" väittely.
Voe jestas sentäs... Kohta laitetaan sanakirjatkin uuteen uskoon.

Mutta joo... Kysyin miksi tuo päätös ja sain vastauksen.
Tuo vastaus oli täysin riittävä minulle.
Täytyy myös muistaa että tuohon korvien vinkumiseen vaikuttaa myös sen metelin taajuus, ei ainoastaan sen määrä ja kesto.
Eli en ihmettele yhtään vaikka kisoissa käyminen ei aiheuttais niin pahaa vinkumista kuin pidempi matka tasaista meteliä.
Kyllä kitka ja nasta varmasti senverran eri taajuuksilla ääntä pitää että varmasti voi tuollaiseen asiaan yksilötasoilla vaikuttaakin.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #357 : 01.11.10 - klo: 12.55 »
Hoke, joo kyllä melua vertasin kesärenkaisiin - mihin sitten?

Kitka = hiljaisempi kuin kesärengas
Nasta = äänekkäämpi kuin kesärengas

Yksi (ei ainoa) omista renkaan velinnan perusteista on ollut juuri tuo melu jota en jaksa kuunnella, siksi kitka.

Omakohtaisten kokemusten perusteella en ole vielä keksinyt muutakaan perustetta valita nastarengasta. Sanokoon testit mitä sanovat niin minun kokemusten perusteella nastat ovat huonommat renkaat asvaltilla, oli asvaltti sitten märkää tai kuivaa.

Tosiaan kuvittelin, että nasta olisi edes tarkempi ja jämäkämpi rengas ajaa, mutta tämäkään ei tunnu pitävän paikkansa, ainakaan näin normaalissa ajossa - ei radalla, eikä keilakujassa, jne...

Ja on noita testejä tullut luettua, enkä ole ennen enkä vieläkään juokse kaupoissa testien perusteella.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #358 : 01.11.10 - klo: 13.14 »
Kitka hiljaisempi kuin kesärengas???

Nyt täytyy kyllä ihmetellä että milläs ihmeen renkailla sitä oikein ajellaankaan.

Entä otitko sitä huomioon että lähes mikä tahansa rengas on uutena erittäin hiljainen verrattuna vanhaan.
Uudet nastarenkaat tuntuvat hiljaisemmilta kuin edellisen kesän kesärenkaat.
Ja jopa ovatkin sitä... kunnes edes hetki on ajettu niin ne alkavatkin hiljalleen pitämään sitä meteliään.

Talvirenkaissa suurimman osan melusta saa aikaan urat.
Renkaat pitää jo luonnostaan melkoista ujellusta.
Nastarenkaassa lisäksi tulee ropina.
Joka sekin kyllä nykyrenkaissa on niin pientä että tosiaan 92 vuoden toyotan sisälle on lähes mahdoton kuulla se nastojen ropse... ennenkuin avaa ikkunaa... Sillon kyllä kuuluu.
Ihan yhtälailla on kitkat ja nastat ujeltaneet tuossa vanhassa peltilaatikossa.
Kesärenkaatkin... Ja kesärenkaissa ollut niin isoja eroja metelissä merkin suhteen.... Sekä myös sen suhteen että onko rengas uusi vai jo kolmas kesä menossa.
Mutta jos tosiaan saat kitkan olemaan hiljasempi kuin kesärengas niin tarttee olla meteliä pitävät kesägummit ja nekin kenties pari kesää vanhat.
Ja taas kitkat uudet.

Eli kun se melu on niin tärkeä asia niin valkkaapas ensikesäksi kesärenkaat jotka eivät pidä järkyttävää meteliä niin pääset helposti kitkarenkaiden melun alle.

Kuvittelit että nastarengas olisi tarkempi tai jämäkämpi.
No eipä nämä uudemmat nastarenkaat oikein ole, koska ne ovat lähinnä kitkarenkaita joihin on tökitty nastat pystyyn.
Erot lähinnä pieniä.
Kuten myös erot pieniä siellä karhennetulla jäällä.
Ja oletko tosiaan kokeillut hommaa ääritilanteissa  :wink:

Tottakai kesärenkaiden jälkeen kun laittaa autoon talvirenkaat niin ne ovat sellasetkin lullat että tarkkaan etenevä auto tuntuu yhtäkkiä ilmatyynyalukselta ja ratin tuntuma katoaa.

Aikanaan oli hauskaa vanhalla autolla jossa ei ollut ohjaustehostinta...
Talvirenkaat (kitkat sekä nastat) olivat köyhänmiehen ohjaustehostin.
Kummasti jakso pyöritellä rattia paremmin kuin kesärenkailla.

Se on osaltaan tasoittanut noita eroja, koska nastarenkaatkin ovat nykyään hyvin paljon lameloidut, erittäin pehmeää seosta jne.
Siksi myös nykyään tuo kulumis erokin on pienentynyt.

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #359 : 01.11.10 - klo: 13.33 »
Kannatta muistaa että noissa autoissakin on sisämelu eroja ite tykkäisin ajaa noilla VAG tuotteilla kun ovat mukavia käteen sopivan varmatoimisia pelejä mutta sisämetelit on järkyttäviä ainakin näissä duunarin pudjetille sopivilla peleillä. Sitikat on pirun hiljasia autoja mutta töihin on lähettävä silloin kun pitää eikä jäädä ihmetteleen hävinneitä sähköjä. Japasit on kanssa mukavia ajaa ja luotettavia mutta sisämetelit liian korkeita omaan korvaan. nojoo menee vähän ohi aiheesta ni ei jatketa enempää tuli vaan kesällä ajettua jos milläkin autolla kun tyttöystävän kanssa etittiin sopivaa kulkinetta tuli siinä varmaan toistakymmentä eri merkkiä koitettua :P

kesärenkaatkin on tosiaan metelöiviä ja varmaan löytyy niitä äänekkäämpiä kun hlja9iset kitkat joukosta. mutta kyllä noi nastat on tähän asti kuulunut aina sisään äänekkäämpinä autossa kun autossa on se olut sitten hiljanen tai äänekäs auto sisämelun suhteen.