Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130423 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #390 : 02.11.10 - klo: 18.27 »
Kia on korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, ei voi siis odottaa liikoja.

mitä sun faktojen hakuun tulee niin pese vaan asfaltit pois ruudulta ennen huutelua.
Kerro toki Kiasta lisää, mitä tarkoitat tuolla. Miten Ceed poikkaa äänieritykseltään vaikka Golffista? Ja mitä faktojen hakuun tulee niin moni täällä huutelee mitä otsalohkossa sattuu olemaan sen enempää edes etsimättä.
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #391 : 02.11.10 - klo: 18.33 »
Kia on korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, ei voi siis odottaa liikoja.

mitä sun faktojen hakuun tulee niin pese vaan asfaltit pois ruudulta ennen huutelua.
Kerro toki Kiasta lisää, mitä tarkoitat tuolla. Miten Ceed poikkaa äänieritykseltään vaikka Golffista? Ja mitä faktojen hakuun tulee niin moni täällä huutelee mitä otsalohkossa sattuu olemaan sen enempää edes etsimättä.

Tarkoitan juuri sitä mitä siinä lukee. "Ki-a on kor-kein-taan kes-ki-luok-kai-nen
ko-rea-lai-nen au-to"

Ja mitä faktojen hakuun tulee, teit pohjanoteerauksen siinä suhteessa väittäessäsi suolaa nastarenkaiden irrottamaksi asfaltiksi, "kun musta nyt tuntuu siltä että ne nastakumit tekee vaan tuhoa"

XRAY 808 2009 Spec |

Poissa Juhaz

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #392 : 02.11.10 - klo: 18.35 »
"KIA = Köyhien ihmisten auto" Eiks toi kerro jo kia:n ja vw:n eron? :P
Yokomo | GM LRP Futaba |
Tiim Lahti

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #393 : 02.11.10 - klo: 19.33 »
ja klonkswagen on saksalainen laatumerkki, jotka tsekkiläiset kasaa paremmin ja vaihtaa räpylän kuvan keulalle?
Voisin suoralta kädeltä uskaltaa väittää, että tämän vuoden ceed pesee mennentullen 20 vuotta vanhan tojotan äänieristyksen saralla.

Jaa hoke sulla talvirengas vaan jurnuttaa kovemmassa vauhdissa. Mun 205/55R16 Gislavedin kitkat, olisko paistettu vuonna 2008 loppupuolella tai 2009 loppupuolella ei jurnuta missään nopeudessa ja on muutenkin hiljaiset. Korkeintaan alkaa huutaa armoa asfaltilla pidon rajalle tultaessa.

Jos ne nykynastat on kerta kitkat nastoilla niin miten niiden kulutuskäytös on erilaista ja tulokset erilaiset testeissä käytettynä?

klips:
Mönsterdjup
Nya
    * Dubbat: 9,7 mm
    * Nordiska dubbfria: 9,7 mm
    * Centraleuropeiska dubbfria: 9,3 mm
 Begagnade (1 000 mil)
    * Dubbat: 7,5 mm fram, 7,8 mm bak. Sammanlagt har 15 dubbar ramlat ur de fyra däcken. Ytterligare fem dubbkärnor har gått av.
    * Nordiska dubbfria: 6,0 mm fram, 6,8 mm bak.
    * Centraleuropeiska dubbfria: 6,2 mm fram, 7,0 mm bak.
klips

Siinä leikattuna TVn testin renkaiden kulumiset 10tkm jälkeen. Ja jos renkaat olivat Contin Winter Viking 2 nasta, VikingContact 5 kitka, ja VinterContact TS830 keskieuroopan kitkat.
Renkaat on viimevuotisia ja samat mallit on vieläkin myynnissä. 5 nastaa/ rengas/ talvi tai 10tkm poissa on mun mielestä realistista nätistikin ajaessa. Huom! Kitkat ovat kulutuspinnoiltaan kuluneet enemmän!
Silti testin loppuuntulema oli, että nastarenkaiden pito heikentyy huomattavasti nopeammin kuin kitkojen.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #394 : 02.11.10 - klo: 21.33 »
Kia on korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, ei voi siis odottaa liikoja.

mitä sun faktojen hakuun tulee niin pese vaan asfaltit pois ruudulta ennen huutelua.
Kerro toki Kiasta lisää, mitä tarkoitat tuolla. Miten Ceed poikkaa äänieritykseltään vaikka Golffista? Ja mitä faktojen hakuun tulee niin moni täällä huutelee mitä otsalohkossa sattuu olemaan sen enempää edes etsimättä.

Tarkoitan juuri sitä mitä siinä lukee. "Ki-a on kor-kein-taan kes-ki-luok-kai-nen
ko-rea-lai-nen au-to"

Ja mitä faktojen hakuun tulee, teit pohjanoteerauksen siinä suhteessa väittäessäsi suolaa nastarenkaiden irrottamaksi asfaltiksi, "kun musta nyt tuntuu siltä että ne nastakumit tekee vaan tuhoa"
Okei Kia on siis mielestäsi korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, tämä tuli selväksi nyt kun oikein laitoit tavuviivat kommenttiisi. Sen enempää nyt tähän puuttumatta minulle jäi vielä epäselväksi, että miten tämä vaikuttaa rengasmelun arviontiin? Ja ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että kuinka jossain toisessa C-segmentin autossa rengasmelun arviointi on helpompaa, vaikka nyt Golfissa?

Kylläpä taas huomaa, että maantiejyrsimet on laitettu autoihin, tuulilasi ja auto p"¤&/ssa heti kun tienpinta on kostea.
Ja mikä tuossa oli poikkitieteellistä faktaa? Kyse on, jos et lukemaasi ymmärrä, niin omasta huomiostani! Ja tuo huomio perustuu juuri siihen, että kun noita ropisijoita alkoi ilmestyä autojen alle ja varmastikin myös ensimmäisiä kertoja suolattiin niin auto likaantui aivan eri tavalla kuin kostella kelillä kesäaikaan. Onko tämä minun huomio nyt jotenkin kovin metsässä?

Jos sinä CluBBaH tai joku muu nyt ihan aikuisten oikeasti väitää, ettei nastat kuluta asvalttia irroittaen siitä pintaa niin hakekaa jotakin näyttöä tuolle väitteelle.

Varmaan joku toinenkin moottoripyöräilijä voinee sanoa kantansa millaista on ajaa keväällä kostealla kelillä. Keväällä kun ei ole enää pakkasta, mutta teitä ei ole vielä talvien jäljiltä pesty. Itse en ainakaan tuolloin vapaaehtoisesti mene mp:llä mihinkään, koska jo lyhyen ajon jäljiltä kamat on niin p*skassa kuin vain voi olla. Miksi vastaavaa ei tapahdu kesäkuussa? Tällä tarkoitan nyt sitä, että onko muka oikeasti toi skeida jota nyt taas autoihin kertyy pelkää suolan aikaan saannosta? Miten sitten vielä keväälläkin sitä skeidaa leviää vaikka suolaa ei enää levitetä?

"KIA = Köyhien ihmisten auto" Eiks toi kerro jo kia:n ja vw:n eron? :P
Sitä on näemmä pikkukallen vitsikirjat luettu, ja miten tämä liittyi aiheeseen?
Old fart

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #395 : 02.11.10 - klo: 21.48 »
Vähän OT, mutta kun koko ajan puhutaan autojen sisämelusta/hiljaisuudesta niin itse olen huomannut, että auto hiljenee huomattavasti, kun sen ruostesuojauttaa. Ei kuulu minkään renkaiden melu niin kovin sisälle :roll:.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #396 : 02.11.10 - klo: 22.39 »
En nyt puutu muuhun kuin tähän.

"Jos sinä CluBBaH tai joku muu nyt ihan aikuisten oikeasti väitää, ettei nastat kuluta asvalttia irroittaen siitä pintaa niin hakekaa jotakin näyttöä tuolle väitteelle."

Ei kukaan väittänyt ettei nasta kuluttaisi asfalttia, korjattiin vaan sun käsitys siitä että moska autosi päällä olisi nastojen kuluttamaa asfalttia.

Ja ettet nyt pilkkua pääse nussimaan, niin kyllä se on osaksi sitäkin.
Suurin osa kuitenkin ahh niin ihanaa suolaa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #397 : 02.11.10 - klo: 22.47 »
Ja suolaa levitetään kitkojen takia.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #398 : 02.11.10 - klo: 23.20 »
suolaa levitetään raskaan kaluston takia ehkä. eikä edes kaikkialla. Helsinki ja vantaa on vaan innokkaita suolaamaan. Kiva ajaa ensin kehä kolmosta pitkin ja sitten kolmostietä Hyvinkäälle reiluna 200 päivänä vuodessa töihin ja takas. Huomaa kyllä heti missä sitä suolap****a kylvetään. Eron huomaa hyvinkäälle mentäessä klaukkalan rampin kohdalla missä päästään pois vantaan puolelta. Vantaan puolella on sellasta suolaloska p****a jossa on todella ärsyttävää ajaa kun taas liittymän jälkeen alkaa hyvä kevyesti pöllyävä perus talvinen ajokeli. Siinä mun tuntemuksia suolauksesta...
Pilaa vaan pohjavedet, kuluu merenpohjaan ja ripauksena ruokaan  :wink:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #399 : 02.11.10 - klo: 23.25 »
Jos suolaus lopetettaisiin, olisi ojanpohjat täynnä autoja kitkat taivasta kohden.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #400 : 02.11.10 - klo: 23.39 »
ootko koivistonkylä kokellut hyviä kitkoja tai onko omia kokemuksia tosta ojanpohjilla tassut kohti taivasta olosta? Kerro nyt edes millä talvikumeilla ja millä autolla itse ajat jotta ei näin käy? Mielellään myös kokoluokka renkaista ja kuinka tuoreet?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #401 : 02.11.10 - klo: 23.51 »
Turposaabbi,15" 195/55. Goodyearit, muutaman vuoden ikäiset.Kilometreistä en ole varma kun en pidä kirjaa,vuodessa ehkäpä jotain 15tkm ja suurimmat/pidemmät reissut kesäsin. Eli oliskos jotain 15tkm ajettu nastoilla. Miksi valitsin Goodyearit: Hintalaatu,Ei jäänyt testivoittajalle kuin hyvin vähän bojoissa, ja oli jonkin sortin uusi patentti nastan kiinnityksessä, luvattiin ettei irtoa takuun kera, ja eipä niitä ole näköjään irtoillut hirveesti.

e:Niinjuu, olen ajanut huonoilla/puolikuntoisilla kitkoilla ja huuletpyöreenä siinä sai ajella että tiellä pysyy. Ja sai tosiaan ennakoivasti ajella. Varsinkin jos huomasi että punaiset liikennevalot odottavat, piti "kikkailla" rekkamiehen tavoin ettei tarvi pysähtyä.
« Viimeksi muokattu: 03.11.10 - klo: 00.05 kirjoittanut koivistonkylä »
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #402 : 03.11.10 - klo: 00.00 »
Sul on Saabissa liian pienet gummit  :grin: Eikös ne 60- tai 65-sarjalaiset pitäs olla..
Liikaa Kyoshoja

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #403 : 03.11.10 - klo: 00.06 »
Sori, muistin väärin, taitaa olla tuohon sunväliin mahtuvat.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #404 : 03.11.10 - klo: 00.11 »
OG vai NG900? Hyvän auton oot sentään valinnut :wink: Taitaa olla oikeat koot 185/65R15 ja 195/60R15. Käytännössä kannattaa ostaa ja laittaa alle 195/65R15 koska huomattavasti yleisempi koko ja siten halvemmat.

NM. Sairastunut ja kotona 0G9-3 -00, 900t8 turbotus "rataprojekti", 900t8 Finlandia -83, ja 96 v4 -76  :roll:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #405 : 03.11.10 - klo: 00.22 »
Saabbi 9-3 01 Autoon helkutin tyytyväinen,mutta perheellisenä loppuu tila käsiin,Turvaistuimen kera käytännössä 2 hengen auto..

sori ot
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #406 : 03.11.10 - klo: 00.49 »
Sä varmaan ruuvailet parhaillaankin lisää nastoja, korjaan piikkejä omiin upouusiin TM testivoittaja nastafillareihin, ettei vain mustajää tai talviliukkaat pääse yllättämään.
Vai ootko sittenkin "säästäminen alkaa ässällä" tyyppinen henkilö, joka ostaa vain käytettyjä takuupinnoitettuja alle ja hokee mantraa mulla on pitoo kun on nastat alla. :huh:
Valitettavasti täytyy tuottaa pettymys sulle. En ole kumpikaan.
Edellisessä autossa (Golf) on alla Continentalit, jotka oli kai muistaakseni joskus jossain TM testissä kai ehkä kenties sijalla 2-4. En nyt muista millä, mutta oli tarkoitus ostaa hyvät talvirenkaat joita voi sitten kierrättää autossa, jotta kuluisivat tasaisesti. Elikkä ei saanut olla pyörimissuuntaa.
Ai niin se koko, joka ilmeisesti on niin tärkeä, 175/65R14, koska edellisetkin renkaat oli samaa kokoa ja ostin uudet vain taakse. Sitten meni runko toisesta etusesta, ostin sitten ne kaksi muutakin. Ajattelin säästää vähän, koska toinen pari oli ihan hyvässä kunnossa, mutta toinen oli ihan loppu.

Nykysessä on 235/85R16 ne Nokian pasu LT nastat. Täytynee hankkia jossain välissä uudet paremmat koossa 205/75R16, kun on paremmin valinnan varaa. Luultavasti ehkä kenties alle tulee kitkat, kattoo nyt. Kesänakeiksi, sitten joskus, tulee jotkut 265/75R16 kun pitää olla isot.

Saabista (-84 900 GLi Combicoupe) en enää muista. se 185 levee peruskoko oli kesällä ja aluksi oli jotkut kapeammat pinnatut pasut nastat talvella. Mutta sit hankin jotkin paremmat ja samaa kokoa kuin kesä.

Lainaus
Se melu nyt saattui olemaan vain yksi pointti asiassa.
Niin on pitokin.

Lainaus
Koitas välillä jakaa myös omia mielipiteitä ja kokemuksia pelkän provoilun sijaan.
Koitas ite vähän lukea noita aikaisempia viestejä. Tai vaikka ihan tämä.

Kylläpä taas huomaa, että maantiejyrsimet on laitettu autoihin, tuulilasi ja auto p"¤&/ssa heti kun tienpinta on kostea.
Onko tämä minun huomio nyt jotenkin kovin metsässä?
Huomioit ihan oikein. Vedät vain huomioistasi ne johtopäätökset mitä sinä itse haluat. Etkä niitä mitkä ovat totta.

Lainaus
Jos sinä CluBBaH tai joku muu nyt ihan aikuisten oikeasti väitää, ettei nastat kuluta asvalttia irroittaen siitä pintaa niin hakekaa jotakin näyttöä tuolle väitteelle.

Keväällä kun ei ole enää pakkasta, mutta teitä ei ole vielä talvien jäljiltä pesty. Itse en ainakaan tuolloin vapaaehtoisesti mene mp:llä mihinkään, koska jo lyhyen ajon jäljiltä kamat on niin p*skassa kuin vain voi olla. Miksi vastaavaa ei tapahdu kesäkuussa? Tällä tarkoitan nyt sitä, että onko muka oikeasti toi skeida jota nyt taas autoihin kertyy pelkää suolan aikaan saannosta? Miten sitten vielä keväälläkin sitä skeidaa leviää vaikka suolaa ei enää levitetä?
Oletko vähän vajaa? Missä välissä KUKAAN on väittänyt että se on pelkkää suolaa? SINÄ väität että se on pelkkää nastojen irrottamaa asvalttia. Me korjasimme väitettäsi ja sanoimme sen olevan suurimmaksi osaksi suolaa. NYT TÄLLÄ HETKELLÄ. Tai siis oikeastaan sillä hetkellä. Nyt siellä rupeaa olemaan jo jonnin verran asvalttia seassa. Me emme puhuneet mitään keväästä, etkä kyllä sinäkään kyseisessä viestissäsi. Ei se että muutama heppu pistää nastat alle rouhi hetkessä koko tiestöä muroille. Suolaus muuttaa tien heti moskaiseksi.

Tietenkin talven aikana sitä moskaa (suolaa, hiekoitushiekkaa ja sinun ihannoimaa tiestä irronnutta asvalttia) on kertynyt teiden varsille lumipenkkoihin, joista se sitten lumen sulaessa valuu teille. Kyllä ne keväälläkin vielä suolaa jos uhkaa tulla esim. pakkasta yöllä.


PS. Mä ajan vielä suvikumeilla. Hyvin oon pärjänny.

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #407 : 03.11.10 - klo: 02.35 »
voisin melkeen silmät kirkkaana väittää että sitä asvalttia ei kuluta juuri yhtään nasta taitaa hiekka siellä renkaan ja asvaltin välissä olla se paras kuluttaja vielä kun lisätään siihen paljon painoa päälle ni johan alkaa kivi antautumaan. ja tähän kulutus juhlaan taitaa kaikki tienkäyttäjät osallistua ihan yhtälailla on alla sitten nastat, kitkat tai kesäkiesit.

Poissa k0rppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #408 : 03.11.10 - klo: 02.54 »
....
Nykysessä on 235/85R16 ne Nokian pasu LT nastat. Täytynee hankkia jossain välissä uudet paremmat koossa 205/75R16, kun on paremmin valinnan varaa. Luultavasti ehkä kenties alle tulee kitkat, kattoo nyt. Kesänakeiksi, sitten joskus, tulee jotkut 265/75R16 kun pitää olla isot.


meinasitko tosissaan, että kannattaa mennä muuttamaan renkaan halkasiaa yli 9cm 235/85 -> 205/75

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #409 : 03.11.10 - klo: 03.05 »
tturku

Tuosta renkaiden kulumis eroista.

Tuo testi on ainoastaan hyvin kapeakatseinen missä ei testata renkaita laajasti.
Muissa testeissä missä tähänasti on nähty nimenomaan nastojen olleen parempia kulutuskestävyydeltään, on ollut huomattavasti enemmän rekaita verrokkeina.
Ja nimenomaan nastarenkaat keskiarvona ovat kuluneet vähemmän kuin keskiarvo kitkoista.

Se että nastarenkaan pito katoaa enemmän kuin kitkan, on taas suhteellista.
Eli... nastarengashan on pitänyt alussa enemmän kuin kitka.
Okei... molemmat kuluvat, lamelit pyöristyvät ja kumi vanhenee.

Nastarenkaissa vielä nastat pyöristyy.
Eli joo... nastarengas on menettänyt enemmän pitoaan samassa ajassa kuin kitka.
Mutta... jos lähdetään laskemaan (karkee vertauskuva vain eikä perustu mihinkään faktaan) karusti niin että molemmissa renkaissa pito on uutena 100% ja kitka on menettänyt pitokyvystään 15% ja nastarengas 20%
Okei... nastarengas on menettänyt pitoaan enemmän, mutta eihän tuo sano vielä yhtään mitään siitä että onko se nastarengas nyt sitten muka pidoltaan huonompi kuin kitkarengas...
Entäpäs jos sen parhaan nastarenkaan pitoa pidetään referenssinä 100%
Ja se verrokki kitka on ollut tuota jo alkujaan sen 5% perässä niin silloinhan oltaisiin pidoiltaan tasoissa mikäli nastarengas olisi tosiaan menettänyt pitoaa nopeammin.

Ja nyt vielä unohdetaan se että joo... nastarengas menettää pitoaan nopeammin, juuri siitä syystä että esim nastat pyöristyvät.
Mutta se pidon menettämisen nopeus myös tasaantuu nopeasti, eikä siis se putoaminen tapahdu jatkuvasti samalla nopeudella.
Kas kun se nasta kerran pyöristyy ja menettää purevuuttaan niin sen jälkeen se lähinnä vain kuluu samassa muodossa hiljalleen lisää.

Kitka menettää pitoaan myös alussa nopeasti, mutta siellä on vähemmän pitoon vaikuttavia tekijöitä... koska siellä ei ole nimenomaan sitä yhtä lisätekijää, eli nastaa.


Hupaisaa että olet tehnyt johtopäätöksesi tämän yhden testin mukaan.
Huvittavaa että ainakin tekstistäsi myös ymmärtää sen että kuvittelet sen pidon vähenemisnopeuden pysyvän samana ja siis mielestäsi ekan talven jälkeen nastarenkaat ovat kuluneet loppuun eikä niissä ole mitään pitoa.

Eipä ole käytäntö tuota näyttänyt vielä koskaan.
Hyvin ovat parikolme talvea kestäneet.
Sitten alkaa jo olla senverran kumi kovettunut että on hyvä vaihtaa uudet alle mikäli haluaa maksimoida oman ja läheistensä turvallisuuden.
Sama kovettuminen ja urasyvyyden häviäminen tapahtuu myös kitkoissa.
Ja useammat testit ovat taas laajemmalla katsauksellaan tulleet siihen tulokseen että kitkat ovat yleisemmin kuluneet nopeammin juuri johtuen jo alkujaankin pehmeämmästä seoksesta ja siitä että täällä ajetaan kuitenkin niin paljon kuivalla asvaltilla ja monesti jopa täysin kesäisissä olosuhteissa, vaikka talvirengas pakko voimassa onkin.

Ja Mikko L

Kyllä se on vaan niin mennyt että ei täällä porukka ole väittänyt etteikö nasta kuluttaisi asvalttia jne... On vain kaivettu ne muutkin tekijät jotka sitä tekevät.
Sinä olet osoittanut aivan suoralla sormella nastarenkaaseen.

Kuraa tuulilasissa... Nasta
Häränsilmä tuulilasissa... Nasta

Mutta voivoi kun nastarenkailla ajavia tais karulla veikkauksella olla täällä eteläsuomessa sillähetkellä 0,05 prosenttia.
Suolaa kyllä levitettiin yöllä aamupakkasten pelossa... ja olihan silloin yksi ilta+yö+aamu kun tuli kesärenkailla liukasteltua ihan kunnolla jäisillä asvalttiteillä.
Suolaa, suollaa enemmän suolaa.
Tottakai kuraa.
Ja ihan oikeesti kun noita talvirenkaita jokainen menee katsomaan niin niissä on PALJON viimetalvisia kiviä.
Jotka sitten irtoilevat kun lähdetään ajamaan ja varsinkin kun kiihdytellään vähän kovempaan vauhtiin.
Syyttävä sormi osoitti tuuliasien hajoamisesta nastaa, vaikka nastan osuminen tuulilasiin ihan aikuisten oikeesti on todella marginaalisen pieni mahdollisuus verrattuna niihin kiviin jotka eivät ole millään miljoonien kehitystyöllä siihen renkaaseen kiinnitettynä.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #410 : 03.11.10 - klo: 07.33 »
Jos suolaus lopetettaisiin, olisi ojanpohjat täynnä autoja kitkat taivasta kohden.

Siehä se hauska sälli oot :grin:

Ilmeisesti asut täällä etelässä kun noin hurjia väität. Mulla on käynyt hyvä tuuri kun auto on suolaamattomilla teillä pysynyt penkkojen välissä ilman suolaakin, ja tuskin olen ainoa joka on ajanut kitkoilla suolaamattomilla teillä keski ja pohjoissuomessa.

Suolaa on kylvetty tielle paljon ennen kitkarenkaiden syntyä/yleistymistä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #411 : 03.11.10 - klo: 09.35 »

Se että nastarenkaan pito katoaa enemmän kuin kitkan, on taas suhteellista.
Eli... nastarengashan on pitänyt alussa enemmän kuin kitka.
Okei... molemmat kuluvat, lamelit pyöristyvät ja kumi vanhenee.

Nastarenkaissa vielä nastat pyöristyy.
Eli joo... nastarengas on menettänyt enemmän pitoaan samassa ajassa kuin kitka.
Mutta... jos lähdetään laskemaan (karkee vertauskuva vain eikä perustu mihinkään faktaan) karusti niin että molemmissa renkaissa pito on uutena 100% ja kitka on menettänyt pitokyvystään 15% ja nastarengas 20%
Okei... nastarengas on menettänyt pitoaan enemmän, mutta eihän tuo sano vielä yhtään mitään siitä että onko se nastarengas nyt sitten muka pidoltaan huonompi kuin kitkarengas...
Entäpäs jos sen parhaan nastarenkaan pitoa pidetään referenssinä 100%
Ja se verrokki kitka on ollut tuota jo alkujaan sen 5% perässä niin silloinhan oltaisiin pidoiltaan tasoissa mikäli nastarengas olisi tosiaan menettänyt pitoaa nopeammin.


Olisin kommentoinut vähän tuota prosenttilaskua. Ellen ihan koulussa väärin ymmärtänyt niin eikö se lasketa näin:
Nastarengas 100 * 0,8 =80
Kitkarengas 95 * 0,85 =80,75

Eli näillä lähtötiedoilla kitkarengas olisi vuoden päästä 0,75 yksikköä nastarengasta parempi kahden vuoden jälkeen eron ollessa jo lähes viisi yksikköä kitkarenkaan hyväksi. Eli tilanne on kahdessa vuodessa kääntynyt päälaelleen, mistä taas seuraa että elinkaarensa aikana kitkarengas on ylivertainen verrattuna nastarenkaaseen - siis näillä lähtötiedoilla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #412 : 03.11.10 - klo: 10.14 »
Siis täh???

Mistä sä ny yhtäkkiä keksit että kitka on 95%

Tottakai uusi on 100% molemmissa kun lähdetään laskemaan paljonko ovat omaa pitoaan menettänyt.

Mutta kun molemmissa tuo 100% on vain se oma maksimaalinen pitonsa ilman että sitä on suhteutettu toisiinsa.
Näinhän he ovat tottakai testeissäänkin laskeneet ja siitä johtuu se että nastarengas on menettänyt pitoaan testin aikana enemmän, mutta se ei vielä kerro sitä että kumpi nyt sitten saman määrän käytettynä on lopulta pitävämpi.

Siksi sanoinkin että jospa kitka onkin ollut vaikkapa sen 5% kehnompi uutena verrattuna siihen nastarenkaaseen. (tämäkin 5 prosenttia ihan vain hatusta heitettynä ajattelematta yhtään sitä minkälainen desimaali siitä aikaiseksi saadaan... mikäli pointti ei mene itse pähkäillessä perille niin heitetään nyt sitten vaikka eroksi 10%)

Eli...
Nasta 100 * 0,8 = 80
Kitka 100 * 0,85 = 85

Mikäli sen jälkeen haluaa suhteuttaa nuo lukemat toisiinsa niin sitten otetaan se 10% vielä tuosta kitkasta pois jolloin tullaan sinne 76,5 lukemaan.

Ja kun nyt puhuinkin ihan karuista vertauskuvista niin mitähän nyt haet takaa tuolla sinun matematiikan "opetuksellasi"

Lue pidemmälle niin huomaat yhden lisäpointin mikä pitää ottaa huomioon kun pidon vähenemistä mietitään...
Eli mistä se johtuu ja onko pidon väheneminen yhtä nopeaa alusta loppuun asti.
Ei tietenkään ole, vaan sekä kitka että nasta menettää pitoaan aluksi nopeasti jonka jälkeen siirrytään lähinnä vain siihen hiljalleen feidautumiseen.

Arvasin että joku takertuu tuohon puhtaasti vertauskuvalliseen heittoon ja sen pieneen pilkun köyrimiseen ymmärtämättä edes yhtä pilkkua koko pointista.

Keksi ihan vaikka omat lukemat... sillä ei ole mitään väliä.
Pointti oli se että eihän se sano vielä mitään jos toinen on uutena menettänyt pitoaan enemmän, että se olisi pidoltaan vielä toista huonompi.
Eikä se todellakaan tarkoita sitä että kyseinen pidon menetys jatkuu samana kuin se oli heti uutena.
« Viimeksi muokattu: 03.11.10 - klo: 10.18 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #413 : 03.11.10 - klo: 10.15 »
Muistutus !

Kun kiärrätätte nastarenkaita auton alla nyt asennettasse ne taas alle.

Nastarenkaissa on AINA pyörimis suunta. Oli se kumissa tai ei.

Jos viime talvenna vasemmalla ollut kumi siirretään oikealle nastat alkaa taipumaan eri suuntaan kuin viime talvena mikä aiheuttaa nastjen nastan irtoamista.

Kun vertaatte niitä nastakummej.
Ottakaa huomioon että se kaveri joka ne on nastoittanut (ei viällä automatisoitua) voi vaikuttaa nastojen ulkonemaan = pitoon jäällä tms.

Aikanaan oli ajossani 'Hoke' mallinen Carina II (eikö se sellainen ole sulla?).
Siinnä oli hienot uudenkarheat nastat alla mutta ihmettelin kun ei jäällä oikein löydy pitoja.
Löysin paikan missä oli puhdasta jäätä....suditin siihen jäljen. Kas kummaa ihn joku yksittäinen nastan kärki yletti jäähän asti.
Eli ko. nastoilla ei ollut viellä virkaa ennenkuin kumi kuluu... eikä sitenkään kun nasta kuluu samaan tahtiin  :-)
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #414 : 03.11.10 - klo: 10.31 »
Eih...
Lähelläkään Carina kakkosta.

Carina E



Ja kun niitä kumeja kierrätetään niin tuo sama asia pätee myös kitkarenkaaseen sekä myös kesärenkaaseen.

Katsokaapas miten lamelit ovat renkaissa kuluneet.
Aina osoittaa samaan suuntaan.

Jos rengas käännetään toiselle puolelle niin rengas alkaa alussa nousta siihen viistoutuneen lamelin kärjelle ja on aikamoisen ilmatyynyalus.
Okei... kunnes lameli on toki kulunut taas samanlaiseen asentoon niin sitten ollaan siinä missä aluksikin.

Tällaisesta on omakohtaisia kokemuksia pariinkin kertaan.
Itse en ollut renkaita vaihtanut vaan kyseessä oli molemmilla kerroilla sama äijä... (merkityksetöntä kuka)
Talvirenkaissa ei ollut mitään pyörimis suuntaa.
Oli päättänyt vaihtaa renkaat ristiin, eli edesta vasemmalta taakse oikealle jne.

No lähdin ajamaan tietämättä tuosta kierrätyksestä mitään.

Ihmettelin kun on niin uskomattoman mahdoton ajaa.
Menin katsomaan rengaspaineet ja muutin hieman.
Edelleen aivan samanlainen.
Kotipihalla asiaa yhden tupakan verran ihmettelin, kunnes huomasin pienen merkinnän edellisestä asennuspaikasta vanteeseen merkittynä.

Kirosanojen saattelemana renkaat takaisin edellisille paikoilleen...
Testi ja ero oli kuin olisi vaihtanut talvirenkaasta kesärenkaaseen, eli välittömästi auto halusi jo mennä suoraan ja vakaasti, eikä hakenut kylkeä edelle jo suoraan ajaessa niinkuin ilmatyynyalus.

Vastaava tapahtui sitten myös keväällä kesärenkaiden kanssa.
Olin aluksi unohtanut koko talvirengas episodin...
Kunne olikin vaihdettu kesärenkaat ja ihmettelin kun ei sitten niin millään meinaa mennä luotisuoraan vaan kokoajan haetaan johonkin ja edetään kun ajokoira hieman perä sivulla.
Muistin edellisen tapahtuman, tarkistin ja jälleen oli ristiin vaihdettu.
Taas auto tunkilla ilmaan ja renkaita omille paikoilleen kierrättämään.

Ja kun eniten nyppi se homma että piti ensin ottaa eka rengas irti... laittaa siihen vararengas...
Vaihtaa sitten se toisen nurkan rengas ja tulla jälleen ottamaan vararengas irti ja laittaa siihen se oma rengas.
Ja tämä kahteen kertaan.

Voitte uskoa että kyseinen kierrättäjä sai asiasta kuulla ja tein myös ilmi että hän ei renkaita vaihda ja auto seisoo vaikka pihassa jos en minä ole sillähetkellä renkaita vaihtamassa.

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #415 : 03.11.10 - klo: 10.38 »
meinasitko tosissaan, että kannattaa mennä muuttamaan renkaan halkasiaa yli 9cm 235/85 -> 205/75
Ajatus virhe, ne on 205/80R16. Otteesta löytyy tuo koko, 750R16 (oikeastaan pitäisi olla 750-16) ja 265/75R16. Ei ole mun vika että edellinen omistaja hankkinut 235/85R16 renkaat. Tällä hetkellä kesärenkaat on nimenomaan nuo 205/80R16. Mielestäni aika tyhmää olla kesällä pienemmät nakit kuin talvella, toisaalta jos tulee paljon lunta niin pääseepähän etenemään. Pitää vain muistaa että se nopeusmittari näyttää aavistuksen liian vähän. Kun laitan talveksi pienemmät renkaat kuin kesäksi voin ajaa "rajoitusten mukaan" kokoajan.

Teille pilkun pökkijöille: Tietenkin yritän parhaani mukaan ottaa kelin huomioon ajonopeutta säätäessäni. Eli en aja 100kmh siellä motarillakaan jos on ihan pääkallokeli tai lumipyry tai jotain. Enkä edes 40kmh taajamassa jos mielestäni keli sitä vaatii.

Poissa JuhaH

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #416 : 03.11.10 - klo: 10.49 »
Siis täh???

Mistä sä ny yhtäkkiä keksit että kitka on 95%


Siksi sanoinkin että jospa kitka onkin ollut vaikkapa sen 5% kehnompi uutena verrattuna siihen nastarenkaaseen. (tämäkin 5 prosenttia ihan vain hatusta heitettynä ajattelematta yhtään sitä minkälainen desimaali siitä aikaiseksi saadaan... mikäli pointti ei mene itse pähkäillessä perille niin heitetään nyt sitten vaikka eroksi 10%)

Eli...
Nasta 100 * 0,8 = 80
Kitka 100 * 0,85 = 85

Jos Nastarengas pitää uutena 100 yksikköä ja kitkarengas 5% huonompi, niin eikö se silloin pidä 95 yksikköä. Tämä on lähtötilanne. Jos eroksi laitetaan 10 prosenttia, niin silloin kitka pitää uutena 90 yksikköä.

Uudet luvut

1. Vuosi
Nasta 80
Kitka 76,5

2. Vuosi
Nasta 64
Kitka 65

3. Vuosi
Nasta 51,2
Kitka 55,3

4. Vuosi
Nasta 41
Kitka 47

Eli tilanne vähän tasoittuu eikä käänny päälaelleen koko kuviteltavissa olevan elinkaaren aikana. Kitkarengas ohittaa tässäkin tapauksessa nastarenkaan toisen vuoden aikana.


Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #417 : 03.11.10 - klo: 11.31 »
voisin melkeen silmät kirkkaana väittää että sitä asvalttia ei kuluta juuri yhtään nasta taitaa hiekka siellä renkaan ja asvaltin välissä olla se paras kuluttaja vielä kun lisätään siihen paljon painoa päälle ni johan alkaa kivi antautumaan. ja tähän kulutus juhlaan taitaa kaikki tienkäyttäjät osallistua ihan yhtälailla on alla sitten nastat, kitkat tai kesäkiesit.

Ja jotkut on väittänyt kirkkain silmin maapalloa litteäksi. Se ei kuitenkaan sitä tosiasiaa muuta, että henkilöautojen nastat on se pahin teiden urittaja. Vai miten selität sen, että niilläkin teillä, jossa raskaan kaluston osa liikenteestä on varsinkin sen painon osalta suuri (esim. kehä 3), ei juuri henkilöautoa leveämpiä uria ole?

Ja tää ei ole nyt mikään kannanotto rengastyyppiä vastaan, vaan yksi fakta ja syy, jonka takia nastoja on renkaissa kevennetty ja vähennetty jatkuvasti. Renkaansa saa kukin mun puolesta valita mieltymystensä mukaan. Nastoissa on omat etunsa ääriolosuhteissa, mutta itse en niitä varsinkaan pääteillä ja taajamissa ajellessa enää kaipaa.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #418 : 03.11.10 - klo: 11.57 »
Kyllä sä juha oot hauska  :grin:

Joo joo... no onko sillä nyt merkitystä otatko sen tasoitus eron mukaan laskuun heti alussa vai tasaatko sen lopussa.
Se ei kuitenkaan ollut millään tavoin pointti että miten lähdet mitäkin laskemaan.
Puhdas vertauskuva eikä millään tavoin mihinkään faktaan viittaava...

Mitä tulee tuohon päälaelleen kääntymiseen niin et toiselakaan selityskerralla lukenut asiaa loppuun.

Tuo pidon väheneminen hidastuu nopeasti ja jos nastarengas heti uutena meneetää pitoaan enemmän verrattuna kitkaan niin joo... ne ehkä tasoittuvat tai jäävät nyt sitten mihin tahansa tasoon.

Mutta eihän ne samalla prosentilla mentä pitoaan vielä vuoden jälkeen, eikä toisen.
Eli ei se käänny päälaelleen.

Nastarenkaiden on monesti nähty menettävän pitoaan nopeasti uutena, mutta kohtalaisen nopeasti homma on hidastunut ja lopulta pidon menetys on vain lähinnä urasyvyyden menetystä.
Nastat kuluvat myös, mutta kuluessaan ensin johonkin pisteeseen se itse ulkonema alkaa pysyä samana kumiin nähden.

Ihan samaa käy kitkarenkaassa.
Ensin menettää pitoaan nopeasti, mutta sitten pidon mentys alkaa tasaantumaan selvästi.

Eli... molemmat kuluvat minkä kuluvat, mutta tuo mistä on mainittu että nastarengas menettää uutena enemmän pitoaan verrattuna kitkaan, ei jatka samaa suuntaansa vaan homma periaatteessa tasaantuu ja molemmat laskevat pitoaan hitaammin.

Ei siis voi mitenkään sanoa noiden testejen perusteella että nastarengas olis pidemmän ajamisen jälkeen jo selvästi huonompi kuin kitkarengas.
Tämä kun ei käytännössä ole näin mennyt, eikä myöskään testeissä missä on otettu jo selvästi enemmän ajetut renkaat testiin.
Vaan tällöin on nimenomaan homma kääntynyt niinpäin että kitka on jatkanut sitä urasyvyyden kulumistaan hivenen vauhdikkaammin ja nastarengas hidastanut selvästi.

Monesti näkee 5 vuotta vanhoja nastarenkaita missä urasyvyys ei ole vielä edes lähellä puoltaväliä.
Ja taas kitkoja jotka ovat olleet täysin sileät jo aikaisemmin kuin nastarengas on saavuttanut puolivälin.
Ja tämäkin ihan omakohtaista kokemusta oman hanurin alla sekä kavereiden autoissa.


Mut ihan oikeesti ton laskutavan pilknus touhun voi lopettaa, koska sillä ei ole mitään merkitystä totuuden kanssa koska se oli vain ja ainoastaan vertauskuva.

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #419 : 03.11.10 - klo: 13.41 »
Mut ihan oikeesti ton laskutavan pilknus touhun voi lopettaa, koska sillä ei ole mitään merkitystä totuuden kanssa koska se oli vain ja ainoastaan vertauskuva.

Mä olen samaa mieltä Juhan kanssa, mutta myös samaa mieltä hoken kanssa.

Jos ero prosentin ja prosenttiyksikön välillä ei ole hallussa, niin ei kannata käydä esittämään mitään typeriä prosentuaalisia laskuja. Nuo ovat nimittäin kaksi eri asiaa. Ja jos ei tosiaan prosenteista ymmärrä, niin kannattaa todella olla varovainen niitä lukiessaankin.

Mutta... totta on myös hokenkin jankkaama pointti, että se kuluminen ei välttämättä ole viivasuoraa. Mutta jos tästä ei kellään ole tarkempaa faktaa lyödä pöytään, niin ihan turha siitä kiistellä...

Koivistonkylä: Vieläkin odotan sulta kommenttai, että mitkä oli ne maailman turvallisimmat renkaat, jotka sulla oli käytössä, että naapurin 5vee poika pysyy hengissä?


OT: Jos sinulla on 1000 euroa säästössä, jolle saat tuottoa 5%, niin ottaisitko ennemmin tuottoon 5 prosentin korotuksen vaiko 5 pronsenttiyksikön korotuksen?